رفتن به مطلب

کشف علت مهاجرت ملخها


ارسال های توصیه شده

تهاجم ملخ ها به صورت انبوه، فاجعه یی برای کشتزارها و کشاورزی منطقه مورد حمله است. سوالی که مدت ها ذهن دانشمندان را مشغول کرده بود، این بود که چرا ملخ ها که در شرایط عادی به صورت تنها و منفرد در بیابان ها زندگی می کنند، در شرایط خاصی مثل زمان فراوان شدن غذا بعد از ریزش باران، به صورت دسته های میلیاردی به مزارع حمله و آنها را برهنه از محصولات می کنند. گروهی از پژوهشگران بریتانیایی و استرالیایی پس از بررسی های بسیار توانسته اند پاسخی برای این پرسش قدیمی بیابند. نتایج تحقیقات این دانشمندان در مجله ساینس به چاپ رسیده است.

این پژوهش به وسیله گروهی از دانشمندان به رهبری «مایکل آنستی» که استاد حشره شناسی دانشگاه آکسفورد است، انجام شده است. جالب است که همان میانجی شیمیایی عصبی که در مغز انسان، در ایجاد احساساتی مثل ترس، پرخاشگری، خلق، اشتها و میل جنسی موثر است، در هجوم گروهی ملخ ها هم نقش دارد. نام این ماده شیمیایی سروتونین است. دانشمندان دریافته اند وقتی ملخ ها به صورت گروهی سامان پیدا می کنند، میزان سروتونین در مغزشان سه برابر می شود. این کشف علمی بسیار مهم است، چون در آینده باعث ایجاد شیوه های نوینی خواهد شد که از تهاجم ملخ ها جلوگیری خواهد کرد. ملخ ها 20 درصد اراضی به خصوص در آفریقا و چین را مورد گزند قرار می دهند بنابراین پیدا کردن راهی برای جلوگیری از تخریب آنها اهمیت فراوان دارد. در آزمایش هایی که آنها انجام دادند، متوجه شدند تزریق سروتونین به ملخ ها باعث تمایل آنها به ایجاد گروه خواهد شد و برعکس وقتی مهارکننده های سروتونین به ملخ ها تزریق می شد، آنها رفتار انزواطلبانه پیدا می کردند. داروهای زیادی مثل داروهای ضدافسردگی و ضدتهوع با تاثیر بر میزان سروتونین در مغز انسان، اثر خود را اعمال می کنند. آیا دانشمندان می توانند راهی ارزان و عملی برای مهار کردن سروتونین در ملخ ها پیدا کنند؟

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...