H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 بهمن، ۱۳۸۹ معماری نیو مدرن در سال 1972 کتابی به نام 5 معمار چاپ شد که گرایش و بازگشتی را به سبک مدرن در برداشت . این گروه معماران ساختمان هایی به شکل مکعب سفید طراحی می کردند و توجه چندانی به زمینه و محیط اطراف نداشتند اما سبک آنها جهانی و فراگیر نشد . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 بهمن، ۱۳۸۹ های تک و اکوتک از معماران معروف سبک های تک می توان رنزو پیانو ، ریچارد راجز ، نورمن فاستر و مایکل هاپکینز را نم برد . این معماران به تاریخ پشت نمیکنند اما عقیده دارند هر بنایی باید بیانگر عصر خود باشد . اصول فکری سبک های تک را می توان در موارد زیر خلاصه نمود : 1- بینش پوزیتیویسم و خوش بینی به علم و پیشرفت علمی و تکنولوژی . 2- نمایش فرآیند ساخت 3- نمایش اجزای درونی بنا در نمای ساختمان 4- استفاده از رنگ های روشن و ساده 5- استفاده از سازه به عنوان تزیینات 6- استفاده از اجزای سبک کششی 7- طراحی بام به عنوان نمای پنجم 8- جدایی بخش های سرویس دهنده از سرویس گیرنده برج هزاره ی توکیو و بزرگترین فرودگاه جهان ( در هنگ کنگ ) با این سبک و توسط فاستر طراحی شده است . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 بهمن، ۱۳۸۹ معماری نئو کلاسیک بعد از انتقاداتی که به معماری مدرن شد سبک نئوکلاسیک مورد توجه قرار گرفت . این سبک هم به گذشته توجه دارد ولی در سبک پست مدرن به زمینه کار و خصوصیات گذشته محل توجه می شود اما در این سبک نظم های کلاسیک را مورد توجه قرار می دهند . آن ها را الهامات آسمانی و مقدس می دانند . راب کریر و لیون کریر از معماران این سبک هستند این معماران اصول سبک کلاسیک را لا یزال و بی زمان می دانند و نظم و تناسب ، تقارن و هماهنگی را اصولی جاودانه می شمارند . نمونه ی این سبک معبد پارتنان در آتن است . شهرک پوند بری و مجتمع مسکونی ریچموند در انگلستان از این جمله است . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ معماری دیکانستراکشن این مکتب فکری توسط دریدا فرانسوی ایجاد شد . از نظر او دیکانستراکشن نوعی وارسی یک متن است که ضمن آن تفسیر های آشکار و پنهان از آن استخراج می شود . پیتر آیزنمن کسی است که این تفسیر ها را وارد دنیای معماری کرد . او عقیده دارد مدرنیست ها مدینه فاضله را در آینده و پست مدرنیست ها آن را در گذشته جستجو می کنند ولی باید آن را در امروز جستجو کرد . بنابراین باید قوانین قراردادی معماری را بر هم زد و مفاهیم جدید از دل آن استخراج کرد . معماری دیکانستراکشن فقط در یک دهه فراگیر و جهانی شد . از معماران معروف این سبک زاها حدید و رم کولهاس هستند . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ بچه ها من دارم مطالب رو به همون ترتیبی که سر کلاس ارائه شده براتون می نویسم ، یعنی اگر قراره بعد از اینا تازه بریم سراغ سبک های معماری تاریخی ایران ، ترتیبیه که خود استاد مناسب دونسته . بهتر بود که نمونه کارای سبک ها رو هم می دیدین اما همونطور که گفتم متاسفانه استاد اسلاید ها رو بهمون نداد و فقط پرینت شده ش رو داد بهمون وگرنه حتما براتون آپ می کردم تا عکساشم ببینید ، چون این جور چیزا متن تئوریش ( خالی و تهنا ) کفایت نمی کنه ! اما خوتون حتما دنبالش باشین و نمونه کارای سبک ها رو سرچ کنین و ببینین . 3 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک های معماری تاریخی ایران سبک شناسی معماری ایرانی در طی 6 شیوه بررسی می شود که در تاریخ کهن این کشور پیوسته و به دنبال هم پدیدار شده اند . این 6 سبک عبارتند از : پارسی و پارتی ( پیش از اسلام ) ، خراسانی ، رازی ، آذری و اصفهانی ( پس از اسلام ) . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری پارسی ویژگی های این سبک را می توان چنین برشمرد : 1- طرح های فضا های راست گوشه و تالار های ستون دار 2- درون گرایی 3- ارتباط دادن بخش های فرعی ( همچون آشپز خانه ها ) با راه های پنهانی به ساختمان اصلی 4- ساخت سایبان در جاهای ضروری 5- زیبا سازی پیرامون ساختمان با استخر ، آبنما و باغ . 6- پوشش سقف از طریق تخت چوبی و شیب دار یا تیر ریزی عمود بر هم و دهانه های بزرگ با تیرچه چوبی سخت 7- دیوار های جدا کننده با خشت 8- استفاده از طاق در زیر زمین ها 9- نما سازی با سنگ تراش و نما سازی درونی با کاشی لعابدار 10- پرداخت کف با بهترین مصالح 11- استفاده از پایه ستون و سر ستون 12- تزیین سر در ها و درگاه ها 13- آرایش پلکان کوتاه و مالرو با نقش های برجسته کاخ ها و مقبره ی کوروش کبیر از نمونه های سبک معماری پارسی می باشد . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری پارتی این شیوه پس از حمله ی اسکندر به ایران رایج می شود و با وجود جاذبه تمدن یونانی و هنر ساختمان سازی آن ها همچنان اصول معماری ایران ادامه می یابد . در این دوره سعی شده است از مصالح بوم آورد استفاده شود و به نوآوری عظیمی در تاریخ معماری دست یافته اند و آن پوشش تاقی در دهانه های بزرگ و گنبد ها در زمینه چهارگوش می باشد . ویژگی های معماری پارتی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد : 1- گوناگونی در طرح ها و بهره گیری از اندام های گوناگون در بنا 2- استفاده از تقارن در نیایشگاه ها و کاخ های پذیرایی 3- استفاده از پاد جفت سازی در کاخ های مسکونی و خانه ها 4- درون گرایی با استفاده از میانسرا 5- شکوه و عظمت دادن با ساختمان ها با بلند ساختن آن ها 6- بهره گیری از سقف خمیده تاقی و گنبدی 7- بهره گیری از کنگره در نمای ساختمان 8- گچ بری با خطوط شکسته و خمیده . برخی از ساختمان های به جا مانده از این سبک عبارتند از : معبد آناهیتا در کنگاور ، تاق کسری ، کاخ سروستان . 4 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری خراسانی این شیوه از سده نخست هجری تا سده چهارم هجری ادامه می یابد . پس از اسلام با الگو گرفتن از باور های اسلامی ساختمان ها مردم وار تر شدند و پس از شیوه خراسانی در شیوه های رازی و آذری دوباره ساختمان ها را شکوهمند ساختند . از نظر سازه ای شیوه خراسانی با پارتی تفاوت چندانی ندارد و از مصالح محلی در ساخت بنا استفاده می شده است . از نمونه های بارز این سبک : مسجد جامع فهرج ، تاریخانه دامغان ، مسجد جامع اصفهامن ، مسجد جامع اردستان و نائین . اولین مساجد ساخته شده در ایران با این سبک بنا شدند . مساجد در این دوره همه دارای شبستان ستون دار هستند . گچ بری های تزیینی ای در مساجد این دوره به کار رفته که در مساجد اولیه میزان آن کمتر می باشد . 6 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری رازی در این شیوه دلنشین بودن شیوه ی پارسی ، شکوه پارتی و ریزه کاری شیوه خراسانی با هم پدید آمد . این شیوه از زمان آل زیار شروع شده و در دوران آل بویه ، سلجوقی ، اتابکان و خوارزمشاهیان ادامه می یابد . نمونه کار های این سبک : گنبد قابوس ، مسجد جامع زواره ، گنبد سرخ مراغه . در این دوره ساختمان هایی با کارکرد های مختلف پدید آمدند مثل آرامگاه های برجی و میلها . در این دوره ساخت تاق و گنبد پیشرفت کرد و تکنیک های جدیدی در ساخت آن به کار گرفته شد . در شیوه ی رازی ساختمان از بنیاد با مصالح مرغوب برپا می شد . آجر کاری نما همراه با سفت کاری انجام می شد و ساختمان و نمای پایداری را ایجاد می کرد . در این شیوه گونه های نگاره با خطوط شکسته و مستقیم یافت می شود . گره سازی با آجر و کاشی که معلقی نامیده می شود هم از این شیوه آغاز شد 6 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری آذری نمونه ها : مقبره سلطانیه ، مدرسه غیاثیه خرگرد ، مسجد میر چخماق یزد ، مسجد کبود تبریز شیوه آذری از دو دوره تشکیل شده است ؛ دوره نخست از زمان هلاکو و پایتخت شدن مراغه و دوره دوم از زمان تیمور و پایتختی