رفتن به مطلب

مکانیزم های کنترلی ماشین های حلقوی تاری


baybak

ارسال های توصیه شده

مکانیزم های کنترلی متفاوتی بر روی ماشین های حلقوی تاری استفاده می شود. این مکانیزم ها موارد متعددی از جمله کنترل تغذیه نخ تار ٬ کنترل برداشت پارچه و غیره را شامل می شود. این مکانیزمها قبلا بصورت مکانیکی وظایف خود را بر روی ماشین ها انجام می دادند. در صد بالایی از ماشین الات موجود در خط تولید کارخانجات بزرگ و قدیمی در ایران مجهز به همین مکانیزم های مکانیکی هستند. نظر به مزایای متعددی که مکانیزمهای لکترونیکی نسبت به نوع مکانیکی خود ٬ نظیر دقت عمل بیشتر و فضای اشغال شده کمتر دارند٬ امروزه این مکانیزمها بر روی ماشین های بافندگی حلقوی ٬ کاربرد زیادی دارند. در این مقاله کوتاه به تشریح چند مکانیزم کنترلی خواهیم پرداخت.

مکانیزم کنترل تغذیه نخ تار :

نوعی از این مکانیزم که بر روی ماشین های حلقوی تاری تولید شده توسط شرکت لیبا بکار رفته است در زیر نشان داده شده است . این مکانیزم برای ماشین های با سرعت بالا مجهز به مکانیزم تغذیه مثبت نخ تار بکار می رود. از آنجا که با تغییر قطر اسنو ی نخ تار ٬ میزان تغذیه نخ نیز تغییر می کند٬ بایستی حرکت دورانی اسنو در قطر های مختلف ٬ تغییر کند. بازویی ۱ که بر روی اسنو قرار دارد مجهز به سنسوری با دقت بالایی است که سرعت باز شدن نخ تار را بصورت پالس های دیجیتالی به واحد کنترل ۲ انتقال می دهد. این واحد وظایفی چون بر نامه ریزی پارامتر های تولید٬ نمایش و کنترل داده ها و کنترل سرعت باز شدن نخ تار را بر عهده دارد. بر اساس پارامتر های تولید و اطلاعات ار سال شده از سنسور ٬ میزان سرعت مورد نیاز برای اسنو محاسبه شده و به واحد سرو موتور ۳ منتقل می شود. حرکت دورانی خروجی سرو مومتور توسط جعبه دنده ۴ کاهش یافته و از طریق تسمه ۵ به اسنو نخ تار منتقل می گردد.

EBA2.gif

 

مکانیزم کنترل الکترونیکی بر داشت پارچه :

این مکانیزم امکان تغییر سرعت بر داشت در طی مراحل مختلف بافت را امکان پذیر می کند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پایانه کنترلی دستگاه ۱ به میکرو پروسسور کنترل کننده سرو موتور ۲ منتقل می شود. تغییرات مورد نظر در خصوص سرعت بر داشت به دقت محاسبه شده و به سرو موتور ۳ ارسال می گردد. این موتور با تغییر سرعت دورانی پولی خروجی خود ٬ سرعت برداشت و در نتیجه تراکم رج ها را تغییر می دهد. سرعت دورانی ایجاد شده ٬ بوسیله جهبه دنده ۴ کاهش یافته و به محور غلتک بر داشت ۵ منتقل می شود.

مکانیزم هشدار دهنده اتمام نخ اسنو :

سنسوری بر روی بازوی حس کننده اسنوی تار وجود دارد که در صورت خالی شدن اسنو ٬ فرمان توقف دستگاه را صادر می کند. این سنسور از اتلاف وقت و نیز اسیب های احتمالی به المانهای بافت جلوگیری می کند.

beamend2.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...