رفتن به مطلب

کشت وگردآوری گیاهان داروئی


ارسال های توصیه شده

بسیاری از گیاهان که درطب خانگی مصرف می کنیم بومی هستند مانند نعناع صحرائی، مریم گلی، فرنجمشک سالیان دراز در زمینهای ماکشت شده اند.برخی از آنها لازم است اگر به حالت وحشی هم وجود دارندکشت کنیم. گیاهان پرورشی اگر از دانه های خوب انتخاب شده، درخاک مناسب کاشته شده و آب و هوای مناسب پرورش یافته باشند دست کم به اندازه گیاهان وحشی موثرند.در موردکشت و گردآوری بایدکوشش کردکه گیاهانی که حداکثر فعالیت را دارند تهیه کرد.هنگام کشت تجارتی باید سعی کرد که نژاد مناسبی از بین گونه ها کشت داده شوند.گیاهان مختلف درخاکهای بسیار متفاوت می رویند.مثل نعناع صحرائی که اگر در زمینهای باطلاقی باشد بسیار پرپشت رشد می کند اما بدلیل محل نامناسب اسانس آن بوی نامطبوع باطلاق رادارد.

لینک به دیدگاه

کودها:تمام گیاهان به خاک کود دارمناسب نیازمندند.با استفاده ازکودهای نیتروژنه مقدارموادموثره موجود در بلادون و تاتوره افزایش می یابد.بطورکلی از مصرف کودهای بسیار اختصاصی بایدخودداری کرد.

آب وهوا: نبایدتصورشود که در آب و هوای گرم همیشه گیاهان غنی از مواد موثره پرورش می یابند.از سوی دیگر درست است که درآب وهوای سرد معمولا گیاهانی باکیفیت پست ایجادمی شود.این عقیده شایع که گیاهان کوهستانی موثرتر از گیاهان زمینها ی پست هستند تا حدودی صحیح است.در ارتفاعات بلندتر از حدود 1600تامتر حتی درگیاهان دارای منشا کوهستانی(مانندزیره سیاه وتاج الملوک)مقدارمواد موثره کاهش می یابد.این کاهش مقدار مواد موثره احتمالا به علت کاهش حرارت کوهستان بویژه درطی شب است.

نور:میتواند نقش مهمی داشته باشد.بعضی از نعناعیان(مانندbalm،مرزنگوش) اگر در مکانهای کاملا روشن کشت شوند غدد روغنی زیادتر و بنابراین روغنهای فرار بیشتری دارند.

زمان گردآوری:گیاهان آلکالوئید دار نظیر بلادون یا تاتوره صبحها بیشتر از عصرها دارای موادموثره هستند.گیاهان را نباید در روزهای بارانی یا هنگامی که هنوز ازشبنم پوشیده شده اند گردآوری کرد.

محافظت:گیاهان تازه معمولا باخشک کردن آنها انجام می گیرد.پس از آن می توان در سرتاسر سال از آنها استفاده کرد. روشهای خشک کردن تاثیر زیادی بر روی مقدار مواد موثره دارد.

لینک به دیدگاه

خشک کردن:در آب و هوای مرطوب مشکلاتی به همراه دارد.در آب و هوای گرم و خشک تقریبا تمام گیاهان را می توان بدون هیچگونه وسیله ای درهوا خشک کرد.اما در فصول مرطوب کشتکار تجارتی گیاهان داروئی باید ابزارهای ویژه ای داشته باشد.مثلا ازخشک کننده های مخصوص خشک کردن میوه ها و سبزیهااستفاده کند که دمای آن بدقت تنظیم شود. خشک کردن باید در سایه انجام گیرد. این موضوع در موردگیاهانی که حاوی روغنهای فرارند مطمئنادرست است زیرا هنگامی که در برابر آفتاب خشک می شوند تا 30درصد این ترکیبات را از دست می دهند. هر روشی که برای خشک کردن انتخاب می شود(سایه،آفتاب،دستگاه خشک کننده)گستراندن گیاهان درلایه های نازک بدون اینکه قسمتهای مختلف آنهاروی هم انباشته شوندحائزاهمیت بسیاراست.

برای خشک کردن مقادیرزیادترگیاهان بهتراست که ازسینی های کم عمق که کف آنها تورهای سیمی یا گونی است استفاده شود.پیش ازخشک کردن بهتراست اندام های زائدکه جریان خشک کردن راکندمی کندجداکرد.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
سلام دوستان چرا اين تاپيكها داره خاك ميخو ره يك سري سئوال داشتم درخصوص راه اندازي مزارع كشت گياهان دارويي آيا كسي هست كمكم كنه؟:w58:
سلام. سوالتون رو بپرسید اگر تونستیم جواب میدیم.
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سلام

من یه تاپیک باز کردم اما انگار کسی نیست جواب بده.

می خواستم اگه منبعی کتابی سایتی هر چی هست راجع به گیاهان دارویی-زینتی لطف کنید بهم معرفی کنید. فارسی یا انگلیسی بودنش هم مهم نیست

ممنون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...