رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

این آزمایشات به منظور تعیین تلفات آهنی، مکانیکی و مسی موتور القایی است که به کمک این مقادیر می توان مدار معادل ماشین را بدست آورد.

ادامه مطلب را در صفحه بعد مشاهده نمایید.

الف)آزمایش بی باری و تفکیک تلفات آهنی و مکانیکی موتور القایی(آسنکرون)

1.مدار زیر را ببندید :

314559_vvtnmOKD.jpg

2. با استفاده از اتوترانسفورماتور موتور را راه اندازی کنید و چند دقیقه صبر کنید تا موتور پایدار شود.

3.حال ولتاژ تغذیه را به 180 ولت کاهش داده و مقادیر IL و P1 وn را اندازه گیری کنید.سپس ولتاژ را 20 ولت 20 ولت افزایش داده و در هر مرحله روند فوق را تکرار کنید تا میزان ولتاژ خط به 380 ولت برسد و نتایج حاصل را در جدول یادداشت کنید:نمونه ای از جدول به صورت زیر است:

[TABLE]

[TR]

[TD]

n[R.P.M]

[/TD]

[TD=width: 102]

P1[W](سه فاز)

[/TD]

[TD=width: 122]

[/TD]

[TD=width: 143]

IL[A]

[/TD]

[TD=width: 102]

UL[V]

[/TD]

[TD=width: 49]

ردیف

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

60

[/TD]

[TD=width: 122]

32400

[/TD]

[TD=width: 143]

0.6

[/TD]

[TD=width: 102]

180

[/TD]

[TD=width: 49]

1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

75

[/TD]

[TD=width: 122]

40000

[/TD]

[TD=width: 143]

0.61

[/TD]

[TD=width: 102]

200

[/TD]

[TD=width: 49]

2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

93

[/TD]

[TD=width: 122]

48400

[/TD]

[TD=width: 143]

0.8

[/TD]

[TD=width: 102]

220

[/TD]

[TD=width: 49]

3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

117

[/TD]

[TD=width: 122]

57600

[/TD]

[TD=width: 143]

0.9

[/TD]

[TD=width: 102]

240

[/TD]

[TD=width: 49]

4

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

135

[/TD]

[TD=width: 122]

67600

[/TD]

[TD=width: 143]

1

[/TD]

[TD=width: 102]

260

[/TD]

[TD=width: 49]

5

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

156

[/TD]

[TD=width: 122]

78400

[/TD]

[TD=width: 143]

1.2

[/TD]

[TD=width: 102]

280

[/TD]

[TD=width: 49]

6

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

189

[/TD]

[TD=width: 122]

90000

[/TD]

[TD=width: 143]

1.4

[/TD]

[TD=width: 102]

300

[/TD]

[TD=width: 49]

7

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

225

[/TD]

[TD=width: 122]

102400

[/TD]

[TD=width: 143]

1.6

[/TD]

[TD=width: 102]

320

[/TD]

[TD=width: 49]

8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

267

[/TD]

[TD=width: 122]

115600

[/TD]

[TD=width: 143]

2

[/TD]

[TD=width: 102]

340

[/TD]

[TD=width: 49]

9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

315

[/TD]

[TD=width: 122]

129600

[/TD]

[TD=width: 143]

2.2

[/TD]

[TD=width: 102]

360

[/TD]

[TD=width: 49]

10

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 121]

2999

[/TD]

[TD=width: 102]

375

[/TD]

[TD=width: 122]

144400

[/TD]

[TD=width: 143]

2.4

[/TD]

[TD=width: 102]

380

[/TD]

[TD=width: 49]

11

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

توضیح:چون موتور بی بار است،سرعت گردش محور موتور با تغییر ولتاژ تغییر نمی کند.همچنین میزان توان اندازه گیری شده ، مقدار فازی است. که حاصل ضرب آن در سه توان سه فاز می شود که در جدول بالا آمده است.میزان تلفات مسی بی باری و همچنین تلفات مکانیکی+اصطکاک را می توان به صورت زیر بدست آورد:

314559_STJfy59n.jpg

برای محاسبه مقدار جداگانه تلفات آهنی و مسی منحنی:

314559_a8xv4nCu.jpg

را رسم می کنیم که نمونه ای از آن به صورت زیر است:

314559_uimBP7pf.jpg

اما مقادیر تلفات آهنی و مکانیکی به صورت زیر می شود:

314559_4TebQ8i9.jpg

توضیح:مساحت قسمت قرمز رنگ مقدار تلفات مکانیکی و قسمت سبز رنگ مقدار تلفات آهنی را نشان می دهد.ب)آزمایش رتور قفل شده(رتور اتصال کوتاه).مدار موتور را به صورت آزمایش قبل ببندید.

