رفتن به مطلب

هر آنچه که باید درباره قاعدگی بدانیم (خانوما حتما بخونن)


EOS

ارسال های توصیه شده

توی این تاپیک قصد دارم هر مقاله ای که در مورد قاعدگی و درد های ماهیانه و راه های درمان وجود داره رو بگذارم تا شاید برای شما هم مفید واقع بشه

 

من به شخصه زیاد در این مورد مشکل دارم و بسیاری از خانوما و دختر خانومای اطرافم رو هم دیدم که زمان شروع قاعدگی عزای دنیا رو می گیرن :sigh:

 

اما امیدوارم مطالب اینجا بتونه کمکی کنه (به من که کرد :w16:)

 

(به صلاح دید مدیر تالار این تاپیک می تونه به بخش پزشکی منتقل بشه ؛ اما از جهت این که خانوما از این بخش بیشتر دیدن می کنن و یه مشکل زنانه است این بخش رو انتخاب کردم :a030:)

لینک به دیدگاه

فرقی نمی کند که آیا درد خفیف و خسته کننده است که یک شب طول می کشد یا نوعی شکنجه است که شما را چند روزی خانه نشین می کند، در هر حال بسیاری از ما با دردهای قاعدگی بیگانه نیستیم. در واقع ، بیش از 50 درصد از زنان ، هر ماه درجاتی از این دردها را متحمل می شوند.

 

قبل از اینکه برای تسکین این درد دوباره به سراغ هوله گرم بروید، چند چیز هست که بهتر است بدانید. اول از همه، این روزها داروهای موثری برای کمک به تسکین این دردها وجود دارند. -اما نکته مهمتر این است که همه قاعدگی ها طبیعی نیستند- و گاه نشانه ای از یک شرایط احتمالا جدی هستند. در اینجا فهرستی از چیزهایی را که به کمک آنها می توانید علامتهای مهمی را شناسایی کنید برایتان می آوریم که به معنای لزوم مراجعه به متخصص زنان برای بررسی بیشتر می باشند.

 

علامت اول : " درد ماهانه خیلی شدید" ، اما اگر داروهای مسکن معمولی را زود مصرف کنم، دردها رفع می شوند.

مقصر احتمالی :

فقط درد ساده مربوط به قاعدگی. مواردی از گرفتگی عضلات که با مسکن های بدون نسخه پزشک رفع می شوند، احتملا چیز مهمی نیستند.

 

سوزان بریل، که پزشک و مدیر بخش دارو در بیمارستان سنت پیتر در نیو جرسی آمریکاست در این باره توضیح می دهد که : این موارد مربوطند به ترشح یک ماده شبه هرمونی موجود در بدن به نام پروستاگلاندیس، که وجود آن سبب انقباض رحم برای خروج خون و بافتهای رحمی از بدن می شود. پروستاگلاندیس، همچنین سبب منقبض شدن روده های شما می شود و این انقباض سبب اسهال و احساس دل پیچه و آشوب در ناحیه شکم می شود.

 

اگر چه گرفتگی هایی نظیر اینها نگران کننده نمی باشند، این بدان معنا نیست که شما باید درد بکشید و آنها را تحمل کنید. داروهای ضد التهاب (مانند Advil یا Aleve) با هدف قرار دادن پروستاگلاندیس درد را آرام می کنند. به محض رخ دادن اولین مورد تیر کشیدن درد، آنها را به کار ببرید، هرچقدر زودتر دارو را مصرف کنید تولید ماده پروستاگلاندیس کندتر می شود و درد کمتری احساس خواهید کرد. اگر این داروها اثری بر درد نداشتند به متخصص زنان مراجعه کنید، برخی از متخصصان در این موارد مسکن های قویتری را تجویز می کنند. گرم کردن هم کمک می کند، بنابراین از هوله گرم یا بطری آب گرم هم می توانید استفاده کنید.

 

راه حل دیگر: دوباره قرص بخورید. مری جین مینکین، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه ییل در رشته مامایی و بیماریهای زنان، می گوید: قرص های جلوگیری از بارداری، فرآیند تخمک گزاری را متوقف می کنند، بنابراین لایه مخصوص در رحم تشکیل نمی شود و در نتیجه مقدار کمتری از ماده پروستاگلاندیس در بدن تولید خواهد شد.

