رفتن به مطلب

عوامل تهدید کننده سلامتی مهندسان و کارگران معادن و به خصـــوص کاربران تالار معدن


ارسال های توصیه شده

سلام

:icon_gol: این تاپیک هشداری به مهندسین معدن، کارگران و خصوصا کاربران تالار معدن نو اندیشانه:ws3:

اولین عامل که سلامت کاربران رو تهدید میکنه تنبلی و کار نکردن در تالار که این خیلی مهمه چون ما نیز مهندسیم وکارگر شما نیستیم که هی مقاله بزنیم هی شما حال کنید:icon_razz::ws3: تنبلا پاشید یکم فسفر بسوزونید کار کنید دنباله مقاله باشید باید کاربران رشته های دیگه بیان واسه ما تاپیک بزنن؟؟؟

پاشو مهندس یه تکون بده واسه سلامتیتم خوبه جون مولی راست میگم تعارف نکن یه تاپیک که این حرفارو نداره:rose:

نکته دوم ازونجا یی که تو همه جا گفتم بچهای معدن تکند ویه دونه مراقب خودتون باشین این کاربرای تالارای رشته های دیگه همش دنبال معدنیا میگردن که یه جا پیداشون کنن گولشون بزنن تیشرت بگیرن ازشون بپایین..

خلاصــــــــه....

حواستون رو جمع کنید بعد منها...

و

امـــــــا

______________________

عوامل تهدید کننده سلامتی معدنکاران

منبع:دنياي اقتصاد

7 عامل سلامتي کارگران معدن را تهديد مي کند

پژوهش‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد گازهاي موجود در معدن مي‌تواند صدمات جبران ناپذيري را به كارگران وارد كنند‌. ريه، پوست و چشم‌ها ازآسيب پذيرترين اعضاي بدن هستند كه از گازهاي سمي‌موجود در معدن آسيب مي‌ بينند‌. انواع سرطان‌ها و بيماري‌ها ي پوستي ازجمله مواردي هستند كه در اين پژوهش‌ها مورد بررسي قرار گرفته اند.معادن سرشار از گازهاي سرطان زايي هستند كه محيط را آلوده مي‌كنند ومتاسفانه فقدان آگاهي در اين زمينه باعث مي‌شود كارگران سال‌هاي متمادي درمعرض بيماري‌هاي گوناگون باشند و هيچگونه تدبيري براي مصونيت آنها انديشه نشود.

از سوي ديگر محققان بارها و بارها اعلام كرده‌اند كه دود حاصل از ديزل‌ها از عوامل سرطان زا هستند كه پس از تلفيق با مواد شيميايي‌، گازهاي بيماري زا را تشكيل مي‌دهند. حداقل آسيب حاصل از مجاورت با اين گازها‌، ايجاد بيماري‌هاي پوستي، خارش چشم، سردرد، حالت تهوع و تنگي نفس است‌.

تحقيقات انجام شده در اين رابطه نشان مي‌دهد كه خطر حاصل از به كارگيري ديزل‌ها درزير زمين 100 برابر بيشتر از به‌كارگيري آن در روي زمين، كارگران را تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه با گذشت زمان بر محبوبيت ديزل‌ها افزوده شده و بر ميزان به‌كارگيري آنها در معادن اضافه مي‌شود.

استخراج و انتقال ذغال سنگ در معادن گرد وغبار بسياري را به وجود مي‌آورد و ذرات ذغال سنگ به واسطه اين گرد و خاك در هوا منتشرمي‌شوند.استنشاق اين گاز كارگران معادن ذغال‌سنگ را دچار بيماري‌هاي ريوي مي‌كند، اين در حالي است كه در معادن فلزي و سنگ‌هاي قيمتي، ميزان سيليس موجود در هوا كارگران را بيمار مي‌کند‌.

محققان با بررسي ميزان سيليس موجود در هوا اعلام كردند كه با افزايش كار در معادن روز به روز بر ميزان بيماري‌هاي ريوي افزوده مي‌شود و كارفرما‌ها موظف هستند كه با به كارگيري تكنولوژي‌هاي جديد از كارگران محافظت كنند.

