رفتن به مطلب

بزکشی


MOJTABA 77

ارسال های توصیه شده

بزکشی

 

بزکشی یا کاک بارویک ورزش تیمی و سنتی مربوط به آسیای مرکزی است که بر روی اسب انجام می شود. مردمان نواحی استپ، اسب سواران ماهری بودند که می توانستند یک گوساله یا بز را در حالیکه بر روی اسب سوار هستند از روی زمین بردارند. هدف بازیکن در این ورزش ، بلند کردن جسد بدون سر یک بز یا گوساله از روی زمین و دور کردن آن از دت بازیکنان دیگر و پرت کردن آن به سوی خط دروازه یا داخل محدوده هدف با یک بشکه است.

در افغانستان و تاجیکستان و دیگر کشورهای فارسی زبان آسیای مرکزی ، این بازی به نام بزکشی شهرت دارد، در حالیکه در قرقیزستان ، قزاقستان و ازبکستان این بازی به نام کاک برو یا اولاک تارتیش معروف است.

 

ورزش آسیای مرکزی

با وجود اینکه این ورزش ، یک ورزش افغانی و محبوب است ، بزکشی بعنوان ورزش نواحی استپ شناخته می شود. این ورزش در این طوایف آسیای جنوب مرکزی همچون پشتون ، هازاراس، تاجیک ، ازبک ، قرقیز، قزاق و ترکمن بعنوان یک بازی مورد علاقه شناخته می شود. نام ترکی این بازی کوک برو یعنی کوک=خاکستری و برو=گرگ می باشدکه در کل به معنای گرگ خاکستری می باشد – که نماد مقدسی برای مردم ترک است. دیگر نامهای ترکی این بازی عبارتند از : اولاک تارتیش ، کوک پری ، کوک برو و اولاک تیرتیش. کوک بورویک بازی بسیار محبوب در قرقیزستان است. در غرب ، این بازی نیز توسط ترکهای قرقیز بازی می شود که به روستای اولوپامیر در استان ون ترکیه مهاجرت کرده اند.

رقابت در این بازی بسیار سخت است چرا که دیگر بازیکنان می توانند برای منحرف کردن و لغزاندن اسب حریف از نیروی خود استفاده کنند. سوارکاران معمولاً از لباسهای سنگین و کلاههای محافظ استفاده می کنند تا خود را در برابر ضربات رقیبان محافظت کنند. گاهی اوقات بازی چند روز به طول می انجامد و تیم برنده جایزه دریافت می کند که ضرورتاً پول نیست.

بازی به دو شکل اصلی انجام می شود: تاداباری و کاراجای – تاداباری ساده ترین نوع این بازی است. در این نوع از بازی ، هدف برداشتن گوساله از روی زمین و حرکت به همه جهات است ،تا ایکه از دست دیگر بازیکنان فرار کند. در بازی کاراجای ، بازیکنان باید جسد حیوان را بدور یک پرچم یا علامت که در انتهای زمین قرار دارد ، بگردانند و سپس آنرا به درون محدوده امتیاز پرتاب کنند، که این محدوده در انتهای دیگر زمین قرار گرفته است . سوارکاران ممولاً با دندان خود یک شلاق را می گیرند تا بوسیله آن به سوارکاران و اسبهای حریف شلاق بزنند.

بازی بزکشی که در افغانستان انجام می شود در سکانس اول فیلم رامبو 3 نمایش داده شده است .

 

buzkashi.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...