رفتن به مطلب

نیازمند یاری سبزتان هستیم


bigfish

ارسال های توصیه شده

سلام دوستان

 

من این ترم درس گونه شناسی فیلم دارم استادم گفته باید هرکدوم یک ژانر رو انتخاب کنید

من ژانر جنگی رو انتخاب کردم

باید یه جوری از تارخچه این ژانر در جهان بررسی کنیم تا وضعیت این ژانر در ایران

حالا من از شما می خوام اگه میشه منبع معرفی کنید

 

مثلا اگه کتابی در این زمینه خوندید یا سایتی رو می شناسید که مطالب خوبی داره ممنون میشم

معرفی کنید

 

 

:w210:

لینک به دیدگاه

من منبع خاصی سراغ ندارم، ولی چیزایی که با سرچ پیدا کردم میذارم اینجا تا بقیه دوستان هم استفاده کنن:icon_gol:

 

 

 

 

icon14.gifپنج فیلم محبوب تاریخ سینمای جنگی در جهان...!

کوئنتین تارانتینو که این روزها فیلم جنگی "لعنتی‌های بی‌آبرو" را روی پرده سینماهای جهان دارد، پنج فیلم جنگی محبوب خود را نام برده که نام "فرار بزرگ" و "12 مرد کثیف" هم در میان آنها به چشم می‌خورد.

 

گرچه فهرست فیلم‌های جنگی مورد علاقه فیلمساز سرشناس آمریکایی لزوما پنج فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع جنگ جهانی دوم نیست، اما تارانتینو برای هر انتخاب هر یک از آنها دلایلی آورده که نشان می‌دهد برای ساختن "لعنتی‌های بی‌آبرو" حسابی فیلم جنگی دیده است. پنج فیلم جنگی محبوب تارانتینو عبارتند از:

فرار بزرگ / جان استرجس / 1963:

فیلم داستان حماسی فرار زندانیان متفقین از یکی از زندان‌های نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است و بازیگرانی چون استیو مکوئین، جیمز گارنر، ریچارد آتنبورو، جیمز کابرن و چارلز برانسن در آن بازی کرده‌اند. یکی از سرگرم‌کننده‌ترین فیلم‌هایی که تا به حال با موضوع جنگ جهانی دوم ساخته شده و به نوعی شبیه "لعنتی‌ها" است.

466966_orig.jpg

نمایی از فیلم سینمایی "فرار بزرگ"

دوازده مرد کثیف / رابرت آلدریچ / 1967:

حضور بازیگرانی چون لی ماروین، ارنست بورگناین، چارلز برانسن، جیم براون، جان کاساوتیس، دانلد ساترلند و تلی ساوالاس می‌تواند فیلم را به محبوب تمام سینمادوستان تبدیل کند. "لعنتی‌های بی‌آبرو" همان "دوازد مرد کثیف" من است، اما بسیار بزرگتر و گسترده‌تر با نگاهی متفاوت.

پنج گور تا قاهره / بیلی وایلدر / 1943:

یکی از فیلم‌های محبوب من که وایلدر آن را 10 سال پیش از "بازداشتگاه شماره 17" ساخت. بیلی وایلدر و چارلز برکت داستان خودشان را برای فیلم نوشتند که چندان هم از تاریخ پیروی نمی‌کرد. فیلم نه تنها روایتی معتبر از فیلد مارشال اروین رومل است، بلکه نسخه‌ای بسیار شگفت‌انگیز هم از این روایت محسوب می‌شود.

امشب ما به کاله حمله کردیم / جان برام / 1943:

از فیلم‌هایی که من برای ساختن "لعنتی‌ها" آن را کشف کردم. فیلمی شگفت‌انگیز که من دوستش داریم و چند صحنه آن واقعا شبیه روایت‌های امروزی است. والدو سالت فیلمنامه را نوشته که او را پدر فیلمنامه‌نویسی مدرن می‌دانند. ما حاصل کار او را در فیلم می‌بینیم و گویی داستان امروز روایت می‌شود.

عملیات در عربستان / لئونید موگوی / 1944:

یکی از معدود فیلم‌هایی که موگوی روس در دوران جنگ در هالیوود با بازی جرج سندرز ساخت. یکی دیگر از فیلم‌هایی که من در این مدت کشف کردم و بسیار به آن علاقمند شدم. من در فیلم‌های جنگی آنهایی را بسیار دوست می‌دارم که داستانگو هستند.

لینک به دیدگاه

icon1.png تاریخچه سینمای جنگی جهان:

 

ژانر جنگ، گونه اى سینمایى محسوب مى شود که در آن، فیلمسازان با تمرکز بر انواع جنگ زمینى، هوایى و دریایى در دوره هاى مختلف تاریخ، موضوعات وابسته به آن از جمله زندانیان جنگ، عملیات مخفیانه نظامى و جنگى و آموزش هاى نظامى را نیز بررسى مى کنند.

داستان هاى فیلم هاى جنگى ممکن است افسانه باشند. برمبناى تاریخ روایت شوند، به صورت درام مستند به نمایش دربیایند یا زندگى واقعى قهرمانان جنگ را شرح دهند. در مقابل فیلم جنگى، فیلم ضدجنگى قرار دارد که درد، رنج و وحشت حاصل از جنگ را با دورنمایى سیاسى یا ایدئولوژیکى، در مقابل دیدگان تماشاگر به نمایش مى گذارد.

 

تاریخچه فیلم هاى جنگى

 

دهه هاى ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰
:

 

این مقطع زمان متعلق به فیلم هاى پس از جنگ جهانى اول است. فیلم هایى که بر ترس حاصل از جنگ و بیهودگى آن تأکید مى کنند. آثارى چون «تظاهرات باشکوه» (۱۹۲۵) و «ارزش افتخار چقدر است» (۱۹۲۶) از جمله برجسته ترین فیلم هاى صامت آن دوره محسوب مى شوند. همچنین در میان فیلم هاى ناطق آن مقطع زمانى، فیلم هایى چون «همه ساکن در مرز غربى» (۱۹۳۰) «شلیک نصفه در طلوع خورشید» (۱۹۳۰)، «جاده اى به سوى افتخار» (۱۹۳۶)، «پرواز» (۱۹۳۰)، «آن را به دریایى ها بگو» (۱۹۳۶) و «فریب بزرگ» (۱۹۳۷) مشاهده مى شوند.

 

دهه ۱۹۴۰
:

 

نخستین فیلم هاى معروف جنگى، در طول جنگ جهانى دوم توسط فیلمسازان انگلیسى و آلمانى ساخته شدند که اغلب مستند یا نیمه مستند بودند. فیلم هاى «شیر بالهایى دارد» و «هدف براى امشب» (۱۹۴۱) از جمله آنها هستند. در اوایل دهه ،۱۹۴۰ فیلمسازانى در صنعت فیلمسازى انگلیس تکنیک هاى فیلم هاى مستند را با آثار سینمایى افسانه اى ترکیب نمودند که نتایج این کار، فیلم هایى چون «در کجا ما خدمت مى کنیم» (۱۹۴۲)، «میلیونها مثل ما» (۱۹۴۳) و «راهى به جلو» (۱۹۴۴) بودند. در حالى که فیلمسازان دیگر در فیلم هاى «آیا روز خوب پیش رفت» (۱۹۴۲) و «بعدى کین» (۱۹۴۲) با استفاده از عامل افسانه، پیامشان را منتقل مى نمودند. در سال ۱۹۴۰ با تصویب قانونى در مجلس آمریکا، داوطلبى براى شرکت در ارتش سربازى در زمان صلح، آغاز شد. بنابراین هالیوود نیز علاقه مردم را به شرکت داوطلبانه در ارتش و سربازى، در آثارش منعکس کرد. بدین ترتیب هر استودیو فیلمسازى در کنار فیلم هاى جدى اش با کمدین هاى خود، یک کمدى نظامى به تهیه و تولید مى رساند. پس از ورود آمریکا به جنگ در سال ،۱۹۴۱ هالیوود ساخت فیلم هاى جنگى را در سطح وسیع، آغاز کرد. صنعت فیلمسازى آمریکا در این دهه فیلم هایى چون «خانم مینیور» (۱۹۴۲)، «لبه تاریکى» (۱۹۴۳) را به معرض نمایش گذاشت که به منظور تمجید از قهرمان هاى متحدان آمریکا ساخته شده بودند.

