رفتن به مطلب

روشهای افزایش ضریب هوشی در کودکان


ارسال های توصیه شده

 

5141151012.jpg 1- بازیهای فکری

به تدریج با بازیهایی چون، شطرنج، مار و پله، فکر و بکر، چیستان، جدول، حروف چینی با اشکال ابتدایی،... انعطاف پذیری قدرت ذهنی وی را افزایش داده و باعث تحریک توانایی های فکری، ایجاد ذوق و اشتیاق برای حل ناهمواری ها در تصمیم گیری ها و آینده وی شوید. ناهنجاری ها و افکار آزار دهنده ی موجود در خانواده را از ذهن او دور کرده و به جای آن با طرح مشکلاتی ساده و قابل حل، با سیاستی ماهرانه، وی را به کمک و کشف راه حلی برای آنها، وادار کنید.

2- آیا استعداد، امری ذاتیست یا اکتسابی؟

همواره این سوال فکر والدین را به خود مشغول می کند که آیا استعداد می تواند به مرور زمان از محیط کسب شود یا خیر؟ طبق تحقیقات اخیر، بخشی از استعداد، ارثی و بخشی دیگر می تواند با افزایش قدرت یادگیری و پرورش ذهن او، تقویت شود. در ادامه به نکاتی برای نیل به این هدف اشاره می کنیم:

کاملاً می دانیم که کار غیرقابل تحملیست، اما به صداهای بازی کودک خود، گوش فرا دهید و دقّت کنید، پرورش هوش و ذهن، با نوارهای آموزشی موسیقی برای او مفّرح و لذّت بخش است، همچنین براساس مطالعات محققان دانشگاه تورنتو، استفاده از این نوارهای آموزشی در غالب موسیقی، علاوه بر تقویت میزان ضریب هوشی، قدرت بهره گیری از هوش و استعداد را در عملکرد کودک در دوران ابتدایی، بلوغ و نهایتاً در آینده وی افزایش می دهد.

فواید شیر مادر

از نظر علمی ثابت شده است که تغذیه نوزادان توسط شیرمادر، نه تنها باعث رشد او می شود، بلکه به دلیل دارا بودن انواع مواد مغذی، ویتامین ها و دیگر نیازهای اساسی، احتمال مبتلا به انواع امراض را کاهش می دهد. دانشمندان دانمارکی طبق تحقیقات اخیر خود، اعلام کرده اند که نوزادانی که حداقل به مدت 9 ماه از شیر مادر تغذیه می کنند به نسب کسانی که تنها یک ماه یا کمتر و یا کودکانی که از شیر خشک استفاده می کنند، دارای ضریب هوشی و استعداد بیشتری هستند. اگر تمامی مادران بطور کامل از فواید شیردهی و تأثیر آن در بزرگسالی کودک خود مطلع شوند، دیگر کمتر از این کار امتناع می کنند.

پرورش جسمانی

با انجام مطالعات اخیر در ایالات متحده آمریکا، ثابت شده است، افزایش فعالیت جسمانی، پرورش اندامها و قدرت دستیابی به موفقیتهایی هر چند کوچک در این زمینه در دوران دبستان، باعث افزایش حس تمایل به کارهای گروهی و انجام امور اجتماعی خود در آینده خواهد شد. همچنین آنان معتقدند 81% زنانی که امروزه موفق تر و فعال تر هستند، در دوران مدرسه ابتدایی به بعد، عضو تیمهای ورزشی مدرسه و همواره در حال پرورش اندام ها و رشد عضلانی خود به مرور زمان بودند. بنابراین بجای نشاندن آنها جلوی تلویزیون، بازیهای کامپیوتری مضر و ...، کودکان خود را به پیاده روی، فعالیّت جسمانی و شرکت در کلاسهای ورزشی مدرسه تشویق کنید.

استفاده از بازیهای کامپیوتری مفید

برخی از این نوع بازیها به جز افزایش خشونت و پرخاشگری و حس تن پروری فایده ی دیگری ندارند، اما لازم به ذکر است، شما خود می توانید با دخالت در انتخاب بازیهای آنها که از نظر عملی و آموزشی صرفا" جهت پرورش فکر کودکان، حتی کودکان خردسال، طراحی شده است، بر سرعت موتور مهارتهای فکری کودک خود بیافزایید، حتی اخیراً در بعضی از کلاسهای مدارس، ساعاتی را برای بازیهای ویدئویی مفید برای پرورش ذهن و استعداد دانش آموزان، اختصاص داده اند.

مواد خوارکی مضر

غذاهای بسیار شیرین، مواد خوارکی مضر (مثل، پفک، چیس، و...) را از برنامه غذایی کودک خود(به خصوص در سنین پایین – تا سه سال)، حذف و به جای آن با ترتیب و تغذیه ای سرشار از مواد غذایی مفید، ویتامین ها، املاح معدنی، کلسیم، آهن و ...زمینه ی رشد جسمی و ذهنی کودک خود شوید. او با یک تغذیه غلط، بعلاوه کمبود آهن، املاح، ویتامین ها و...، در تحصیلات و آینده خود، دچار اختلال و ضعف هایی می شود که در اثر بی اهمیتی به تغذیه ی مناسب و رشد او در سنین کودکی ایجاد شده است.

حس کنجکاوی و کنکاش او را تقویت کنید.

کارشناسان معتقدند، والدینی که همواره طی بازیهای کودکان و دیگر علاقه مندی های او در سنین مختلف، با طرح سوالات و صحبت درمانی، آموزشهاو... او را یاری می دهند، باعث افزایش حس کنجکاوی و کشف ناشناخته ها توسط وی در کودکی و آینده خواهند شد.

کتاب خوانی برای کودکان

شاید تأثیر این امر در افزایش ضریب هوشی خیلی چشمگیر نباشد، ولی همواره سعی کنید با خواندن کتاب های داستان در کودکی برای آنها، ثبت نام وی در جلسات کتابخوانی و کتابخانه ها و همراهی او در این زمینه، قدرت یادگیری او را افزایش دهید.

افزایش اعتماد به نفس

کودکان به خصوص در شروع دوران بلوغ، نسبت به مسائل و روابط اطراف خود دچار تردید شده و به مرور زمان، میزان فعالیّت و انگیزه ی آنها به زندگی، رو به سردی می گراید، این وظیفه ی شماست که در این دوره با ایجاد انگیزه ها و تشویق های جدید، طرح مسائل جدید و صحبت با آنها، خوشبینی و اعتماد به نفس وی را افزایش دهید، در سنین 12-16 سالگی، حس تنهایی عمیقی او را در برمی گیرد، برای حل این مشکل، می توانید در فعالیت های ورزشی روزانه و روابط اجتماعی، او را همراهی کنید.

نقش معجزه آسای خوردن صبحانه در کودکان

با مطالعات از سال 1970میلادی، ثابت شده است، خوردن صبحانه ای کامل، در تقویت هوش و ذهن آنها تأثیری بسزا دارد، کودکانی که عادت به خوردن صبحانه ندارند، معمولاً، بداخلاق، دارای واکنش کند نسبت به محرکات محیطی و خستگی های زودرس می شوند. شاید با وجود مشغله های امروزی والدین، صبحانه چیدن برای کودکان امری مشکل باشد، امّا می توانید با یک لیوان شیر به همراه غلات ویتامینه، کودک خود را تمام روز در ساعات مدرسه و ...، فعال و سرحال نگه دارید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...