رفتن به مطلب

حلزون دريايي ريزنقش چطور شكارچيان را فراري مي‌دهد؟


ارسال های توصیه شده

محققان حلزون دريايي كوچكي را كشف كرده‌اند كه مي‌تواند با ايجاد پرتوهاي نور سبزرنگ و پخش كردن آن‌ها به‌وسيله صدفش، شكارچيان خود را فراري داده و يا آنها را در معرض شكار شدن توسط ديگر مهاجمان قرار دهد.

 

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از بي‌بي‌سي، جاندار دريايي كوچكي به نام «هينيا برازيليانا» از پوسته صدفي منحصر به فرد و تاباني برخوردار است كه مي‌تواند شدت تابش ناشي از بدن حلزون را افزايش دهد. اين حلزون دريايي مي‌تواند از بدن خود پرتوهايي سبز رنگ به وجود آورد كه اين درخشش موجب وحشت شكارچيان شده و آنها را فراري مي‌دهد.

 

بدن كوچك و درخشان اين جاندار دريايي به صورت دائم در صدفش ساكن است، اما اين صدف نور ناشي از بدن جاندار را شدت مي‌بخشد.

 

محققان موسسه اقيانوس‌شناسي اسكريپس در سن‌ديه‌گو، كاليفرنيا طي مطالعه بر روي جانداران زنده‌اي كه از توانايي نورزايي برخوردارند، موفق به كشف اين توانايي در اين حلزون دريايي كوچك شدند.

 

اين محققان پيش از اين نيز بر روي حلزون‌هاي درخشان مطالعه كرده بودند، اما اين گونه جديد موجب شگفتي آنها شد، زيرا مشاهده كردند زماني كه اين جاندار براي فرار از شكارچيان درون صدف كدر و زرد رنگش جمع مي‌شود، هم‌چنان در حال درخشيدن است.

 

به گفته دانشمندان كار صدف حلزون در واقع تشديد كردن نوري است كه منبع اصلي آن بسيار ضعيف است. بررسي محققان بر روي صدف اين حلزون نشان داد در اصل پخش كردن نور اين صدف نسبت به بهترين پخش‌كننده‌هاي نوري موجود در بازارهاي جهان بسيار بالاتر است، با اين تفاوت كه عملكرد آن تنها تحت نور سبز آبي ممكن است و نورهاي قرمز و آبي بر روي آن تاثيري ندارند.

 

دانشمندان باور دارند اين توانايي در ميان حلزون‌هاي دريايي علاوه بر ايجاد ترس و فراري دادن شكارچيان مي‌تواند به عنوان سيستم دفاعي ثانويه نيز كاربرد داشته باشد، زيرا اين نورهاي فلش مانند و درخشان مي‌توانند براي شكارچيان سمجي مانند خرچنگ‌ها مانند نورافكن عمل كنند تا شكارچيان خرچنگ آن‌ها را به خوبي ببينند؛ رفتاري كه در زيست‌شناسي به فرضيه «آژير سارق» شهرت دارد.

 

به گفته محققان اين رفتار حلزون‌ها مي‌تواند به اين معني باشد كه حلزون به شكارچاني كه در كمين خرچنگ نشسته‌اند، بگويد: «هي! آن جانور را بخور، مي‌خواهد به من حمله كند!»

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...