CodePlus 15426 اشتراک گذاری ارسال شده در 21 اسفند، ۱۳۸۹ سلام در این آموزش مدلسازی تانک مرکاوا Mk II بکمک ادیت پلی (Editable Poly)از ابتدا تا مرحله رندر را می آموزید. تصویر نهائی این آموزش چند قسمتی است ... منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام :w75:کپی برداری با ذکر منبع مجاز میباشد:w75: . . . . . 4 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 21 اسفند، ۱۳۸۹ ساخت یک محیط مدلسازی استاندارد برای ساخت هر مدلی در محیط مکس .. بهتره ساخت مدل بر اساس حدس وگمان رو بزارید کنار .. برای ساخت مدل بهترین روش استفاده از 4 عکس در جهات چپ یا راست - بالا - روبرو و پشت از مدل هست. در این آموزش ما از 4 عکس در همین جهات از مدل استفاده میکنیم تا میحطی استاندارد جهت کمترین خطا در مدلسازی بسازیم به این عکسها اصطلاحا بلوپرینت یا Blueprint گفته میشه ایتدا در فتوشاپ عکسها رو اندازه کنید .. به این ترتیب که : عکسی که ارتفاع عکسی که از چپ یا راست هست با ارتفاع عکسی که از روبرو و پشت هست یکی باشن و همینطور طول عکسی که از چپ یا راست هست با طول عکسی که از بالا هست برابر باشه بعد از اینکار و پس از اینکه عکستون رو با بهترین کیفیت (PNG ) سیو کردید .. در محیط مکس باکسهائی دقیقا با همین اندازه ها ایجاد کنید و مانند یک 4 دیواری ..کنار هم بچینید. حال با باز کردن ویراستار ماده و انتخاب یک شیار خالی و کلیک روی دکمه کنار شیار رنگ Diffuse و انتخاب گزینه Bitmap از پنجره باز شده .. عکس خودتون رو انتخاب کرده و توسط دکمه به باکس نسبت بدید .. برای دیدن این نقش داخل درگاه دید میتونید روی دکمه کلیک کنید. توجه کنید : هر شیار ماده برای یک باکس نتیجه کار باید چیزی مثل شکل زیر باشه .......... کار خودتونو سیو کنید تا بعد .... 4 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 22 اسفند، ۱۳۸۹ ساخت چرخ ها در این مرحله بکمک شی Tube و Line چرخهای حمال تانک رو میسازیم روی یکی از چرخها در درگاه دید زوم کنید و یک Tube دقیقا به اندازه قسمت بیرونی چرخ روی اون ایجاد کنید روی اون راست کلیک کرده و گزینه Convert to editable poly رو انتخاب کنید موئلفه فرعی Edge رو فعال کرده و یکی از وجوه خارجی رو انتخاب کنید دکمه Loop رو بزنید تا وجوه دیگه هم انتخاب بشن .. دکمه کوچک کنار دکمه Chamfer رو کلیک کنید و با دستکاری تنظیمات کمی لبه خارجی Tube رو نرم کنید حالا از Tube یک کپی گرفته و اون رو با ابزار Scale بزرگ کنید جوری که از قبلی بزرگتر باشه ولی از اون فاصله نگیره .. یک استوانه هم بسازی با قطری بسیار کم برای جاگذاری این اجسام جدید دقیقا در مرکز جسم قبلی .. میتونید از ابزار align کمک بگیرید (کلید فوری Alt + A) حالا در نمای کناری این اجسام با ابزار Line شکلی مانند زیر ترسیم کنید سپس تغئیر دهنده lathe را از پانل مدیفایر بر آن اجرا کنید تا جسم حول محور خود ساخته شود این جسم را دقیقا به اندازه استوانه پشتی تغئیر اندازه دهید جسم دیگردی در مرکز این اجسام ترسیم نمائی .. درست مانند قسمت قبل حالا وقت اون رسیده تا مهره ای چرخ رو بسازیم .. یک استوانه با 6 وجه بسازید Editable poly رو بر اون اجرا کنید و سطح بیرونی رو با ابزار Chamfer نرم کنید یک استوانه دیگه در مرکز همین استوانه ایجاد کنید - به روش قبل سپس با ابزار Attach این دو جسم رو با هم ترکیب کنید حال به پانل hierarchy رفته و نقطه اتکار این جسم رو در مرکز استوانه اولی قرار بدید حالا با ابزار Array و تنظیم 10 عد مهره .. مهره های دیگه رو هم میسازیم تمام جسمی رو که ساختید منهای 2 جسمی که با ابزار Line ساختید و مهره ها رو انتخاب کرده و کپی کنید و با کمی فاصله از جسم اولی قرار بدید. تمام اجسام رو انتخاب کرده و تحت نام چرخ گروهبندی کنید به تعداد چرخهای یک سمت تانک از اون کپی بگیرید کار رو ذخیره کنید.... 4 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 