رفتن به مطلب

چایی ...چایی...(:


ارسال های توصیه شده

چاي در گوشه و کنار جهان

... و مي‌نوشم از اين چاي

 

پدربزرگي دارم كه هنوز غذايش تمام نشده بايد استكان چايش حاضر باشد. ايشان در يك فنجان كوچك چاي‌اش را مي‌نوشد و با وجود اينكه همه مي‌گويند بعد از غذا نبايد چاي خورد، همچنان به اين عادتش ادامه داده و اين روال سال‌هاست كه ادامه دارد... .(مالک حقیقی و حقوقی این داستان من نیستما بابا بجلگای من هر دوتا مردن:ws44:)

اما درست و غلط‌هاي نوشيدن چاي چيست و در ميان مردم ساير كشورها چه آدابي وجود دارد؟ اصلا بهترين همراهان چاي كدامند؟ اينها سوالاتي است كه در اين پوستر به آنها پاسخ داده‌ايم.

بهترين وقت چاي نوشيدن

بيشتر اروپايي‌ها عادت دارند که چاي را به عنوان يک نوشيدني گرم همراه کيک يا بيسکويت، در وعده عصرانه مصرف کنند. حتي در برخي از کشورهاي اروپايي مانند جمهوري چک يا انگلستان، چاي‌خانه‌هايي وجود دارند که عصرها با چاي و کيک يا شيريني از مردم پذيرايي مي‌کنند. در فرانسه، انگليس، آلمان و اغلب کشورهاي آسيايي، چاي همراه صبحانه هم ميل مي‌شود. اما بد نيست بدانيد که از نظر متخصصان تغذيه، بهتر است چاي حداقل 1 ساعت و نيم تا 2 ساعت بعد از غذا ميل شود تا اختلالي در جذب آهن پيش نيايد. راستي، اين را هم در نظر داشته باشيد که نوشيدن چاي بلافاصله بعد از صرف غذا مي‌تواند براي افرادي که غلظت خون بالا دارند مفيد باشد.

همراهـان چاي

چاي، طعم تلخي دارد و به همين خاطر بيشتر مردم دنيا ترجيح مي‌دهند که آن را همراه با يک خوراکي شيرين مصرف کنند تا طعم مطلوب‌تري را به دست بياورند. شايد بتوان گفت که قند، شکر و انواع شيريني‌ها جزو بدترين همراهان چاي محسوب مي‌شوند چون هم بسيار شيرين هستند و مي‌توانند قند خون و کالري دريافتي روزانه را بالا ببرند و هم اينکه انواع شيريني‌ها چرب هستند و علاوه بر افزايش کالري، چربي بد خون يا همان ‌LDL را افزايش ‌دهند. بنابراين بهتر است از شيرين‌کننده‌هاي طبيعي مانند توت خشک، خرما، عسل يا کشمش همراه چايتان استفاده کنيد تا اين‌طوري مواد مغذي بيشتري را هم به بدنتان برسانيد.

اما ناگفته نماند که مصرف شيرين‌کننده‌هاي طبيعي يا مصنوعي و فرآوري‌شده هيچ اختلالي در جذب مواد مغذي و آنتي‌اکسيدان‌هاي خود چاي ايجاد نمي‌کند! هرچند که اضافه کردن شير به چاي در کشور ما چندان رايج نيست، اما به هر حال خيلي‌ها دوست دارند که چاي‌شان را با شير مخلوط کنند و بنوشند. توصيه ما به اين دسته از افراد اين است که شير گرم را به چاي‌شان اضافه کنند و حجم شير هم بيشتر از يک‌چهارم فنجان‌شان نباشد چون در غير اين‌صورت ترکيبات شير و چاي با هم تداخل پيدا مي‌کنند و هيچ‌کدامشان به درستي جذب بدن نمي‌شوند.

آبليمو هم از ديگر گزينه‌هاي افزودني‌ به چاي است که مقدار کم آن مي‌تواند ميزان آنتي‌اکسيدان‌هاي چاي را افزايش دهد اما اگر آن را بيش از اندازه به چاي‌تان اضافه کنيد، هم طعم اين نوشيدني را از بين مي‌بريد و هم ممکن است اختلالي در جذب آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي به وجود آورد.

روزانه چقدر چاي؟

نتايج تحقيقات فراواني نشان مي‌دهند که مصرف 4 تا 9 فنجان چاي در روز براي همه افراد به جز خانم‌هاي باردار، شيرده و کودکان مي‌تواند مفيد باشد و اختلالي هم در خوابشان ايجاد نکند. اما نوشيدن بيشتر از اين مقدار، مي‌تواند مشکلاتي مانند بي‌خوابي و يبوست را براي افراد در پي داشته باشد. هرچند که پلي‌فنول و آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي مي‌توانند باعث پيشگيري از بسياري بيماري‌ها مانند آپنه، سرطان و ناراحتي‌هاي قلبي شوند اما بهتر است که خانم‌هاي باردار روزي 2 تا 3 فنجان بيشتر چاي ننوشند.

لینک به دیدگاه

چين

چون کشور چين يکي از بزرگ‌ترين کشورهاي توليدکننده چاي است، بيشتر مردم آن در مراسم رسمي يا ميهماني‌هاي خانوادگي‌شان، با چاي از ميهمانان پذيرايي مي‌کنند. چيني‌ها معمولا برگ درسته چاي را در قوري‌هاي سراميکي دم مي‌کنند و آن را براي سرو، داخل فنجان‌هاي سراميکي يا چيني مي‌ريزند و اعتقاد دارند که عطر و طعم چاي در اين ظروف بيشتر حفظ مي‌شود.

ژاپن

 

ژاپني‌ها هم جزو چاي‌خورترين مردم دنيا هستند اما آنها نوشيدن چاي سبز را به چاي سياه ترجيح مي‌دهند. مردم ژاپن، چاي سياه را اغلب با ليمو يا شير مخلوط مي‌کنند و نام اين نوشيدني در منوي بيشتر رستوران‌ها و کافي‌شاپ‌هاي ژاپن به چشم مي‌خورد.

اندونزي

بيشتر مردم اندونزي چاي را به صورت کمرنگ و بدون شکر مي‌نوشند. شايد برايتان جالب باشد که بدانيد اندونزيايي‌ها، چاي را بيشتر از آب در طول روز مي‌نوشند و دليل اين کار هم سالم نبودن آب اين کشور است. مردم اندونزي مي‌گويند: «حالا که قرار است آب را پيش از مصرف بجوشانيم، پس بهتر است کمي برگ چاي هم به آن اضافه کنيم تا به اين طريق آب خوش‌طعم‌تري داشته باشيم.»

تايلند

 

 

تايلندي‌ها چاي را داغ و تند سرو مي‌کنند. آنها معمولا داخل چايشان شير و فلفل مي‌ريزند و برخلاف چيني‌ها که با فنجان‌هاي کوچک چاي مي‌نوشند، دوست دارند که چاي را در ليوان‌هاي بزرگ بنوشند.

ميانمار و برمه

در کشورهاي ميانمار و برمه، چاي فقط نوعي نوشيدني محسوب نمي‌شود، بلکه مردم اين کشورها از برگ چاي تازه ترکيب شده با فلفل، روغن و پودر سير و گاهي آب گوجه‌فرنگي، سالاد و انواع پيش‌غذاهاي ديگر را درست مي‌کنند و قبل از خوردن غذاي اصلي آن را سرو مي‌کنند. نخود، بادام‌زميني، پودر نارگيل، ميگو و سس ماهي هم از ديگر افزودني‌هايي هستند که براي درست کردن يک دسر خوشمزه به برگ چاي تازه در کشور ميانمار اضافه مي‌شود!

تبت

خوردن چاي در تبت با همه جاي دنيا فرق مي‌کند. تبتي‌ها بعد از دم کردن چاي، به آن کره و نمک اضافه مي‌کنند و اين چاي را به عنوان يک ميان‌وعده مغذي به حساب مي‌آورند! گاهي مردم تبت در اين چاي عجيب و غريبشان، شير هم مي‌ريزند.

سومالي

سوماليايي‌ها هم چاي را با زنجبيل، هل و ميخک ترکيب و آن را به صورت داغ و تند سرو مي‌کنند.

ايران

 

چاي از کشور هند وارد ايران شد و خيلي زود جايش را در خانه مردم اين كشور پيدا کرد. ايراني‌ها معمولا عادت دارند که چاي را بعد از غذا و به صورت داغ و با قند ميل کنند. از اين رو، چايخانه‌هاي سنتي ايران طرفداران بسياري بين اروپايي‌ها دارند!

انگلستان

شايد باور نکنيد اما انگلستان، دومين مصرف‌کننده و طرفدار چاي در دنياست. هر انگليسي سالي يكي‌، دو کيلوگرم چاي مي‌نوشد و اين عادت به قرن 91 و وقتي که هند جزو مستعمرات اين کشور بود، برمي‌گردد. چاي تقريبا در تمام ميهماني‌هاي رسمي و غيررسمي انگليسي‌ها سرو مي‌شود. مردم اين کشور معمولا چاي را با شير مخلوط مي‌کنند و گاهي کمي شکر هم به آن اضافه مي‌کنند. بد نيست اين را هم بدانيد که در انگليس، مردم روزانه 51 تا 02 فنجان چاي مي‌نوشند.

روسيه

مردم روسيه در ميهماني‌هاي رسمي‌شان چاي را در فنجان‌هايي با پايه طلا يا نقره سرو مي‌کنند. آنها عادت دارند که بعد از هر وعده غذايي، يک استکان چاي همراه با شکر،‌ شيريني، مربا يا ليمو بنوشند.

آلمان

آلماني‌ها معمولا قهوه را به چاي ترجيح مي‌دهند اما گاهي در ميهماني‌هاي آخر هفته يا در وعده صبحانه‌شان يک فنجان چاي را همراه يک شيريني کوچک ميل مي‌کنند. البته خانم‌هاي آلماني بعضي وقت‌ها ميهماني‌هاي عصرشان را با چاي و کيک مي‌گذرانند.

هند

هندي‌ها هم يکي از بزرگ‌ترين توليدکنندگان چاي هستند و به همين خاطر علاقه فراواني به اين نوشيدني دارند. آنها برگ چاي را داخل آب در حال جوشيدن مي‌ريزند و بعد از چند ثانيه کمي شير به آن اضافه مي‌کنند و اين‌طوري چاي‌شان را آماده سرو مي‌کنند. چاي کيسه‌اي هم طرفداران زيادي بين هندي‌ها دارد.

فرانسه

اشراف فرانسه خيلي به سمت چاي نمي‌روند و بيشتر طبقات متوسط در اين کشور چاي را به عنوان يک نوشيدني در ميان‌وعده عصرشان قبول دارند. آنها چاي را به صورت تلخ و گاهي هم با کمي شکر، شير يا ليمو مي‌نوشند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...