رفتن به مطلب

خداحافظی با آجر و سنگ‌نما در ساخت و ساز


ارسال های توصیه شده

31 درصد از انرژی در بخش صنعت مصرف می‌شود که گفته می‌شود 21درصد آن به آجر اختصاص دارد و شاید به همین دلیل است که وزیر مسکن و شهرسازی مأموریت جدیدی را برای مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تعریف کرده است تا مصالح ساختمانی سنتی و انرژی‌بر به مرور از چرخه ساخت و ساز حذف و مصالح سبک با مصرف انرژی کمتر جایگزین آن شود. در این خصوص گفت‌وگوی کوتاهی با دکتر محمود فاطمی عقدا، معاون وزیر مسکن و شهرسازی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید.

 

آقای دکتر در قالب طرح جدید مرکز تحقیقات مسکن چه مصالحی حذف خواهند شد؟

حذف و یا جایگزینی مصالح سنتی و انرژی‌بر از یک سال گذشته همگام با صنعتی‌سازی و در راستای ساخت و ساز اصولی و مقاوم در برابر زلزله در دستور کار ما قرار گرفته که نخستین اولویت کاری ما استفاده از مصالح ساختمانی نوین و سبک‌سازی سقف و نما بوده است. ولی با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها این روند تسریع شده چرا که تولیدکنندگان مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر که تا پیش از این با انرژی ارزان‌قیمت برای تولید مصالح ساختمانی خود استفاده می‌کردند که از این پس یا با اصلاح و جایگزینی مصالح خود با مصالح نوین باید کار کنند یا حذف شوند، چون هزینه تمام شده آن بالا می‌رود. همان‌گونه که می‌دانید بیشترین انرژی در کشور صرف تولید آجر می‌شود، از سوی دیگر این مصالح ساختمانی سنگین است و وزن ساختمان را افزایش می‌دهد که این موضوع خطر آسیب ساختمان در مواقع بروز حوادث را افزایش می‌دهد.

 

چند درصد قیمت تمام شده یک ساختمان شامل مصالح به‌کار رفته در آن است؟

اصولاً بین 50 تا 70 درصد هزینه ساخت مربوط به مصالح ساختمانی است که در اغلب ساخت و سازها از آجر هم استفاده می‌کنند. در کشور سالانه 20 میلیارد قالب آجر تولید می‌شود.

 

بنا دارید آجر را با چه مصالح دیگری جایگزین کنید؟

با همکاری وزارت صنایع و معادن به مرور سفال‌های پروتون که وزن آن نصف آجر است، جایگزین آن می‌شود. این سفال‌ها دارای ابعاد بزرگی است و به‌طور کلی بنا داریم بیشتر از بتن سبک و فوق‌سبک در ساخت‌و‌ساز کمک بگیریم که این امر موجب می‌شود پرت مصالح ساختمانی که در حال حاضر بین 20 تا 25 درصد است، به حد صفر برسد.

 

استفاده از مصالح نوین چه تأثیری در قیمت تمام شده خواهد گذاشت؟

در قیمت تمام شده تغییری به‌وجود نمی‌آید، چون ما در این روند مصالح سنتی گران را حذف و مصالح نوین را جایگزین می‌کنیم.

 

برای سبک‌سازی نما نیز مصالحی را در نظر گرفته‌اید؟

البته، بزودی قالب‌های پنل در رنگ‌های مختلف برای استفاده از نما در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد.

 

در سال 89 در مجموع چند فناوری نوین مورد تأیید مرکز تحقیقات ساختمان قرار گرفته است؟

بیش از 90 نوع مصالح ساختمانی نوین در سال‌جاری مورد تأیید ما قرار گرفته که بیش از یک‌هزار مورد نیز در دست بررسی قرار دارد.

 

تکلیف تولید‌کنندگان مصالح ساختمانی انرژی‌بر چه خواهد شد؟

این تولید‌کنندگان چاره‌ای جز تغییر رویه تولید خود ندارند، وزارت صنایع از حدود یک سال قبل کارگروه تخصصی را برای این امر تشکیل داده تا با ارائه تسهیلات این تولید‌کنندگان را تشویق کند به سوی تولید مصالح ساختمانی نوین گام بردارند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...