23 اسفند، ۱۳۸۹ ساخت چرخ دنده جلوئی خب در این مرحله بکمک اشکال دو بعدی چرخ دنده اصلی تانک رو میسازیم روی چرخ دنده جلوئی زوم کنید - در قسمت اشکال دو بعدی روی Star کلیک کنید و بکشید - تنظیمات رو انجام بدید تا ستاره 16 پر شما ساخته بشه روی ستاره راست کلیک کرده و Convert to editable spline رو انتخاب کنید موئلفه فرعی Vertex رو فعال کرده و تمام ورتکس ها رو انتخاب کنید - توسط ابزار chamfer ستاره رو به شکل زیر دربیارید دوباره با استفاده از ابزارهای دو بعدی مانند شکل یک Circle بسازید درست در مرکز ستاره - ستاره رو انتخاب کنید - دکمه Attach رو فعال کنید و دایره رو انتخاب. جسم رو انتخاب کرده و از پانل مدیفایر تغئیر دهنده extrude رو بر اون اجرا کنید و مقدار Amount رو روی 0.75 قرار بدید . حال روی این شکل راست کلیک کرده و Convert to editable poly رو انتخاب کنید . Edge های لبه های بیرونی رو انتخاب کرده و با ابزار Chamfer کمی لبه رو نرم کنید حالا در نمای کناری شکل زیر رو با استفاده از ابزار Line ترسیم کنید و با استفاده از تغئیردهنده lathe حول محور خودش بچرخونیدش. مرحله بعد جاگذاری و ساخت پیچ برای قیمت بیرونی و داخلی شکل هست که در پست قبل آموزش دادم . کار رو ذخیره کنید.... 3 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 14 فروردین، ۱۳۹۰ ساخت چرخ دنده انتهائی با استفاده از شی Tube چرخ انتهائی را با مشخصات زیر رسم کنید قسمت میانی چرخ را با تکنیک هائی که از قسمت های پیشین آموختید بسازید همچنین پره چرخ را با استفاده از اشیا دو بعدی و شی Line بسازید و سپس با استفاده از تغییردهنده Extrude به آن حجم دهید با استفاده از ابزار Array که در قسمت های قبلی آموختید به تعداد نیاز از پره کپی بگیرید چرخی که درحال ساخت آن هستیم دارای دوقسمت می باشد .. یکی قسمت جلوئی و دیگری قسمت پشتی .. قسمت جلوئی را در مراحل قبل ساختیم .. حال قسمت پشتی را بکمک اشکال دو بعدی میسازیمابتدا 3 عدد دایره (circle) در 3 اندازه بسازید سپس با شی Line یک مستطیل کشیده و با ابزار Array آنرا کپی کنید دایره بزرگتر را انتخاب کرده و تغییردهنده Editable spline را بر آن اجرا کنید – سپس با استفاده از ایزار Attach تمام اشکال را با هم یکی کنیدحال موئلفه فرعی Spline را فعال کرده – دکمه subtraction در کنار دکمه Boolean را کلیک کنید – دایره دوم را انتخاب کنید – دکمه Boolean را فعال کرده و پره ها را انتخاب کنید .. با این کار قسمتهای مشترک پره ها و دایره با هم یکی شده و مابقی حذف میشوند.. همین کار را دوباره در حالی که دایره متوسط (که حالا با پره ها یکی شده ) در حالت انتخاب است با دایره کوچکتر هم تکرار کنید تا نهایتا شکل شما چیزی مانند تصویر زیر شود حال با فعال کردن موئلفه فرعی Vertex و انتخای ورتکس های میانی و اعمال Fillet برا آنها لبه ها را نرم کنید . پس از اجرای تغییردهنده Extrude بر این شی نتیجه کار مانند تصویر زیر میشود ساخت چرخ حمال جلوئی برای ساخت این چرخ از یکی از چرخ های اصلی کپی گرفته و جاگذاری نمایید سپس در نمای روبرو یک دایره درست به اندازه Tubeای که در چرخ استفاده کردید بکشید – دایره هائی نیز در اطراف پیچ ها ایجاد کنید و درست مانند کار با اشکال دوبعدی که در بالا اشاره شد این شکل را نیز بسازید تا نتیجه کار چیزی مانند تصویر زیر شود برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، ۱۳۹۰ ساخت شنی تانک در این مرحله به ساخت شنی تانک می پردازیم . به علت نمایان نبودن شنی در فایل Blue print ناچاریم کمی از خود خلاقیت بخرج داده یا با دیدن عکس شنی واقعی اقدام به طراحی کنیم .