Mahnaz.D 61915 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ جشن سپندارمزدگان سال 1389 خورشیدی برابر بود با یکی از نقاط عطف تاریخ اجتماعی زرتشتیان معاصر ایران. در این روز و در آیینی که شمار بسیاری از همکیشان در آن باشنده بودند، 8 تن از بانوان زرتشتی به درجه موبدیاری رسیدند. موبدیاری بانوان، بر پایه اصول دین زرتشتی است دکتر کتایون مزداپور، استاد دانشگاه و پژوهشگر بزرگ زرتشتی، در سخنان خود که در تالار خسروی آن را ایراد کرد به بررسی جایگاه روحانیت بانوان، در سنت و جهانبینی زرتشتی پرداخت. وی در سخنانش گفت: بنیاد گاتها، کتاب آسمانی زرتشتیان بر پایه کوشش برای رسیدن به راستی یا یافتن واقعیت و حقیقت زندگی است. پایه شناخت راستی، خرد است و حکم خرد بر پایه آن چیزی است که انسان میپندارد و درمییابد. در این راه شناخت، احتمال خطا بسیار است. اما همواره تلاش بسیار شده و میشود. پایه دیگری که میتوان از آن یاد کرد، مفهوم عدالت است. برای نمونه همه جانداران و انسانها از حق زندگی برخوردار شدهاند. یا همانگونه که در مهریشت آمده است، پیمان میان خودی و بیگانه به یک اندازه ارزشمند است. این نگاه و رویکرد عدالتمحور و انسانی نزد ایرانیان، موجب پدید آمدن منشور صلح کوروش میشود. ادامه این اندیشه در راستای راه پرشکوه زندگی اجتماعی را در نوشتههای زادسپرم در سده سوم یزدگردی میبینیم که میگوید: آگر آنان بر شما بیداد کردند، داد پیش آرید. پس از گاتها، ما میتوانیم به بررسی آیینها و رسوم اجتماعی ایرانیان بپردازیم و ببینیم اصل مشارکت همگانی برای دریافت راه درست، چگونه بروز میکرده است. ما میدانیم که مبانی فقهی ساسانیان، سه دستهبندی(چاشته) داشته است که اندیشمندان آن دوران همواره با هم در حال بحث و مناظره بودهاند که به آن «پیکار» میگفتند. این پویایی همیشگی موجب شده تا برخی از این پایهها چون پاک نگاه داشتن محیط زیست، در جهان مدرن امروزی، اهمیت درخور و بسیاری بیابد. اگر بخواهیم کنون جایگاه بانوان در کارهای دینی و مذهبی را در تاریخ سنتی ایران پی بگیریم، دو نکته اهمیت بسیار دارد. یکی اینکه همواره ایینهای دینی دگرگونیهایی داشته است. دوم اینکه به تدریج جایگاه زنان در اجتماع رو به کاهش میگذارد. هر چند زنان در ایران، در حوزه اقتصاد، وضعیت بهتری نسبت به دیگر زنان منطقه هند و آسیایی داشتهاند. بر پایه کتاب هیربدستان که به روزگار داریوش یکم هخامنشی باز میگردد و به آموزش دانش دین اختصاص دارد، درباره جزییات شرایط آموزش برای بانوان سخن رفته است. در تفسیرهایی که بعدها به آن افزوده شده، سالاری آتش نیز برای بانوان مجاز شمرده شده است. در کل میتوان نتیجه گرفت، بانوان برای کسب دانش، مانع اجتماعی یا دینی نداشتهاند و در برخی متون از دانشمند زن گمنامی یاد میشود. در روزگار معاصر نیز بانوانی چون «گلستان بانو ایزدیار» که در سازمان دهی پارسیان برای یاری کردن به زرتشتیان ایران نقش اساسی داشت و «روانشاد فرنگیس شاهرخ» که کارهای بزرگی در زمینه صنایع دستی و فرهنگ انجام داد، یاد کرد. امروز روز بزرگ و تاریخی است اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان در مجلس، روز 29 بهمن این سال را یک روز بزرگ و تاریخی عنوان کرد و افزود: این روز خجستهایست. چون پس از هزاران سال یاد گرفتهایم بخشی از آموزههای پیامبرمان را اجرا کنیم. یاد گرفتیم وقتی اشوزرتشت میگوید مرد و زن برابر هستند، در عمل یعنی چه؟ جای شگفتی این است که او چگونه در آن روزگار بدین شکل میاندیشیده است. در حالیکه دنیای مدرن امروزی هنوز در پیاده کردن آن با دشواری رو به رو است. آفرین به هازمان(:جامعه) زرتشتی که با هوش سیاسی خود، این کار بزرگ را انجام داده است. همچنین درود بر انجمن موبدان که روی حرف اصولی و آنچه خواست هازمان بود، ایستاد و پا پس نکشید. اختیاری افزود: ما بانوان تحصیلکرده داشتیم و داریم و آنها با شایستگی خود توانستند به چنین جایگاهی برسند. کنون از انجمن موبدان میخواهیم که افراد بعدی را که هم شایستگی و توانایی این جایگاه را دارند، مورد آموزش و آزمون قرار دهند و ما در هر سال، شاهد چنین آیینی باشیم. اسفندیار اختیاری همچنین به هر کدام از موبدیاران یادبودی را پیشکش کرد. نخستین موبدیاران بانو از راست به چپ: راشین جهانگیری - میترا مرادپور - مهرزاد کاویانی - پریا ماوندی- فریبا مالی - پروا نمیرانیان- بهناز نعیم آبادی -سرور تاراپوروالا نخستین موبدیاران بانو از راست به چپ: فریبا مالی - پروا نمیرانیان- پریا ماوندی- بهناز نعیم آبادی -سرور تاراپوروالا-میترا مرادپور -راشین جهانگیری - مهرزاد کاویانی آگاه و بینشمند میبالم رستم خسرویانی، فرنشین(:رییس) انجمن زرتشتیان تهران، در آیین موبدیاری بانان زرتشتی گفت: به خود میبالم که در این آیین اینچنین همکیشانی گرد آمدهاند که بینش بالایی دارند و چه اندازه برایشان مهم است. خسرویانی افزود: در تاریخ فرهنگ زرتشتی و ایران، بانوان همواره نقش بزرگ و پررنگی داشتهاند. اما مدتی بود که نقش آنان در بخش مدیریتی هازمان زرتشتی کمرنگ شده بود. اما باز از چند دهه گذشته، این باشندگی(:حضور) بازآفرینی شد. چندی نیز هست که انجمن موبدان با دغدغه ایجاد یک دگرگونی و نوگرایی، دست به کارهایی زده است. من به این شوند(:سبب)، به انجن موبدان درود میفرستم. ما باید به اصل مطلب و اهمیت آن توجه کنیم. نه اینکه در برابر اینگونه دستاوردها سنگاندازی کنیم. این حرکت رو به جلو باید ادامه داشته باشد و ما پشتیبان همه این کارهای مثبت هستیم. خسرویانی ادامه داد: ما در بخشهای اجتماعی و فرهنگی ضعیف هستیم و باید حرکت جدی و قوی داشته باشیم و میتوانیم از همین موبدیاران بهره بریم. روند موبدیاری بانوان ادامه خواهد یافت موبد اردشیر خورشیدیان، فرنشین انجمن موبدان، با بیان اینکه زرتشتیان ایران و پارسیان هند پس از کشور سوئد، پایینترین نرخ بیسوادی جوامع بشری را دارند گفت: این دستاوردی است که به همت بانوان زرتشتی و مادران در هر خانواده به دست آمده است. خورشیدیان درباره فرایند اجرایی موبدیاری بانوان گفت: ما از اردیبهشتماه امسال تا کنون در حال برنامهریزی برای انجام این کار هستیم. همچنین ما از میان 15 نفر متقاضی نخستین، کسانی که سن بیشتری داشتند یا از اقوام موبدان بودند، را در مرحله بعدی گذاشتیم که حرف و حدیثی پیش نیاید. این افراد، تنها نمونههایی از پتانسیل دینی بانوان زرتشتی هستند. من هم اکنون از سوی آنان قول میدهم در 6 ماه آینده شاهد دستاوردهای بزرگ این پژوهشگران باشید. پدرام سروشپور، هموند هیات مدیره انجمن موبدان که مجری این آیین بود، در سخنان خود، داشتن جشنی برای پاسداشت بانوان و مادران را در چند هزار سال پیش، یک افتخار برای ایرانیان و زرتشتیان دانست. وی افزود: اکنون ما در این روز خجسته جشن اسپندگان، گرد هم آمدهایم تا انجمن وه مزدیسنا را شکل دهیم. ما اکنون می بینیم که موبدیاران بانوی ما، پیمان میبندند که بیش از پیش، در راه گسترش آیین اشویی کوشا باشند. سروشپور افزود: در تمام گاتها و اوستا، مردان و زنان با هم برابر هستند. سنتها و آیینهای زرتشتی نیز که بر همین پایه شکل گرفتهاندکوشیدهاند، نمودار این اندیشههای والا باشند. اکنون انجمن نیز در پی آن است که این باور را زنده سازد. افرند دینی و شیوا جهانگیری سرایش گاتهای آغاز آیین را بر دوش داشتند. رایش گاتها در آغاز آیین سرایش گاتها در آغاز آیین موبدان و موبدیاران باشنده در آیین منبع: امرداد 9 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ درود بر تمامی کسانیکه به نام خدا ، آدم نمیکُشند...... 6 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ ای مزدا باشد که از آن تو باشیم ، و از کسانی باشیم که جهان را تازه می گردانند . باشد : ...زمانی که خرد دستخوش سستی و نا استواری است ، راستی به یاری ما آید ، و اندیشه ی ما را به هم نزدیک گرداند . "گاتها" 5 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ عزیزم من این دینم و میخوام:cryingf: ما زرتشتی هستیم یا بودیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 4 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ عزیزم من این دینم و میخوام:cryingf:ما زرتشتی هستیم یا بودیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :there: 2 لینک به دیدگاه
ooraman 22216 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ عزیزم من این دینم و میخوام:cryingf:ما زرتشتی هستیم یا بودیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چه فرقی میکنه دین چی باشه؟.... موضوع انسان بودنه.... تازه میشه به اصولش پایبند باشی که! 5 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ چه فرقی میکنه دین چی باشه؟.... موضوع انسان بودنه.... تازه میشه به اصولش پایبند باشی که! آره اینو قبول دارم واسه همینم گفتارنیک پندارنیک کردار نیک دروغ نمیگم این مهمترین اصوله زندگیه و زرتشت سعی میکنم اجراش کنم 5 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ خدایی چند نفر متن خبر رو خوندن؟ 1 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ ماها که خوندیم........چطور مگه عزیزم؟؟؟؟؟؟؟؟ 2 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ خدایی چند نفر متن خبر رو خوندن؟ شما دیگه با اصل مقاله نویسی آشنا هستین دیگه. مهمترین قسمت یک مقاله abstract , conclusion آن است. به نظرم اگه شما خودتون کامل میخوندین و حداکثر در 6 خط خلاصه میکردین خیلی بهتر بود. چون فرصتی برای خواندن کامل این حجم مطلب واسه من که نیست حداقل..... :icon_pf (34): من ابتدا و انتها را مطابق رسم مقاله خوانی نگاه کردم. 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ این که کوتاهه...نیست؟ آخه اصلش حرفایی بود که بزرگواران زده بودن 2 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ شما دیگه با اصل مقاله نویسی آشنا هستین دیگه. مهمترین قسمت یک مقاله abstract , conclusion آن است. به نظرم اگه شما خودتون کامل میخوندین و حداکثر در 6 خط خلاصه میکردین خیلی بهتر بود. چون فرصتی برای خواندن کامل این حجم مطلب واسه من که نیست حداقل..... :icon_pf (34): من ابتدا و انتها را مطابق رسم مقاله خوانی نگاه کردم. حالا رسمو بذار کنار بخونش واست خوبه عکسهاشو نگاه نکن مطلبش خیلی زیاد نیست که؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بخونش آفرین :there: 3 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ این که کوتاهه...نیست؟ آخه اصلش حرفایی بود که بزرگواران زده بودن منم نگفتم طولانیه. گفتم مناسبت ترین حالت اینه که تاپیک 6 تا 8 خط مطلب باشه تا سریع بشه خوند و نتیجه گیری کرد. نه اینکه حالت روزنامه خوانی پیش بیاد. البته شرمنده این فقط نظر شخصی من بود و شما خودتان استاد هستید. 3 لینک به دیدگاه
Mahnaz.D 61915 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ خلاصه: بانوان زرتشتی که به جرگه موبدیاران پیوستند اگر بخواهیم کنون جایگاه بانوان در کارهای دینی و مذهبی را در تاریخ سنتی ایران پی بگیریم، دو نکته اهمیت بسیار دارد. یکی اینکه همواره ایینهای دینی دگرگونیهایی داشته است. دوم اینکه به تدریج جایگاه زنان در اجتماع رو به کاهش میگذارد. هر چند زنان در ایران، در حوزه اقتصاد، وضعیت بهتری نسبت به دیگر زنان منطقه هند و آسیایی داشتهاند. بر پایه کتاب هیربدستان که به روزگار داریوش یکم هخامنشی باز میگردد و به آموزش دانش دین اختصاص دارد، درباره جزییات شرایط آموزش برای بانوان سخن رفته است. در تفسیرهایی که بعدها به آن افزوده شده، سالاری آتش نیز برای بانوان مجاز شمرده شده است. در کل میتوان نتیجه گرفت، بانوان برای کسب دانش، مانع اجتماعی یا دینی نداشتهاند و در برخی متون از دانشمند زن گمنامی یاد میشود. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده