رفتن به مطلب

فن آوری PLT


ارسال های توصیه شده

ابداع سیستم انتقال اطلاعات از طریق شبکه های برق و با استفاده از فن آوری PLT (Power Line Telecommunication) توسط شرکت ادیسون امکان سرویس دهی بیشتری را به مشترکین از طریق تکنولوژی های اطلاع رسانی فراهم می آورد. یک سیستم PLT علاوه بر مودم از سه قسمت اصلی زیر تشکیل شده است.

1- تجهیزات میان بری ترانسفورماتور که به عنوان کوپلر شناخته میشود

2- دریچه ورودی به داخل منازل

3- مسیریابهای ابتدا و انتهائی سرور( the head – end Router server device

همانطور که ملاحظه می گردد فرآیند انتقال اطلاعات در این سیستم به این صورت است که اطلاعات از طریق مسیر یاب ابتدائی سرور به مودم جریان می یابد و در آنجا این اطلاعات مدوله گردیده و به کوپلر ولتاژ متوسط فرستاده می شود. در هر ترانسفورماتور توزیع یک کوپلر وجود دارد که سیگنال مدوله شده را جدا کرده و به جعبه Pole-top می فرستد. این جعبه بیتهای اطلاعاتی را مجددا" مدوله و تولید می کند و آنها را توسط شبکه فشار ضعیف به مودم های تعبیه شده در خانه ها می فرستد و به این ترتیب اطلاعات از یک سرور به یک کاربر انتقال می یابد.

لینک به دیدگاه

یکی از مشکلات سیستم PLT احتمال تداخل با نویزهای ناشی از لامپ فلورسنت و تجهیزات خانگی می باشد. شرکت Ambient که یکی از شرکتهای فعال در زمینه ساخت تلفنهای سازگار با سیستم PLT می باشد، اظهار می دارد که به دلیل اینکه دارای فن آوری PLT در فرکانسهای خیلی بالا (MHZ) می باشد، هر نویز تولید شده فقط یک اثر پس ماند (residual effect) دارد و همچنین فن آوری طیف گسترده این شرکت نویز با پهنای کم را حذف می نماید.

در حال حاضر فواصل و حجم اطلاعات قابل انتقال توسط این سیستم محدود است. دورترین فاصله ای که فن آوری شرکت Ambient به آن رسیده است 120 متر است. در خطوط فشار ضعیف این شرکت امیدوار است که به فاصله حداقل 400 متر دست پیدا کند. البته این مقدار بیشتر از مقداری است که برای کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن مورد نیاز است زیرا در این کشورها فاصله بین ترانسفورماتور توزیع تا مصرف کننده بطور عمومی 50 تا 100 متر می باشد. سرعت انتقال اطلاعات فن آوری بکار گرفته شده توسط شرکت Ambient در طرح PLT هم اکنون 20 Mbit/s می باشد. قرار است که طی آزمایشی قابلیت فن آوری PLT شرکت Ambient برای انتقال اطلاعات تصویری، اتصال به اینترنت از طریق خطوط برق و غیره به نمایش گذارده شود. در این آزمایش که به آلفا معروف است این شرکت افزایش فواصل انتقال اطلاعات را بررسی خواهد کرد و سعی دارد که سیستم را قادر سازد تا ""بیاموزد "" که چگونه سیگنالهای اطلاعاتی را در فواصل طولانی حفظ کند. قطعا" این فن آوری به مرور زمان بهبود خواهد یافت. بطوریکه در آزمایش آلفا دیگری که در ژاپن انجام شده است شرکت Ambient توانست به طول فاصله ای حدود 9-6 برابر فاصله قبلی دست یابد.

مرجع : مجله PEi ، ژانویه 2001

لینک به دیدگاه

BPL

تكنولوژي باندپهن روي خطوط برق يكي ديگر از روشهاي ارائه باندپهن است. به اين معني كه از خطوط انتقال برق جهت انتقال و ردبدل كردن اطلاعات نيز استفاده شود.

با اين تكنولوژي نيازي به استفاده از خطوط تلفن براي اتصال به شبكه نيست.

 

BPLچيست؟

BPL يا Broadband over Powe Line بعضي مواقع با نام هاي ديگري هم شناخته شده است:

· PowerLine Communication: PLC(ارتباطات خطوط برق)

· PLT: TeleCommunicationPowerLine (ارتباطات راه دور خطوط برق)

· PLB: BroadbandPowerLine(ارتباطات پهنن باند خطوط برق)

 

تمامي اين اصطلاحات بر اين مطلب اشاره دارد كه مي توان از سيم هاي برق علاوه بر تامين شبكه برق رساني ، براي تأمين شبكه هاي ارتباطي نيز استفاده كرد.

در واقع اساس اين تكنولوژي بر اين بنا شده است كه بر روي يك سيم ، هم برق جريان پيدا كند (Current) وهم اطلاعات جابجا شوند (Carrier).

ايده اسلي تكنولوژي BPLاين است كه چون برق داراي فركانس پايين است ، پس مي توان از ساير فركانسهاي آزاد بر روي سيم برق جهت انتقال اطلاعات استفاده كرد.

بله ! به همين سادگي.

البته اين ارسال و دريافت اطلاعات بر روي سيم هاي برق نيست كه تازگي دارد. چرا كه ساليان سال است كه شركت هاي برقي براي ارسال اطلاعات شبكه خود (اطلاعاتي نظير نگهداري شبكه) از اين سيم ها استفاده مي كنند. در واقع استفاده از سيم هاي برق براي ارسال اطلاعات با حجم كم و پهناي باند اندك مرسوم بوده است ، ولي آنچه كه امروزه توجه شركت ها را به سمت سيم هاي برق جلب كرده ، امكان استفاده از آنها براي مصارف پهن باند يا Broadband است. به عبارت ديگر با گسترش امكانات كامپيوتري و ارتباطي ، امكان ساخت وسايلي كه بتوانند بر روي سيم برق اطلاعات را به صورت حجيم رد و بدل كنند فراهم آمده است. مودم هايي كه بتوانند از فضاي فركانسي آزاد بر روي سيم هاي برق استفاده كرده و پهناي باند بيشتري را براي مصرف كننده تأمين كنند.

در حال حاضرحداكثر پهناي باند قابل دسترسي از طريق خطوط برق،معادل 3مگابيت در ثانيه است.

اين يعني چيزي به مراتب فراتر از ارتباطات تلفني امروزي (Dialup)و چيزي در حد بسياري از نبازهايDSL خانگي و اداري.

اما از آنجايي كه واژه Broadbandبه سرويس اينترنت محدود نمي شود، لذا تلاش براي رسيدن به سرعت هاي بالاتر همچنان ادامه دارد. چرا كه امروزه در بعضي از كشورهاي دنيا ميزان پهناي باند تأميني براي خانه ها و شركت ها به مراتب بالاتر از اين رقم و گاه تا صد مگا بيت در ثانيه هم مي رسد.( تكنولوژي FTTH- Fiber to The Home)

BPLهنوز در ابتداي راه است و به مانند هر تكنولوژي نوپايي ، مسلم است كه در ابتداي كار با مشكلات و نارسايي هايي روبرو باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...