از ديگر بيماري‌هايي که بر اثر کار مداوم در معادن ايجاد مي‌شود مي‌توان به بيماري‌هاي استخوان اشاره کرد‌. بيشترين ناهنجاري‌هاي استخواني که منجر به زانو درد و پا درد مي‌شوند ريشه در کار مداوم معدن دارند‌.

تحقيقات انجام شده در اين رابطه نشان مي‌دهد که کارگر ان معادن بيش از کارگران ساير صنايع به بيماري‌هاي کمر به ويژه ديسک کمر مبتلا مي‌شوند‌. سالانه ده‌ها ميليون دلار در آمريکا صرف درمان بيماري‌هاي مربوط به کمر مي‌شود و بي‌ترديد کمک به حذف عوامل بيماري‌زا مي‌تواند نقش بسزايي در کاهش هزينه‌ها و تضمين سلامتي نيروهاي کار داشته باشد‌.

پژوهش‌هاي صورت گرفته در اين رابطه بر اهميت اطلاع رساني تاكيد مي‌كرد. قوانين جديدي كه در آمريكا وضع شده از كساني كه به تازگي وارد كار معدن مي‌شوند دعوت مي‌کند تا آموزش‌هاي لازم را در رابطه با کار و تامين سلامت خود پشت سربگذارند اين گونه است كه نيروهاي تازه کار هشت ساعت از روز را در کلاس‌هايي مي‌گذرانند که با هدف آموزش نكات مربوط به حفظ سلامتي برگزار شود.

محققان از روش‌هاي مختلفي براي ارتقاي سطح آموزش استفاده مي‌كنند تا بر ميزان يادگيري افراد افزوده شود.تنها نگاهي به آمار مرگ و مير در معادن كافي است تا دريابيم چهارمين دليل مرگ و مير هنگام كار كارگران مربوط به برق گرفتگي است‌.90 درصد از كارگراني كه دچار برق گرفتگي مي‌شوند، جان خود را از دست مي‌دهند و 10درصد برجاي مانده نيز دچار سوختگي شديد مي‌شوند‌.محققان اعلام كردند كه تماس تجهيزات متحرك با سيم‌هاي برق در درون معادن يكي از دلايلي است كه به برق گرفتگي منجر مي‌شود.

گزارش‌هاي جديد حاكي از اين است كه در حال حاضر بالغ بر 650 معدن ذغال سنگ زير زميني و 240 معدن فلزي- غيرفلزي در آمريكا فعال هستند، اين در حالي است كه 236 تيم نجات در آمريكا به فعاليت مي‌پردازند‌. اعضايي كه در اين تيم‌ها به فعاليت مي‌پردازند، بايد از جديدترين علوم مربوط به نجات مصدومين مطلع باشند و از فيزيك خوبي برخوردار باشند. تمامي ‌اين عوامل كافي است تا مشكل ديگري را به مشكلات كارگران معدن بيافزاييد و اين امر چيزي نيست جز استرس مربوط به كار.

تجربه كار در معادن ثابت كرده است كه ميزان امنيت كارگران در اين محيط بسيار اندك است و آمار‌هاي جديد نشان مي‌دهد يك چهارم از كارگران اعتقاد دارند كه كارشان بزرگترين عامل ايجاد استرس در زندگي‌شان است‌.

رفتارهاي عصبي نخستين عكس‌العملي است كه كارگران در برابر كار سخت روزانه در محيطي نا امن از خود نشان مي‌دهند.

ورود ماشين‌ها به دنياي معدن باعث شد كه تا حد زيادي ازكار دستي كاسته و بر ميزان توليدات افزوده شود با اين وجود همين تجهيزات آسيب‌هاي بسياري را به كارگران وارد مي‌كنند و گه‌گاه موجبات مرگ آنها را فراهم مي‌كند‌. معدنكاران در خلال كارشان ارتباط تنگاتنگي با اين ماشين‌ها دارند و بي‌ترديد ارتقاي ماشين‌هاي موجود مي‌تواند نقش بسزايي در بهبود شرايط موجود برجاي بگذارد.