2.محور موتور را توسط گیره دستی محکم کنید و ولتاژ تغذیه(خروجی اتوترانسفورماتور)را توسط اتوترانسفورماتور به آرامی از صفر زیاد کنید تا جریان استاتور به مقدار نامی گردد(در حالت ستاره مقدار جریان نامی 5.2 آمپر است).چند دقیقه صبر کنید تا موتور به حالت پایدار برسد،سپس ولتاژ ورودی را در چند مرحله کاهش دهید و در هر مرحله مقادیر IL،UL و P1 سه فاز را در جدول یادداشت کنید.نمونه ای از این مورد در زیر آمده است:جدول به صورت زیر می شود:

[TABLE]

[TR]

[TD]

P1[W]

[/TD]

[TD=width: 213]

IL[A]

[/TD]

[TD=width: 145]

UL[V]

[/TD]

[TD=width: 68]

ردیف

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

486

[/TD]

[TD=width: 213]

5.2

[/TD]

[TD=width: 145]

80

[/TD]

[TD=width: 68]

1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

339

[/TD]

[TD=width: 213]

4.2

[/TD]

[TD=width: 145]

66.2

[/TD]

[TD=width: 68]

2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

204

[/TD]

[TD=width: 213]

3.2

[/TD]

[TD=width: 145]

52.6

[/TD]

[TD=width: 68]

3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

111

[/TD]

[TD=width: 213]

2.2

[/TD]

[TD=width: 145]

34.8

[/TD]

[TD=width: 68]

4

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

18

[/TD]

[TD=width: 213]

1.1

[/TD]

[TD=width: 145]

10

[/TD]

[TD=width: 68]

5

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 213]

7

[/TD]

[TD=width: 213]

0.7

[/TD]

[TD=width: 145]

6

[/TD]

[TD=width: 68]

6

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

توضیحات1.چون حرکت نداریم مقدار تلفات مکانیکی صفر است.2.چون ولتاژ ورودی نسبت به مقدار نامی خیلی کمتر است پس مقدار تلفات آهنی نیز قابل اغماض است.3.در نتیجه مقدار توان فازی اندازه گیری شده توسط واتمتر برابر تلفات مسی فازی ماشین است که این مقدار ضربدر 3 مقدار تلفات مسی سه فاز را می دهد که در جدول بالا آورده شده است.مقدار ضریب قدرت در هر مرحله از رابطه زیر قابل محاسبه است:

314559_61Jov5Xt.jpg

توضیح:با کاهش جریان اتصال کوتاه،مقدار ضریب قدرت زیاد می شود.

.با استفاده از دو آزمایش فوق مدار معادل ماشین به صورت زیر محاسبه می شود:

مثال:نتایج حاصل از دو آزمایش به صورت زیر است:

1.آزمایش بی باری:

[TABLE]

[TR]

[TD]

ولتاژ خط

[/TD]

[TD=width: 144]

جریان خط

[/TD]

[TD=width: 186]

توان ورودی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

380

[/TD]

[TD=width: 144]

2.4

[/TD]

[TD=width: 186]

375

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

2.آزمایش بار داری:

[TABLE]

[TR]

[TD]

ولتاژ خط

[/TD]

[TD=width: 144]

جریان خط

[/TD]

[TD=width: 186]

توان ورودی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=width: 162]

80

[/TD]

[TD=width: 144]

5.2

[/TD]

[TD=width: 186]

486

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

حال داریم:

314559_kaLURrBD.jpg

در نتیجه مدار معادل IEEE موتور به صورت زیر حاصل می شود:

314559_FRaN8Z9g.jpg

که در مدار فوق Rs و Xs به ترتیب مقاومت اهمی استاتور و راکتانس پراکندگی استاتور هستند. Rm و Xm به ترتیب مقاومت اهمی معادل تلفات آهنی هسته ماشین و راکتانس القایی معادل جریان مغناطیس کننده گی هسته ماشین هستند. همچنین R’r و X’r مقومت های اهمی و القایی معادل سیم پیچ رتور ماشین از دیدگاه استاتور هستند و S نیز لغزش ماشین است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
بفرستم یا نه؟:ws37:

 

من میخواستم اطلاعاتت بره بالا خوب:sigh:

باشه بذار میخونم:sad0:

ولی اگه ندیدی هم آز ماشین هم رله افتادم:4564:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
:ws3::ws3::ws3:

پیدا کن پرتقال فروش را............

اینو خونده بودم چیز به درد بخور نداشت:sigh:

ولی مخسی مادام لطف کردین هر چی نباشه تنت به تن اصفهانیا خورده دیگه با مرامو دوست داشتنی:ws3:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
گذاشتم....

تو که ماشالا همیشه نمره ازات بالاست..........

بزنم به تخته:ws3:

 

:ws28::ws28::ws28::ws28:

از اون تیکه ها بودا:ws28:

نامرد تو باید کمک کنی اون نمره رو فراموش کنم:ws3:

  • Like 3
لینک به دیدگاه

به اون خوبی بود:whistles:

خوشجل موشجل بود

حیف من یادم نیست

آز ماشین 4ترم پیش پاسیدم

بگم چند شدم؟

نه نیگم دلت میخواد:ws3:

نمره خوبی بود.......

