رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

زمانی که به موضوعی همچون بهره وری در شهر می پردازیم، شاید بهتر باشد نخست معنای دقیق مورد نظرمان را از مفاهیمی همچون بهره وری تعریف کنیم. سپس در جستجوی مصداق آن در شهر برآییم. باید دید اصولاً چنین مقوله ای معنادار است یا نه. آیا می تواند به چیزی به عنوان بهره وری شهری به طور عام، قائل بود؟ و اصولاً کدام زیرمجموعه از حیات شهری مورد نظر ماست که بهره وری شهری را می خواهیم از آن وجه ارزیابی کنیم.

شهر اساساً پدیده پیچیده ای است و از زیرمجموعه های متنوعی شکل می گیرد. تعدد موضوعات و مقولاتی که شهر بستر آن جان می گیرد، حکایت از پیچیدگی های آن دارد. بدین معنا، شاید بهره وری شهری را نتوان در مفهوم کلی معنی کرد و به یافتن پاسخی جامع امیدوار بود؛ بلکه این مفهوم را باید در معنی داری تک تک اجزای تشکیل دهنده اش جستجو کرد و یا در یکی از کارکردهایش - همچون کارکرد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی - به لحاظ کارایی و بهره وری اش سنجید. در این صورت شاید بتوان با نزدیک شدن به تعاریفی از بهره وری در هریک از این لایه ها، به طور اجمالی از دستیابی به سطوحی از بهره وری شهری صحبت کرد.

 

نویسنده: حمیده امکچی

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...