در سال‌هاي اخير پيشرفت‌هاي بسياري در تكنولوژي‌هاي معدن صورت گرفته است كه از آن جمله مي‌توان به ارتقاي سيستم‌هاي كنترل از راه دور و تجهيزات خودكار اشاره كرد‌. در سال‌هاي اخير تلاش‌هاي بسياري براي جلوگيري از انفجار در معادن ذغال سنگ صورت گرفته است با اين وجود سالانه انفجارهاي معادن جان بسياري از كارگران را مي‌گيرد.

كارگران در خلال اين انفجارها يا جان خود را از دست مي‌دهند و يا اينكه در قسمتي از معدن به دام مي‌افتند و از آنجايي‌كه راه گريز ندارند، گازهاي سمي‌را استنشاق كرده و جانشان را از دست مي‌دهند‌. همانگونه که اشاره شد با حذف گازهاي آتشگير و کاهش متان مي‌توان از ميزان انفجار کاست و در اين بين استفاده از دستگاه‌هاي تهويه مي‌تواند ضريب امنيت کارگران را افزايش دهد‌.

در طول ساليان متمادي انفجارها نقش مهمي‌درعملكرد معادن داشته‌اند چرا كه به كارگيري مواد منفجره كار را تسهيل مي‌كردند‌.

در طول سال‌هاي 1978و 2000، 106 معدنكار جان خود را از دست دادند و يك هزار و 50 نفر نيز به شدت آسيب ديدند. عملكرد دولت، معدنكاران ومراكز پژوهشي باعث شد كه اين آمار كاهش چشمگيري داشته باشند به طوري‌كه در سال 2001 تنها 7 تن از كارگران براثر انفجار درمعادن آسيب ديدند در حالي كه آمار مذكور در سال 1978 بالغ بر 140 نفر بود.

گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد كه به هنگام استفاده از مواد منفجره برخي از كارگران بيش از اندازه به نقطه انفجار نزديك هستند و يا اينكه صخره‌هاي خرد شده به طرفشان پرتاب مي‌شود.

از سوي ديگر نگاهي به آمار مرگ‌ومير و تلفات معدن مبين اين حقيقت است که کار در معادن زير زميني با خطر سقوط صخره همراه است‌. ميزان مرگ ومير کارگراني که زير زمين کارمي‌کنند پنج برابر افرادي است که در صنايع ديگر به فعاليت مي‌پردازند‌. بين سالهاي 1996 و 1998 نيمي‌از نيروهاي کار معادن زيرزميني بر اثر سقوط صخره و سقف معدن جان خود را از دست دادند‌. اين در حالي است که سالانه 500 تا 600 نفر نيز بر اثر سقوط سنگ مجروح مي‌شوند‌. در اين ميان استفاده از سيستم‌هايي که سقوط سنگ‌ها را هشدار مي‌دهند، مي‌تواند به نسبت زيادي از اين خسارات بکاهد‌.نکته ديگري که در خلال تحقيقات پيرامون کار در معدن به دست آمد اين حقيقت بود که کارگران معدن عمدتا افرادي هستند که در سنين ميانسالي به سرمي‌برند‌.

آمار به دست آمده توسط سازمان ملي معدن آمريكا حاکي از اين است که نيمي‌از نيروهاي کار معادن

زير زميني در شرف بازنشستگي هستند و مدت زمان 5 تا 7 سال به طول مي‌انجامد تا نيروهاي جديد بتوانند جايگزين اين کارگران شود‌.

آمارگيري که در سال 2004 توسط اداره کار آمريکا صورت گرفت نشان داد که متوسط سن معدنکاران 45 سال و نه ماه است اين در شرايطي است که متوسط سن کارگران صنايع ديگر 40 سال و 5 ماه است‌. اين حقيقت دو نگراني را به وجود مي‌آورد‌. يکي اينکه چگونه مي‌توان اطلاعات و تجربيات کارگران ميانسال را به نيروهاي جوان منتقل کرد و دوم اينکه با توجه به بالا رفتن سن نيروهاي کار و تحليل رفتن قواي آنها ، چگونه مي‌توان سلامتي شان را در سال‌هاي آينده تامين کرد.

ظرافت‌هاي موجود درکار معدن و صنايع معدني به گونه ايست که به يک باره نمي‌توان چاره‌اي براي تمامي ‌مشکلات يافت اما انجام تحقيقات وپژوهش‌هاي متنوع مي‌تواند راهگشاي دست يابي به فردايي باشد که درآن بهره‌وري بهينه مي‌شود و فضايي امن براي کار و فعاليت کارگران تامين مي‌شود‌.

لینک به دیدگاه

قانون ايمني در معادن

1-مسؤل معدن يا سرپرست معدن:

شخصي است كه توسط دارنـده پروانـه عمليات به اين سمـت منصوب مي شود و مسـئوليـت كليه عمليات معدن را به عهده دارد .

 

2-مسئول فني:

طـبق ماده 66 آئين نامه اجـرائي قانـون معـادن مسئـول فني عمليات كسـي است كه اداره كليه امور فني معدن به عهده اوست و توسـط دارنده پروانه عمليـات از ميـان افراد واجـد شـرايـط انتـخاب و به وزارت صنايع و معـادن معـرفي مي شود و طبـق ماده 65 آئـين نامه اجـرائـي ضوابـط و حدود صلاحيت مسـئولين فـني معادن تا تصـويب و اصـلاح قانـون نظام مهنـدسي معـدن توسـط وزارت صنايع و معادن تعيين مي شود .

 

3-مسئول ايمني:

مسئول ايمني هر معدن نظارت بر ايمني عمليات معدن را به عهده داشته توسط مسئول يا سرپرست معدن به اين سمت منصوب مي شود . طبق ماده 65 آئين نامه اجرائي قانون معادن ضوابط و حدود صلاحيت مسئول ايمني از طريق وزارت كار و امور اجتماعي با هماهنگي وزارت صنايع و معادن تعيين مي شود . جانشين مسئول ايمني نيز تابع همين شرايط است .

 

4-مهندس ناظر:

شخصي است كه طبق ماده 69 آئين نامه اجرائي قانون معادن تعيين مي شود و از طرف وزارت صنايع و معادن مامور نظارت و كنترل عمليات معدني است.

 

5-پروانه اكتشاف – پروانه بهره برداري :

طبق مواد مندرج در قانون معادن و آئين نامه اجرائي آن تعريف مي شود.

 

6- تونل:

حفاري زيرزميني افقي يا تقريباً افقي است .

 

7-تونل شيب دار :

تونل هايي كه تا حدود 18 درجه شيب داشته باشند.

 

8- چاه مايل :

حـفاري مايـلي كه به سطـح زمين راه داشـته و داراي شـيب بين 18 درجه تا 90 درجه باشد و براي باربري مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

9- چاه يا چاه قائم :

حفاري قائـم يا با شـيب 90 درجه است كه به سطـح زميـن راه داشـته باشـد و معمولاً براي باربري مورد استفاده قرار مي كيرد.

 

10- دويل:

حفـاري زيـرزميني شيبـدارو با سطـح مقطع نسبتاً كوچك كه معمولاً به طرف بالا خفاري مي شود و براي منظور هاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

11- پذيرگاه:

محل توقف بارگيري و تحليه واگنها و انجام وظايف مختلف زيرزميني كه معمولاً در محل ارتباط با چاه قائم يا چاه مايل در زيرزمين احداث مي شود .

 

12- گالري-راهرو:

انواع حفاريهاي زيرزميني و معمولاً با طول زياد است .

 

13- راه مورب:

به انواع راهروهاي شيبدار راه مورب گفته مي شود .

 

14- بونكر:

محلي براي تخليه و انباشت سنگ مي باشد .

 

15- چال:

سوراخي كه در سنگ براي قرار دادن ماده منفجره حفر مي شود.

 

16- خرجگذاري:

قرار دادن مواد منفجره در داخل چال است .

 

17- فشنگ:

به هر قطعه ماده منفجره جامد (معمولاً انواع ديناميت) گفته مي شود .

 

18- آتشباري:

به عمليات خرج گذاري و انفجار مواد منفجره براي تخريب سنگ آتشباري گفته مي شود .

 

19- آتشبار:

شخصي كه مسئوليت عمليات آتشباري را به عهده دارد .

 

20- مواد ناريه- مواد منفجره:

موادي كه قابليت انفجار داشته و در معدن براي تخريب سنگ مورد استفاده قرار مي گيرد .

 

21- گاز ذغال:

گازي كه در كانسارهاي ذغال سنگ همراه با ساير هيدروكربورها وجود دارد و عمدتاً از متان تشكيل شده است . اين گاز چنانچه به نسبت معيني با هوا مخلوط شود قابليت انفجار پيدا مي كند .

 

22- كليه تجهيزات , دستگاهها و ماشين آلات معدني كه در اين آئين نامه از آنها نام برده شده :

مانند شاول يا بيل مكانيكي , لودر, بلدوزر, پرفراتور, گريدر, واگن , لوكوموتيو , دستگاه گمانه زني , دستگاه سيم برش , بالابر چاه , وينچ و غيره و كليه قسمتها و قطعات آنها مطابق تعاريفي است كه در متون و كتابهاي معدني آورده شده است .

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

انواع بيماريهاي مرتبط با معدن :

 

تالكوز(Talcosis)

تالك

معادن تالك، صنايع فرآوري تالك

برنشيت و پنوموني (ذات الريه) و آسم (التهاب مجاري تنفسي)

دي اكسيد گوگرد

(SO2) وآلاينده هاي جوي

معادن زغال سنگ و معادن بيتومين و مخازن نفتي

تنگي برونش ها (گرفتگي راه هاي تنفسي)

اكسيدهاي سولفور

(SOX)

معادن زغال سنگ، نيروگاه هايي كه با سوخت زغال كار مي كنند و معادن بيتومين (قيرهاي طبيعي)

خيز ريوي (تورم راه هاي تنفسي) Pulmonary edeme

اكسيدهاي نيترو‍ژن

(NOx)‍‍

خروج از وسايل موتوري در معادن، نيروگاه هايي كه با سوخت فسيلي كار مي كنند

سرطان ريه

هيدروكربن هاي چند حلقه اي معطر

خروج گاز و دود از موتورهاي ديزلي موجود در معادن، دود سيگار

آسم و آماس(التهاب و آلرزي بيني) Asthma Rhinits

مواد آلرژي زا

گرد وغبار موجود در معادن و معادن گچ

انسداد مزمن راههاي هوايي

SO2

معادن زغال سنگ و معادن بيتومين و مخازن نفتي

التهاب مجراي تنفسي فوقاني(بيني)

افزايش غلظت ازن

مناطق جنوبي در معادن درتابستان ها و هواي گرم

هيپوكسي(Hypoxemia) و بيماري آرتريواسكلروتيك قلب، كم خوني و هموگلوبينوپاتي، انسداد مزمن ريوي، ترومبوآمبوليسم

CO و تركيب مونواكسيد كربن با هموگلوبين(COHb)

خروج گاز CO از وسايل موتوري و ماشين آلات موجود در معادن

اختلال دستگاه قلب عروق و دستگاه عصبي

دي اكسيد كربن

(CO2)

در كليه معادني كه تهويه ندارند

متهموگلوبينمي(Methemoglobinemia)، نيتروزامين ها(nitrosamines) با علائم كبودي لب ها و پوست

نيترات يا نيتريت

هنگامي كه ميزان نيتريت يا نيترات موجود در آب آشاميدني معادن بيش از 10 ميلي گرم درليتر باشد

پيگمانتاسيون غيرطبيعي پوست، هيپركراتوزيس، احتقان مزمن بيني، دردهاي شكمي، مزمن قلبي، پاي سياه(black foot)، گانگرن(قانقارياي)اندام هاي انتهايي، سرطان پوست، ريه ها، غدد لنفاوي، مغز استخوان، مثانه، كليه و كبد و پروستات كه با آرسنيك در تماس هستند .