 

علامت دوم : "در این اواخر، در هنگام قاعدگی خون زیادی با سرعت زیاد از من خارج شد، و در نتیجه مجبور شدم هر یک ساعت یک تامپون/نوار بهداشتی به کار ببرم."

 

مقصر احتمالی : فیبروئیدها(غده هایی رشته مانند)

 

دکتر بیل می گوید: فیبروئیدها غده های خوشخیمی هستند که در درون یا در روی دیواره رحم قرار می گیرند. آنها می توانند به کوچکی یک تخم سیب درختی یا به بزرگی یک گریپ فروت باشند، و ممکن است در یک زمان چندتا از آنها در رحم وجود داشته باشند. این غده ها معمولا در دهه 30 و 40 زندگی ظاهر می شوند، حدود 40% از زنان در دهه 30 زندگی خود یکی از آنها را دارند. زنان آمریکایی آفریقایی تبار ریسک بالاتری برای ابتلای به این غده ها دارند.

 

اگرچه فیبروئیدها می توانند سبب درد بشوند، ولی معمولا وجود آنها سبب شروع یک احساس دائمی فشار ملایم در ناحیه لگن می شود. دکتر مینکین می گوید: هرچه آنها به دیوراه رحم نزدیکتر باشند، خونریزی شدیدتر خواهد بود- این خونریزی ممکن است تابیشتر از 7 روز ادامه یابد یا چنان شدید باشدکه مجبور شوید هر یک ساعت یک یا دو بار تامپون/ نوار بهداشتی خود را تعویض کنید.

 

خبر خوب این است که جز در مواردی که فشار در ناحیه لگن خیلی زیاد باشد یا خونریزی زیاد برایتان ایجاد زحمت کند، نیازی به هیچ درمانی ندارید. اما در صورتی که درد یا جریان خون وضع بدی ایجاد کنند، پزشک شما با دادن دارو یا در حالت های نادر توصیه به انجام عمل جراحی برای برداشتن غده ها خواهد کرد.

 

علامت سوم : "من در تمام طول ماه در ناحیه لگن درد دارم، حتی در هنگام نزدیکی جنسی."

 

مقصر احتمالی : اندومتریوسیس

 

اندومتریوسیس وضعیتی است که دلیل روشنی ندارد. دکتر بیل در این باره می گوید: بافتی که معمولا دیواره درونی رحم را می گیرد، جابجا می شود و بیرون می آید و شروع به رشد در روی ارگانهای مجاور می کند. این مشکل تقریبا حداکثر تا 15 درصد زنان در سنین باروری را درگیر می سازد و پس از شروع علایم به طور متوسط حدود 10 سال طول می کشد تا تشخیص داده بشود. تشخیص آن دشوار است و بخشی از این دشواری به این دلیل است که بسیاری از زنان فکر می کنند که آن صرفا انقباض و گرفتگی شدید مربوط به قاعدگی است و بنابراین برای آزمایش به سراغ متخصص نمی روند.

 

اندومتریوسیس معمولا سبب درد شدید در ناحیه زیر شکم - و برخی مواقع در کمر و ران ها می شود، و اغلب مواقع این درد با مصرف مسکن های معمول آرام نمی گیرد. این درد در هر زمان از ماه می تواند ظاهر شود. خونریزی شدید هم می تواند یک علامت آن باشد و همینطور مقاربت دردناک. دکتر مینکین می گوید: این احساس به شما دست می دهد که شما در هنگام دخول دچار انقباض دردناک می شوید و این به خاطر این است که آلت همسرتان به بافت رشد یافته در خارج از رحم شما برخورد می کند.

آیا این علایم برای شما آشنا هستند؟ در این صورت از متخصص زنان خود وقت ملاقاتی بگیرید. اگر او برای شما تشخیص اندمتریوسیس داد، قرصهای پیشگیری از بارداری و یا دیگر هورمونها می توانند رشد بافت اضافی را کند کنند . در موارد شدید، ممکن است برای کاهش میزان بافت تشکیل شده در خارج از رحم، نیاز به انجام عمل جراحی باشد.

 

علامت چهارم: " از شدت درد درد در ناحیه زیر شکم و پهلو، دولا می شوم و دچار تب می شوم."

