Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 اردیبهشت، ۱۳۹۰ وسایل نقلیه از عناصر کلیدی توسعه پایدار شهری هستند. در این میان خودرو شخصی نه تنها موجب آلودگی صوتی و هوا می گردد بلکه با مصرف فضای شهرها مشکلات دیگری را نیز به وجود می آورد. محدودیت فضای خیابان ها به ویژه در مناطق مسکونی و چندمنظوره داخل شهرها، رقابت شدیدی میان کاربران ایجاد نموده است به گونه ای که در اغلب شهرها متأسفانه پارک کردن خودرو در پیاده روها و فضاهای سبز معمول شده است. به علت دسترسی سریع به خودرو شخصی، این وسیله به عنوان وسیله پایه در حمل و نقل شناخته شده و استفاده از حمل و نقل عمومی به مواقعی که امکان استفاده از خودرو شخصی وجود ندارد، محدود می شود. در بیشتر کشورهای جهان تقاضای شدیدی برای انواع انعطاف پذیر حمل و نقل وجود دارد. شکی نیست که خودرو شخصی در بیشتر موارد دارای انعطاف پذیری بالا است اما در مصرف منابع، کاملاً ناکارا می باشد. مشکل پارکینگ، بخشی از این ناکارآمدی است. از طرف مقابل، وسایل حمل و نقل عمومی، دوچرخه، پیاده روی با داشتن محدودیت های زیاد اغلب مناسب به نظر نمی رسند. بنابراین رفع نیاز چند متقاضی به وسیله صرفاً یک خودرو می تواند بهترین جایگزین برای خودرو شخصی باشد. مالکیت خودرو نقشی موثر و کلیدی در الگوها و همچنین راهبردهای حمل و نقل پایدار دارد. بنابراین راهبردهای حمل و نقل پایدار باید به نقش مالکیت خودرو توجه ویژه شده و مدلی مناسب برای آن طراحی و ارائه گردد. این مقاله در مورد خودرو اشتراکی و نمونه ای موفق از آن می باشد. دانلود مقاله 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده