رفتن به مطلب

عشق چیست؟ آیا عاشق شده اید؟


آیا تا به حال عاشق شده اید؟  

17 کاربر تاکنون رای داده است

  1. 1. آیا تا به حال عاشق شده اید؟



ارسال های توصیه شده

با وجودی که عشق یکی از عمده‌ترین هیجانات انسان است (و بعضی‌ها حتی معتقدند که مهم‌ترین آن‌ها)، امّا در همین سال‌های اخیر بوده که به عنوان یک موضوع عــلــمــی مورد بررسی قرار گرفته است. به گفته زیگموند فروید (1910)، مطالعه عشق در گذشته به «... نویسندگان و شاعران خلاق سپرده شده بود تا به ما نشان دهند شرایط لازم برای عشق ورزیدن چیست ... در نتیجه برای علم هم چاره‌ای باقی نمانده بود جز این که به همان موضوعاتی بپردازد که هنرمندان هزاران سال بود با حل آن‌ها شادی و لذت به نوع بشر بخشیده بودند».

با وجودی که تحقیقات درباره این موضوع ظرف 20 سال گذشته به نحو چشمگیری افزایش یافته است، کشفیات اولیه درباره طبیعت و دلایل عشق، انتقادهای زیادی را برانگیخته است. در خلال دهه 1970، سناتور آمریکایی ویلیام پراکس‌مایر به سرزنش پژوهشگرانی که به مطالعه عشق روی آورده بودند پرداخت و کارهای آن‌ها را به عنوان اتلاف پول مالیات دهندگان به باد استهزاء گرفت (هاتفیلد، 2001).

از آن زمان تاکنون، پژوهش‌ها اهمیت عشق در رشد کودک و سلامت بالغان را آشکار ساخته‌اند. امّا عشق دقیقاً چیست؟ و روان‌شناسان چگونه این هیجان مهم را تعریف می کنند؟

به گفته زیک‌رابین، روان‌شناس اجتماعی، عشق توسط سه چیز مختلف مشخص می‌شود: دلبستگی، محبت و تعلّق. رابین با به کارگیری یک رویکرد روان‌سنجی به عشق، مقیاسی برای ارزیابی سطح «دوست داشتن» و «عشق» به دست آورد.

آیاعشق یک پدیده زیست شناختی است یا یک پدیده فرهنگی؟

دیدگاه‌های زیست‌شناختی به عشق، هیجان را به عنوان یک سائق (سوق‌دهنده، محرک) انسانی در نظر می‌گیرند. با وجودی که غالباً عشق به عنوان یکی از هیجانات اصلی و اولیه انسان، مانند خشم و شادی، در نظر گرفته می‌شود امّا برخی روان‌شناسان نیز مانند لاورنس کسلر عقیده دارند که عشق یک پدیده فرهنگی است که عمدتاً به خاطر فشارها و انتظارات اجتماعی به وجود می‌آید و جزئی از طبیعت انسانی نیست.

اگر عشق یک پدیده صرفاً فرهنگی بود بنابراین منطقی بود که در بعضی فرهنگ‌ها وجود نداشته باشد. امّا پژوهش‌های انسان شناختی نشان می‌دهد که عشق یک هیجان جهانی است و در همه جا وجود دارد. به احتمال زیاد عشق هم تحت تاثیر سائق‌های زیست‌شناختی و هم تاثیرات فرهنگی قرار دارد. هر چند هورمون‌ها و عوامل زیست‌شناختی بسیار اهمیت دارند امّا شیوه ابراز و تجربه این هیجان، متاثر از درک شخصی ما از عشق است.

 

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان یار

لینک به دیدگاه

دوستان اگه دوست داشتین نظر خودتون رو درباره عشق و پاسخ نظر سنجی رو بدین

 

دلم میخواست بدونم تو این جامعه کوچیک چند درصد از روشنفکران تا به حال عاشق شده اند:ws37::icon_gol:

لینک به دیدگاه

عشق هم یک پدیده زیستی است هم فرهنگی....

 

تو کشورهایی که محدودیت بیشتری دارند،معمولا وسوسه با عشق اشتباه میشه.

 

برای همین خانواده زود از هم میپاشه و طلاق و.....

 

 

در کشورهایی هم که بی بند و باری زیاد باشه،عشق کمتر رخ میده و تنوع طلبی جای آنرا میگیره.

 

کلا عشق وقتی رخ میده که دو طرف واقعا آدم های پاک دلی باشند،که الان چون پاک دلی کم شده،عشق هم کم شده....

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اینجا یه پرسشنامه است که می تونید ازش استفاده کنید و ببینید (صادقانه) چقدر عاشقید:icon_gol:

لینک به دیدگاه
به جرات میگم من جاش باشه داد میزنم که عاشق شدم بهترین زمان زندگیم نمی تونم بگم عشق چیه به نظرم همه چیه:icon_gol:

مواظب خودت و دلت باش این روزا نقاب به چهره ها زیادند با زبانی چررررررب:icon_gol:

عشق هم یک پدیده زیستی است هم فرهنگی....

 

تو کشورهایی که محدودیت بیشتری دارند،معمولا وسوسه با عشق اشتباه میشه.

 

برای همین خانواده زود از هم میپاشه و طلاق و.....

 

 

در کشورهایی هم که بی بند و باری زیاد باشه،عشق کمتر رخ میده و تنوع طلبی جای آنرا میگیره.

 

کلا عشق وقتی رخ میده که دو طرف واقعا آدم های پاک دلی باشند،که الان چون پاک دلی کم شده،عشق هم کم شده....

واسه همینه که کیمیاست!

کمیابه ولی وقتی یافتی اش واقعا کیمیاست!:icon_gol:

مهم انتخاب درسته و شناخت صحیح!

لینک به دیدگاه

اما می خوایم عشق رو جوری توضیح بدیم که حسابی ته و توی احساسات رقیقتون رو بشناسین و اصلا ببینین احساسی که نسبت به اون بنده خدا دارین عشقه یا نه؟

واسه ما ایرانی‌ها سخنرانی و مطلب نوشتن در مورد عشق خیلی راحته. حد اقلش اینه که کلمه کم نمیاریم. ما ملتی هستیم که به قول قیصر امین‌پور «در هوای شعر نفس می‌کشیم» و چه کسی می تونه اين موضوع را انکار کنه که یکی از گنده‌ترین و شاید گنده‌ترین موضوع شعر ایرانی، عشقه؟

اما شده تا حالا از دور به عشق نگاه کنیم؟ واسه ما شرقی‌ها که در هر حسی غرق می‌شیم، شاید این کار خیلی سخت باشه اما غربی‌ها حتی عشق را هم بردن به آزمایشگاه ذهنشون و در موردش نظریه‌پردازی کردن! از همه عشق‌پردازان، مشهور‌تر یک روان‌شناسه به نام استرنبرگ.

البته من چون کتاب باربارا رو پیدا نکردم رفتم سراغ دیدگاه استرنبرگ ها!نمی دونم کجا گذشتم کتاب باربارا رو ...شاید دادم به یکی ...شاید!

طبق نظر استرنبرگ عشق ۳ تا مولفه داره. به نظراون کسی عاشقه که هر ۳ تا مولفه عشق رو به اندازه کافی تو وجودش پرورش داده باشه. اون سعی کرده با در نظر گرفتن این 3 تا مولفه، عشق را از زاویه های مختلف نیگا کنه.

1 – صمیمیت: صمیمیت، بعد عاطفی و هیجانی عشقه؛ اینکه ما نسبت به دیگران احساسات نزدیک و مشترک داشته باشیم. صمیمیت بیش از هر چیز یک احساس دوطرفه است. نمی‌تونین بگین فلانی دوست صمیمی منه ولی اون با من صمیمی نیست!

2 – هوس: هوس یا شاید بهتربگیم شور، موتور محرکه عشقه. غیر از احساسات جنسی که کاملا در کلمه هوس مستترهستش، یه چیز دیگر هم در این بعد از عشق وجود داره؛ چیزی غیرجنسی که بين عامه به احساسات رمانتیک مشهوره؛ احساس دل‌انگیز عاشق شدن!

3 – وفاداری: وفاداری یا تعهد، نیت فرد رو واسه تداوم رابطه نشون میده؛ اینکه ما بخواهیم تا آخر عمر، معشوقمون را حفظ کنیم و برای این پایداری تلاش کنیم.

همان‌طور که گفتیم، استرنبرگ عشقی را کامل می‌دونه که دارای هر۳ بعد باشه وگرنه انواع دیگری از احساسات وجود دارند که دو یا تنها یک بعد پررنگ عشق را دارن. اگه می‌خواهید این انواع احساسات را بشناسید، بخش «عشق، انواع و اقسام» را بخونین.

عشق؛ انواع و اقسام آن:

با توجه به بالا و پایین بودن ۳ بعد عشق‌ یعنی صمیمیت، هوس و وفاداری‌ می تونیم ۸نوع عشق رو مشخص کنیم. اگه می‌خواین دقیقا بدونین بالا و پایین یعنی چه، پرسشنامه عشق استرنبرگ را پر کنید

1 بی‌‌عشقی

 

تعجب نکنید، این هم یک‌جورشه دیگه! بعضی‌ها فکر می‌کنند عاشقند چون هر ۳ بعد عشق رو در وجودشون احساس می‌کنن امااون قدر کم که به متوسط هم نمی‌رسه!.اونا احساس صمیمیت کم، وفاداری کم و هوس کم به معشوقشان دارن؛ عشق بی‌عشقی!

2 ‌ دوستی

 

واقعا استرنبرگ غربی بی‌عاطفه هم دلش نیومده اسم این حس را بگذاره عشق؛ وقتی که ما احساس صمیمیت زیادی نسبت به یه نفر داریم اما نه چندان اصراری بر حفظ رابطه باهاش تا آخر عمر داریم و نه احساس جنسی بهش ، بابا، دوستی دیگه، دوستی.افتاد؟!

3 ‌ عشق بوالهوسانه

این هم واقعا همونه که حضرت حافظ مي‌گفت «...هوس است» نه عشق؛ وقتی که به یک نفر فقط میل جنسی داشته باشیم و احساسات صمیمانه و نه‌چندان حس وفاداری نشان بدهيم، حاصلش مي‌شه عشق‌های شبانه!

4 ‌ عشق پوچ

عشق بی‌روح؛ همین‌جور الکی دلمون بخواد تا آخر عمر به یه نفر وفادار بمونیم بدون اینکه صمیميت حسی و شور بدنی‌ای در میون باشه. متاسفانه خیلی از ازدواج‌ها آخرش می‌شن همین عشق بی‌روح؛ وفاداری و دیگر هیچ! من خیلی دلم می خواس که به ل...نشون بدم چیزایی تو زندگی مشترکمون براش انجام میدم که تا آ]ر عمر صمیمیت رو تو زندگی مون از دس ندیم...می دونم باور نمی کنه..ولی من تصمیمم قطعی بود...از پشت تلفن که نمیشه ...

5 ‌ عشق رمانتیک

عشق فیلم‌های سینمایی؛ صمیمیت و هوس بی‌اندازه به یک نفر بدون اینکه وفاداری‌ای در میون باشه. وقتی که یه نفر می‌گه عاشق تو‌ام اما نمی‌تونم با هات ازدواج کنم و تا آخر عمر زیر یک سقف بمونیم، داره یه عشق رمانتیک را نشون می‌ده.

6 ‌ عشق هم‌نشینانه

عشق افلاطونی؛ صمیمیت و وفاداری زیاد و میل جنسی پایین.

7 ‌ عشق دیوانه‌وار

واقعا هم دیوونه‌واره که کسی با یک نفرصمیمی نباشه اما هوس و وفاداری بی‌اندازه‌ای نسبت بهش داشته باشه.

8 عشق‌تمام عیار

این همون عشق مورد نظر استرنبرگه؛ یه عشق درست و حسابی که توش، هم وفاداری هس،هم صمیمیت و هم هوس.

لینک به دیدگاه

اینم پرسشنامه عشق سه وجهی استرنبرگ که معروف ترین نظریه در روانشناسی عشقه:

 

عبارات زیر را بخونین. معشوقتون رو تصور کنین و نام معشوق‌تون رو به جای کلمه او بگذارین. حالا اگر با هر عبارت به طورکامل موافق بودید، عدد 7، اگر نسبتا موافق بودید، عدد 6 ، اگر کمی‌ موافق بودید عدد 5، اگر عبارت را هم درست می‌دانستید و هم غلط (یعنی در مورد نظرتان مطمئن نبودید)، عدد 4، اگر با آن کمی ‌مخالف بودید، عدد 3، اگر نسبتا مخالف بودید، عدد 2 و اگر به‌طور کامل مخالف بودید عدد 1 را جلو عبارت بنویسید.

 

1) برای رسیدن به او خیلی عجله دارم.

 

 

2) او را خیلی جذاب می‌دانم.

 

 

3) او نسبت به بیشتر مردم، عیب‌های کمتری دارد.

 

 

4) برای او هر کاری که لازم باشد، انجام می‌دهم.

 

 

5) به نظر من، او خیلی دلربا است.

 

 

6) دوست دارم احساساتم را با او در میان بگذارم.

 

 

7) وقتی با هم کاری را انجام می‌دهیم، کار برایم خیلی خوشایند است.

 

 

8) دوست دارم که او حتما مال من باشد.

 

 

9) اگر اتفاقی برای او بیفتد؛ خیلی ناراحت می‌شوم.

