رفتن به مطلب

جایزه Land Mark


ارسال های توصیه شده

انجمن معماران منظر امریکا ASLAو انجمن حفاظت از آثار تاریخی اعلام داشتندکه فواره tanner که در سایت دانشگاه هاروارد واقع می باشد در نشست سالانه 6) ASLA ام اکتبر) در فیلادلفیا برنده ی جایزه land mark اعلام شد.

01.jpg

این مجموعه توسط معمار منظر peter walker طراحی و به همراهی گروه swa اجرا شده است .جالب توجه است که این مجموعه بدون حوضچه طراحی شده که تغییر و دگرگونی در طراحی این نوع فواره میباشد.

فواره TANNER اولین پروژه سازمانی بود که در حوزه جنبش landscape as art طراحی شده و همچنان نشان میدهد که معماری منظر یک هنر است و معمار منظر یک هنرمند.

02.jpg

جایزه land mark به پروژهای منظری تعلق میگیرد که بین15تا50سال پیش طراحی شده اند و درصورتی که یکپارچگی طرح اصلی خود را حفظ کرده باشند و به طور چشمگیری در آسایش عمومی مکانی که درآن واقع شده اند سهیم باشد. برندگان قبلی این جایزه عبارتند از: موزه هنرهای معاصر

03.jpg

نیویورک , منطقه تفریحی golden gate در حوالی سانفرانسیسکو وپارک charleston waterfront.

هیت داوران این جایزه این پارک را اولین نمونه معماری منظر دانسته اند که مجسمه سازی عمومی را ایجاد کرد و ایده اصلی خود را به خوبی منتقل کرد "تحول ودگرکونی".

04.jpg

 

05.jpg

طرح از 159 تخته سنگ تشکیل شده که در دایره ای به قطر 18 متر به طور نا منظم در کنار هم قرار گرفته اند. در این طرح نیرویی بیننده را به داخل دعوت می کند. در عین حال از رسیدن به مرکز آن ممانعت به عمل می آورد. این نیرو در حقیقت آب فواره است که به صورت ذرات ریز پراکنده شده است. برای بوجود آوردن این از 42 فواره ی کوچک تعبیه شده در مرکز طرح استفاده شده است. این حجم با نور پردازی ویژه در شب ها نمایی از آتش به خود می گیرد.

06.jpg

در زمستان که درجه حرارت هوا به زیر صفر کاهش می یابد بخار از فواره ها بیرون می زند و فضایی پر رمز و راز در مرکز طرح ایجاد می کند. تاثیر پذیری این طرح از استون هنج ( تخته سنگ هایی که دایره هایی را تشکیل می دهند) و باغ های ذن ( چند تخته سنگ که نیمی از انها در میان امواجی ازسنگ ها دفن شده اند ) کاملا اشکار است.

واکر از تلفیق استادانه ی سنت های گذشته و طبیعت و فناوری روایت شاعرانه ای از معماری منظر خلق می کند. تجربه ی رنگ ها و فصلها و تغییرات آنها یکی از برجستگی های این طرح بی پیرایه است.

باید اذعان داشت سادگی در ساختار و سازمان فضایی این اثر تنها با درک عمیق از طبیعت و فرهنگ گذشته و حال میسر است.

 

سعید سعیدی / دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی / نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...