در نمای کناری روی یکی از چرخ ها زوم کنید – طرحی را که مشاهده می کنید با ابزار Line از سری ابزارهای طراحی 2 بعدی بکشید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام با کمک تغییر دهنده Extrude به این شکل 2 بعدی حجم دهید – یک Box با اندازه های مشخص شده دقیقا روی این شکل ایجاد کنید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حال با کمک ابزار Chemfer کمی لبه های شکل را نرم کنید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در نمای بالا شکل زیر را ترسیم کرده و بعد دهید .. این شکل نقش قفل بین اجزای شنی تانک را بازی میکند برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حال توسط ابزار Extrude کمی قسمت منتخب را به پائین هل دهید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام حال در نمای کناری شروع به کپی کردن این شکل کنید تا به نتیجه زیر برسید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اردیبهشت، ۱۳۹۰ ساخت شاسی تانک در این مرحله بکمک اشکال دوبعدی شاسی تانک را میسازیم . در نمای کناری و با استفاده از Line یک شکل حدودا جائی که شاسی قرار دارد بکشید . این شکل در مراحل بعد اصلاح می شود با تغییر دهنده Extrude به آن حجم داده و تعداد سگمنت ها را روی 4 تنظیم کنید . روی شکل راست کلیک کرده و Peroperties را انتخاب کنید . تیک گزینه see trough را بزنید تا بتوانید از پس شکل بلوپرینت را ببینید . تغییردهنده Editable poly را بر شکل اجرا کنید .. موئلفه فرعی Vertex را فعال کرده و با جابجایی ورتکس ها شکل را به طرح نزدیک کنید . با فعال کردن موئلفه فرعی Edge و انتخاب زوایا و اجرای chamfer بر آنها میتوانید لبه ها را نرم کرده یا لبه های بیشتری بسازید. موئلفه فرعی Vertex را انتخاب کرده .. دکمه cut را فعال کنید . در قسمتی که در عکس میبینید روی یک سگمنت کلیک کرده و سپس روی سگمنت آخر کلیک کنید تا 3 ورتکس دیگر بوجود آید .. اینکار همچنین باعث ساخته شدن 2 پاره خط جدید می شود . این پاره خطهای جدید در آینده مورد نیاز است . موئلفه فرعی Polygon را فعال کنید .. قسمتهایی را مطابق شکل انتخاب کرده و Delete کنید حال با استفاده از آموزه های خود و استفاده از Box و cylinder 6 شکل مانند شکل زیر بسازید .. این اشکال از جزئیات این قسمت هستند کار خود را ذخیره کنید . 2 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 اردیبهشت، ۱۳۹۰ ساخت پشت تانک در این مرحله قسمت پشت تانک را با هم میسازیم . در محدوده محلی که در قسمت قبل آموزش انتخاب و Delete کرده بودید با کمک شکل Line اشکال زیر را بکشید . این اشکال شامل 3 درب و پوشاننده قسمت انتهایی می باشد . سپس با استفاده از Extrude به آن حجم دهید – درب ها را کمی جلوتر از قسمت انتهایی قرار دهید حال تغییر دهنده Editable poly را بر آنها اجرا کرده و توسط ابزار Chamfer لبه ها را کمی نرم کنید . حال توسط یک Chamfer cylinder و یک Chamfer box شکل زیر را ایجاد کنید . تغییر دهنده Editable poly را بر آن اجرا کرده . موئلفه فرعی Polygon را فعال کنید .. قسمتهایی را مطابق شکل انتخاب کرده و آنها را به سمت داخل (منفی) Extrude کنید . سپس دو شکل را به هم Attach کنید لولا ها را به تعداد نیاز کپی کرده و جاگذاری کنید برای ساخت دستگیره اما راه ساده ای وجود دارد . مطابق شکل توسط Line و ابزار Fillet شکل زیر را ایجاد کنید .به پانل مدیفایر رفته و در قسمت اول تنظیمات با نام rendering تنظیمات را انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید .از این شکل هم به تعداد نیاز کپی کنید و جاگذاری ساخت قفل درب نیز مانند مراحل قبل و توسط Line میسر میشود . با استفاده از آموزه های خود قسمت میانی که عبارت است از دو عدد زواز و چند پیچ را بسازید خب قسمت انتهایی تقریبا ساخته شده در قسمت بعد آموزش این قسمت را تکمیل میکنیم 1 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 اردیبهشت، ۱۳۹۰ ساخت گلگیر انتهایی در این مرحله قسمت گلگیر انتهایی را مدلسازی میکنیم در نمای پشت مانند شکل در محلی که قرار است گلگیر ایجاد شود توسط Box شکلی ایجاد کنید و از آن یک کپی نیز تهیه کنید. در نمای کناری با