 

 

10) خیلی وقت‌ها به او فکر می‌کنم.

 

 

11) خیلی مهم است که او به من علاقه داشته باشد.

 

 

12) وقتی با او هستم، کاملا خوشحالم.

 

 

13) برایم دشوار است که برای مدتی طولانی از او دور باشم.

 

 

14) خیلی به او علاقه دارم.

 

15) نسبت به او شور جنسی دارم.

لینک به دیدگاه

راهنمای نمره‌گذاری تست استرنبرگ

حالا عددهایی را که جلوی هر عبارت گذاشته‌اید، با هم جمع بزنید.

• شمایی که بالای 89 نمره آوردین، وضع‌تون خرابه. شما بدجوری عاشق شدین و اگه صادقانه به پرسش‌ها پاسخ دادین ، تو عشق‌تون هیچ شکی نداشته باشین.یه زندگی خوب رو بهتون مژده میدم...البته اگه طرف مقابل هم همین احساس رو به شما داشته باشه ها!

• اگر نمره‌تون حول و حوش 78 تا 88 می‌چرخه، شما هم به احتمال خیلی زیاد عاشق هستین و چیزی نمونده که به بالای قله عشق برسین.

• اما اگر نمره‌تان بین 68 تا 77 باشه، احتمال کمتری وجود داره که عاشق باشین. اما شما هم به هر حال عاشقین دیگه...چی کار میشه کرد؟!

• کسایی که از 68 پایین‌تر آوردن، بهتر ه که خودشون را گول نزنن. به احتمال زیاد چندان عاشق نیستن.طرف مقابلتون رو بدبخت نکنین! یه وقت میاد بهتون وابسته میشه...و...

بهتره که نسبت به تصمیمتون بیشتر فکر کنین.یه عمر زندگیه ها!

• کسایی که از 58 پایین‌ترن، به‌ هیچ‌وجه عاشق نیستن. این گروه بهتر ه کیس دیگه ای واسه خودشون دست و پا کنن و یا اسم احساسات رقیق‌شان را نگذارند عشق....

 

 

راستی نمره شما تو این تست چند شد؟ :ws3:

لینک به دیدگاه

امتیازم 9 شد :ws47:

 

حالا با ارفاق 15:ws3:

 

 

نتایج تست :

شما قطعا عاشق طرف مقابل خود نیستید.

 

این آخرین درجه دوست داشتنه من بود !!!!!!:ws52:

فک میکردم کسی که تا حالا تو عمرم از همه بیشتر دوسش داشتم این آدم بوده!:ws52:

 

:ws28:

لینک به دیدگاه
امتیازم 9 شد :ws47:

 

حالا با ارفاق 15:ws3:

 

 

نتایج تست :

شما قطعا عاشق طرف مقابل خود نیستید.

 

این آخرین درجه دوست داشتنه من بود !!!!!!:ws52:

فک میکردم کسی که تا حالا تو عمرم از همه بیشتر دوسش داشتم این آدم بوده!:ws52:

 

:ws28:

 

منم همین فکر رو می کردم ولی نتیجه تست منم همین بود :persiana__hahaha:

لینک به دیدگاه
منم همین فکر رو می کردم ولی نتیجه تست منم همین بود :persiana__hahaha:

من خودم و جز احساساتیا و عاشق پیشه ها دسته بندی میکردم!!!!:ws52:

چرا اینجوری شد پس!:ws52:

:ws28:

لینک به دیدگاه
به قول خواننده عشق یه چیزی مث کشک و دوغه............

 

:w58:

حالا اون یه چیزی گفت

باور نفرمائید شما

اون چیزی که اون گفته عشق نبوده همون کشک و دوغ بوده:ws3:

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

نتایج تست :

شما به احتمال زیاد عاشق طرف مقابل خود هستید.

 

جالبه ، من خودم قبول ندارم عاشق باشم ، این میگه هستم .

 

کلا عشق برام تعریف نشدس ، علاقه بهتره اسمشو بذاریم .

لینک به دیدگاه
دوستان اگه دوست داشتین نظر خودتون رو درباره عشق و پاسخ نظر سنجی رو بدین

 

دلم میخواست بدونم تو این جامعه کوچیک چند درصد از روشنفکران تا به حال عاشق شده اند:ws37::icon_gol:

 

سلام پری جونم

 

از دوست داشتن بهش رسیدم.ته همه زیبایی هاست.حل میشی.دیگه یکی میشی.خودخواهی در تو نیست و این یعنی عشق.راست میگی واقعا کیمیاست.:icon_gol::icon_gol:

برای تست هم ممنونم گل دخمل.:icon_gol::icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...