 

مقصر احتمالی : بیماری التهابی لگن

 

درد سخت و طاقت فرسای لگن که می تواند روزها، هفته ها و یا ماهها ادامه یابد و ممکن است همراه با تب باشد، دفع دردناک ادرار و یا ترشحات سبز رنگ یا زردرنگ ، علایمی از بیماری التهابی لگن(PID) می باشند که یک عفونت جدی بخش فوقانی دستگاه تولید مثل می باشد. بیماری PID معمولا نتیجه یک عفونت درمان نشده کلامیدیا(نوعی باکتری که دستگاه تناسلی زن و مرد را گرفتار می سازد) یا سوزاک است، از آنجا که بیماری های مسری مقاربتی ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، لذا گاهی اوقات شما تا زمانی که باکتری در ناحیه وسیعی گسترش نیافته، متوجه ابتلای خود نمی شوید.

 

دکتر بیل می گوید: نکته بسیار مهم و حیاتی این است که PID را به سرعت درمان کنید، زیرا ممکن است بافت همبند زخم( محل التیام زخم) در لوله های رحمی شما شکل بگیرد که این می تواند به ناباروری بینجامد.

بنابراین اگر به این مورد مشکوک هستید فورا به پزشک متخصص مراجعه نمایید. او آزمایشهای لازم را انجام خواهد داد و اگر شما بهPID مبتلا باشید، برایتان آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. با این کار همه دردهایی که PID برای شما به وجود آورده به سرعت از بین می روند بنابراین مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید.

 

 

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شاید شما هم جزو آن دسته از خانم‌هایی باشید که عادات ماهانه سختی دارند. مثلا دردشان زیاد است یا خون‌ریزی بین 8 تا 10 روز طول می‌کشد یا شاید عادات ماهیانه‌تان منظم نیست و حتی در بین دو دوره گاهی دچار خون‌ریزی می‌شوید.آیا دلیل این ناراحتی‌ها را می‌دانید و با چگونگی درمان آن آشنا هستید؟ ...

 

در بعضی زنان عادت دوران ماهانه بیش از هفت روز و با خون‌ریزی بسیار شدید همراه است.در برخی دیگر خون‌ریزی خارج از دوره آغاز می‌شود.گاهی نیز هر دوی این مشکلات با هم بروز می‌کنند.مقدار طبیعی خونی که از بدن خانم‌ها در دوران عادت ماهیانه خارج می‌شود،35 میلی‌گرم است و اگر این مقدار به 80 میلی‌لیتر برسد،می‌گویند فرد دچار خونریزی غیرطبیعی رحمی شده است.

 

دلایل بروز خونریزی غیرطبیعی رحمی

از جمله رایج‌ترین دلایل خون‌ریزی شدید رحمی،وجود جراحات ارگانیک رحم،فیبرم،پولیپ،میوم یا سرطان است که از طریق جراحی درمان می‌شود اما در80 درصد موارد دلیل خون‌ریزی شدید،عدم تعادل هورمونی است.این موضوع شناخته نمی‌شود مگر آنکه ابتدا پزشک زنان با سونوگرافی داخل واژنی از سالم بودن رحم و وجود نداشتن هیچ‌گونه زخمی مطمئن شود.

خون‌ریزی شدید رحمی شاید بیماری لاعلاجی نباشد اما می‌تواند مشکلات بسیاری برای فرد مبتلا در زندگی روزانه به وجود آورد،به ویژه اگر این ناراحتی با خون‌ریزی‌های بین دو دوره هم همراه شود.آمار نشان داده است 31 درصد زنان مبتلا به خونریزی خارج از دوره جرات رفتن به استخرهای عمومی را ندارند. 2 درصد لباس‌های روشن نمی‌پوشند. 2 درصد احساس می‌کنند در دید همسرشان جذابیتی ندارند و 11 درصد در محیط کار همیشه نگران‌اند.با این حال 42 درصدشان هرگز به خاطر مشکلاتشان به پزشک زنان مراجعه نمی‌کنند و 66 درصد داروهای تجویز شده را مورد مصرف قرار نمی‌دهند.

 

درمان‌های دارویی

برای زنان جوان و خانم‌هایی که به دوران یائسگی نزدیک‌اند و خونریزی خارج از دوره شده‌اند معمولا قرص‌های پروژسترونی تجویز می‌شود اما نحوه مصرف در این دو گروه با هم متفاوت است.این درمان در 50 درصد موارد موفقیت‌آمیز است.در همین زمینه داروهای ضد التهاب یا آنتی هموروژیک هم تجویز می‌شود که باید در 3 یا 4 روز اول عادت ماهانه مصرف شود.این داروها،معمولا موثرتر از داروهای پروژسترون هستند.

 

کورتاژ

زمانی که درمان‌های دارویی غیرموثر باشند و زنان تمایلی به بچه‌دار شدن نداشته باشند،می‌توان با برداشتن یا کم کردن بافت رحمی (آندومتر) خون‌ریزی‌های ماهانه را کاهش داد.

این عمل در بی‌هوشی کامل انجام می‌شود و در50 درصد موارد نتایج بسیار خوبی را می‌توان مشاهده کرد اما به طور کل برداشتن کامل آندومتر موثرتر است و در 85 تا 90 درصد موارد طی 6 ماه مشکل به طور کامل برطرف می‌شود.در 5 درصد موارد این عمل ممکن است سبب بروز عفونت و هموراژی شود.گاهی نیز پیش می‌آید که فرد نسبت به مایع مورد استفاده در جراحی آلرژی نشان می‌دهد.همین امر سبب شده است کورتاژ گرچه کم تاثیرتر است، رایج‌تر باشد.

 

استفاده از بالن گرم

روش ساده دیگری که در سال 1990 ابداع شد،استفاده از بالن در رحم است.پزشک بالن را درون رحم قرار می‌دهد و آن را باد می‌کند تا دیواره را بپوشاند سپس دمای داخل بالن را به 87 درجه سانتی‌گراد می‌رساند.این امر سبب تخریب آندومتر می‌شود.این روش چندان رایج نیست چون از سویی امکان بچه‌دار شدن را از بین می‌برد و از سوی دیگر تجهیزات مورد استفاده کمی گران است.

 

هیسترکتومی

هیسترکتومی یا برداشتن رحم از جمله روش‌های موثری است که معمولا در کشورهای انگلیسی‌زبان برای بیماری‌های حاد رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 25 درصد افراد مبتلا به خونریزیهای شدید نیز به این روش تمایل دارند.

 

منبع: salamatiran.com

 

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این بیماری كه در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی كه به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن كاسته می شود.

 

دیسمنوره یا قاعدگی دردناك به دو دسته تقسیم می شود در نوع اولیه این بیماری كه در شروع دوران قاعدگی در خانمهایی كه به سن بلوغ می رسند دیده می شود معمولاٌ پس از گذشت چند سال از سنین بلوغ و بالاخص پس از زایمان از شدت آن كاسته می شود. در نوع ثانویه این بیماری بعلت بیماریهای لگن از جمله اندومتریوز ایجاد می شود. ترشح نوعی اسیدهای چرب شبه هورمونی بنام پروستاگلاندین باعث انقباض عضلات رحم می شود و باعث بروز دیسمنوره می گردد.

اندومتریوز : بیماری است كه در آن سلولهای رحم در خارج از رحم رشد می كنند. این سلولها معمولاٌ تحت تاثیر هورمونهای زنانه قرار می گیرند. با این حال بعلت خونرسانی بیشتر در این ناحیه التهاب و درد بوجود می آید.

 

فیبروئید رحمی: تومورهای عضلانی هستند كه در صورت افزایش فعالیت هورمونها بالاخص استروژن بهنگام بلوغ دیده می شوند این تومورها در خانمهایی كه در سنین باروری هستند دیده می شوند. تومورهای مذكور بدخیم نیستند.

قرص های ضد بارداری با افزایش سطح استروژن خون می توانند از علل این بیماری باشند علایم این بیماری شامل احساس پری مثانه، تكرر ادرار و قاعدگی بسیار دردناك است.

 

منوراژی : حالتی از قاعدگی بسیار دردناك است كه لازم است علت آن سریعاً تشخیص داده شده و درمان شود چراكه در غیر این صورت بعلت شدت خونریزی كمبود آهن ایجاد شده و برای جبران و پیشگیری از عوارض آن بایستی از داروهای مكمل آهن استفاده كرد از علل مهم این بیماری كمبود ویتامین A ، استفاده از IUD و كم كاری غده تیروئید است.

 

آمنوره : به حالتی گفته می شود كه در آن قاعدگی بسیار نامنظم بوده و یاحتی قطع می شود. علت اصلی این بیماری مصرف كم چربی و یا استفاده از رژیم های غذایی بسیار كم چرب می باشد.

استروژن هورمونی است كه دوره های قاعدگی را تنظیم می كند ساختمان این هورمون از چربی و كلسترول تشكیل شده است و بنابراین مقدار چربی كافی برای ساخت و تثبیت این هورمون در بدن لازم است روغن زیتون منبع بسیار مناسبی برای این نوع چربی است.

در اثر فعالیت هورمونهای جنسی در دوران قاعدگی احتباس مایعات در بدن ایجاد می شود كه توصیه می گردد با مصرف محدود مواد شور و نمك و همچنین انجام ورزشهای مناسب از این مسئله پیشگیری شود.

چربی های اشباع شده كه در تخم مرغ و گوشت به فراوانی موجود است سبب افزایش مشكلات مربوط به قاعدگی دردناك می شود بنابراین توصیه می شود در این دوره از مصرف اینگونه مواد پرچرب پرهیز گردد. روغن هسته انگور سبب جلوگیری از انقباضات دردناك رحمی می شود.

مواد مغذی مفید برای قاعدگی دردناك:

 

ویتامین C

ویتامین E

ویتامین A

بیوفلاونئوئید

نیاسین

كلسیم

منیزیوم

روغن‌هسته‌انگور

 

مواد غذایی مفید برای قاعدگی دردناك:

 

ماهی‌پرچرب

ماهی قزل‌الا

ماهی ساردینی

تن ماهی جنوب (ماهی اقیانوس)

میوه های‌تازه

آناناس

حبوبات

سبزی تازه

مارچوبه

هویج

جو

آجیل

لوبیا و باقلا

روغن‌زیتون

زنجبیل و دارچین

منبع: پارس دایت

 

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

11209_752.jpg

 

يكي از اصلي‌ترين راه‌ها براي اينكه روزهاي قاعدگي ماهانه‌تان تنظيم شود توجه به رژيم غذايي‌تان است كه مي‌توان به راحتي آماده‌اش كرد.

استروژن خون به‌شدت با نوع تغذيه در ارتباط است و براي تنظيم ميزان استروژن خون بايد سري به آشپزخانه بزنيد.

حتما در اطراف شما هستند زناني كه چند روز پس از قاعده ماهانه‌شان به هيچ‌وجه از چالاكي و سرحالي‌شان كم نمي‌شود و به‌راحتي زندگي عادي‌شان را ادامه مي‌دهند و در مقابل زناني كه چند روز پيش از موعد قاعدگي‌شان دچار افسردگي مي‌شوند و دردهاي عضلاني در ناحيه كمر و پاها عذاب‌شان مي‌دهد و برنامه روزانه‌شان مختل مي‌شود. اين بهترين نسخه ممكن در برطرف‌كردن اين دردهاست.

 

 

اولين گام براي تنظيم سيكل قاعدگي

 

يكي از نخستين علائم بالا بودن ميزان استروژن در بدن شما نامنظم بودن دوران قاعدگي است. در واقع چند روز پيش از آغاز قاعدگي، استروژن خون شما به بالاترين حد خود مي‌رسد. براي تنظيم ميزان اين هورمون در يك چرخه 28 روزه تنها كافي است كه استرس خودتان را كم كنيد و در كنار ورزش به مواد‌غذايي كه استفاده مي‌كنيد اهميت بدهيد.

 

در هر دوره ماهانه طبيعي، تعادل بين هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون، بازسازي ديواره رحم را تنظيم مي‌كند. اين ديواره در طول قاعدگي تخريب شده و از طريق خونريزي خارج مي‌شود. اگر تعادل بين هورمون‌ها به‌هم بخورد، ديواره رحم بيش‌از حد رشد مي‌كند و به ناچار بايد خونريزي بيشتري صورت بگيرد تا اين ديواره بريزد و خارج شود. گاهي خونريزي‌هاي شديد هنگام عادت ماهانه خانم‌ها، از يك اختلال انعقاد خون جدي ناشي مي‌شود، نداشتن ‌تعادل هورموني در دختران جواني كه براي نخستين‌بار عادت ماهانه مي‌شوند و همچنين در خانم‌هايي كه به يائسگي نزديك مي‌شوند، ‌بيشتر رخ مي‌دهد.

