رفتن به مطلب

عايق


ارسال های توصیه شده

1-عايق پشم سنگ

 

 

پشم سنگ كه در زبان انگليسي Rock Wool ناميده مي‌شود، جزو خانواده عايق‌هاي حرارتي متشكل از الياف معدني است به همين دليل گاهي به آن Mineral Wool هم اطلاق مي‌شود.

 

ماده اوليه اصلي براي توليد اين عايق، سنگ بازالت، از گروه سنگ‌هاي آذرين است كه بازمانده فعاليت‌هاي آتش‌فشاني است و در كشور ما به وفور وجود دارد.

 

محصولات عايق پشم سنگ نقش مهمي (چشمگيري) در صرفه جويي انرژي به وسيله كاهش مصرف انرژي در خانه‌ها، ساختمان‌هاي اداري و تجاري و كارخانه‌هاي توليدي دارند. عايق كاري اصولي كمك مي‌كند كه در خانه‌ها و محل كارمان انرژي فوق العاده كمتري مصرف شود.

 

صرفه جويي در مصرف انرژي به وسيله عايق كاري به محيط زيست نيز كمك مي‌كند. عايق پشم‌سنگ به وسيله كاهش انرژي مورد لزوم براي گرم يا سرد كردن خانه‌ها و ساختمان‌‌هاي تجاري از متصاعد شدن دي اكسيد كربن بيشتر از كارخانه‌هاي مواد برق براي گرمايش و سرمايش ساختمان‌ها جلوگيري مي‌كند.

 

خواص كلي:

مهمترين ويژگي عايق پشم سنگ مقاومت استثنايي آن در برابر آتش است. پشم سنگ آتش‌گير نيست و مشتعل نمي‌شود در نتيجه به عنوان نوعي حفاظ در برابر آتش شناخته شده است. به همين دليل در اكثر كشورها تخفيف‌هاي ويژه‌اي در مورد بيمه ساختمان‌هايي كه با پشم سنگ عايق شده باشند قائل مي‌شوند.

پشم سنگ محيط مناسبي براي رشد آفت، قارچ،‌ باكتري و حشرات موذي نيست و به عنوان يك ماده غيرآلي در برابر اين انگل‌ها مصونيت دارد.

بين انواع عايق‌هايي كه تا به حال در دنيا ساخته شده‌اند، پشم سنگ بي‌ضرر ترين آنهاست و با محيط‌زيست كاملا سازگار است.

برخلاف عايق‌هاي ديگر در اين گروه، پشم سنگ آسيبي به پوست نمي‌رساند و باعث سوزش آن نمي‌شود. هم‌چنين با تمام مصالحي كه در ساختمان و صنايع به كار مي‌روند سازگار است و تماس آن با اين مصالح مشكلي به وجود نمي‌آورد.

از امتيازات پشم سنگ مي توان به موارد زير اشاره کرد :

 

- پشم سنگ بصورت ماده اي با ويژگي هاي مشخص و استاندارد قابل توليد است .

- تحت تاثير ترکيبات شيميايي و يا ميکرو ارگانيسم ها تجزيه نمي شود .

- هوادهي ريشه در آن بخوبي صورت مي گيرد .

- به دليل حفظ رطوبت کافي , گياهان کمتر تحت تاثير کم آبي موقت قرار مي گيرند .

- پشم سنگ ماده اي سبک استريل و عاري از عوامل آلوده کننده است .

لینک به دیدگاه

انواع عايق ها:

1-عايق حرارتي

2-عايق رطوبتي

3-عايق صوتي

 

1-عایق حرارتی مواد و مصالحی هستند که مقاومت زیادی در مقابل عبور گرما دارندو می توان بوسیله آنها تا آنجا که ممکن است از انتقال حرارت محل گرم شده یا لوله های حامل آبگرم یا کانالها و...جلوگیری کردتا در مصرف سوخت جلوگیری شود.

انواع عایقهای حرارتی را می توان به انواع ۱- پشم شیشه۲ - پشم سنگ تقسیم نمود .

2- عايق رطوبتي، نفوذ رطوبت به عایق های حرارتی باعث کاهش خاصیت آن شده برای جلوگیری از این امرباید از عایق های رطوبتی استفاده نمود عایق های رطوبتی موادی هستند که از رسیدن رطوبت از یک طرف به طرف دیگر جلوگیری می کنند.

انواع عایق های رطوبتی را میتوان به انواع ۱-گونی ۲- مواد آغشته به قیر ۳-لاستیک ۴-پلاستیک ۵-انواع ضد زنگ تقسیم نمود.

3-عايق صوتي از انتقال صدااز یک محل به محل دیگر جلوگیری می کند. مسئله کنترل صدای حاصل ازفن ها و موتورهاو حتی حرکت سیال در لوله در تاسیسات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

لینک به دیدگاه

پلي رول (ورقهاي فوم پلي اتيلن):

ورقهاي فوم پلي اتيلن به عنوان عايق حرارتي – صوتي و رطوبتي در ديوار ، سقف و کف ساختمان ها به منظور ممانعت از انتقال صدا و رطوبت از طبقات يا واحد هاي يکديگر استفاده مي شود .پلي فوماز سلولهاي کاملاً پليمريزه شده اتيلن که به صورت شبکه اي مسطح ملکولهاي گاز را در خود محبوس کرده اند تشکيل شده و همين خصوصيت آن در برابر عبور گرما و سرما صدا و رطوبت نفوذ ناپذيري مي نمايد . اين محصول به صورت متالايز شده يعني همراه با روکش از آلومينيوم با ساير فلزات به منظور پوشش نماها و يا سقف سوله ها بسيار مناسب و مقرون به صرفه مي باشد .

همچنين پر کردن درزها و تونل ها و پل ها و . . . با استفاده از انواع ورق و ميله هاي فوم پلي اتيلن امکان پذير مي باشد .از ديگر مزايايپلي فوم محافظت از بتون تازه در برابر يخ زدگي مي باشد .اين محصول موجب مي شود شيره بتون در هواي سرد سالم بماند .پلي فوم علاوه بر عايق نمودن ساختمان در برابر اتلاف انرژي ، يک عايق صوتي پوششي مناسب براي قسمتهاي مختلف بنا مي باشد .

امروزه اين محصول به دليل راندمان بالاي ايزولاسيون کيفيت و دوام بالا خاصيت ضد آب بودن مقاومت شيميايي بالا ، قيمت مناسب ، سهولت نصب ، سهولت حمل و نقل و عدم آلوده سازي محيط زيست جايگزين ساير عايق هاي رايج گرديده است . لازم است لازم به ذکر استپلي فوم در مقايسه با ساير عايق هاي مشابه با ضخامت يکسان دو برابر راندمان دارد .فوم پلي اتيلن در عرض 110 ميليمتر و در ضخامت هاي 1 ميلي متر تا 40 ميليمتر به صورت رول با طولهاي متفاوت ، همچنين در ابعاد سفارشي و رنگهاي متنوع قابل توليد مي باشد .اين ورقها سبک ، سازگار با محيط زيست ، با ضخامت کم و طول عمر زياد جايگزين بسيار مناسب پشم شيشه مي باشد .

پلياتيلن لوله اي :

ايجاد عايق حرارتي و برودتي براي لوله هاي آب ، گاز لوله هاي آب سرد سيستم هاي تهويه مطبوع و کانالهاي کولر آبي

جهت جلوگيري از يخ زدگي و کاهش انتقال برودت و حرارت در کانالهاي تأسيساتي

جلوگيري از پوسيدگي لوله ها در زير خاک

ايجاد عايق رطوبتي در کف و ديواره سرويسهاي بهداشتي و آشپز خانه ، محل نصب پارکت و يا فرش هاي چوبي ، فونداسيون و پشت بام

فوم پلياتيلن در بازه دمايي 40- 95+ در جه سانتيگراد به عنوان يک عايق ايده آل عمل مي کند . لازم به ذکر است در مکان هايي که کولر هاي آب سرد در مجاورت لوله هاي آب گرم قرار دارند اين عايق تأثير بسزايي در کاهش اتلاف انرژي دارد. ضمناًموجب جلوگيري از خوردگي خارجي لوله ها (خصوصاً لوله هاي که در معرض عوامل شيمياي ، مواد شوينده ، روغن و غيره هستند ) جلو گيري از لرزش لوله و ايجاد صداي ناهنجار و جلوگيري از تعريق در اطراف لوله هاب آب سرد نيز مي شود.فوم پلي اتيلن لوله اي متناسب با مختلف لوله هاي موجود در بازار و رد اندازه هاي استاندارد لوله از 8/3 اينچ تا 2 اينچ و رنگهاي متفاوت جهت جدا نمودن لوله هاي آب گرم ، سرد و برگشتي قابل استفاده مي باشد . هنگام مصرف فوم پلي اتيلن لوله هاي آرا در قسمت طولي شکاف داده و روي سطح لوله مورد نظر را پوشش مي دهيم . شکاف بوجود آمده را با چسب و يا نوار هاي باريکپلي فومبهم مي چسبانيم .

مشخصات فني فوم هاي پلي اتيلن :

بنا نمودن سازه هاي ساختماني با فوم پليمري نظيرپلي اتيلن توسعه بسياري يافته انتخاب نوع عايق قابل استفاده از نقطه نظرات مختلفي از قبيل کم بودن ضريب انتقال حرارت ، دوام و مقاومت مکانيکي ، عدم امکان جذب رطوبت ، عدم امکان تجزيه شيميايي در محيط به کار رفته و غيره اهميت مي يابد .جداول زير مشخصات فوم پلي اتيلن را نشان مي دهد .علاوه بر اينکه خاصيت بسيار خوب عايق کنندگي مي باشد ، داراي خصوصيات فيزيکي و مکانيکي خوبي براي استفاده در صنايع ساختماني نيز مي باشد .از مواد مصرف بسيار متداول اين محصول مي توان به عايق کاري ابنبه از نظر برودت و حرارت محيط بيرون از بنا اشاره کرد . مخصوصاً اينکه اين عايق مي تواند از30 تا90 کاربرد داشته باشد .ضمناً به استحضار مي رساند که در توليد اين محصول ازپلي اتيلن ، پودر تالک ، گلسيرين ، منو استئات و گاز مايع استفاده مي شود.

بيشترين موارد مصرف :

پلي رول بهترين عايق حرارتي وصدا در بين طبقات ، ساختمانها ، روي ديوارها ، زيرسقف سالنهاي توليد ، اماكن ورزشي ، صنعتي ، نظامي وانبارها (سوله ) .

همچنين عايقي مطمئن جهت پوشش كانالهاي انتقال هوا ودستگاهاي تهويه مطبوع . عايق رطوبتي مناسب براي بستر درياچه ها ، نهرها ، کانالهاي آب و پوشش تونل ها . بصورت لوله اي جهت عايق حرارتي لوله هايي كه درجهت عايق حرارتي لوله هاي انتقال آب ، مواد شيميايي ، گاز .... و خصوصاً روكش مطمئن جهت عايق لوله هايي كه در داخل خاكهاي سولفاته وخورنده قرار ميگيرند .

به صورت ميله ( لوله توپر ) جهت كاربرد در ژوئن ها وشيارهاي ساختماني

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

در اینجا یکی از مباحث زیبا و کاربردی در صنعت تاسیسات رو مقایسه میکنیم

منبع : مرکز تحقیقات عایق در ایران

 

 

2012-06-08_171302.png

لینک به دیدگاه
در اینجا یکی از مباحث زیبا و کاربردی در صنعت تاسیسات رو مقایسه میکنیم

 

مهندس ابعاد عکس خیلی کمه

لطفا عکس با کیفیت رو قرار بده :a030:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...