 

دهه ۱۹۵۰
:

 

در سالهاى پس از جنگ جهانى دوم، کارگردانان حجم وسیعى از فیلم هاى جنگى میهن پرستى را ارائه نمودند که در آنها از ژانر جنگ به عنوان زمینه اى براى به نمایش گذاشتن داستانها و درام هاى ماجراجویانه استفاده مى کردند.

بسیارى از فیلم هاى ساخته شده در انگلستان از جمله «دم بوسترز» (۱۹۵۵)، «دون کریک» (۱۹۵۸)، «رسیدن به آسمان» (۱۹۵۶)، داستان هاى واقعى را به تصویر درمى آوردند. در این دهه فیلمسازان هالیوود از ساخت فیلم هاى اکشن فاصله گرفته و به سمت ساخت فیلم هایى روى آوردند که مشکلات سربازهاى قدیمى را در میدان هاى جنگ به نمایش مى گذاشتند. فیلم هایى چون «تالارهاى مونتزوما» (۱۹۵۰)، و «دى- روز ششم جوئن» (۱۹۵۶)، مصداق این ادعا هستند.البته نباید فراموش کرد که در دهه ۱۹۵۰ تعداد بسیارى از فیلم ها با اقتباس از رمان هایى جلوى دوربین رفتند که پس از جنگ جهانى دوم به نگارش درآمده بودند. کیفیت آن فیلم ها عمدتاً به وفادارى کارگردانانشان به داستان رمان ها بستگى داشت که بازیگرى، کارگردانى و سایر جوانب آن فیلم ها را تحت تأثیر قرار مى داد.همچنین در دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ،۱۹۶۰ ژانرى به عنوان زیرمجموعه ژانر جنگ به نام «زندانى جنگ» (pow)(prisoner of wa)توجه فیلمسازان به ویژه انگلیسى ها را به خود جلب کرد. آنها داستان هایى واقعى از زندانى هاى فرارى از کمپ هاى جنگ جهانى دوم را بازگو مى کردند. فیلم هاى «اسب چوبى» (۱۹۵۰)، «آلبرت ار.ان» (۱۹۵۳)، «داستان کولیتز» (۱۹۵۵)، نمونه هایى از آنها محسوب مى شوند. فیلمسازان هالیوودى نیز با فیلم هایى از جمله «فرار بزرگ» (۱۹۶۳)، این ژانر جدید را تجربه کردند.

 

دهه ۱۹۶۰
:

 

در اوایل دهه ۱۹۶۰ فیلم هاى جنگى براساس مأموریت هاى جنگى کماندوها به نمایش درمى آمدند. از میان آنها مى توان به «تفنگ هاى ناوارون» (۱۹۶۱) و «جایى که عقابها جرأت دارند» (۱۹۶۸) اشاره نمود. همچنین در کنار این فیلم ها، آثار جنگى تفکرآمیزى از جمله «کودکى ایوان» (۱۹۶۲) و «لورنس عربستان» (۱۹۶۲) توجه طرفداران سینما را به خود جلب نمودند.

 

دهه ۱۹۸۰
:

 

شاخصه فیلم هاى این دهه تأثیرپذیرى از جنگ ویتنام است. فیلم هاى ساخته شده پس از جنگ ویتنام، ترس و وحشت حاصل از جنگ را بیشتر از فیلم هاى قبلى به نمایش مى گذاشتند. البته این موضوع به این معنا نیست که فیلم هاى پیش از جنگ ویتنام از جمله «جاده هاى افتخار» (۱۹۵۷) از این ویژگى برخوردار نبودند. در طول جنگ ویتنام، صنعت فیلمسازى آمریکا فیلم هایى را تهیه کرد که از شرکت آمریکا در این جنگ انتقاد کرده یا تأثیرات منفى جنایت هاى آن را بر روى مبارزان بررسى مى نمودند. این فیلم ها که حاصل همکارى ممتازترین بازیگران و کارگردانان آن دوره هستند. عبارتند از: «راننده تاکسى» (۱۹۷۶) ساخته مارتین اسکورسیزى، نامزد دریافت چهار جایزه اسکار «آمدن به خانه» (۱۹۷۸) به کارگردانى هال اشبى، برنده سه جایزه اسکار و شکارچى گوزن (۱۹۷۸) به کارگردانى مایکل کیمینو، دریافت کننده پنج جایزه اسکار «الهام اکنون» (۱۹۷۹) ساخته فرانسیس فوردکوپولا، برنده جایزه اسکار «ژاکت کاملا فلزى» (۱۹۸۷) به کارگردانى استنلى کوبریک، نامزد دریافت یک جایزه اسکار، «اتفاقات جنگ» (۱۹۸۹) ساخته برایان دپالما و سه گانه الیور استون «جوخه» (۱۹۸۶)، برنده چهار جایزه اسکار، «متولد چهارم جولاى» (۱۹۸۹)، دریافت کننده دو جایزه اسکار و «بهشت و زمین» (۱۹۹۳)