سمرقند آغاز می شود . در دوره دوم معماران معروفی مانند قوام الدین شیرازی و پسرش غیاث الدین شیرازی در خراسان به کار گمارده شدند و سازنده ی بناهایی همچون مدرسه غیاثیه خرگرد شدند . در این دوران از هندسه در طراحی استفاده بیشتری شد . ساختمان هایی با اندازه بسیار بزرگ ساخته شد . مانند گنبد سلطانیه و مسجد علیشاه تبریز . ساخت گنبد های دو پوسته رواج پیدا کرد . مانند مسجد گوهرشاد ، میر چخماق یزد و مقبره شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان . با شکوه ترین ساختمان شیوه آذری و شاید کل معماری ایران گنبد سلطانیه است . 8 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ سبک معماری اصفهانی نمونه ها : مسجد شیخ لطف الله ، هشت بهشت ، چهلستون ، مدرسه آقا بزرگ کاشان این شیوه کمی پیش از روی کار آمدن صفویان آغاز شد و در پایان روزگار محمد شاه قاجار دوره نخست آن به پایان رسید . دوره ی دوم زمان انحطاط این شیوه است که از زمان افشاریان شروع شد و در دگرگونی های معماری تهران و شهر های نزدیک به آن آشکار شد . ویژگی های معماری این شیوه را می توان در اصول زیر خلاصه نمود : 1- ساده شدن طرح ها که در بیشتر ساختمان ها فضا ها یا مربع هستند یا مستطیل 2- در شیوه آذری با بکارگیری یک هندسه قوی طرح های پیچیده ای ساخته شدند اما در شیوه اصفهانی هندسه ساده و شکل ها و خط های شکسته بیشتر به کار رفت . 3- در تهرنگ ساختمان ها پیش آمدگی و پس رفتگی کمتر شد ولی از این شیوه به بعد ساخت گوشه های پخ در ساختمان ها رایج تر شد . 4- پیمون بندی و بهره گیری از اندام ها و اندازه های یکسان در ساختمان دنبال شد . 5- سادگی طرح در بنا ها هم آشکار بود . 9 لینک به دیدگاه
H O P E 34652 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 بهمن، ۱۳۸۹ خب آموزش من تموم شد . حالا شما ها اگه سوالي دارين يا نكته اي براي اضافه كردن دارين خوشحال ميشم در خدمت من و بقيه بذارين . البته يه جزوه ي ٤ صفحه اي ديگه هم هست كه من دارمش :icon_pf (34): حتي واسه امتحان هم نداشتمش !!! :icon_pf (34): اگه تونستم از بچه ها بگيرم اون رو هم براتون مي نويسم . اگه كسي كار عملي هم از اين درس داره بذاره 8 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 اسفند، ۱۳۸۹ خوش به حالتون به خاطر نحوه گذروندن درسی که داشتین ما که فقط 5جلسه اینا بود کلاسمون. یه جلسه که کار رو معرفی کرد. دو جلسه فقط در مورد یزد صحبت کرد 2 جلسه هم با دخترا صحبت میکرد و ما هم کار خودمونو میکردیم. کارم که فقط گفت یه تحقیق درباره یه موضوع مرتبط بنویسین. یکی هم طراحی یه مجتمع مسکونی و یه بیمارستان و یه دانشکده معماری دانشگاهمون و اینکه عوامل موثر در طراحی یه ساختمان به صورت عام چیه و واسه هرکدوم از این بناها این عوامل چیه. جالب اینجاس که هیچ کرکسیونی هم نبودش یعنی فقط اینا رو گفت و ما هم واسه خودمون نشستیم یه چیزی در آوردیم. طراحی ها هم که ماشالا حالا اون تحقیق و توضیحاتی هم که واسه کارمون بوده رو واسه دانلود میذارم. خش اول : نقش هنرهای اسلامی در معماری بخش دوم : عوامل مؤثر در طراحی یک ساختمان بخش سوم : عوامل مؤثر در طراحی سایت دانشکده معماری بخش چهارم : عوامل مؤثر در طراحی بیمارستان بخش پنجم : عوامل مؤثر در طراحی مجتمع مسکونی تهیه کننده : محمد عارف خیابانی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 11 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 13 مهر، ۱۳۹۳ اینم جزوه ای هست که واسه درس مبانی معماری و ساختمان تو دانشگاه پیام نور توسط دکتر طبرسا تدریس میشه. دانلود جزوه 2 لینک به دیدگاه
هانیه ثابتی 42 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 بهمن، ۱۳۹۳ ممنونم از توضیحاتت منم این ترم این درس و برداشتم چه کتاب هایی مفیده ک بخونم ک بدرد کنکورمم بخوره؟ 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده