رفتن به مطلب

محيط زيست و فناوري پاك


ارسال های توصیه شده

توانايي كار در سطح اتم و ايجاد ساختارهايي با نظم ملكولي كاملاً جديد، شايد ساده ترين تعريف از فناوري نانو باشد.

پديده اي كه اينك مي رود تا به جاي بسياري از پديده هاي كنوني و پيشتاز دهه هاي اخير، جهانگير و جهان مدار شود! جهانگير از بعد فناوري و صنعت و جهان مدار از اين ديدگاه كه به گفته صاحبنظران، تا يكي، دو دهه آينده، فناوري نانو حاكم بلامنازع در صنعت و زندگي انسان خواهد بود.

فناوري نانو از همگرايي علوم فيزيك، شيمي و زيست شناسي پديده آمده و در اندك زمان رشد يافته و سريع تر از

دانش هاي نوين ديگر در زندگي و صنعت جايگاه خود را گسترده مي كند.

يكي از مصاديق مهم ظهورتأثيرگذار نانو فناوري در دنياي امروز را مي توان در ارتباط با نقش فناوري نانو در كاستن از آلودگي محيط زيست ارزيابي كرد. محيط زيستي كه در برابر آلاينده هاي لجام گسيخته آب، هوا و خاك، زندگي در كره مسكون را به اضمحلال تدريجي تهديد مي كند.

تصور اينكه تنها سياره قابل سكونت شناخته شده و موجود در كهكشانهاي كشف شده، روزگاري براثر آلودگي هاي توليد شده توسط انسان از ميان برود، براي برخي از انسانها، بيشتر به افسانه مي ماند، اما تبديل اين به ظاهر افسانه به واقعيت بحثي است كه دلمشغولي دانشمندان را براي رهايي از آلودگي محيط زيست در گوشه آزمايشگاههاي بزرگ علمي به خود معطوف داشته است.

علم و دانش پيشتاز بشري تا يكي، دو دهه قبل براي مبارزه با حجم عظيم و سرعت ناباورانه آلودگي محيط زيست، عليرغم ابداعات و تمهيدات علمي نوين نارسا به نظر مي رسيد، اما فناوري نانو، در اين زمينه بارقه اي از اميدواريها را بوجود آورد، چنانكه اين فناوري را براي مبارزه با آلودگي محيط زيست »فناوري پاك« نام نهاده اند.

تا اين زمان كه هنوز فناوري نانو گامهاي نخستين را برداشته، مؤسسه هاي علمي معتبر، چندين فناوري مبتني بر دانش نانو را معرفي مي كنند كه مي تواند آلايندگي هاي كنوني محيط زيست را (كه اكنون رو به اوج مي رود) تا سال2050 به ميزان60 درصد كاهش دهد:

آيروژِل ها سبك ترين ماده ساخت بشر (با وزني2 برابر وزن هوا) براي عايق كاري، پيل هاي خورشيدي فيلم نازك براي تأمين انرژي بدون ضرر، سوخت هاي كاتاليزوري، كاهنده مصرف سوخت و آلايندگي، پيل هاي سوختي براي تأمين برق خودروها، اَبَرخازنها، نانوكامپوزيت ها، نانو *****ها، نانوپودرها و نانو تيوپ ها كه تمامي اين دست آوردهاي نانويي در زدودن آلايندهاي محيط زيست به طور مؤثري كار آمده بوده و جايگزين ابزارها و روش هاي پيشين مبارزه با آلودگي محيط زيست خواهد شد. اما مبحث تازه اي كه توجه دانشمندان را به خود جلب كرده، عليرغم تمامي اهميت هاي نانو، خطرات احتمالي كاربرد اين فناوري است.

ذرات نانو مي توانند باعت موتاسيون Mutation باكتريها شده و به تهديدي براي انسان و محيط زيست تغيير رويه دهند. ريز بودن اين ذرات كه حتي ريزتر از گرده هاي گل هستند، با ايجاد حساسيت و امكان ورود به خون انسان خطر آفرين است. ذرات نانو مي توانند به سيستم دفاعي بدن انسان و موجودات زنده حمله كرده، موجب تخريب ملكولها و ايجاد بيماريهاي گوناگون شوند.

دانشمندان نانو تاكيد مي كنند كه بايد همزمان با توسعه و گسترش اين فناوري، راههاي پيشگيري و تشخيص عوارض ناشناخته نانو را نيز به طور جدي مورد توجه قرار داد. به همين دليل، در زير ساخت نوين Nanosafety ، دست كم تاكنون در6 كشور جهان- آمريكا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، چين و هند - قوانيني وضع شده است. در كشور ما نيز كه در مراكز دانشگاهي و علمي متعدد، فناوري نانو مورد مطالعه و بررسي است، از هم اكنون نياز به قوانين ايمني نانو داريم.

- نانو را در كدام چارچوب علمي و تحقيقاتي و با كدام ايمني بايد عرضه كرد؟

- آيا بشر در معرض تهديد و وحشت از دست آوردهاي علمي خود قرار دارد؟ چنين مي نمايد كه بايد براي بهره برداري از فناوري نانو سمت و سويي ايمن يافت تا در جهان آينده نانو، ايمن زيست!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...