رفتن به مطلب

روبات، اوج تجلي ابتكار انسان


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

خاستگاه اين واژه ادبيات است و تعبيري بود كه با نمايشنامه‏أي نوشته‏ي كارل چاپك، نمايش‏ نامه‏نويس معروف جمهوري چك، در سال 1920 رواج يافت. روبات از واژه‏أي "رابوتاي" ساخته شده است كه در زبان مردم به معناي "كار" است. در آغاز نيز واژه‏ي روبات كاربردي دقيق نداشت و حتي هنگامي كه نخستين چراغ‏هاي راهنمايي-رانندگيي ساخته شد آن‏ها را به همين نام مي‏ناميدند. مدتي نيز، ما فارسي زبانان به جاي "روبات"، اصطلاح : آدم آهني را به كار مي‏برديم.

 

در حوزه‏ي فني روبات، ماشيني است كه براي انجام خودكار، مكرر، سريع و دقيق يك يا چند كار طراحي شده باشد. روبات انواع و كاركردهاي مختلفي دارد. روبات را مي‏توان با متصدي‏هاي انساني و گاه از راه‏هاي بسيار دور كنترل كرد اما اكثر روبات‏ها تحت كنترل رايانه‏اند و به دو دسته‏ي روبات‏هاي خودگردان و روبات‏هاي حشره‏گون تقسيم مي‏شوند. روبات‏هاي خود گردان همان گونه كه از نام‏شان پيدا است خود اتكاهستند و رايانه‏ي اختصاصي دارند كه كنترل‏گر ناميده مي‏شود. اما روبات‏هاي حشره‏گون به صورت دسته‏اي عمل مي‏كنند و اين دسته از چند تا هزاران روبات حشره‏گون در بر مي‏گيرد. كل مجموعه نيز زير نظر يك كنترل‏گر هستند. اطلاق نام حشره نيز به اين علت است. عملكرد چنين سامانه‏اي شبيه دسته‏اي از حشرات است. تك‏تك روبات‏هاي حشره‏گون ساده‏اند اما تركيبي كه پديد مي‏آورند كاركرد پيچيده‏اي دارد.

 

روبات‏ها را بر اساس دوره‏ي شكل‏گيري‏شان هم مي‏توان دسته بندي كرد. نخستين نسل روبات‏ها از دهه‏ي 1970 ميلادي پا گرفتند و سامانه‏هايي ايستا، برنامه ناپذير، الكترونيكي و بدون حس‏گر (سنسور) بودند. نسل دوم روبات‏ها در دهه‏ي 1980 پديدار شد كه داراي حس گرو كنترل‏ گرهاي برنامه‏پذير بودند. نسل سوم روبات‏ها از حدود سال 1990 تاكنون به ميدان آمده‏اند. اين سامانه‏ها ايستا يا متحرك، خودگردان يا حشره‏گون، بسيار برنامه پذير، گفتار شناس و سخن‏گو هستند و از ويژگي‏هاي پيشرفته‏ي ديگري هم برخوردارند. نسل چهارم روبات‏ها هنوز در مرحله‏ي تحقيق و توسعه‏اند و هوش مصنوعي، خود ترميمي و اندازه‏ي مينياتوري از جمله‏ي ويژگي‏هاي‏شان است.

 

برخي رايانه‏هاي پيشرفته را به علت شباهت‏شان به انسان، آدم سان مي‏نامند. روبات‏هاي آدم سان متحرك‏اند و به طور معمول حركت را با استفاده از چرخ يا ريل انجام مي‏دهند ( ساختن پا براي روبات‏ها دشوار است زيرا كنترل چنين پاهايي آسان نيست). نبايد پنداشت كه نهايت پيشرفت در ساخت روبات‏ها همان ساخت روبات‏هاي آدم سان است. برخي از پيشرفته‏ترين و توان‏مندترين روبات‏ةا نه شباهتي به انسان دارند و نه كاركردشان شبيه انسان است. هنوز مشخص نيست كه نهايت پيشرفت روبات‏ها از لحاظ فناوري و هوش‏مندي كجا است.

 

در اثر فن آوري‏هاي جديد سازمان‏ها و نهادها و روابط بين آن‏ها از اساس دگرگون خواهد شد. سازمان‏هاي مجازي به صورت عادي در خواهد آمد. هم اكنون 600 ميليون نفر پست الكترونيكي دارند و تبادل اطلاعات روي web، هر 100 روز دو برابر مي‏شود. امروزه تكنولوژي و فن آوري‏هاي جديد با حجمي فراوان، زندگي و محيط كار ما و حتي ابعاد وجودي ما را تحت تأثير قرار داده و بشر امروزي بدون فن‌آوري و بهره‏گيري از آن‏ها امكان عملي براي ادامه حيات خود را ندارد، شتاب انتشار داده‏ها و آمار و اطلاعات ناشي از عصر ديجيتال و الكترونيك به حدي است كه مي‏توان از آن به انفجار اطلاعات تعبير كرد. امروزه شاهد انقلاب جديد در زمينه‏ اطلاع يابي و اطلاع رساني و ارتباطا در فضاي واقعي مجازي هستيم و دهكده جهاني به ذهنيت جهاني تغيير هويت داده است. اكنون انقلاب ارتباطات به انقلاب اطلاعات و انفورماتيك تبديل شده است.

 

روابط عمومي كه به عنوان حلقه واسط و اتصال دهنده نهادها و سازمان‏ها به جامعه است، بايد در ايجاد ارتباط بيشتر و پيشرفته‏تر نقش حياتي خود را ايفا كند. جهاني شدن ذهن و ذهن سازي جهان حاصل پيشرفت فن‏آوري‏هاي شگرف انسانيست.

 

روابط عمومي الكترونيك و ديجيتالي با استفاده از تكنولوژي ارقامي خصوصاً كاربردهاي مبتني بر وب سايتهاي اينترنتي براي افزايش دسترسي و ارائه خدمات و اطلاعات ارتباطي به كاربران و سازمان‏ها و نهادها و دريافت اطلاعات از طريق آن‏ها عمل مي‏كند. اين روش زمينه بالقوه‏اي براي كمك به ايجاد رابطه‏أي ساده، روان و مؤثر بين سازمانها و مؤسسات با سازمانها و مؤسسات ديگر و نهادهاي اجتماعي و مدني در راستاي ارائه خدمات اطلاعات و خدمات ارزان قيمت، فوري و فراگير به كليه گروه‏هاي كاربر فراهم خواهد كرد. بنابراين وظيفه روابط عمومي الكترونيكي و ديجيتالي ارائه اطلاعات و خدمات از طريق اينترنت با ساير وسايل ديجيتالي است.

 

افزايش تقاضاي دسترسي به اينترنت براي دريافت خدمات و اطلاعات و اطلاع رساني، روشهاي ارتباطي و كار و زندگي را تحت تأثير قرار داده، لذا مديران روابط عمومي نمي‏توانند نسبت به اين درخواست‏ها و تحولات بي‏تفاوت باشند.

 

منبع:http://samasri.blogfa.com/

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...