رفتن به مطلب

آیا بیسفونات ها از سرطان پستان پیشگیری می کنند؟


ارسال های توصیه شده

آيا بيس‌فسفونات‌ها از سرطان پستان پيشگيري مي‌کنند؟

بيس‌فسفونات‌ها به طور گسترده‌اي براي پيشگيري از استئوپوروز تجويز مي‌شوند و ممکن است از خطر عود بيماري در زناني که به دليل سرطان پستان تحت درمان قرار دارند، بکاهند. هم اکنون در 2 مطالعه مشاهده‌اي، پژوهشگران ميزان خطر تشخيص جديد سرطان پستان را در مصرف‌کنندگان بيس‌فسفونات‌ها مورد بررسي قرار داده‌اند...

در يک تحليل تجمعي از شرکت‌کنندگان در کارآزمايي‌هاي باليني و مطالعه همگروهي آينده‌نگر برنامه سلامت زنان (WHI) (شامل 154768 زن، با رده سني 79-50 سال و ميانه پيگيري 8/7 سال) پژوهشگران ميزان بروز سرطان پستان را در 2618 مبتلا و 151952 زن غير مبتلا به سرطان پستان که از ابتدا بيس‌فسفونات مصرف مي‌کردند مورد بررسي قرار دادند. در تحليل چندمتغيري تعديل‌شده، ميزان بروز سرطان مهاجم پستان در مصرف‌کنندگان بيس‌فسفونات کمتر بود (نسبت زيان 68/0؛ p کمتر از 01/0). با وجود اينکه نسبت‌هاي زيان از نظر بروز تومورهاي مثبت يا منفي از نظر وجود گيرنده‌هاي استروژن (ER) مشابه بود، اين تفاوت معني‌دار تنها در مورد تومورهاي ER مثبت صدق مي‌کرد. ميزان بروز سرطان مجرايي درجا (DCIS) در مصرف‌کنندگان بيس‌فسفونات بيشتر از بقيه بود (نسبت زيان 59/1؛ p برابر با 02/0)؛ دليل نتايج متفاوت بين سرطان مهاجم و DCIS نامعلوم است.

همچنين در يک مطالعه مورد- شاهدي بر پايه جمعيت شامل 4039 زن در دوره يائسگي در شمال فلسطين اشغالي، مصرف دست کم يک سال بيس‌فسفونات با خطر کمتري براي بروز سرطان پستان همراه بود (نسبت شانس چندمتغيري تعديل‌شده 72/0). آلندرونات (که حدود 90 موارد مصرف بيس‌فسفونات‌ها را در گزارش WHI تشکيل مي‌داد) در اين مطالعه نيز بيشترين بيس‌فسفونات مورد استفاده بود.

رهنمود: استئوپوروز با خطر کمتري براي ابتلا با سرطان پستان و BMI بالا با خطر کمتري براي بروز استئوپوروز ولي خطر بيشتر براي سرطان پستان همراه است. بنابراين احتمال وجود تورش ناشي از عوامل مخدوش‌کننده را در يافته‌هاي مطالعات مشاهده‌اي مربوط به خطر سرطان پستان در مصرف‌کنندگان بيس‌فسفونات‌ها نمي‌توان دست کم گرفت. با اين همه، در هر يک از اين دو مطالعه مشاهده‌اي با شاهد مناسب، پژوهشگران به ميزان مشابهي از کاهش خطر سرطان پستان در ارتباط با مصرف بيس‌فسفونات‌ها دست يافتند که اطمينان ما را از اينکه اين يافته‌ها بازتابي از يک رابطه علت و معلولي حقيقي هستند، افزايش مي‌دهد. انجام يک کارآزمايي باليني تصادفي‌شده بزرگ مي‌تواند به تعيين بهتر ارزش بيس‌فسفونات‌ها براي استفاده در پيشگيري دارويي سرطان پستان کمک کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...