 

دهه ۱۹۹۰ و قرن بیست و یکم
:

 

در دهه ۱۹۹۰ موفقیت فیلم «نجات محرمانه رایان» ساخته سال ۱۹۹۸ به کارگردانى استیون اسپیلبرگ ساخت فیلم هاى دیگر درباره جنگ در قرن بیست و یکم را تحت تأثیر قرار داد. این فیلم موفق به دریافت پنج جایزه اسکار شد. بدین ترتیب فیلم هایى چون «پیرل هاربور»، « دشمن در دروازه ها»، «معما»، «ماندولین کاپیتان کورلى» و «چارلوت گرى» که همگى در سال ۲۰۰۱ ساخته شدند، دیدگاه فیلمسازان دوره معاصر را نسبت به جنگ به نمایش گذاشتند.

 

 

 

لینک به دیدگاه

10 فیلم برتر جنگی سینمای جهان

magentry-big-041218002248-ILPIANISTA_ITALIAN.jpg

 

اشاره:

 

1ـ فهرست شیندلر (1993)

 

2ـ دكتر استرنج لاو یا: چگونه آموختم دست از نگرانی بردارم و به بمب اتم عشق بورزم (1963)

 

3ـ لاورنس عربستان (1962)

 

4ـ پیانیست (2002)

 

5ـ راه‌های افتخار (1957)

 

6ـ اینك آخرالزمان (1979)

 

7ـ داس بوت (1981)

 

8ـ ژنرال (1927)

 

9ـ پل رودخانه‌ی كوای (1957)

 

10ـ رن (1985)

شاید بتوان گفت كه بهترین فیلم‌های جنگی فیلم‌هایی هستند كه در اوج بدی‌ها و ناراحتی‌های ناشی از جنگ، به نمایش انسانیت و صفات پسندیده‌ی انسانی پرداخته‌اند. اما به هرحال انتخاب ده فیلم برتر جنگی كاری بس دشوار است...

از ابتدای به وجود آمدن صنعت سینما، جنگ موضوعی مهم و تأثیرگذار بر عالم سینما بوده است. از اولین و مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌توان به «تولد یك ملت» (1915 ـ دیوید وارت گریفیث) اشاره كرد.

تاكنون فیلم‌های بسیار زیادی در ارتباط با جنگ ساخته شده‌اند كه برخی از آن‌ها به نمایش صحنه‌های جنگ پرداخته و برخی رویكردی به تأثیرات ناشی از جنگ داشته‌اند.

 

«فهرست شینلدر» (1993)

 

(Schindler's List)

كارگردان: استیون اسپیلبرگ

 

فیلم‌نامه‌نویس: استیو زیلیان

 

بازیگران: لیام نسیون، بن كینگزلی، رالف فاینس، كارولین گوودال، جاناتان ساگال، امبت دیویدز، بئاتریس ماكولا و...

 

استودیو: یونیورسال

 

كمپانی‌های تهیه‌كننده: آمبلین، یونیورسال

 

مدت زمان فیلم: 197 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: درام ـ تاریخی

 

برنده‌ی 7 جایزه‌ی اسكار از 12 نامزدی اسكاری كه داشت، ازجمله بهترین كارگردانی هنری (آلن استارسكی)، بهترین كارگردانی (استیون اسپیلبرگ)، بهترین تدوین (مایكل كان)، بهترین موسیقی (جان ویلیامز)، بهترین فیلم‌نامه، بهترین فیلم و... .