 

هر علت ديگري كه بتواند اين تعادل هورموني را به‌هم بزند، ‌ممكن است باعث خونريزي قاعدگي بيش‌ازحد يا طولاني شود، مثل بيماري‌هاي تيروئيد كه اغلب با داروهاي هورموني قابل كنترل است. هر چند، ‌استفاده نامناسب از داروهاي هورموني خود مي‌تواند يكي از علل مستقيم اين مسئله باشد.

اولين گام براي تنظيم اين سيكل ماهانه اين است كه بدانيد چه چيزهايي منجربه قاعدگي نامنظم مي‌شوند و بعد از اين مرحله است كه مي‌توانيد به يافتن درمان‌هاي موثر دست بزنيد، اما يكي از موثرترين راه‌ها براي تنظيم شدن قاعدگي رعايت موارد زير است.

 

 

دريايي‌هاي آرام ‌بخش

 

امگا 3، ماهي آزاد و ماهي ساردين

 

در اغلب موارد عروق خوني در تخمدان زنان ظريف هستند و به سبب گردش خون سريع ضعيف و آسيب‌پذير مي‌شوند. در اين ميان سيگار كشيدن، وزن بالا و كلسترول مي‌توانند اين آسيب‌پذيري را بيشتر كنند، اما استفاده از روغن ماهي و قراردادن 2 وعده ماهي ساردين يا ماهي آزاد مي‌تواند اين آسيب‌پذيري را تا اندازه زيادي كاهش بدهد. در عين حال استفاده از ماهي و روغن امگا 3 مي‌تواند پيامدهاي يائسگي را هم به‌شدت كاهش بدهد. البته براي حذر كردن از جيوه‌اي كه اين روزها در اغلب ماهي‌هاي درياي آزادي وجود دارد مي‌توانيد به همان روغن امگا3 بسنده كنيد.

در عين حال غذاهايي مانند سيب‌زميني، نان، ماكاروني و برنج سفيد به‌دليل حجم بالاي نشاسته‌اي كه دارند روي تخمك‌ها تاثير منفي مي‌گذارند.

 

 

نکته : پروتئين‌هاي گياهي نه تنها سبب مي‌شوند كه تعادل هورموني بدن حفظ شود بلكه در عين حال سبب افزايش باروري هم مي‌شوند.

 

11210_344.jpg

 

 

گياهي باشيد

 

پروتئين، پنيرهاي كم‌چرب، گوشت كم چرب و آجيل

 

پيدا كردن منابع پروتئين سالم يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي متخصصان تغذيه است. در عين حال زنان بايد در رژيم غذايي‌شان به تعادل هورموني هم فكر كنند. براي همين هم بهتر است براي تامين پروتئين‌ها بيشتر روي منابع گياهي تكيه كنند. پروتئين‌هاي گياهي نه تنها سبب مي‌شوند كه تعادل هورموني بدن حفظ شود بلكه در عين حال سبب افزايش باروري هم مي‌شوند.

براي همين هم سعي كنيد در وعده‌هاي غذايي‌تان بادام، گردو، بادام زميني، تخم‌مرغ آب پز و چيپس سويا را دست كم نگيريد.

 

 

آفتابي شويد

 

ويتامين D

 

ويتامين D خاصيت غريبي در بهبود وضعيت سلول‌هاي تخمدان دارد و در عين حال مي‌تواند به تقويم قاعدگي شما نظم ببخشد. در عين حال ويتامين D مي‌تواند از بدن شما در مقابل ابتلا به بيماري‌هايي همچون سرطان سينه، سرطان روده بزرگ و تخمدان جلوگيري كند. در عين حال مي‌توان كمي از ويتامين D را در محصولات لبني، ماهي تن، زرده تخم‌مرغ و ماهي ساردين پيدا كرد.