آرسنيك

معادن طلا كه در اثر آتشباري و انفجار، آرسنيك از گوگرد جدا ميشود و به صورت آزاد وجود دارد. همچنين در معادن زرنيخ و رآلگار به صورت سيانور

اختلال هاي ذهني، اتاكسي(عدم تعادل)اختلال در راه رفتن، در تكلم ، محدود شدن ميدان بينايي و اختلال در جويدن و بلع

جيوه

در معادن و مناطقي كه ماده معدني سينابر با آتشباري استخراج ميشود

كرامپ و درد شكم، اسهال، بيماري هاي كليه، سرطان پروستات

كادميوم

در اثر نفوذ كادميوم در آبهاي آشاميدني معادن

سرطان ريه

ذرات كربن

خروج گاز از موتور ديزلي

آزبستورين و نئوپلاسم هاي ناي، برونش و شش، مزوتليوما(Mesothelioma)

الياف آزبست

معادن آزبست(پنبه كوهي)

نئوپلاسم بدخيم مثانه(سرطان بدخيم مثانه)

مواد و ذرات منتشر شده از كوره زغال كك

كارگران واحدهاي فرآوري و كوره زغال

نئوپلاسم بدخيم مثانه و ناي و برونش و شش

ذرات رادون

تماس مستقيم معدنكاران با مواد راديواكتيويته

كم خوني آپلاستيك(كم خوني كه منشأ مغز استخوان دارد)

تي . ان . تي

(T.N.T)

توليد مواد منفجره

گرانولوسيتوز(كاهش سيستم دفاعي بدن)

فسفر

معادن فسفات P2O5و صنايع توليد مواد منفجره

آنسفاليت سمي(التهاب بافت مغز)Toxic encephalitis

سرب

كارخانه هاي فرآوري سرب و ريخته گري

پاركينسون

منگنز

منگنز

بيماري هاي شغلي

گرد زغال

معادن زغال سنگ و بيتومين

تأثير سروصدا بر گوش داخلي

سروصداي زياد

آلودگي هاي صوتي در معادن

مزوتليوما(سرطان پرده پوشاننده ريه)

عناصر سمي

لباس هاي آلوده كارگران معدني در معادن سرب

اختلالات دستگاه عصبي

حلال ها

كارگران معدني كه با حلال ها سروكار دارند

سرطان مثانه

رنگ

كارگران معدني كه با رنگ سروكار دارند

لوسمي يا سرطان خون

بنزن

پرسنل و كارگران معدني كه با بنزن سروكار دارند

نارسايي كليه، صدمه ديدن عملكرد دستگاه توليد مثل

سرب

معادن سرب

نقص عضو، از دست دادن اعضاي بدن

غيراستاندارد بودن مواد ناريه و دستگاه سيم برش الماسه و ...

در معادن سنگ هاي تزئين
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

بیماری‌های ناشی از آلودگی در معادنعواملی که منجر به مرگ، صدمات جدی و یا معلول شدن معدنچیان شده اند، می توانند ریشه در مسائل بهداشتی هم داشته باشند از جمله این عوامل می توان به گرد و غبار، گازهای معدن و سرو صدا و غیره اشاره کرد که تأثیر آهسته و کند آنها در ابتدای کار قابل تشخیص نیست و قربانی به تدریج خود را با سیستم شنوایی و تنفسی معیوب یا بینایی وفق می دهد ، بنابراین مادامی که این صدمات پیشرفت نکرده و یا دید و سیستم شنوایی وی توسط پزشک معاینه نشده است ، خود بیمار متوجه نخواهد شد . در تمام موارد ، صدمات وارده قابل جبران نیست و در مورد خسارات ناشی از گرد و غبار حتی اگر محل کار بیمار از محیط پرگرد وغبار تغییر کند ممکن است وضعیت بدتر هم بشود بطور مثال می توان سرطان ریه ، مزوتلیوما ، سرطان مثانه ، بیماری لوسمی ، سرطان خون ، تالکوز ، برونشیت مزمن، اختلالات دستگاه عصبی ، نارسایی کلیه ....

