رفتن به مطلب

كاراته؛ هنر دفاع با دست خالي........


ارسال های توصیه شده

قدمت و عمر دست خالي جنگيدن به قدمت خود بشر (انسان) است. فرم*هاي مختلف و مرتب *شده دست خالي جنگيدن در سراسر دنيا توسعه پيدا كرده است و هركدام منعكس كننده قسمتي از آداب و رسوم ملي مي*باشد. و چيزي كه ما كاراته مي*ناميم يكي از آنهاست.

عقيده همگان بر اين است كه كاراته از چين ناشي شده و از طريق راه جزاير (ريوكو) به ژاپن آمده است.

در اوائل قرن هفدهم (اوكيناوا) مورد يورش و فتح ژاپني*ها قرار گرفت. ژاپني*ها (اوكيناوا) را بيشتر از 250 سال در اشغال داشته و مالكيت و حمل اسلحه را به*منظور جلوگيري از ايستادگي و مقاومت*ها ممنوع نموده بودند.

بنابراين مردم (اوكيناوا) مجبور شدند به خاطر محافظت خودشان در مقابل چپاول غارت و همچنين حمله ژاپني*ها به مبارزات غير مسلحانه روي آورند و در اين دوره كاراته رونق فراوان پيدا كرد و تا اوايل قرن بيستم در خفا تمرين مي*شد. در سال 1922 (گي*چين فونا كوشي) پروفسور اهل اوكيناوا كاراته را به ژاپن معرفي نمود. او به ژاپن دعوت شده*بود كه كاراته را به نمايش بگذارد. ژاپني*ها تحت تأثير او قرار گرفتند و او را تشويق نمودند كه در آن*جا اقامت كند و اين فن را به آن*ها بياموزد. او همچنان عمل كرد تا در سال 1957 در سن 88 سالگي درگذشت.

گي*چين فونا كوشي روي كاتا و مقررات و فلسفه كاراته تأكيد فراوان داشت. كاراته مجموعه*اي از زيباترين تكنيك*هاي غير مسلح دفاع از خود بوده كه بيش از آن*كه تهاجمي باشد، تدافعي و حفاظتي است. كاراته هرگز نبايد با خشونت و يا به قصد ناقص*العضو كردن حريف به كار گرفته*شود. اگرچه معناي دقيق و فراگير اين كلمه (كاراته) كار مشكلي است، به*طور كلي مي*توان آن را پرورش جسم و روح و تمركز كردن آن دانست. فراگيري و پيشرفت در اين تكنيك*ها چنان قدرتي به انسان مي*بخشد كه هرگز نمي*بايد در مسيري ناصحيح به*كار گرفته*شود. كاراته پرورش جسم و روان است. پرورش فكري آن*چنان عميقي كه حتي دانش مدرن نيز از شناختنش عاجز مي*ماند. كاراته در حقيقت علاوه بر داشتن خصوصيات يك ورزش و يك سيستم دفاعي بيش از هر مورد ديگري آرامش*بخش است. كاراته*كايي كه سال*ها به پرورش جسم و روحش همت گماشته*است، از وقوع هيچ بليه*اي هراس ندارد، چرا كه آموخته*است هر قدم آدمي را يك لحظه به مرگ نزديك*تر مي*كند؛ بنابراين تمام وجودش متمركز و وقف ادراك آرامش واقعي و انتقال چنين ادراكي به ديگران است.

هرچند كاراته هم مثل ساير ورزش*ها در هر جلسه احتياج به نرمش*ها و گرم كردن بدن دارد ولي اين ورزش قبل از هر تمرين احتياج به بعضي آمادگي*هاي روحي نيز دارد. ماسو تاتسو اوياما (سوساي اوياما)

ماس اوياما دان 10 و مبتكر كيوكوشين كاراته در سال 1923 در جنوب غربي كره متولد شد. در سن 9 سالگي شروع به تعليم گرفتن (كمپو) نمود. در سن 15 سالگي پدرش او را به ژاپن فرستاد تا در مؤسسه هواپيمايي جوانان ياماناشي به تعليم بپردازد. او براي مدت كوتاهي قبل از اينكه كاراته را زير نظر گي چين فونا كوشي بياموزد، جودو را در مدت كوتاهي آموخت. ماس اوياما زير نظر معلمين مختلف كاراته تعليم گرفت و خيلي سريع پيشرفت نمود و در سن 22 سالگي موفق به دريافت دان 4 شد.

2سال بعد در سال 1947 موفق شد كه تمام قهرمانان كاراته ژاپن را شكست دهد. دوران بعد از جنگ جهاني دوم دوران آشفتگي و زحمت براي ژاپني*ها بود و در همين دوران ماس اوياما اغلب دچار مشكلات ناشي از اشغال آمريكائي*ها بود. بنابراين در سال 1948 ماس اوياما تصميم گرفت كه به تنهايي در كوهستان به تمرين و تعليم بپردازد. او براي مدت طولاني با تمرينات روزانه به قوي نمودن بدن و قدرت خود مبادرت ورزيد. در سال 1950 پس از مراجعت از كوهستان با يك گاو نر وحشي به مقابله پرداخت و در مبارزات ديگر خود با 51 گاو وحشي كه چهار تاي آن*ها را كشته و شاخ 47 گاو وحشي ديگر را شكست. در سال 1952 به آمريكا دعوت شد و 32 برنامه اجرا نمود. در ايالات مختلف درس داد و در هفت مبارزه كه در مقابل بكسورها و كشتي*گيران آمريكائي شركت نمود به پيروزي نائل گرديد. او مجدداً در سال 1953 به آمريكا رفت و اين مرتبه در شهر شيكاگو در مقابل يك گاو وحشي به مبارزه پرداخت و با جدا نمودن شاخ*هاي گاو در قاره آمريكا نيز بسيار مشهور شد. در سال 1954 او اولين (دوجو) خود را در (مي*جروتوكيو) افتتاح نمود.

معلمين اين دوجو عبارت بودند از (ميزوشيما) و (ياسودا). در سال 1956 دوجوي ديگري در پشت دانشگاه (ريك*كيو) افتتاح نمود كه معلمين آن عبارت بودند از (ميزوشيما)،(ياسودا)، (ايشي*ياشي) و (ميناي*موتو).

اين دوجو شروع كيوكوشين*كاي*كان (مركز كيوكوشي*كاي) بود و در سال 1964 توكيو هونبو (باشگاه مادر در توكيو) افتتاح شد و سازمان بين*المللي كاراته تأسيس شد. امروزه كيوكوشين كاراته در تمام قاره*هاي دنيا نفوذ كرده*است و در سال 1979 دومين دوره مسابقات قهرماني كاراته جهان در ژاپن با شكوه و موفقيت بي*نظيري با شركت 72 تيم از سراسر پنج قاره جهان از جمله تيم ايران (به سرپرستي يوسف شيرزاد، كمربند سياه دان 3 و تنها نماينده سازمان بين*المللي كاراته ژاپن) برگزار شد. و هم*اكنون روزبه*روز بر تعداد كساني كه با اين سبك اصيل و علمي كاراته آشنا مي*شوند و سعي در فراگيري آن مي*نمايند افزوده مي*گردد. به*طوري* كه در حال حاضر بيش از ده ميليون نفر در سراسر جهان مشغول آموختن كيوكوشين كاراته مي*باشند.

سخنان گوهر بار سوساي اوياما

1- آئين و قواعد را اول در خود بررسي كرده و سپس به تمرين مداوم آن بپردازيد.

2- كار هنرهاي رزمي بعد از هزار روز تمرين آغاز شده و پس از ده هزار روز تمرين به اوج خود مي*رسد.

3- ماهرترين مدافعان، بهترين مهاجمانند.

4- هنرهاي رزمي از يك نقطه هماهنگي آغاز شده و به يك دايره هماهنگي كه مشتمل بر حركت خطي مستقيم مي*باشد منتهي مي*گردد.

5- كاراته با تواضع شروع مي*شود و با تواضع به پايان مي*رسد، پس هميشه متواضع باشيد.

6- راز پنهان كاراته در حصول تجربه است.

7- از خصوصيات عمده هنرهاي رزمي وضعيت بدن است؛ لذا هميشه بدن خود را در وضعيتي متعادل نگاه داريد.

8- فراگيري هنرهاي رزمي همچون صعود از يك .سربالايي است. لذا به تلاش فراوان و بي*وقفه نياز است.

9- پول ارزش دارد، ولي به آن نچسبيد.

10- در هنرهاي رزمي اين*كه هدف پيروزي باشد، البته اهميت دارد. با اين همه انگيزه مبارزه نبايد انگيزه خصوصي باشد.

11- كار هنرهاي رزمي كاري است همگاني، و در تعليم آن خودخواهي روا نيست.

12- در هنرهاي رزمي، تأمل و تفكر درباره كارهاي گذشته به مهارت كارهاي بعدي مي*انجامد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...