رفتن به مطلب

پروژه ی پارک دهکده در شانگهای


ارسال های توصیه شده

سطح اشغال: 400,000 متر مربع

طراح منظر: مشاوران طراحی باغ Lanya

موقعیت: تقاطع Jinyang Lu و Dushi Lu، منطقه ی Minxing، شانگهای

 

 

شرح پروژه:

طراحی منظر پارک - دهکده از نوع طراحی معماری خود آن نشات گرفته است. شرکت طراح کوشش کرده است که منظر تبدیل به ادامه ی معماری ساختمان ها، به صورت طبیعی و در فضای باز باشد تا محیطی کامل و هماهنگ را ایجاد کند.

 

01.jpg

 

 

02.jpg

 

 

03.jpg

 

 

04.jpg

خطوط چلیپایی روی نمای ساختمان ها قطعات بزرگ شیشه را به تکه های راست گوشه ای در اندازه های مختلف تبدیل می کند تا در هنگام شکستن و پاشیدن قابل کنترل باشند. سطح بزرگی از دیوار صلب و شیشه، کنتراستی را بین پر و خالی و روشنی و تیرگی ایجاد می کند. تمام این ها نشانه های هنر مدرن هستند. با قرار گرفتن بر پایه های این نوع از هنر، مجموعه از شاهکار پیت موندریان که خلق کننده ی هنری با این خصوصیات است، استفاده کرده تا صورت کلی منظر پارک – دهکده را خلق کند. طراحان از اختصار، خلوص و طراحی غیر فرمی برای شکل دادن به مجموعه استفاده کرده اند.

شبکه ی راه ها در سایت مثل خطوط عمودی و افقی نقاشی است که سیاه، سفید و خاکستری شده باشند، در حالی که علامت ها و محل برخوردها مانند قسمت های با رنگ های اصلی قرمز، آبی و زرد در نقاشی بوده و نقاط نورانی طراحی منظر به شمار می روند. این گره های منظر بین ویلاها قرارگرفته اند تا نماینده ی 9 زمینه ی متفاوت در محیط های مختلف مجموعه باشند.

 

05.jpg

 

 

06.jpg

 

 

07.jpg

"پاییز سرد" در غرب ورودی، مخصوص فعالیت های کودکان در فضای باز ساخته شده است. وسایل سرگرمی بر روی میدان مرکزی و با رنگ روشن سازماندهی شده اند، درحالی که منطقه ی مخصوص اولیاء و استراحت کودکان در دو طرف میدان قرار دارد. جدایی در قسمت های مختلف این قسمت به جهت جنبه های روانی در نظر گرفته شده، که فقط جنبه های امنیتی را در نظر نگرفته، بلکه به کودکان این اطمینان را می دهد که بتوانند آزادانه و بدون مزاحمت بازی کنند. "پاییز سرد" هم چنین با استفاده از سکوهایی با ارتفاع های متفاوت به عنوان مکانی فرورفته طراحی شده و این طراحی امکان برخی بازی ها مثل پریدن و ... را می دهد. گذرگاه سرپوشیده در بیرون میدان که تا سکویی بر روی آن بسط یافته، منظرهای مختلف را با هم ترکیب می کند.

"ستایش مردم" در مرکز مجموعه توسط جنگل بامبو احاطه شده است. استخر، زمین گل ها، جاده و سکو عناصر طراحی های هنر مدرن موندریان را در قالب خطوط و راست گوشه ها نشان می دهند. قطعه ها و باغچه هایی از گل های خوشبو با استفاده از باد و به علت قرارگیری در مرکز باغ، بوی عطر را به تمام مجموعه انتقال می دهند.

قطعه زمین "خلوص روح" در شرق "ستایش مردم" قرار داشته و آن را به یک مسیر پیاده مرتبط می کند. آنجا محلی برای تنها بودن و تفکر در سکوت است. استخری از آب داخل جنگل بامبو قرار گرفته است. یک جاده ی سنگی بر روی آب قرار دارد. مجسمه هایی انتزاعی در اطراف دریاچه، مکان هایی برای نشستن و غرفه هایی در کنار آب هم چنین می توانند ساکنان را برای ماندن در این محل ترغیب کنند.

 

08.jpg

 

 

09.jpg

 

 

10.jpg

یک رودخانه ی منظری با جهت شرقی - غربی در مرکز مجموعه و در مسیر خود در حال حرکت است. از زمانی که گیاه Gingko در کنار رودخانه کاشته شده است، این رودخانه - حرکت شامپاین - هم نامیده می شود. یک سمت رودخانه محیطی طبیعی پوشیده با چمن و در سمت دیگر کفسازی سختی تا لبه ی آب است. طراحان برای حل مسئله ی کنار آب از اجتماع روش های مختلف استفاده کرده اند. پل هایی که برروی رودخانه هستند در عین حال که برای لذت بردن از دیدهای رودخانه مناسب هستند دارای طراحی مناسبی برای عبور راحت نیز می باشند.

 

11.jpg

 

 

12.jpg

 

 

13.jpg

"نوشیدن در نور ماه" در جنوب مجموعه قرار دارد و نام خود را از سطح آب که به شکل هلال ماه است دریافت کرده است. طراحان انواع متفاوتی از لبه ی آب را در این مکان طراحی کرده اند. استفاده از پله به عنوان پوشش بدنه که منظر را به سمت آب گسترش می دهد مانع از انسداد دید می گردد. سکوی چوبی در سمت دیگر دریاچه به مردم احساس لذت از معاشرت با دیگران را می دهد. سکو بیرون از آب بوده و کمک می کند تا مکانی برای لذت بردن از نور ماه در آسمان و تصویر آن در آب فراهم گردد.

"موج نور ماه" یک مجموعه ی منظری در شمال مجموعه است و هسته ی آن همان استخر مرکزی است. ستون های نور ایجاد شده با روشنایی استخر و سکوهایی با ارتفاع های مختلف در لبه ی آب یک فضای تغییرپذیر و در پی آن تاثیرات مخصوصی از منظر را شکل داده است تا مردم بتوانند در حین حرکت دیدهای متفاوتی داشته باشند.

"رنگ های گوناگون" در شمال مجموعه قرار دارد. باز هم قاب های راست گوشه و در سایزهای مختلف استفاده شده اند تا اشاره ای بر کانسپت طراحی باشند. این قطعات در قاب ها به زمین، سطح آب، دیواره ی منظر و ... شکل داده اند. با رنگ هایی غنی این قسمت یک نماد خوب از سبک موندریان بوده و بر روی موضوع عقلانیت و توالی و ترتیب تآکید می کنند.

 

14.jpg

 

 

15.jpg

 

 

16.jpg

فواره، میدان، مجموعه ی ورزشی و چایخانه در قسمت بازشدگی کمربند سبز شمال مجموعه سازماندهی شده اند تا پاسخگوی نیاز مردم و شکل دادن به یک منظر واحد باشند، زیرا رنگ و فرم آنها هماهنگ با طراحی سایر قسمت ها در نظر گرفته شده است.

 

 

لیلا راوندی / دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه تهران / نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...