 

عواملی که منجر به مرگ، صدمات جدی و یا معلول شدن معدنچیان شده اند، می توانند ریشه در مسائل بهداشتی هم داشته باشند از جمله این عوامل می توان به گرد و غبار، گازهای معدن و سرو صدا و غیره اشاره کرد که تأثیر آهسته و کند آنها در ابتدای کار قابل تشخیص نیست و قربانی به تدریج خود را با سیستم شنوایی و تنفسی معیوب یا بینایی وفق می دهد ، بنابراین مادامی که این صدمات پیشرفت نکرده و یا دید و سیستم شنوایی وی توسط پزشک معاینه نشده است ، خود بیمار متوجه نخواهد شد . در تمام موارد ، صدمات وارده قابل جبران نیست و در مورد خسارات ناشی از گرد و غبار حتی اگر محل کار بیمار از محیط پرگرد وغبار تغییر کند ممکن است وضعیت بدتر هم بشود بطور مثال می توان سرطان ریه ، مزوتلیوما ، سرطان مثانه ، بیماری لوسمی ، سرطان خون ، تالکوز ، برونشیت مزمن، اختلالات دستگاه عصبی ، نارسایی کلیه ،‌صدمه دیدن عملکرد دستگاه تولید مثل در مردان و غیره را نام برد که مصداق کارگرانی می باشد که با تالک ،‌آزبست یا پنبه نسوز ، سرب ، ‌گرد ذرات زغال سنگ و در معرض گرد و غبار و غیره قرار دارند . بیماری های ذکر شده که به عبارتی می توان آنها را بیماری های شغلی نام نهاد معمولا"کمتر از واقع تشخیص داده می شوند و گاهی اوقات اغلب آنها از نظر بالینی و آزمایشگاهی با سایر بیماری های مزمن که علت های غیرشغلی دارند ، قابل تفکیک نیستند . مثلا" سرطان ریه ای که در اثر آزبستوز (پنبه نسوز) ایجاد می شوند از نظر بالینی و از نظر آسیب شناسی کاملا" شبیه سرطان ریه ای است که در اثر سیگار ایجاد شده است ودر برخی موارد نادر رابطه علی بین تماس شغلی و بیماری ایجاد شده را می توان از روی علائم بالینی تشخیص داد . بالاخره تشخیص کمتر از واقع بیماری های شغلی ، ‌منعکس کننده لزوم برگزاری بیشتر دوره های آموزشی بهداشتی در زمینه طب شغلی است .

بنابراین یکی از مسائلی که پزشکان با آن روبه رو هستند تشخیص صحیح بیماری های ناشی از آلودگی های معادن در معدنچیان می باشد که این تشخیص نه تنها به درمان و در صورت نیاز ، جبران خسارت بیماران مربوطه کمک می کند بلکه هشداری است به مقامات بهداشتی برای پیشگیری از بروز بیماری های مشابه در بیمارانی که در تماس با همان ماده قرار دارند. جدول ذیل اشاره به نام وعامل بیماری ها و نوع معدن و کارگاه معدنی دارد که به صورت مختصر ارائه شده است :

نام بیماری

عامل بیماری

نوع معدن و کارگاه معدنی

سیلیکوز

سیلیس(SiO2)

معادن سیلیس، کارگاه شن شویی، صنایع فلزی وسرامیک وکارخانه های سیمان

تالکوز(Talcosis)

تالک

معادن تالک، صنایع فرآوری تالک

برنشیت و پنومونی (ذات الریه) و آسم (التهاب مجاری تنفسی)

دی اکسید گوگرد

(SO2) وآلاینده های جوی

معادن زغال سنگ و معادن بیتومین و مخازن نفتی

تنگی برونش ها (گرفتگی راه های تنفسی)

اکسیدهای سولفور

(SOX)

معادن زغال سنگ، نیروگاه هایی که با سوخت زغال کار می کنند و معادن بیتومین (قیرهای طبیعی)

خیز ریوی (تورم راه های تنفسی) Pulmonary edeme

اکسیدهای نیترو‍ژن

(NOx)‍‍

خروج از وسایل موتوری در معادن، نیروگاه هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند

سرطان ریه

هیدروکربن های چند حلقه ای معطر

خروج گاز و دود از موتورهای دیزلی موجود در معادن، دود سیگار

آسم و آماس(التهاب و آلرزی بینی) Asthma Rhinits

مواد آلرژی زا

گرد وغبار موجود در معادن و معادن گچ

انسداد مزمن راههای هوایی

SO2

معادن زغال سنگ و معادن بیتومین و مخازن نفتی

التهاب مجرای تنفسی فوقانی(بینی)

