رفتن به مطلب

تولید نانو غشاهای پلیمری صنایع نفت و گاز


ارسال های توصیه شده

News-1526.jpgمحققان دانشگاه‌هاي صنعتي اصفهان و تربيت مدرس، موفق به ساخت نانوغشا هاي بهبود يافته شدند که مي‌توانند نقش مهمي در صنايع نفت و گاز و پتروشيمي ايفا کنند.

 

به گزارش سانا، دکتر مرتضي صادقي، استاديار دانشگاه صنعتي اصفهان و از مجريان اين طرح اظهار کرد: جداسازي‌ هايي که به کمک فن‌آوري غشا صورت مي‌گيرند معمولاً در دماي محيط انجام مي‌شوند، بنابراين جداسازي محلول‌هاي حساس به دما بدون هيچ تغيير شيميايي انجام مي‌شود. اهميت اين موضوع در صنايع دارويي و زيست‌فن‌آوري که محصولاتي حساس به دما دارند، مشخص مي‌شود؛ لذا بهبود خواص غشا، توجه بسياري از پژوهشگران را به خود جلب کرده است.

دکتر صادقي و دکتر محمدعلي سمسار زاده در تحقيقات خود براي بهبود عملکرد غشاها، نانوذرات سيليکا را به آنها افزوده ‌اند. به گفته دکتر صادقي، آن ها ابتدا نانوذرات سيليکا را با روش سل-ژل با هيدروليز تترا اتوکسي سيلان، در محيط اتانول و با حضور کاتاليزور اسيدکلريدريک تهيه کرده و سپس براي ساخت غشاهاي مرکب پليمر- سيليکا محلول پليمري را به نسبت وزني مشخص با نانو ذرات سيليکا، به خوبي مخلوط کرده و يک محلول يکنواخت براي ريخته‌گري غشا تهيه کرده‌ و پس از ريخته‌گري محلول پليمري روي شيشه (تشکيل فيلم)، عمليات حرارتي تکميلي را براي خروج حلال و همچنين بهبود خواص غشا انجام داده است.

گفتني است، ضخامت غشاهاي مرکب پلي ‌بنزيميدازول سيليکاي تهيه شده، در حدود 40 ميکرون است. استاديار دانشگاه صنعتي اصفهان گفت: با توجه به بازار رو به رشد غشاهاي جداسازي گاز در دنيا و بازار بسيار گسترده آن در ايران (صنايع نفت، گاز و پتروشيمي)، بهبود عملکرد غشاها با کمک فن‌آوري نانو از جمله موضوعات مهم تحقيقاتي است. گروه پژوهشي ما نيز با تأسيس شرکت پارسيان پويا پليمر، در صدد تجاري‌سازي نانوغشاهاي پليمري است. جزئيات اين پژوهش در مجله Journal of Membrane Science(جلد 331، صفحات30-21، سال 2009) منتشر شده است.

 

 

 

 

 

منبع: ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...