رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام:icon_gol:

خب با توجه به حجم بالای فعالیتها درزمینه های مختلف تعمیر ونگهداری خواستیم ما هم از این قافله شتابان عقب نمونیم!

:banel_smiley_4:

مجموعه ای از مطالب تحت عنوان تعمیرونگهداری پمپ ها که به مرور تقدیم حضور شما دوستان گرامی خواهد شد

چند پست اول رو که اماده کردم امروز تقدیم میکنم امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره

مطالب رو یکی از دوستان گرامی داده بودند وبرای استفاده همه به این صورت تقدیم شما میشه

شما هم اگر درزمینه تعمیر ونگهداری تجهیزات مطلبی برای نشر یا نظری برای بحث داشته باشید اماده انتشار وبحث درموردشون هستیم

موفق وپاینده باشید

فهرست مطالبی که به صورت تخصصی درزمینه تعمیرونگهداری پمپ های نیروگاهی هست به شرح زیر میباشد

 

اهمیت تعمیرات و نگهداری پمپ‌های گریز از مرکز 9

اهداف تحقیق موردنظر در این پایان‌نامه 10

محدودیت‌های تحقیق 10

تعریف واژه‌ها 11

 

فصل 2: ادبیات تحقیق

بخش اول: پمپ گریز از مرکز 14

مقدمه 14

قوانین حاکم بر پمپ‌های گریز از مرکز 14

کاربردهای پمپ گریز از مرکز 15

طرز کار پمپ 16

تعریف قطعات پمپ 16

بدنة پمپ‌ها 18

پروانة پمپ 23

حلقه‌های سایش 26

محورها 27

بخش دوم: آب‌بندی 28

نیاز به آب‌بندی 28

انواع کاسه‌نمد 29

مواد مورد استفاده در کاسه‌نمد 34

نصب مواد آب‌بندی داخل کاسه‌نمد 35

آب‌بندی مکانیکی 37

آب‌بندهای ويژه 43

بخش سوم: یاتاقان‌ها 44

یاتاقان‌های پمپ 44

یاتاقان‌های سرمحور 45

یاتاقان‌های ضداصطکاک 46

یاتاقان‌های خاص 48

روانکاری یاتاقان 48

نصب پمپ 53

نگهداری پمپ 55

پمپ‌های گریز از مرکز 56

 

فصل 3: تعمیرات و نگهداری پمپ‌های تغذیه بویلر نیروگاه بخار

مقدمه

بخش اول: اقدامات اولیه و جابه‌جایی و بازکردن اتصالات 59

شروع کار و بازکردن قطعات اتصالی 59

بلندکردن و جابه‌جایی قطعات 59

اقدامات اولیه پس از دمونتاژ قطعات و بازکردن درپوش‌ها 63

بخش دوم: تعمیرات پمپ‌های تغذیه بویلر 64

پمپ‌های تغذیه بویلر 64

اجزاء پمپ‌های تغذیه بویلر 65

پوسته (Casing) 65

پروانه (Impeller) 68

بوش (Sleeve) و لایی (بوش فاصله بند، Spacer) 73

محور (Shaft) 74

رینگ‌های سایشی (Wearing Rings) 75

نوارهای آب‌بندی و محفظة پکینگ (Packing & Stuffing Box) 76

آب‌بندهای مکانیکی (Mechanical Seals) 80

تکیه گاه (Foundation) 83

سایر قطعات (Other Parts) 84

بخش سوم: پمپ تغذیة بویلر نیروگاه بخار 85

متعادل کردن نیروی محور پمپ 87

سیستم روغن‌کاری پمپ 88

 

فصل 4: سخن آخر

خلاصه 94

نتیجه‌گیری 95

لینک به دیدگاه

مقدمه

 

در کلیه شاخه‌های صنعت امروز ما با انتقال مواد از نقطه‌ ای به نقطه دیگر مواجه هستیم. نظر به اینکه عموماً مواد را در طبیعت به‌خاطر فرم و شکل ظاهر به سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند، لذا برای انتقال آنها نیز با توجه به شرایط حاکم بر آنها از دستگاه‌های مخصوصی استفاده می‌شود. این سه دسته عبارتند از: جامد (Solid)، مایع (Liquid) و گاز (Gas).

برای انتقال جامدات از شیوه‌های خاصی استفاده می‌شود. زیرا برای انتقال آنها به‌خاطر فرم و شکل ظاهرشان نمی‌توان آنها را تحت فشار قرار داد و عموماً در چنین مواردی از وسایل حمل و نقل از قبیل کامیون و غیره استفاده می‌شود. در مسیرهای کوتاه داخل یک محیط صنعتی نیز از تسمه نقاله‌ها و مواردی شبیه این استفاده می‌شود.

اما در مورد سیالات به‌خاطر اینکه خاصیت جریان یافتن دارند، می‌توان آنها را تحت فشار قرار داد. به‌عبارت ساده‌تر می‌توان انرژی آنها را افزایش داد تا بتوان آنها را از نقطه‌ای به نقطة دیگر انتقال داد. دستگاه‌ها و ماشین‌هایی که به‌منظور افزایش انرژی مایعات به‌کار می‌روند را پمپ (Pump) و آنهایی را که به منظور افزایش انرژی گازها به‌کار می‌روند، کمپرسور (Compressor)، فن (Fan) و ... گویند.

بنابراین همانطور که از گفتار فوق برمی‌آید، پمپ‌ها، ماشین‌هایی هستند که انرژی مایع را به‌منظورانتقال آن از نقطه‌ای به نقطة دیگر افزایش می‌دهند. به هرحال پمپ‌ها نیز مانند سایر ماشین‌ها یک نوع مبدل انرژی هستند که عموماً انرژی مکانیکی را از موتور محرک تحویل گرفته و آن‌را به‌منظور افزایش انرژی مایع تبدیل به انرژی هیدرولیتی (فشاری و جنبشی) می‌کنند.

پمپ‌ها انواع بسیار گوناگونی را شامل می‌شوند. در میان پمپ‌های مورد استفاده در صنایع، پمپ‌های گریز از مرکز دارای کاربرد فراوان می‌باشند؛ که در این مجموعه به معرفی این نوع پمپ و تعمیرات آن می‌پردازیم.

لینک به دیدگاه

اهمیت تعمیرات و نگهداری پمپ‌های گریز از مرکز

 

در فرهنگ کشورهای پیشرفته صنعتی استفاده از کلمه Maintenance به معنی نگهداری (و تعمیرات) به‌جز آنچه که ما از آن به‌عنوان تعمیرات (Repair) یاد می‌کنیم، مرسوم است. این موضوع ضمن اشاره به تفاوت مفاهیم تعمیر و نگهداری، بیانگر این قاعده است که تلاش‌ها و فعالیت‌های (نگهداری) باید در جهتی باشد که حتی‌الامکان کمتر نیاز به تعمیرات پیش آید. یعنی با تحت نظر داشتن مداوم عملکرد و شرایط تجهیزات و آنالیز شرایط و انجام منظم و صحیح سرویس‌های دوره‌ای از بروز خرابی و صدمات ناخواسته و پیش‌بینی نشده و حوادث متعاقب آن و گسترش معضلات جلوگیری نمود. طبعاً این امور در قالب وظایف بهره‌برداری نبوده ولی تشکیلاتی مستقل از تعمیرات نیز نمی‌باشد. متأسفانه این نوع نگرش هنوز در کشور ما مرسوم نشده و روش‌های سنتی و پرهزینه قدیمی بیشتر به‌کار گرفته می‌شود؛ که باید تلاش کرد با اتخاذ شیوه‌های جدید علمی تعداد و میزان هزینه‌های سنگین تعمیرات دوره‌ای را کاهش داد. با اینحال نیاز به تعمیرات خواه به‌صورت دوره‌ای و پیشگیرانه و خواه درصورت بروز حوادث و خرابی‌های اتفاقی امری اجتناب‌ناپذیر است که توجهات و دقت‌های خاص خود را می‌طلبد.

لینک به دیدگاه

تعریف واژه‌ها:

 

بدنه پمپ: محفظه‌ای است که پره‌های پمپ، محور و سیستم آب‌بندی آن را در برمی‌گیرد و مایع از میان آن جریان می‌یابد. معمولاً بدنة پمپ‌ها از نوع حلزونی یا از نوع قطر افزاینده است.

محور پمپ: بسته به نوع موتور مورد استفاده، محور پمپ می‌تواند بخشی از روتور موتور بوده و یا مستقل و به محور موتور جفت شده باشد. محور می‌تواند دارای یاتاقان مستقل بوده، یا توسط یاتاقان‌های موتور نگهداشته شود. روش مورد استفاده به طراحی پمپ بستگی خواهد داشت.

پروانه پمپ: قسمتی از پمپ است که نیروی زیادی به سیال وارد کرده تا سرعت و مقدار حرکت آن را افزایش دهد. منفذ مرکز پروانه را چشم پروانه می‌گویند که تا حدودی تعیین‌کنندة ظرفیت پمپ است.

پره‌های پمپ: قسمت‌هایی از پروانه‌اند که سیال را در داخل پمپ هدایت می‌کنند.

روپوش پروانه (Shroud): پره‌های پمپ را پوشانده و جریان سیال را در ناحیة پروانه محدود می‌نماید.

نقطة مکش: محل ورود سیال به پمپ است که معمولاً در نزدیکی مرکز بدنه آن قرار دارد. قطر برای عبور در این نقطه تا حدودی میزان آبدهی پمپ را تعیین می‌کند.

حلقه‌های سایش: در تمامی پمپ‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند. اما اگر در نظر گرفته شوند معمولاً قابل تعویض خواهند بود. وظیفة اصلی آنها این است که اجازه می‌دهند مقداری سیال بین پروانه و بدنه جریان یابد. بدین طریق، یک آب‌بندی هیدرولیک ایجاد می‌شود که کارایی پمپ را افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مقدار اندکی سیال از طرف رانش به طرف مکش پمپ بازگردانده می‌شود.

کاسه‌نمد: موجب آب‌بندی جریان سیال در داخل پمپ می‌شود. کاسه‌نمد می‌تواند شامل یک واحد آب‌بندی از نوع بافته شدة قابل تعویض و قابل تنظیم یا از نوع مکانیکی باشد.

شیپوره (Diffuser): معمولاً در پمپ‌های گریز از مرکز استفاده نمی‌شود. لیکن ممکن است گاهی به‌منظور جهت دادن به جریان آب به‌کار گرفته شود. با استفاده از بدنه حلزونی از شیپوره کمتر استفاده می‌شود.

نقطه رانش یا تخلیه: نقطه‌ای است که پمپ سیال را به سیستم لوله‌کشی می‌راند.

یاتاقان‌: برای نگهداری محور پمپ‌ها استفاده می‌شود و همچنین همزمان کاهش اصطکاک بین محور و قاب پمپ از یاتاقان و نوعی روانکاری استفاده می‌شود.

لینک به دیدگاه

پمپ گریز از مرکز

 

مقدمه

پمپ‌های گریز از مرکز براساس طراحی پروانه‌ها و تعداد پروانه‌ها کلاس‌بندی می‌شوند. یک پمپ چندمرحله‌ای بیشتر از یک پروانه دارد. یک پمپ دومرحله‌ای دو پروانه دارد. یک پمپ دومرحله‌ای اثر یکسانی همچون دو پمپ یک مرحله‌ای که به‌صورت سری می‌باشند، دارد. خروجی پمپ اول وارد پمپ دوم می‌گردد.

یک پمپ چندمرحله‌ای دارای دو یا چند پروانه که روی یک شافت نصب شده‌اند، می‌باشد. هد در خروجی پروانة دوم بیشتر از هد خروجی در پروانة اول است. زیاد شدن پروانه‌ها هد خروجی نهایی را بالاتر می‌برد. از آنجایی‌که مایعات تقریباً تراکم‌ناپذیر هستند. تمام پروانه‌ها در پمپ برای ظرفیت یکسانی طراحی می‌گردند. پروانه‌های یک پمپ چندمرحله‌ای دارای اندازة یکسانی می‌باشند.

این پمپ‌ها همچنین براساس تک مکشی و یا دومکشی بودن کلاس‌بندی می‌شوند. در یک پمپ تک مکشی سیال از یک طرف پروانه وارد می‌گردد. در یک پمپ دو مکشی، سیال از میان طرف پروانه وارد می‌گردد. از آنجایی‌که مایع از دو طرف پروانه وارد می‌گردد، از یک پمپ دومکشی برای ظرفیت‌های بالای عملیاتی استفاده می‌شود.

 

قوانین حاکم بر پمپ‌های گریز از مرکز

پمپ‌های گریز از مرکز ماشین‌هایی هستند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز (عکس‌العمل سیال در برابر نیروز مرکزگرا)، سیالات را جابه‌جا می‌کنند.

نیروی وزن باعث می‌شود که اگر سیال در یک ارتفاع باشد به ارتفاع پایین‌تر جریان یابد. انرژی پتانسیل، انرژی‌ای است که در سیال ذخیره می‌شود و مایع دارای فشار بالاتر، انرژی پتانسیل بیشتری دارد. بنابراین سیال از سطوح با فشار بالا بر سطوح با فشار پایین جریان می‌یابد. درصورتی که فشار دو مخزن برابر باشد، یا اینکه اختلاف ارتفاع نداشته باشند، سیال میان آنها جریان نمی‌یابد. بنابراین در این حالت‌ها نیاز به استفاده از پمپ داریم. همچنین می‌توان از پمپ به‌منظور افزایش مقدار سیال جابه‌جا شده (دبی) استفاده کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت یک پمپ با افزایش سیال آن‌را جابه‌جا می‌کند. در پمپ‌های گریز از مرکز این عمل توسط پروانه انجام می‌شود؛ که با چرخاندن سیال انرژی آن‌را می‌افزاید. سیال با عبور از ورودی از ورودی پمپ وارد مرکز پروانه می‌گردد و با دوران پروانه از لبة آن خارج می‌گردد. هرچه سرعت پروانه بیشتر باشد سیال سریع‌تر جابه‌جا می‌شود. هنگامی که سیال وارد پوسته می‌شود، سرعت آن کاهش می‌یابد. چون سرعت سیال کاهش می‌یابد، فشار آن افزایش یافته و از طرف دیگر چون سیال با فشار زیاد در لبه و دور از مرکز خارج می‌گردد، باعث ایجاد یک ناحیة کم فشار در مرکز شده که در اثر آن جریان سیال به درون مرکز امکان‌پذیر می‌گردد (اختلاف فشار). وقتی سیال به خارج پمپاژ می‌شود سرعت آن افزایش می‌یابد. این افزایش سرعت در خروجی به شکل فشار بسیار زیاد و بخشی از آن در محفظه به‌صورت فشار نمایان می‌شود.

در این فصل به بررسی انواع مختلف پمپ‌های گریز از مرکز مورد استفاده در صنایع می‌پردازیم. این پمپ‌ها برای مقاصد گوناگون به‌کار می‌روند و این امر مستلزم اعمال تغییرات در طراحی و ساخت بدنه و پره‌های موتور می‌باشد.

در اینجا مشخصات کاری پمپ‌ها و ملاحظات طراحی آنها همراه با اطلاعات دیگر دربارة انتخاب پمپ مناسب یک کاربرد خاص ارائه می‌گردد.

درک مشخصات کاری و ساختمان پمپ‌های گریز از مرکز مختلف به شما کمک می‌کند تا کار خود را بهتر انجام دهید.

 

کاربردهای پمپ گریز از مرکز

پمپ‌های گریز از مرکز به‌لحاظ کاربرد گسترده، هزینة اولیه پایین و نگهداری و تعمیرات آسان، اغلب در واحدهای صنعتی به‌کار گرفته می‌شوند. بیشتر این پمپ‌ها برای انتقال آب و سایر سیالات سبک به‌کار می‌روند. پمپ‌های مزبور را می‌توان برای پمپاژ دوغاب، خمیر و تراشه‌های چوب و یا مواد سنگین دیگر به‌کار گرفت. اما هنگام پمپاژ این مواد، باید شرایط خاصی را در نظر گرفت. تغییر پمپ‌های استاندارد به‌منظور انتقال مواد سنگین معمولاً به پروانه‌هایی با اندازه‌ها و اشکال متفاوت نیاز دارند.

شما حتماً به‌عنوان عضوی از گروه نگهداری و تعمیرات تاکنون یک پمپ گریز از مرکز را تعمیر کرده‌اید و یا در انجام تعمیر آن یاری رسانده‌‌اید. شاید متوجه شده‌اید که پس از پیاده‌کردن لوله‌ها و بدنة پمپ، کار بر روی قسمت‌های داخلی آن نسبتاً ساده است. همین سادگی تعمیرات و نیاز اندک به نگهداری و تعمیرات باعث شده است که کاربرد پمپ‌های گریز از مرکز تا این حد گسترش یابد. این درس به تشریح قطعات داخلی و ساختمان پمپ می‌پردازد.

 

طرز کار پمپ

طرز کار این پمپ براساس نیروی گریز از مرکز استوار است. همچنانکه سیال وارد دهانة ورودی یا بخش مرکزی پمپ می‌شود، در اثر چرخش پره‌ها مطابق شکل 2-1 به طرف بیرون رانده می‌شود. از آنجا که سرعت سیال در لبة بیرونی پروانه بیشتر است، مقدار حرکت (Momentum) سیال افزایش می‌یابد. با ورود سیال بیشتر به‌داخل پمپ، مقدار حرکت سیال در بدنة پمپ که دربرگیرندة پروانه پمپ است، افزایش می‌یابد. سپس این سیال با فشار از دهانة خروجی پمپ به بیرون رانده می‌شود.

شکل : جریان سیال در پمپ گریز از مرکز

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تعریف قطعات پمپ

شکل 2-2 مقطعی از یک پمپ گریز از مرکز یک مرحله‌ای با مکش انتهایی را نشان می‌دهد. پمپ‌های کارخانه شما ممکن است با توجه به تفاوتی که در ساختار آنها وجود دارد با پمپ‌های ارائه شده در این درس یکسان نباشند. لیکن تعاریف ارائه شده برای قسمت‌های مختلف آنها یکسان خواهد بود.

شکل 2-2: مقطع یک پمپ گریز از مرکز

 

o7sf8lfcle85402pw94t.jpg

 

برای نمایش قطعات پمپ از نوع ساده، پمپ‌های یک مرحله‌ای با یک دهانة مکش استفاده شده است. اما پمپ‌های گریز از مرکز نیز در طرح‌های چندمرحله‌ای با مکش دوگانه ساخته می‌شوند. نوع پمپ مورد استفاده برحسب مقدار سیال پمپ‌شونده و فشار لازم تعیین می‌گردد.

شکل 2-3 یک پمپ با مکش دوگانه را نشان می‌دهد. این پمپ بسیار شبیه پمپ با مکش واحد است. با این تفاوت که در آن سیال از هر دو طرف پروانه کشیده شده و از طریق یک دهنة خروجی رانده می‌شود.

 

شکل 2-3: مقطع یک پمپ گریز از مرکز با مکش دوگانه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپ‌های چندمرحله‌ای به‌صورت پمپ‌های با مکش واحد یا دوگانه عرضه می‌شوند. در این پمپ‌ها، آب از مرحله‌ای به مرحلة بعد از میان مجاری داخل پمپ عبور می‌کند. در هر مرحله، سرعت سیال افزایش یافته تا میزان ارتفاع آبدهی لازم به‌دست می‌آید. شکل 2-4 یک پمپ چندمرحله‌ای با مکش واحد را نشان می‌دهد.

 

شکل 2-4: یک پمپ چندمرحله‌ای با مکش واحد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بدنه پمپ‌ها

پمپ‌های گریز از مرکز در کارخانه‌ها از لحاظ ساختمان و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. از این رو، بدنة پمپ‌ها به‌صورت‌های مختلف ساخته می‌شوند، که چند مورد آن در شکل 2-5 نشان داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از این تصاویر می‌توان دریافت که انواع مختلف پمپ‌ها با یکدیگر تفاوت‌های فیزیکی دارند. در ضمن، جنس بدنة پمپ‌ها می‌تواند از مواد مختلف مانند چدن، فولاد، یا برنز و یا آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی و سایش ساخته می‌شود. در جدول 2-1، چند مادة به‌کار رفته برای انتقال سیالات مختلف درج شده است.

گرچه اصول کلی پمپ‌ها یکسان است، اما طراحی داخلی آنها ممکن است بسیار متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، اثر آب در داخل بدنة پمپ‌های حلزونی آن است که نیروهای شعاعی نامتوازن ایجاد می‌کند. برای کاهش این اثر، مطابق شکل 2-6 از بدنة دو حلزونی استفاده می‌شود. در این طرح، یک مجموعة پرة دیگر جهت هدایت آب اضافه می‌شود. همچنین، نیروهای شعاعی داخلی اعمال شده توسط مایع بر پروانه و محور و یاتاقان آن بدین طریق متوازن می‌شوند.

 

شکل 2-6: نمونه‌ای از یک پوستة دوحلزونی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

پره‌های هدایت دوحلزونی در ضمن باعث تقویت بیشتر داخل بدنه و کاهش بار تنش اعمال شده بر روی جداره پمپ می‌شود. این سیستم دوحلزونی را می‌توان بدون خطر چندانی از لحاظ تطبیق نادرست، برای انواع بدنه یکپارچه و دوپارچة پمپ‌ها به‌کار گرفت، چرا که روش‌های ریخته‌گری در چند سال اخیر به پیشرفت‌های زیادی نائل شده است. این طرح همچنین در پمپ‌های چندمرحله‌ای به‌منظور ایجاد توازن در ارتفاع رانش سیال و هدایت آن به دهانة مکش مرحلة بعدی به‌کار گرفته می‌شود.

به‌منظور تقویت بیشتر بدنه پمپ‌ها، بسیاری از پمپ‌های با ارتفاع زیاد با استفاده از دنده یا آج بیرونی ساخته می‌شوند. این دنده‌ها معمولاً عمود بر جهت جریان سیال نصب می‌شوند. بدنة پمپ می‌تواند یکپارچه یا دوپارچه باشد. پمپ‌های یکپارچه معمولاً از نوع مکش انتهایی بوده و همواره دارای پوشش یا صفحة قابل برداشتن می‌باشند. این صفحه امکان دسترسی آسان به پروانه یا محور پمپ را فراهم می‌سازد (گرچه ممکن است صفحة مکش قابل برداشتن باشد، اما پمپ یکپارچه تلقی می‌شود، زیرا بدنة بخش تخلیة پمپ به‌صورت یکپارچه ساخته شده است).

بدنه دوپارچه دو نوع است: افقی یا محوری و شعاعی. در نوع افقی یا محوری، برش در امتداد خط مرکزی محور بوده و اجازه می‌دهد نیمة بالایی بدنة پمپ کاملاً برداشته شده، و در نتیجه دسترسی به محور پمپ، پروانه و یاتاقان‌های آن امکان‌پذیر شود. اصطلاح افقی ربطی به افقی بودن وضعیت پمپ یا بدنة آن ندارد. اگر پمپ به‌صورت عمودی نیز نصب شده باشد، می‌تواند بدنة دو پارچة افقی داشته باشد- بنابراین اصطلاح مذکور به روش برش بدنه دلالت دارد، و نه به وضعیت پمپ.

بدنه پمپ همچنین می‌تواند برش شعاعی داشته باشد. البته قبلاً به این طرح برش عمودی می‌گفتند، بدین مفهوم که برش بر خط مرکزی محور عمود بوده است. اما این اصطلاح گمراه‌کننده بوده و اکنون به‌جای آن لفظ شعاعی را به‌کار می‌گیرند.

اگر بدنه برش شعاعی داشته باشد، می‌تواند شامل چند بخش باشد (به ويژه در مورد پمپ‌های چندمرحله‌ای) که مطابق شکل 2-7 به یکدیگر پیچ و مهره می‌شوند. این طرح باعث کاهش هزینة ساخت و ریخته‌گری پمپ‌های چندمرحله‌ای می‌شود.

شکل 2-7: پمپ چندمرحله‌ای با برش شعاعی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

گاهی برخی از بدنه‌های پمپ‌ها برش افقی خورده، لیکن در یک صفحة مورب قرار می‌گیرند. بدین طریق، تخلیة عمودی سیال از طریق یک لولة پیوسته به‌جای یک لولة ناپیوسته امکان‌پذیر می‌شود.

بسیاری از پمپ‌های گریز از مرکز با دهانة مکش انتهایی ساخته می‌شوند و یک نقطة تخلیة عمودی یا افقی دارند. از آنجا که پمپ‌های کوچکتر معمولاً با یک پایة نگهدارنده ریخته می‌شوند، جهت جریان از پیش توسط طراحی پمپ تعیین می‌شود. اگر بدنة پمپ مستقل از چارچوب نگهدارندة آن نصب گردد، نقطة تخلیه یا خروجی می‌تواند در وضعیت‌های مختلف قرار گیرد. جهت یا محل نقطة تخلیه در دایره به تعداد مهره‌های نگهدارندة مربوطه بستگی دارد.

در پمپ‌های با مکش دوگانه، دهانه‌های ورودی و خروجی معمولاً در یک صفحة افقی واحد قرار دارند که زیر خط مرکزی پمپ و در دو طرف مقابل یکدیگر بر روی پمپ واقع شده‌اند. برخی از پمپ‌های با مکش دوگانه مطابق شکل 2-8 هستند که دهانة مکش آنها در پایین و دهانة رانش آنها در پهلوی پمپ قرار دارد. اکثر پمپ‌های با مکش دوگانه دارای بدنه با برش افقی‌اند.

 

شکل 2-8: پمپ گریز از مرکز با مکش از پایین

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

همانگونه که قبلاً گفته شد، مکانیزم آب‌بندی می‌تواند از نوع مکانیکی یا کاسه‌نمد باشد. انتخاب هریک از این دو به ساختمان پمپ و سیال مورد استفاده و ملاحظات سازنده بستگی دارد.

در پمپ‌هایی که سیالات داغ را جابه‌جا می‌کنند، کاسه‌نمد معمولاً با نوعی خنک‌کننده پیش‌بینی می‌شود، که این خنک‌کننده می‌تواند آب سرد، گاز و یا برحسب سیال مورد استفاده، هر مایع دیگری باشد. در برخی از کاربردها، ممکن است لازم باشد بدنة پمپ و هرگونه یاتاقان نگهدارندة محور پمپ نیز خنک شود.

 

پروانه پمپ

پروانة پمپ مهمترین بخش پمپ می‌باشد، چراکه اندازه، شکل و سرعت آن ظرفیت پمپ را در تمام شرایط تعیین می‌نماید. شکل 2-9 انواع مختلف پروانه را نشان می‌دهد. نوع پروانه با تیغة سادة کونیک و با روپوش منفرد معمولاً در صنایع کوچک به‌کار می‌رود. پروانه با تیغة ساده همچنین می‌تواند دارای دو روپوش باشد. نوع دیگر این پروانه دارای تیغة خمیده یا شعاعی است. این پروانه غالباً برای انتقال مواد شامل توده‌های جامد یا ذرات درشت معلق به‌کار می‌رود و سرعت بیشتری به مادة پمپ‌شونده می‌بخشد.

 

شکل 2-9: انواع مختلف پروانه

0zqf0lgouo86q0p1qi6i.jpg

 

پروانه با تیغه شعاعی در دو طرح باز و بسته عرضه می‌شود. طرح باز آن مطابق شکل 2-10 دارای روپوش جزئی بوده که در مقایسه با پروانه‌های دیگر کوچکتر می‌باشد. روپوش این پروانه‌های نوع باز فقط قسمت پشت پروانه را می‌پوشاند. ارتفاع تیغه پروانه بسته به طرح و کاربرد موردنظر می‌تواند از نیم تا دو اینچ تغییر کند. قطر پروانه همراه با ظرفیت پمپ، ارتفاع پروانه لازم را تعیین می‌کند.

شکل 2-10: پروانه‌های باز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نوع دیگر پروانه باز با روپوش کامل در قسمت پشت در شکل 2-11 نشان داده شده‌است. این پروانه معمولاً در ردیف پروانه‌های نیمه‌باز قرار می‌گیرد، چراکه روپوش کامل پشتی تشکیل یک دایرة کامل داده و تیغه‌ها از جلو قابل دسترسی‌اند.

شکل 2-11: پروانه نیمه باز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

قسمت مرکزی پروانه که بر روی محور نصب می‌شود، توپی (hub) پروانه نام دارد. این توپی بسته به طرح و اندازة پروانه می‌تواند کوچک یا بزرگ باشد. اگر پروانه از نوع مکش دوگانه باشد، توپی معمولاً در قسمت مرکزی باز بوده و دو توپی جداگانه بر روی محور نصب می‌شوند.

یک نوع پروانه با دو روپوش و با مکش دوگانه در شکل 2-12 نشان داده شده است. نوع مکش دوگانه بسیار شبیه نوع مکش واحد بوده، با این فرق که در آن روپوش پشتیبان وجود ندارد. در عوض، مرکز پروانه با مکش دوگانه دارای به اصطلاح روپوش‌های جزئی است که، هنگامی‌که به‌هم متصل می‌شوند به‌شکل منحنی خواهند بود که آب را از دهانة مکش پروانه به نوک تیغه‌های تخلیه هدایت می‌کنند. تیغه‌های هر طرف در موقعیت‌های مناسب قرار گرفته و پس از اتصال به‌صورت یک تیغة واحد درمی‌آیند که در نزدیکی لبة بیرونی پروانه قرار دارد. روپوش‌های بیرونی محفظه‌ای برای مواد پمپ‌شونده به‌وجود می‌آورند.

شکل 2-12: مقطع یک پروانه با مکش دوگانه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پروانه پمپ نیز مانند پوسته یا بدنة آن می‌تواند از چدن، فولاد، برنز، برنج، لاستیک قالبی، فایبرگلاس یا هر مادة دیگری باشد که با مادة پمپ‌شونده سازگار است.

البته انواع دیگر پروانه نیز در پمپ‌ها به‌کار می‌روند، اما بیشتر در پمپ‌های انتقال مواد مخصوص یا پمپ‌های با طراحی مخصوص استفاده می‌شوند. این پروانه‌ها همراه با نوع پمپ مربوطه در فصل‌‌های آینده شرح داده خواهند شد.

پروانه‌هایی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته‌اند تنها برای پمپ‌های تک پروانه استفاده می‌شوند. در پمپ‌های چندمرحله‌ای، طراحی پروانه باید چنان با دقت صورت پذیرد که از اعمال نیروهای اضافی شعاعی و یا محوری در هر مرحلة آن پرهیز شود. برای این منظور، پروانه‌ها معمولاً پشت به پشت قرار می‌گیرند، حتی اگر چند اینچ از یکدیگر فاصله داشته باشند. برخی پروانه‌ها در قسمت پشت روپوش تیغه‌های کوچکی دارند که برای پمپ‌کردن آب‌هایی به‌کار می‌روند که در پشت پروانه قرار می‌گیرند. بدین طریق، بار محوری پروانه‌های عادی نیز کاهش می‌یابد.

حلقه‌های سایش: چنانکه به خاطر دارید، حلقه‌های سایش، یک نقطة نشت سیال بین دهانه‌های مکش و رانش پمپ ایجاد می‌کنند. این نقطة نشت اجازه می‌دهد تا مقادیر کمی آب در پمپ گردش کرده و برخی از نیروهای شعاعی و محوری ایجاد شده در داخل پمپ را خنثی نماید. این حلقه‌ها معمولاً به‌صورت قابل تنظیم طراحی می‌شوند تا فاصلة مناسب بین پوسته و پروانه حفظ شود.خاطرنشان می‌شود که حلقه‌های سایش، در معرض سایش توسط مواد ساینده بوده و می‌بایست زمانی آنها را جایگزین نمود. این جایگزینی برحسب کاربرد و مواد پمپ‌شونده ممکن است در مدت 6 ماه، یک سال و یا بیشتر صورت گیرد.

بیشتر سازندگان، حلقه‌های سایش را از جنس برنز یا برنج می‌سازند. این حلقه‌ها را می‌توان مطابق شکل 2-13 در پوسته یا بر روی پروانه و یا هر دو قرار داد. نوع حلقة سایش و روش نصب آن از سوی سازندگان پمپ تعیین می‌شود.

شکل 2-13: انواع مختلف حلقه‌های سایش

ltjqjocuwcka1m4pp5ur.jpg

 

محورها: محور پمپ‌ها معمولاً از فولاد ضدزنگ یا مواد ضدخوردگی دیگر ساخته می‌شوند. مواد ضدخوردگی به‌لحاظ هزینة بالای تعویض محورها مورد استفاده قرار می‌گیرند. روش اقتصادی‌تر آن است که علیرغم هزینة اولیه بالا، از یک محور پمپ مرغوب استفاده شود.

یاتاقان‌های محور پمپ می‌توانند از نوع بوش، ساچمه‌ای یک یا دو ردیفه و یا غلتکی باشند. به علاوه، در برخی از پمپ‌ها برای جلوگیری از ایجاد نیروی محوری انتهایی از یاتاقان‌های محوری خاص استفاده می‌شود. این یاتاقان‌های محوری معمولاً در پمپ‌های چندمرحله‌ای با فشار و ظرفیت بالا به‌کار می‌روند. در پمپ‌های با توان کمتر، پروانه و محور معمولاً از یاتاقان‌های موتور بیرون می‌زنند. در این صورت، تمام نیروهای شعاعی و محوری باید توسط یاتاقان‌های موتور جذب شوند.

در پمپ‌های بزرگ، موتورها معمولاً به محور پمپ جفت می‌شوند. محور به‌طور مستقل و برحسب طرح مورد استفاده بر روی یک یا دو یاتاقان قرار می‌گیرد. یاتاقان‌های روغن‌خور معمولاَ با یک مخزن همراه‌اند که دارای مقدار و نوع معینی از روغن می‌باشد. یا آنکه سازندة پمپ می‌تواند از یاتاقان‌های گریس‌خور استفاده کند. یاتاقان‌ها در درس دهم بیشتر مورد بحث قرار خواهند گرفت.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 8 سال بعد...
در در 24 آذر 1389 در 18:11، spow گفته است :

 

تعریف قطعات پمپ

 

 

شکل 2-2 مقطعی از یک پمپ گریز از مرکز یک مرحله‌ای با مکش انتهایی را نشان می‌دهد. پمپ‌های کارخانه شما ممکن است با توجه به تفاوتی که در ساختار آنها وجود دارد با پمپ‌های ارائه شده در این درس یکسان نباشند. لیکن تعاریف ارائه شده برای قسمت‌های مختلف آنها یکسان خواهد بود.

شکل 2-2: مقطع یک پمپ گریز از مرکز

 

o7sf8lfcle85402pw94t.jpg

 

برای نمایش قطعات پمپ از نوع ساده، پمپ‌های یک مرحله‌ای با یک دهانة مکش استفاده شده است. اما پمپ‌های گریز از مرکز نیز در طرح‌های چندمرحله‌ای با مکش دوگانه ساخته می‌شوند. نوع پمپ مورد استفاده برحسب مقدار سیال پمپ‌شونده و فشار لازم تعیین می‌گردد.

شکل 2-3 یک پمپ با مکش دوگانه را نشان می‌دهد. این پمپ بسیار شبیه پمپ با مکش واحد است. با این تفاوت که در آن سیال از هر دو طرف پروانه کشیده شده و از طریق یک دهنة خروجی رانده می‌شود.

 

 

شکل 2-3: مقطع یک پمپ گریز از مرکز با مکش دوگانه

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

پمپ‌های چندمرحله‌ای به‌صورت پمپ‌های با مکش واحد یا دوگانه عرضه می‌شوند. در این پمپ‌ها، آب از مرحله‌ای به مرحلة بعد از میان مجاری داخل پمپ عبور می‌کند. در هر مرحله، سرعت سیال افزایش یافته تا میزان ارتفاع آبدهی لازم به‌دست می‌آید. شکل 2-4 یک پمپ چندمرحله‌ای با مکش واحد را نشان می‌دهد.

 

 

شکل 2-4: یک پمپ چندمرحله‌ای با مکش واحد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

بدنه پمپ‌ها

پمپ‌های گریز از مرکز در کارخانه‌ها از لحاظ ساختمان و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند. از این رو، بدنة پمپ‌ها به‌صورت‌های مختلف ساخته می‌شوند، که چند مورد آن در شکل 2-5 نشان داده شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

از این تصاویر می‌توان دریافت که انواع مختلف پمپ‌ها با یکدیگر تفاوت‌های فیزیکی دارند. در ضمن، جنس بدنة پمپ‌ها می‌تواند از مواد مختلف مانند چدن، فولاد، یا برنز و یا آلیاژهای مقاوم در برابر خوردگی و سایش ساخته می‌شود. در جدول 2-1، چند مادة به‌کار رفته برای انتقال سیالات مختلف درج شده است.

گرچه اصول کلی پمپ‌ها یکسان است، اما طراحی داخلی آنها ممکن است بسیار متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، اثر آب در داخل بدنة پمپ‌های حلزونی آن است که نیروهای شعاعی نامتوازن ایجاد می‌کند. برای کاهش این اثر، مطابق شکل 2-6 از بدنة دو حلزونی استفاده می‌شود. در این طرح، یک مجموعة پرة دیگر جهت هدایت آب اضافه می‌شود. همچنین، نیروهای شعاعی داخلی اعمال شده توسط مایع بر پروانه و محور و یاتاقان آن بدین طریق متوازن می‌شوند.

 

 

شکل 2-6: نمونه‌ای از یک پوستة دوحلزونی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سلام

دوست عزیز هیچ کدوم از عکسهای تاپیک باز نمیشن متاسفانه

اگه مقدور باشه 1 pdf از کل مطلب بدید شاد شیم

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...