فیلم روایت زندگی اسكار شیندلر است كه در بحبوحه‌ی جنگ جهانی قصد دارد با كمك گرفتن از یهودیان، كارخانه‌اش را تأسیس كند، اما در این میان درگیر ناراحتی‌ها و رنج‌های آنان می‌شود و سعی می‌كند به آن‌ها كمك كند.

 

mehr17-8B2C3FFF.jpg

 

«دكتر استرنج لاو یا: چگونه آموختم دست از نگرانی بردارم و به بمب اتم عشق بورزم» (1963)

 

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worning and Love the bomb (1963)

كارگردان: اسشلی كوبریك

 

فیلم‌نامه‌نویسان: استنلی كوبریك، تری سادرن و پیتر جورج

 

بازیگران: پیتر سلرز، جورج ـ سی اسكات، استرلینگ هایدن، كینان وین، اسلیم پیكنز، پیتر بال، جیمز ارل جونز، تریسی ریید، رابرت اُنیل و...

 

استودیو: كلمبیا

 

كمپانی سازنده‌ی فیلم: كلمبیا

 

مدت زمان فیلم: 102 دقیقه

 

محصول كشور: انگلستان

 

ژانر: علمی تخیلی ـ كمدی

 

ژنرالی دیوانه شروع به ساخت بمب‌های اتمی می‌كند و در اتاق جنگ كه سیاستمداران و ژنرال‌های دیگر حضور دارند، بر سر استفاده از این بمب‌ها بحث می‌شود و به نظر می‌رسد كه مخالفین بیش‌تر باشند، اما...

بد نیست این نكات را هم درباره‌ی این فیلم بدانید كه كوبریك هیچ‌وقت به اسلیم پیكنز (بازیگر نقش سرگرد «تی») نگفت كه فیلم كمدی است و او فكر می‌كرد كه مشغول بازی در یك درام است و به همین علت بازی‌اش بسیار بامزه‌تر شد. همچنین برای این فیلم پایان دیگری ساخته شده بود كه جنگی بود با كیك‌های خامه‌ای و به سبك فیلم‌های صامت، اما این پایان در بایگانی تاریخ باقی ماند و پایان دیگری برای فیلم ساخته شد. كوبریك به همراه دو فیلم‌نامه‌نویس دیگر روی فیلم‌نامه كار كردند: تری سادرن كه یك طنزنویس بود و پیتر جورج كه داستان فیلم بر اساس كتاب او با عنوان «آماده‌باش قرمز» ساخته شد.

این فیلم در سال 1964 در سی‌وهفتمین دوره‌ی اسكار، چهار نامزد جایزه‌ی اسكار داشت: بهترین فیلم و بهترین كارگردانی برای استنلی كوبریك؛ بهترین فیلم‌نامه استنلی كوبریك، پیتر جورج، تری سادرن؛ و بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول مرد برای پیتر سلرز، اما جایزه‌ای دریافت نكرد.

 

mehr17-4FEBB5C0.jpg

 

«لاورنس عربستان» (1962)

 

Lawrence of Arabia

 

كارگردان: دیوید لین

 

فیلم‌نامه‌نویسان: رابرت بالت و مایكل ویلسون

 

بازیگران: پیتر اُتول، الك گینس، آنتونی كوئین، جك هاكینز، عمر شریف،‌ خوزه فرر، آنتونی كوآیل، آرتور كندی و...

 

استودیو: كلمبیا

 

كمپانی سازنده: هورایزن

 

مدت زمان فیلم: 220 دقیقه

 

محصول كشور: انگلستان

 

ژانر: زندگی‌نامه ـ حادثه‌ای

 

برنده‌ی هفت جایزه‌ی اسكار از 10 نامزدی اسكاری كه داشت. ازجمله بهترین فیلم، بهترین تدوین (آن كوتز)، بهترین موسیقی (موریس ژار) و...

 

سروان لاورنس انگلیسی،‌تاریخ سیاسی عربستان سعودی را روایت می‌كند...

 

«پیانیست» (2002) The Pianist

 

كارگردان: رومن پولانسكی

 

فیلم‌نامه‌نویسان: رونالد هاروود و رومن پولانسكی

 

بازیگران: آدرین برادی، توماس كرشمان، امیلیا فاكس، مارین لیپمن، جسیكا كیت مه‌یر، والنتین پلكا، رودی اسكیپینگ و...

 

استودیو: فوكوس فیچرز

 

مدت زمان فیلم: 148 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: زندگی‌نامه ـ درام ـ موزیكال

 

مكان‌های فیلم‌برداری: ورشو و برلین

 

فیلم روایت زندگی ولادیسلاو زیلمن است، موسیقی‌دان اهل مجارستان كه در خلال جنگ جهانی دوم خانواده‌اش را از دست می‌دهد و بعد از گریختن از ورشو و اردوگاه گشتاپو زنده می‌ماند و داستان زندگی‌اش را در سال 1946 منتشر می‌كند.

این فیلم با هفت نامزدی اسكار در سال 2002 موفق به كسب سه جایزه‌ی اسكار شد كه عبارت‌اند از: بهترین كارگردانی: رومن پولانسكی، بهترین فیلم‌نامه‌ی اقتباسی: رونالد هاروود، و بهترین هنرپیشه‌ی مرد نقش اول: آدرین برادی.

 

«راه‌های افتخار» (1957)

 

Paths of Glory

 

كارگردان: استنلی كوبریك

 

فیلم‌نامه‌نویسان: استنلی كوبریك، كالدر ویلینگهام و جیم تامپسون

 

بازیگران: كرك داگلاس، رالف میكر، آدولف منجو، جورج مك‌ردی، وین موریس، ریچارد اندرسون، جو تاركل، كریستین كوبریك و...

 

استودیو: یونایتد آرتیست

 

كمپانی سازنده: برینا

 

مدت زمان فیلم: 87 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: جنگی

 

فیلمی ضدجنگ، با دید انتقادی كوبریك كه از حماقت‌های نظامیان در جنگ می‌گوید. روایت زمانی است كه یك واحد پیاده‌نظام فرانسوی به فرماندهی كرك داگلاس در عملیات مرگبار خود شكست می‌خورند، سه سرباز وظیفه را به جرم بزدلی به محاكمه می‌كشند و تقصیرها را به گردن آن‌ها می‌اندازند. فرمانده می‌خواهد درس عبرتی به دیگر سربازان بدهد تا از فرمان‌های او سرپیچی نكنند.

 

«اینك آخرالزمان» (1979)

 

Apocalypse Now

 

كارگردان: فرانسیس فورد كاپولا

 

فیلم‌نامه‌نویسان: مایكل هر، جان میلیوس، فرانسیس فورد كاپولا

 

بازیگران: مارلون براندو، رابرت دووال، مارتین شین، فردریك فارست، آلبرت هال، سام باتمز، لارنس فیشبرن، دنیس هوپر، هریسون فورد و...

 

استودیو: یونایتد آرتیست

 

كمپانی سازنده: یونایتد آرتیست

 

مدت زمان فیلم: 153 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: جنگی

 

فیلم اقتباسی است از نوشته‌ی جوزف كنراد با نام «در قلب تاریكی» كه روایت گروهبانی (مارتین شین) است كه او را از راه رودخانه‌ای به كامبوج می‌فرستند تا یك سرهنگ دیوانه (مارلون براندو) را از صحنه‌ی روزگار محو كند. اثری چشم‌گیر درباره‌ی جنگ و این‌كه جنگ تا چه حد می‌تواند در اعماق وجود انسان رسوخ كند.

این فیلم با هشت نامزدی اسكار موفق به كسب دو جایزه‌ی اسكار شد: بهترین صداگذاری و بهترین فیلم‌برداری.

 

«داس بوت» (1981) Das Boot

 

كارگردان: ولفگانگ پیترسون

 

فیلم‌نامه‌نویس: ولفگانگ پیترسون

 

بازیگران: یورگن پراشنو، هربرت گرونمیر، كلاس ونمن، هوبرتوس بنش، مارتین سملروگ، برند تابر، اروین لدر و...