علاوه بر همه اين‌ها بهترين راه اين است كه هفته‌اي دوبار حداقل براي 10 دقيقه پوست‌تان را در معرض تابش يك آفتاب ملايم قرار بدهيد.

 

سراغ تلخ‌ها برويد

 

شكلات تلخ

 

در شكلات و به‌ويژه شكلات تلخ تركيباتي وجود دارد كه سبب مي‌شود گردش خون در بدن سريع‌تر شود. در عين حال خوردن شكلات تلخ در تنظيم استروژن و پلاكت خون هم نقش موثري دارد.

 

در واقع استفاده از شكلات تلخ چند روز پيش از آغاز قاعدگي سبب مي‌شود كه ماده دوپامين در خون فعال شود و به همين دليل حسي از شادي در بدن احساس شود. براي اين منظور بيشتر به سراغ شكلات تلخ 70 درصد برويد.

 

 

براي آنكه درد كمتري بكشيد

 

غذاهاي چرب سبب افزايش ترشح هورمون استروژن مي‌شوند و چربي‌هاي حيواني بيشتر اين حالت را در سيستم بدن شما پديد مي‌آورند. در دراز مدت هم افزايش چربي خون و استروژن بالا امكان ابتلا به سرطان‌ها را در بدن شما جدي‌تر مي‌كند. تحقيقات نشان داده، زناني كه چربي خون بالايي دارند و ميزان استروژن خون‌شان بالاست بيشتر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند.

 

با مصرف غذاهاي گياهي و با افزايش ميزان فيبر دريافتي مي‌توان ميزان توليد استروژن‌ها را كاهش داد. استروژن توسط كبد از جريان خون جذب ‌شده و پس از انتقال به روده كوچك، دفع مي‌‌شود. فيبرهاي گياهي، مانند اسفناج، استروژن را جذب خود كرده و باعث دفع آن‌ها مي‌شوند؛ در نتيجه فيبرهاي غذايي به دفع استروژن‌ها كمك بزرگي مي‌كنند. غذاهاي حيواني فاقد فيبر هستند و اگر رژيم‌غذايي فيبر گياهي نداشته باشد، استروژن به‌طور كامل از بدن دفع نمي‌شود و ميزان آن در خون افزايش مي‌يابد. با مصرف غلات، سبزي‌‌ها، حبوبات و ديگر غذاهاي گياهي مي‌توان فيبر دريافتي را تامين و از افزايش بيش‌ازحد استروژن جلوگيري كرد.

 

فراموش نكنيد، مصرف زيادي قندهاي ساده مي‌تواند باعث ايجاد افسردگي و زودرنجي در اين دوره شود. بسياري از زنان در اين دوره به‌دليل ايجاد درد در ناحيه كمر و پاها احساس مي‌كنند دچار افت فشار شده‌اند و براي همين هم مواد قندي را در رژيم غذايي‌شان به‌شدت افزايش مي‌دهند و در بسياري ديگر از زنان مصرف زياد شكلات‌ يا شيريني قبل از دوره قاعدگي مي‌تواند باعث افزايش احساس زودرنجي در اين دوره شود.

غذاهايي كه كربوهيدرات پيچيده و فيبر دارند (مثل نان‌هاي سبوسدار تهيه‌شده از گندم كامل، برنج قهوه‌اي، جو، سبزي‌ها و لوبيا) و همچنين مصرف غذاهاي حاوي پروتئين بالا، مثل لوبيا، باعث كاهش عوارض اين دوران مي‌شوند.

تحقيقات نشان مي‌دهد، دريافت كافي كلسيم و تعادل آن در بدن مي‌تواند عوارض اين دوران را كاهش دهد. تعادل كلسيم با دريافت ميزان كافي كلسيم از فرآورده‌هاي لبني يا مكمل‌ها ايجاد مي‌شود؛ براي مثال مصرف كربنات كلسيم باعث كاهش عوارض قاعدگي مي‌‌شود. محققان دريافته‌اند، مصرف پروتئين‌هاي حيواني باعث افزايش دفع كلسيم توسط كليه مي‌شود و با كاهش مصرف پروتئين‌هاي حيواني، دفع كلسيم به نصف ميزان قبلي خود مي‌رسد.

 

 

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...