افزایش غلظت ازن

مناطق جنوبی در معادن درتابستان ها و هوای گرم

هیپوکسی(Hypoxemia) و بیماری آرتریواسکلروتیک قلب، کم خونی و هموگلوبینوپاتی، انسداد مزمن ریوی، ترومبوآمبولیسم

CO و ترکیب مونواکسید کربن با هموگلوبین(COHb)

خروج گاز CO از وسایل موتوری و ماشین آلات موجود در معادن

اختلال دستگاه قلب عروق و دستگاه عصبی

دی اکسید کربن

(CO2)

در کلیه معادنی که تهویه ندارند

متهموگلوبینمی(Methemoglobinemia)، نیتروزامین ها(nitrosamines) با علائم کبودی لب ها و پوست

نیترات یا نیتریت

هنگامی که میزان نیتریت یا نیترات موجود در آب آشامیدنی معادن بیش از 10 میلی گرم درلیتر باشد

پیگمانتاسیون غیرطبیعی پوست، هیپرکراتوزیس، احتقان مزمن بینی، دردهای شکمی، مزمن قلبی، پای سیاه(black foot)، گانگرن(قانقاریای)اندام های انتهایی، سرطان پوست، ریه ها، غدد لنفاوی، مغز استخوان، مثانه، کلیه و کبد و پروستات که با آرسنیک در تماس هستند .

آرسنیک

معادن طلا که در اثر آتشباری و انفجار، آرسنیک از گوگرد جدا میشود و به صورت آزاد وجود دارد. همچنین در معادن زرنیخ و رآلگار به صورت سیانور

اختلال های ذهنی، اتاکسی(عدم تعادل)اختلال در راه رفتن، در تکلم ، محدود شدن میدان بینایی و اختلال در جویدن و بلع

جیوه

در معادن و مناطقی که ماده معدنی سینابر با آتشباری استخراج میشود

کرامپ و درد شکم، اسهال، بیماری های کلیه، سرطان پروستات

کادمیوم

در اثر نفوذ کادمیوم در آبهای آشامیدنی معادن

سرطان ریه

ذرات کربن

خروج گاز از موتور دیزلی

آزبستورین و نئوپلاسم های نای، برونش و شش، مزوتلیوما(Mesothelioma)

الیاف آزبست

معادن آزبست(پنبه کوهی)

نئوپلاسم بدخیم مثانه(سرطان بدخیم مثانه)

مواد و ذرات منتشر شده از کوره زغال کک

کارگران واحدهای فرآوری و کوره زغال

نئوپلاسم بدخیم مثانه و نای و برونش و شش

ذرات رادون

تماس مستقیم معدنکاران با مواد رادیواکتیویته

کم خونی آپلاستیک(کم خونی که منشأ مغز استخوان دارد)

تی . ان . تی

(T.N.T)

تولید مواد منفجره

گرانولوسیتوز(کاهش سیستم دفاعی بدن)

فسفر

معادن فسفات P2O5 و صنایع تولید مواد منفجره

آنسفالیت سمی(التهاب بافت مغز)Toxic encephalitis

سرب

کارخانه های فرآوری سرب و ریخته گری

پارکینسون

منگنز

 

بیماری های شغلی

گرد زغال

معادن زغال سنگ و بیتومین

تأثیر سروصدا بر گوش داخلی

سروصدای زیاد

آلودگی های صوتی در معادن

مزوتلیوما(سرطان پرده پوشاننده ریه)

عناصر سمی

لباس های آلوده کارگران معدنی در معادن سرب

اختلالات دستگاه عصبی

حلال ها

کارگران معدنی که با حلال ها سروکار دارند

سرطان مثانه

رنگ

کارگران معدنی که با رنگ سروکار دارند

لوسمی یا سرطان خون

بنزن

پرسنل و کارگران معدنی که با بنزن سروکار دارند

نارسایی کلیه، صدمه دیدن عملکرد دستگاه تولید مثل

سرب

معادن سرب

نقص عضو، از دست دادن اعضای بدن

غیراستاندارد بودن مواد ناریه و دستگاه سیم برش الماسه و ...

در معادن سنگ های تزئینی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...