 

استودیو: كلمبیا

 

كمپانی سازنده: باواریا آتلیر

 

مدت زمان فیلم: 150 دقیقه

 

محصول كشور: آلمان غربی

 

ژانر: جنگی

 

داستان فیلم از زبان سربازان آلمانی در یك زیردریایی نقل می‌شود كه به نوعی روایت وحشت حكم‌فرما در زمان جنگ جهانی دوم است. فیلم مستأصل بودن و ترس انسان‌ها در بحبوحه‌ی جنگ و اثرات مخرب ناشی از جنگ را به تصویر می‌كشد.

این فیلم در سال 1982 و پنجاه‌وپنجمین دوره‌ی جوایز اسكار، نامزد دریافت شش اسكار بود، اما جایزه‌ای دریافت نكرد.

 

mehr17-GENE.jpg

 

«ژنرال» (1927) The General

كارگردان‌ها: باستر كیتون، ‌كلاید بروكمن

 

فیلم‌نامه‌نویسان: باستر كیتون، كلاید بروكمن، آل باسبرگ، چارلز اسمیت

 

بازیگران: باستر كیتون، ماریون ماك، گلن كاوندر، جیم فارلی، فردریك وروم، چارلز اسمیت، جو كیتون، تام ناون و...

 

استودیو: یونایتد آرتیست

 

كمپانی سازنده: باستر كیتون پروداكشنز

 

مدت زمان فیلم: 79 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: كمدی ـ حادثه‌ای

 

در این شاهكار سینمای كمدی كه فیلمی بسیار زیبا و دل‌نشین است، باستر كیتون در نقش مكانیك راه‌آهن، قطار و نامزدش را از دست جاسوس‌های یانكی نجات می‌دهد و در آخر تبدیل به یك قهرمان می‌شود.

 

«پل رودخانه‌ی كوای» (1957)

 

The Bridge on the River Kwai

كارگردان: دیوید لین

 

فیلم‌نامه‌نویسان: كارل فورمن و مایكل ویلسون

 

بازیگران: ویلیام هولدن، الك گینس، جك هاكینز، سه سو هایاكاوا، جیمز دونالد، جفری هورن و...

 

استودیو: كلمبیا

 

كمپانی سازنده: كلمبیا

 

مدت زمان فیلم: 161 دقیقه

 

محصول كشور: امریكا

 

ژانر: جنگی

 

روایت زندانیان انگلیسی كه در اردوگاه اسیران جنگی آلمان اسیرند و بیش از هر چیز جنگی روانی است. زندانیان انگلیسی (به فرماندهی الك گینس) مجبورند پلی برای ارتش ژاپن بسازند.

برنده‌ی هفت جایزه‌ی اسكار از هشت نامزدی اسكاری كه داشت.

ازجمله: اسكار بهترین هنرپیشه‌ی نقش اول مرد (الك گینس)، ‌بهترین كارگردانی (دیوید لین)، بهترین تدوین (پیتر تیلور)، بهترین موسیقی (مالكولم آرنولد) و...

 

«رن» (1958) Ran

 

كارگردان: آكیرا كوروساوا

 

فیلم‌نامه‌نویسان: آكیرا كوروساوا، هیدئو اُگانی و ماساتو ایدل

 

بازیگران: تاتسریو ناكارایی، آكیرا ترائو، جینپاچی نزو، دیاسوكه ریول، سابورونااوتورا ایچی‌مونجی، میه‌كو هارادا، یوشیكو میازاكی، نوریو ماتسوئی و...

 

استودیو: اریون

 

كمپانی‌های سازنده: هرالد ایس، نیپون هرالد و گرینویچ

 

مدت زمان فیلم: 160 دقیقه

 

محصول كشورهای: فرانسه و ژاپن

 

ژانر: تاریخی ـ جنگی

 

روایت لردی پیر كه امیدش به سه فرزند پسرش است، اما دو پسر او در مقابل‌اش می‌ایستند و...

این فیلم در سال 1985 و در پنجاه‌وهشتمین دوره‌ی اسكار با چهار نامزدی اسكار، تنها موفق به دریافت جایزه‌ی اسكار بهترین طراحی لباس (امی ودا) شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصوير جنگ در سينماي ايران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تصوير جنگ در سينماي ايران

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

خیلی خیلی ممنون :vi7qxn1yjxc2bnqyf8v

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...