رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

به دلیل اهمیت استمرار تامین انرژی الکتریکی و همچنین هزینه های بسیار بالای سرمایه گذاری اولیه جهت احداث شبکه و سیستم های قدرت شامل مراکز تولید انرژی (نیروگاه ها) و مراکز انتقال و توزیع انرژی (پست ها و خطوط انتقال نیرو),نگهداری و حفاظت این سیستم ها در مقابل حوادث و اتفاقات ناخواسته,امری ضروری بوده و و جود یک سیستم حفاظتی مناسب به همراه سیستم فشار قوی امری لازم می باشد.در این درس منظور از حفاظت,حفاظت اجزای سیستم قدرت در مقابل خطاهای الکتریکی می باشد.

این خطاها در اثر عوامل مختلف و به شکل های مختلف به وجود می آید.به عنوان مثال از حوادث معمول در شبکه های قدرت,وقوع اتصال کوتاه های مختلف,کاهش یا اضافه ولتاژ های مختلف ,کاهش یا اضافه ولتاژ های ناخواسته و قطع شدن خط را می توان نام شبکه از حالت نرمال خود خارج شده و کمیت های ,(Fault) برد.اما چیزی که واضح است این است که در کلیه شرایط خطا الکتریکی شبکه به حالت و مقادیر غیر مجاز و بعضا خطرناک می رسند و چنانچه نتوان به طریقی در کمترین زمان ممکن این شرایط خطا را به حالت نرمال برگرداند,تجهیزات در معرض خطرات و صدمات قرار می گیرد.وظیفه یک سیستم حفاظتی تشخیص خطا و جداسازی قسمت های معیوب از سایر قسمت های سیستم قدرت (فشار قوی) می باشد.

 

تعاریف عموی رله و حفاظت

سرعت (تسریع در پاک کردن خطا): یعنی کوتاه شدن زمان پاک شدن خطا که باعث حداقل شدن میزان خسارات ناشی از خطا میشود و سبب بالا رفتن پایداری سیستم میگردد .زمان عملکرد رله در رله های سریع در کمتر از چند سیکل میباشد .زمان عملکرد رله های کمکی و تریپ بسته به نوع آرایش آنها نسبت به رله های اصلی، حداکثر 40 میلی ثانیه میباشد و زمان باز شدن کلیدهای قدرت در کلیدهای غیرسریع در حدود 5 سیکل و در کلیدهای سریع حدود 2 تا 3 سیکل خواهد بود .امروزه رله های استاتیکی با زمان نیم یا یک سیکل متداول و دردسترس میباشند که در نهایت با در نظر گرفتن زمانهای فوق و یک فاصله اطمینان، زمان پاک شدن خطا از لحظه وقوع خطا تا خاموش شدن قوس بین 200 تا 300 میلی ثانیه در نظر گرفته میشود.

کمترین جریان مورد نیاز برای عملکرد یک سیستم حفاظتی و یا حداقل ولت آمپر مصرفی برای شروع قطع :(sensivity) حساسیت عمل رله را حساسیت می گویند. بنابراین یک رله یک ولت آمپری از یک رله 3 ولت آمپری حساس تر می باشد.

عبارت است از خاصیت تشخیص دادن شرایط خطا به گونه ای که رله به طور صحیح عملکرده و تنها به:(selectivity) تشخیص

ازای خطاهای ظاهر شده در محدوده حفاضت خود به کلید یا به کلید های مناسب فرمان قطع را صادر کند تا حداقل قطعی در شبکه اتفاق بیفتد.

جزوه رله و حفاظت الکتریکی 2

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اصول حفاظتی در رله جريان زياد جهت تشخيص خطا و جدا سازی و ايزوله نمودن قسمت معيوب از شبکه به کمک اندازه گيری جريان را اصول حفاظتی رله جريان زياد تشکيل می دهد .

در رله مذکور قسمت اندازه گيری جريان به دو بخش بصورت لحظه ای برای اتصالی های با جريان زياد و تاخيری برای های Zone حفاظت بار و يا جهت هماهنگی رله ها برای پشتيبان مورد استفاده قرار می گيرد .

چنانچه در قسمت بالا مشخص می باشد رله دارای دو جريان تنظيم می باشد :

١. جريان تنظيمی جهت جرياﻧﻬايی که پس از آن رله بصورت آنی ( لحظه ای ) فرمان می دهد.

٢. جريان تنظيمی جهت جرياﻧﻬايی که پس از آن رله با تاخير زمانی فرمان صادر می نمايد .

جزوه آموزشی رله و حفاظت الکتریکی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...
  • 7 سال بعد...

یه جزوه رله و حفاظت دیگه که توسط دکتر مجتبی نصیری تهیه شده است و شامل فصل های زیر هست که البته فقط فصل های مشخص شده با رنگ قرمز موجوده که با فرمت Word و PDF برای دانلود قرار داده شده.

  1. اصول اساسي در حفاظت سيستم هاي قدرت
  2. محاسبات اتصال كوتاه
  3. ترانسفورماتور ولتاژ و جريان
  4. فيوز ها
  5. رله هاي حفاظتي
  6. حفاظت اضافه جريان
  7. حفاظت ديستانس
  8. حفاظت تفاضلي
  9. حفاظت باسبار
  10. حفاظت ترانسفورماتور
  11. حفاظت ژنراتور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...