Extrude کردن سگمنتهای لبه مکعب شکل زیر را بسازید .. با جاگذاری کپی باکس اول میتوانید آنرا ببندید. حتما بخاطر دارید که در قسمت قبل یک درب به همراه پیچ و زوار مدل کردیم . با کپی کردن آن و جاکذاری درست پشت قسمت گلگیر میتوانید جلوه بیشتری به کار ببخشید . برای ساخت قسمت بالایی گلگیر میتوانید از همان روش Box و Extrude کردن قسمت بالایی آن استفاده کنید مطمئن هستم مراحل ساخت جزئیات این قسمت را با استفاده از آموزه های قبلی به راحتی و درستی انجام خواهید داد در زیر این مراحل را بصورت تصویری مشاهده میکنید. توجه کنید : در ساخت مدل اشیایی که نباید با هم تماس داشته باشند را از هم جدا کنید در دنیای واقعی همیشه تعدادی از قسمتهای شنی یا جزئیات دیگر بعنوان قطعه یدکی به بدنه تانک وصل میباشد .. این قطعات را می توانید با کپی کردن از محلهای دیگر تهیه کرده و جاگذاری کنید. برای ساخت محل اتصال قلاب بکسل .. میتوانید از تلفیق Box و Editable poly و Spline استفاده کنید برای ساخت قلاب بکسل نیز میتوانید یکی دیگر از روشهای پرکاربرد مدلسازی .. یعنی استفاده از Plan را به کار ببندید به این طریق که : در نمای روبرو یک پلان با 6 سگمنت بترتیب یکی چپ یکی راست یکی وسط دقیقا به اندازه محل اتصال رسم کنید . تغییر دهنده Editable poly را بر آن اجرا کرده موئلفه فرعی Edge را فعال کنید و Edge های مورد نظر را انتخاب کرده .. کلید Shift را نگه داشته و با کمک ابزار جابجایی آنرا به اندازه دلخواه بکشید .. با رها کردن مشاهده خواهید کرد که Edge های جدیدی ساخته میشوند. حال با فعال کردن Vertex ها و دستکاری آنها شکل را تکمیل کنید . خب تمرین کنید .. در نمای کناری شکل زیر را بسازید . توجه کنید : نیازی نیست کل شکل را یکجا بسازید .. تنها ساخت یک طرف شکل کفایت می کند طرف دیگر را با استفاده از ابزار آینه کپی می کنید . می توانید با انتخاب Edgeها و استفاده از ابزار Chamfer لبه ها را نرم کنید در نهایت و پس از نرم کردن شکل زیر بدست می آید . خب .. قسمت انتهایی تمام شد کار خود را ذخیره کنید. 1 لینک به دیدگاه
CodePlus 15426 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 تیر، ۱۳۹۰ ساخت گلگیر کناری در نمای کناری روی گلگیر زوم کنید با استفاده از اشکال دوبعدی (Line) شکل زیر را ترسیم کنید گوشه ها را میتوانید با استفاده از Fillet از سری ابزارهای Editable spline گرد کنید تمام اشکال را جدا جدا بسازید سپس با استفاده از Extrude به آنها حجم دهید روی هر کدام راست کلیک کرده و تغییردهنده Editable poly را بر آنها اجرا کنید و با فعال کردن موئلفه فرعی Edge و انتخاب لبه ها و با استفاده از ابزار Chamfer لبه ها را نرم کنید گلگیر را در محل خود جاگذاری کنید با استفاده از آموزه های خود محل اتصال گلگیر به بدنه را بسازید ... به تعداد کپی کرده و جاگذاری کنید ساخته حفاظ شنی با استفاده از یه Box در نمای بالایی شکل زیر را رسم کنید تغییردهنده editable poly را بر آن اجرا کرده .... در نمای کناری موئلفه فرعی Edge را فعال کنید سپس دکمه slice plane را فعال کنید .. پلان را چرخانده و با کلیک روی دکمه Slice پاره خطهای جدیدی ایجاد کنید موئلفه فرعی Vertex را فعال کنید و با جابحایی نقاط شکل را شبیه محافط شنی بلوپرینت کنید اینم شکلی که ساختیم حال با استفاده از ابزار cut از سری ابزارهای Editable poly پاره خطهای جدیدی روی محافظ ایجاد کنید با استفاده از Chamfer پاره خطها را دوبل کنید سپس با فعال کردن موئلفه فرعی Polygon و انتخاب فاصله میان دو پاره خط ایجاد شده و اعمال Extrude منفی .. آنها را گود کنید (Local normal را برگزینید) حال مطابق بلوپرینت و توسط مولفه های فرعی موجود .. در این شکل اختلاف سطح ایجاد کنید با استفاده از آموزه های خود و دقت در توضیحات عکس ها جزئیات این قسمت را بسازید کار خود را ذخیره کنید 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده