رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام.
موضوع: تشکیل گروه کتابخوری و مقاله خوری نیوترون

توی این تاپیک یک کتاب و یک مقاله در مورد شهرسازی بخصوص طراحی شهری مشخص میشه ... بعد با هماهنگی بقیه اعضا شروع می کنیم به بررسی موارد مطرح شده در کتاب یا مقاله.

در واقع هدف از این کار عمیق خواندن و موجز خواندن کتاب هست به طوری که مطالب کتاب یا مقاله را بفهمیم و بتوانیم در مورد موضوع نظر بدهیم.
در واقع تمرینی است برای مطالعه کتابهای تخصصی تر.
سعی میکنیم کتابهایی رو انتخاب کنیم که مناسب دانشجویان شهرسازی و معماری تو دوره های مختلف تحصیلی باشد.

با توجه به سابقه قبلی و تجربه اینجانب در این مورد، گروه هرچه قدر محدودتر بوده نتیجه گیریه بهتری داشته است. بنابراین محدودیت عضویت برای اعضا وجود دارد.
در صورت آمادگی علاوه بر اعلام آمادگی در این تاپیک، درخواست خود را برای عضویت در گروه کتابخوری با یک پیغام خصوصی برای اینجانب اعلام دارید.

در پیغام خصوصی اطلاعات زیر را ذکر نمائید:
رشته
ترم
دانشگاه
E-mail

لطفا آمادگی خودتونو اعلام کنید.:icon_gol:

تذکرات:

اعضای اولیه به صورت غربال انتخاب خواهند شد.
کتاب های مطرح شده با توجه به برنامه درسی و نیاز اعضا تعیین خواهد شد.
در صورت کم کاری عضوی، فرد مورد نظر از گروه به صورت موقت خارج و در صورت تمایل و رفع مشغله ها دوباره به گروه باز خواهند گشت.

  • Like 37
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 50
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

تا کنون افراد زیر اعلام آمادگی نمودند:

 

دخترک شهرساز

zahra.k

mohandese shahrsaz

ho0ma

lady architec

angel-angel

arpak

 

لطفا در یک پیغام خصوصی اطلاعات زیر را برای من ذکر نمائید:

 

رشته

ترم

دانشگاه

E-mail

  • Like 17
لینک به دیدگاه

کتاب اول:

مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری

نویسنده: جهانشاه پاکزاد

 

از صفحه 1 تا صفحه 9

اعضا محترم توجه داشته باشن تا یه مدتی که گروه جون بگیره با توجه به شرایط گروه من خودم کتابارو تعیین میکنم.

فرصت مطالعه تا سه شنبه 12/11/1389

تا این روز دوستان باید این صفحات رو خونده باشند و خلاصه اون چیزی رو که خوندند در حد 3 پاراگرف و کمتر اینجا بیان کنند.

اعضا سعی کنند که نظرات خودشون رو در لابه لای حرفاشون بگن.

ضمن اینکه در جاهایی که سوالاتی براشون پیش اومده رو مطرح کنند.

  • Like 15
لینک به دیدگاه

بسم الله.

 

کتاب مبانی نظری و فرآیند طراحی شهری یکی از کتب مهم شهرسازیه که به همت دکتر جهانشاه پاکزاد عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشته شده.

 

فصل اول کتاب کلا به مبانی و مفاهیمی که شما ممکنه در این کتاب بهش بربخورید اشاره داره.

اینم اول بگم ه دکتر پاکزاد جزو اون دسته طراحان شهری هستش که به تصویر ذهنی و رابطه انسان با محیط در طراحی شهری توجه ویژه ای داره.

.

.

.

.

.

.

.

.

حداقل یه نفر یه فعالیتی میکرد بد نبود!!!!

  • Like 13
لینک به دیدگاه

همانطور که از واژه ارتباط مشخص است، این اصطلاح برای بروز و ظهور حداقل به دو جنبه اساسی یعنی فرستنده و گیرنده نیاز داشته و همچون هر فرایندی ماهیتی پویا دارد. ارتباط در طراحی شهری به صورت تأثیر متقابل انسان و محیط تعریف می شود.

"به نظر من در تصویر 2 (فرایند ارتباط) با توجه به فرایند بودن ارتباط می توانست برداری به صورت خط چین میان بازخورد و گیرنده کشید."

اصول انتقال پیام عبارتند از :

1. فرستنده: ممکن است انسان یا محیط باشد که به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه اطلاعاتی را منتقل می کند.

2. پیام: شامل تعداد زیادی کد یا علامت است که باید با معانی ذهنی گیرنده تناسب داشته باشد. هر پیام ساختاری مرکب از کدها، کمیت و کیفیت آنها، محتوای اطلاعاتی و نحوه ارائه پیام است.

الف. محتوای پیام: - کمیت پیام: در هرپیام بایستی میان پرت اطلاعات (تشابه علائم یا اطلاعات اضافی) و بداعت (علائم بدیع و نو) توازنی برقرار باشد.

- بار اطلاعاتی: بداعت یک پیام که البته باید در ارتباط با اطلاعات گذشته باشد، محتوای اطلاعاتی آنرا ارتقا داده و آنرا واجد ارزش می کند.

- نوع پیام: به طور کلی دو نوع خبر داریم :

خبر زیباشناختی: روان ما را مخاطب قرار داده و اغلب بار اطلاعاتی چندانی ندارد.

خبر سمانتیک: برخلاف نوع اول، عقل ما را مخاطب قرار داده و بار اطلاعاتی قابل توجه و قابل اندازه گیری دارد.

ب. نحوه ارائه پیام: - نوع پیام: سمعی یا سمعی-بصری

- پیام فعال حواس ما را ناخودآگاه بکار می گیرد. (مثل بوق اتومبیل) و غیرفعال که در لحظه توجه ما را جلب نمی کنند. (نمای ساختمان)

- اخلال و کژنمایی در پیام: دو نوع اخلال داریم: پارازیت: هر نوع خللی در فرایند انتقال پیام را گویند.

کژنمایی: تنها نحوه انتقال پیام می تواند باعث کژنمایی شود.

ج. کانال انتقال پیام: مسیر انتقال پیام از فرستنده به گیرنده را گویند. به طور کلی دو نوع خبر داریم : خبر تکگانه مثل نمای ساختمان (دیداری) و خبر چندگانه اتومبیل (دیداری، شنیداری، بویایی)

د. معنی: یک پیام تنها در صورتی قابل ادراک است که معنی آن در ذهن فرد وجود داشته باشد.

ه. گیرنده: اولین گیرنده انسان، احساس است و با رشد و نمو وی مرحله دوم رشد ذهنی معنابخشی به امور (ادراک) آغاز می شود. در مرحله بعدی با تقویت ادراک، حافظه شکل می گیرد و فرد می تواند امور و اشیا را تصور کند. در نهایت فرد می تواند به مفهوم سازی در ذهن خود بپردازد.

و. پس فرست: عکس العمل گیرنده در قبال پیام دریافتی را پس فرست نامند.

ز. بازخورد: درصورت هوشمند بودن فرستنده گاهی پس فرست گیرنده بر فرستنده تأثیر می گذارد و واکنش فرستنده را بازخورد گویند.

  • Like 11
لینک به دیدگاه

در قسمت مشخص شده از کتاب درباره ی فرایند ارتباط صحبت شده.

و یک سری تعاریف هم ارائه شده .

ارتباط :فرآیند انتقال مجموعه ای از اطلاعات از فرستنده به گیرنده.

اجزای مهم این فرایند :

فرستنده:آنکس یا آنچیزی که پیام (اطلاعات )را برای گیرنده ارسال میکند.(انسان یا غیر انسان،آگاهانه و یا ناآگاهانه)

پیام:اطلاعاتی که در طول فرآیند منتقل میشوند.(زیبایی شناختی،سمانتیک،یا تلفیقی از هردو)

کانال انتقال پیام:مسیری که پیام طی میکند تا به گیرنده برسد.(نوشته ی برروی کاغذ،جریان الکتریسیته در سیم تلفن و...)

گیرنده:شخصی که پیام را دریافت میکند.

پس فرست:عکس العملی که گیرنده پس از دریافت پیام نشان میدهد.(لبخند پس شنیدن خبر خوب،ایستادن پس از شنیدن صدای بوق ماشین و ...)

بازخورد:تاثیری که پس فرست بر فرستنده ی پیام میگذارد(در صورتی که فرستنده انسان باشد این مرحله وجود خواهد داشت)،(مثلا فرستنده ی یک خبر خوب از شادمانی گیرنده خوشحال می شود.)

  • Like 8
لینک به دیدگاه

از بشیر و مینای عزیز بابت فعالیتشون سپاسگذارم.

تقریبا آنچه که لپ مطلب بود رو خلاصه کردن و گذاشتن.

 

حالا بیایم سر این قضیه بحث کنیم که در یک فضای شهری دونستن مفاهیم پیام و فرستنده و گیرنده و کانال ارتباط پیام به چه درد می خوره؟

 

یه طراح شهری یا یه شهرساز چه استفاده ای میتونه از این قضیه بکنه؟

 

مثال بزنیم.

فرض کنیم میخواهیم در یک محله ی مسکونی یک مرکز محله طراحی کنیم ... مکانی رو به عنوان پتانسیل مرکز محله شدن انتخاب کردیم... در این مکان ما فعالیت های تجاری داریم که عبارتند از نانوایی، میوه فروشی، بقالی، خیاطی، داروخانه، مطب پزشک و آرایشگاه که نیاز روزمره اهالی محل رو تامین میکنند. همچنین در این جا تداخل سواره و پیاده وجود داره. همچنین فضای باز مناسبی است که کودکان در آن بازی میکنند.

 

چند مثال از پیام هایی که داره رد و بدل میشه و فرستنده و گیرنده ، پیام های غیر فعال و فعال محتویات پیام و ... در این محیط بزنید.

  • Like 8
لینک به دیدگاه
از بشیر و مینای عزیز بابت فعالیتشون سپاسگذارم.

تقریبا آنچه که لپ مطلب بود رو خلاصه کردن و گذاشتن.

 

حالا بیایم سر این قضیه بحث کنیم که در یک فضای شهری دونستن مفاهیم پیام و فرستنده و گیرنده و کانال ارتباط پیام به چه درد می خوره؟

 

یه طراح شهری یا یه شهرساز چه استفاده ای میتونه از این قضیه بکنه؟

 

مثال بزنیم.

فرض کنیم میخواهیم در یک محله ی مسکونی یک مرکز محله طراحی کنیم ... مکانی رو به عنوان پتانسیل مرکز محله شدن انتخاب کردیم... در این مکان ما فعالیت های تجاری داریم که عبارتند از نانوایی، میوه فروشی، بقالی، خیاطی، داروخانه، مطب پزشک و آرایشگاه که نیاز روزمره اهالی محل رو تامین میکنند. همچنین در این جا تداخل سواره و پیاده وجود داره. همچنین فضای باز مناسبی است که کودکان در آن بازی میکنند.

 

چند مثال از پیام هایی که داره رد و بدل میشه و فرستنده و گیرنده ، پیام های غیر فعال و فعال محتویات پیام و ... در این محیط بزنید.

مطمئنا تعداد زیادی از کیفیات فضایی متأثر از همین موضوع ارتباط هستند، برای مثال کیفیت تنوع که ممکن است طیفی از یکنواختی تا اغتشاش باشد و این یکنواختی و اغتشاش به وجود کمی و کیفی همین فرستنده، گیرنده و کانال انتقال پیام بستگی داره.

 

در مورد همین مثالی هم که محمد زده باید بگم:

وجود اتومبیل خودش چند نوع خبر را می فرسته، خودش (فعال یا غیرفعال)، دودش (فعال یا غیرفعال) و صداش(فعال)، حتی ممکنه جای لاستیکش که تو چاله آب افتاده باشه (غیرفعال) هم خبری رو به گیرنده ها بفرسته.

بوی نون تازه(فعال)، صدای میوه یا سبزی فروش دوره گرد یا همونی که تو محله هست(فعال یا غیرفعال)، اینا همشون مثالایی از فرستنده هستند که از طریق هوا (کانال انتقال پیام) پیامشونو به گیرنده می رسونن...:icon_gol:

  • Like 8
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

مقاله ی این هفته:

 

تصویرهای ذهنی و مفهوم مکان

 

نویسنده: رعناسادات حبيبي

 

نشریه: هنرهاي زيبا

شماره: هنرهاي زيبا (دوره: ۳۵، شماره: null)

کلیدواژه‌ها : خاطره جمعي ، تصوير ذهني ، مكان ، هويت مكان ، حس مكان ، خيابان نياوران ، Place ، Place identity ، sense of Place ، collective memory ، image ، Niavaran Street

 

چکیده:

 

مكان عنصر اصلي هويت ساكنان آن است. انسان با شناخت مكان مي تواند به شناخت خود نايل شود. يكي از علل سرگرداني انسان امروز نپرداختن به مفهوم مكان و از آن ره نبود هويت مكاني است. مكان هاي مدرنيستي امروزين بدون توجه به طبيعت پيرامون و نيازهاي كيفي ساخته شده اند و به ناگزير برآورده كننده ي هيجان ها و نياز هاي زود گذر كمي انسان مي باشد و به دور از هرگونه معنا و خصيصه ي اصيلي تنها ترويج دهنده ي نامكان ها هستند. در اين مقاله واژه شناسي و مفهوم مكان از ديدگاه كلاسيك آن يعني نظر حكماي ايراني و فلاسفه ي يونان در روزگار كهن و از ديدگاه نظريه پردازان مكان (پديدارشناس ـ روانشناس محيطي) در دوران معاصر بررسي و به رابطه ي مكان و خاطره و حافظه جمعي و تصوير ذهني حاصل از مكان پرداخته مي شود. اين پژوهش به جست و جوي عوامل به وجود آورنده ي هويت و معناي مكان و تاثير آن بر روي انسان پرداخته و آنچه حاصل شده، در خيابان نياوران به عنوان موردپژوهي كاربست يافته است و عوامل تاثير گذار در شكل گيري تصوير ذهني از اين خيابان و عوامل مخرب آن آزمون شده اند.

چکیده (انگلیسی):

 

فایل مقاله :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

فرصت مطالعه تا سه شنبه ی هفته بعد 13-2-90

  • Like 9
لینک به دیدگاه

امیدوارم روند کار رو درست فهمیده باشم :ws52: فکر کنم باید یه خلاصه ای از این مقاله رو ارائه بدیم درسته؟ :ws52:

 

انسان از مکان های مختلف تصویرهای ذهنی متفاوتی دارد. احساسات هر شخص می تواند بر درک فرد از محیط و در نتیجه تصویر ذهنی وی تأثیر گذارد و انسان با همین تصاویر ذهنی به یک مکان هویت می بخشد که آنرا از مکان های دیگر جدا می کند که می تواند شکل گرفته از کالبد مکان یا خاطرات شخص از آن مکان باشد.

هویت محیط به سبب داشتن تصویر ذهنی روشن از آن می باشد.

 

مکان جایی برای جاری شدن رویدادهای زندگی است و ارتباط نزدیکی با هستی دارد. مکان دارای حد و اندازه است و محدود کننده و تعریف کننده فضا می باشد. شاخص واحد یا هویتی است که تک تک عناصر فضا باید داشته باشند تا به فضا بتوان مکان گفت.

 

به عقیده کریستیان نوربرگ – شولتز مکان به بخش درونی و ذاتی زیست – جهان شکل می دهد و نمی توان زندگی و مکان را از یکدیگر جدا نمود و باید تمامیتی منجسم از هر دو را داشت. از نظر وی مفهوم مکان، آشکار کردن چیزها در عالم است. وی مکان را فضای احساس و درک شده تلقی میکند که با حالات روحی انسان نیز مرتبط است. به عقیده شولتز مکان همان فضای زنده است و برای مکان با معنا و هویت مکان 3 اصل را بیان می کند:

 

  • گونه شناسی: بیان کننده بعد معماری است و محرک کننده 4 ویژگی انسان که شامل حالت روحی، فهمیدن، گفتگو و هستی با دیگران می باشد.
  • مکان شناسی: بررسی خواص فضای زنده به وسیله تأکید کار طراح بر نظم و ویژگی های محیط و استفاده از اصول گشتالتی و هندسه. خواص مکان را چیزهای واقع در آن مشخص می کند.
  • ریخت شناسی: به چگونگی قرار گرفتن و رابطه بیرون بنا با درون و یکی شدن با محیط می پردازد. توسط اضافه کردن آنچه کم است به محیط.

تصویر ذهنی روشن را که سبب هویت می شود، در گروه مکان های با معنا می داند. مشارکت را در قالب هستی با دیگران موجب با کیفیت تر شدن فضا می داند.

 

از دیدگاه ادوارد رلف حس مکان چیزی فراتر از خصوصیات فیزیکی بناها است و مردم پیوستگی خود با روح مکان را احساس می کنند و روح مکان علیرغم تغییرت اساسی همچنان اصرار بر بودن دارد و به همین دلیل بسیاری از شهرها با وجود تغییرات زیاد، هویت خود را حفظ کرده اند.

رلف می گوید هرزمان فضا را درک کنیم، مفهوم مکان نیز شکل می گیرد. به نظر وی مکان ها پایگاه های معنایی هستند که در طول زندگی بر اساس رویدادی شکل گرفته اند. تبدیل یک فضا به سبب روی دادن خاطره جمعی به مکان. رلف مکان را با حضور انسان و رخ دادن رویدادی تعریف میکند ولی حس مکان را چیزی فراتر از آن و در پیوستگی با زمان گذشته می داند. وی معنای مکان را در تصویرهای ذهنی می داند که موثرترین عامل در هویت مکان می باشد و 3 عامل را در ایجاد حس مکان موثر می داند: ساختار فیزیکی، فعالیت و معنا.

 

پس در نتیجه انسان مهمترین عامل معنادهنده به مکان می باشد و از عوامل تأثیرگذار رفتار انسان در یک مکان ادراک فرد از آن مکان می باشد.

  • Like 11
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

سلام.

موضوع: تشکیل گروه کتابخوری و مقاله خوری نیوترون

 

توی این تاپیک یک کتاب و یک مقاله در مورد شهرسازی یا معماری و موضوعات مرتبط( مانند جامعه شناسی ، اقتصاد، روانشناسی محیطی و ...)مشخص میشه ... بعد با هماهنگی بقیه اعضا شروع می کنیم به بررسی موارد مطرح شده در کتاب یا مقاله.

 

در واقع هدف از این کار عمیق خواندن و موجز خواندن کتاب هست به طوری که مطالب کتاب یا مقاله را بفهمیم و بتوانیم در مورد موضوع نظر بدهیم.

در واقع تمرینی است برای مطالعه کتابها و مقالاتبه صورت تخصصی تر.

چند نکته:

محدودیت عضویت برای اعضا وجود دارد.

در صورت آمادگی علاوه بر اعلام آمادگی در این تاپیک، درخواست خود را برای عضویت در گروه کتابخوری با یک پیغام خصوصی برای اینجانب اعلام داری و لطفاً در این تاپیک اسپم نکنید.

هر عضوی که اعلام آمادگی کند و در بحث هفتگی حضور پیدا نکنه(بدون اصلاع قبلی: تا 2 روز بعد از اعلام موضوع فرد میتونه از عدم حضور در بحث اجازه بگیره) در صورت تکرار به تعداد 3 بار از گروه اخراج و امتیاز منفی خواهد گرفت.

اعضایی که در بحث شرکت فعال داشته باشن متناسب با حضورشون و با تشخیص مسول این بحث امتیاز خواهند گرفت.

تمام مقالاتی که معرفی می شوند لینکشان معرفی خواهد شد و بخش هایی از کتابهایی که معرفی می شوند نیز به صورت عکس در دسترس قرار میگیرن.

 

 

در پیغام خصوصی اطلاعات زیر را ذکر نمائید:

رشته

ترم

دانشگاه

E-mail

هدفتون از شرکت در گروه

 

لطفا آمادگی خودتونو اعلام کنید.:icon_gol:

افرادی که تا بحال اعلام آمادگی کردن:

Viola odorota

mohamad_rs

Artiiist

hamid_hisystem

ven000s_68

omid vakili

fatemeh7

vahid hipodamus

  • Like 21
لینک به دیدگاه

طبق جلسه ای که با مینا و حمید (حمید های سیستم) داشتیم، تصمیم بر این شد که برای شروع از فصل آخر کتاب "مرگ و زندگی شهر های بزرگ آمریکایی" نوشته جین جیکوبز(Jane Jacobs) کتابخوری و مقاله خوری رو شروع کنیم.

این فصل که فصل 22 کتاب هست از صفحه 469 تا 490 هستش. عنوان فصل "نوع مسئله شهر " می باشد که در اون چگونگی اندیشیدن در مورد مسائل شهری رو بیان میکنه و میتونه زمینه ساز نوع اندیشیدن درباره ی مسائلی باشه که در آینده مطرح خواهد شد.

برای دوستانی که کتاب رو ندارن، عکس این صفحات در زیر خواهد آمد.

با تشکر

  • Like 15
لینک به دیدگاه

افرادی که اعلام آمادگی کرده اند و با قطعیت گفته اند هستند:

 

Viola odorota

mohamad_rs

Artiiist

hamid_hisystem

ven000s_68

omid vakili

fatemeh7

vahid hipodamus

bpcom

ho0da

s_solhjou

raypuor

arpak

sanaz.goli

تا حالا هم معمار داریم ، هم مهندس فضای سبز و هم شهرساز. به همین جهت باید موضوعات متناسب با همه ی دوستان انتخاب بشه.

  • Like 12
لینک به دیدگاه
مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.

×
×
  • اضافه کردن...