ناراحت نباش عالیه:ws3:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
به اون خوبی بود:whistles:

خوشجل موشجل بود

حیف من یادم نیست

آز ماشین 4ترم پیش پاسیدم

بگم چند شدم؟

نه نیگم دلت میخواد:ws3:

نمره خوبی بود.......

ناراحت نباش عالیه:ws3:

خود آز ماشین مهم نیس ولی استاده یه میخواس منو بزنه:sad0::sad0:

اونم من دختر به این خوبی:ws3:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
خود آز ماشین مهم نیس ولی استاده یه میخواس منو بزنه:sad0::sad0:

اونم من دختر به این خوبی:ws3:

 

 

 

درس رله هم دارید؟؟

 

خوش به حالتون خدایی...ما همچین چیزی نداشتیم

  • Like 1
لینک به دیدگاه
درس رله هم دارید؟؟

 

خوش به حالتون خدایی...ما همچین چیزی نداشتیم

آره:w16: من عاشق رله ام آخه خیلی جالب و قشنگه وخیلیم مهم :hapydancsmil:البته همیشه استاد تو دید دانشجو نسبت به یه درسم مهمه:hanghead:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
آره:w16: من عاشق رله ام آخه خیلی جالب و قشنگه وخیلیم مهم :hapydancsmil:البته همیشه استاد تو دید دانشجو نسبت به یه درسم مهمه:hanghead:

 

 

خیلی خوبه خدایی...

 

دیگه چ واحدایی دارید؟

  • Like 1
لینک به دیدگاه
خیلی خوبه خدایی...

 

دیگه چ واحدایی دارید؟

 

اکثرا همونایین که همه جا هست ولی مثلا اصول عایق ها وفشار قوی و آزمایشگاهش تو بعضی دانشگاه ها اختیاریه واسه ما اجباری

نقشه خوانی فنی و نقشه کشیم که حتما همه جادارن دیگه:ws52:

لینک به دیدگاه
قدرتی ها به خدا خیلی درساشون راحته:sigh::sigh:

 

نگو تورو خدا

الکترونیک خیلی راحته ولی استاد ما سه ساعت تو هفته که الکترونیک داشتیم 45 دقیقه تشریف میاوردن سر کلاس:sigh:

لینک به دیدگاه
قدرتی ها به خدا خیلی درساشون راحته:sigh::sigh:

 

اصلانم اینجور نیست...

 

تا حالا عایق داشتین؟

 

بررسی چی؟

ماشین چی؟

آز بررسی چی؟

تاسیسات الکتریکی چی؟

 

اکثرا همونایین که همه جا هست ولی مثلا اصول عایق ها وفشار قوی و آزمایشگاهش تو بعضی دانشگاه ها اختیاریه واسه ما اجباری

نقشه خوانی فنی و نقشه کشیم که حتما همه جادارن دیگه:ws52:

 

 

منم عایق دارم....وحشتناک سخت...بر ما هم اجباریه

  • Like 1
لینک به دیدگاه
اصلانم اینجور نیست...

 

تا حالا عایق داشتین؟

 

بررسی چی؟

ماشین چی؟

آز بررسی چی؟

تاسیسات الکتریکی چی؟

 

 

 

 

منم عایق دارم....وحشتناک سخت...بر ما هم اجباریه

آزشم داشتی؟:sad0:

اون خیلی بدتره:4564:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
یاسمنگولا کدوم یونی میری؟

تو یونی ماهم اینا که گفتی اجباریه واسه قدرتیا

خوش به حالتون:sigh::sigh:

من دانشگا هالوالدآفرقا درس میخونماینقدر ررررررخوبه که نگو:ws28:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ماشین الکتریکی 1.2

داشتم

ماشین یک 18.5

ماشین دو 17.3

تاسیسات الکتریکی داشتم

16

بررسی یک داشتم

16.8

آز ماشین داشتم

18

:sigh::sigh::sigh:

نمره های درسای تخصصیم رو بگم؟؟؟؟؟؟؟؟////

نه دیگه نمیگم شاهکارن اونا

  • Like 2
لینک به دیدگاه
ماشین الکتریکی 1.2

داشتم

ماشین یک 18.5

ماشین دو 17.3

تاسیسات الکتریکی داشتم

16

بررسی یک داشتم

16.8

آز ماشین داشتم

18

:sigh::sigh::sigh:

نمره های درسای تخصصیم رو بگم؟؟؟؟؟؟؟؟////

نه دیگه نمیگم شاهکارن اونا

بیخیال:w58:

استادای ما اصلا واسشون افت داره نمره بالای 15 بدن بخدا:sad0:خودشونم اول ترم میگن خصوصا ماشین:icon_pf (34):

اول ترم گفت 20 ماشین مال بچه های صنعتی شریفه شما عالیتون 16 میشه:4564:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...