رفتن به مطلب

تفاوت های دنیای مردان و زنان


ارسال های توصیه شده

________________________________________

رابطه زناشويي مانند سکه، دو رو دارد. از يک‌سو مي‌تواند مايه شادي و آرامش باشد اما برخي مواقع نيز اين رابطه گرم قدري شکرآب مي‌شود. در اين مواقع همسران شروع به انتقاد کردن و غر زدن مي‌کنند. اين مشکلات اگر پيشرفته‌تر شود به خشم و پرخاشگري تبديل مي‌شود. امروز به ديدار دکتر حسين ابراهيمي‌مقدم، روان‌شناس، رفتيم تا با چند توصيه کاربردي در اين خصوص آشنا شويم...

سلامت : اصولا چرا روابط همسران دچار تيرگي مي‌شود؟

رابطه زناشويي هميشه با دنيايي از عشق و اميد و انتظار شروع مي‌شود. اميد به اينکه احساسات‌مان درک و پذيرفته شود و اميد به اينکه به جايگاه امني برسيم که احساس کنيم توسط نزديک‌ترين فرد زندگي‌مان حمايت مي‌شويم اما گاهي اين اميد در برخورد با واقعيت رنگ مي‌بازد، نيازها برآورده نمي‌شود و برداشت‌هاي اشتباه به تدريج روابط همسران را تيره مي‌سازد. در نتيجه خشم در روابط آنها رشد مي‌کند تا جايي که تمام اميدها و آرزوها نقش بر آب مي‌شود و به جاي آن تصاوير زيبا، صحنه‌هاي زشت و ملال‌آور در روابط حاکم مي‌شود و هريک از زوجين احساس تنهايي شديد مي‌کند و با اين احساس هر لحظه از هم دورتر مي‌شوند و حتي کارشان به پرخاشگري و خشم نيز مي‌رسد.

سلامت : چه عواملي را در خشمگين‌ شدن همسران موثر مي‌دانيد؟

شناخت ناکافي نسبت به خلق و خو و ويژگي‌هاي همسر که متاسفانه عدم آگاهي از تفاوت‌هاي جنسيتي نيز باعث دامن زدن به اين موضوع مي‌شود و همچنين عدم مهارت در فن گفتگو و ايجاد ارتباطي موفق و نيز عدم آگاهي از روش‌هاي صحيح برخورد با مسايل متفرقه و روزمره‌اي که شايد بسيار تکرار شود زمينه‌ساز ناراحتي و رفتارهاي پرخاشگرانه مي‌شود.

سلامت : مي‌توانيد مثال بزنيد؟

به طور مثال سکوت همسر، دير آمدن شوهر به منزل، کمک نکردن مرد در امور خانه، عدم تعادل در برقراري ارتباط همسران با خانواده و يا حتي مسايل تربيتي فرزندان از اين جمله‌اند.

سلامت : و چه‌طور مي‌توانيم خشم خودمان و همسرمان را کنترل کنيم؟

به خاطر داشته باشيد شناخت افرادي که با آنها در ارتباط هستيد همواره به نفع شماست. وقتي همسر خود را درست بشناسيد اين شناخت به ميزان زيادي در روابط زناشويي‌تان تاثير مي‌گذارد و بنابراين به عنوان نخستين و مهم‌ترين پيشنهاد توصيه مي‌شود،‌ سعي کنيد با شناخت و آگاهي بيشتر و دقيق‌تر از روحيات، احساس‌ها، ويژگي‌ها، مهارت‌ها، نقاط مثبت و منفي همسر خود بزرگ‌ترين گام را به سوي روابطي بهتر و صميمانه‌تر برداريد.

سلامت : تربيت خانوادگي هم در اين خصوص موثر است؛ نيست؟

به نکته مهمي اشاره کرديد! زن و شوهر علاوه بر آنکه از دو خانواده، با فرهنگ و تربيت متفاوت هستند از دو جنس متفاوت نيز هستند که هرچه آگاهي شما نسبت به اين موضوع و اين تفاوت‌‌ها بيشتر باشد زمينه بسياري از ناراحتي‌ها از بين مي‌رود.

سلامت : مي‌توانيد مصداق‌هايي از اين تفاوت‌ها را نام ببريد؟

مثلا نحوه برخورد زن و مرد در برابر مسايل و مشکلات يکي از اين مصداق‌هاست. به‌طور مثال زنان زماني که اوضاع بر وفق مرادشان نيست معمولا سريع تذکر مي‌دهند ولي مردان معمولا آن را در خود نگه مي‌دارند يا بعد از فشار عصبي و رواني، مردها معمولا گوشه‌گير مي‌شوند و در خود فرو مي‌روند ولي زن‌ها به هيجان مي‌آيند و مسايل را مطرح مي‌کنند و براي رسيدن به آرامش نياز به هم‌دردي دارند اما مرد نياز به زمان دارد که به تنهايي و بدون حضور کسي موضوع را با خودش موشکافي کند تا از لاک خود بيرون بيايد، پس بهتر است زنان باهوش متوجه باشند به هر دليلي که همسرشان عصبي و خشمگين شده به جاي بحث و گفتگو از همسر خود دور شوند و اجازه دهند او با خودش کنار بيايد.

سلامت : فکر نمي‌کنيد بعضي‌ها حتي همين کار همسرشان را هم نوعي بي‌احترامي تلقي کنند؟

اين دور شدن نبايد به نحوي باشد که بي‌احترامي به شمار رود بلکه با اين‌کار به همسر خود زماني براي خلوت کردن با خويش و آرام شدن داده‌ايد در ضمن خود شما مي‌توانيد از اين لحظه‌ها بهترين استفاده را جهت انديشيدن براي رفع مشکل و رسيدن به راه‌حل‌ها داشته باشيد. يک نکته ديگر را هم اضافه کنم که هميشه در حين خشم و ناراحتي بر ذهن خود و افکارتان مسلط شويد تا با دقت و توجه بيشتري بتوانيد در زمان و مکان مناسب با همسرتان گفتگو کنيد. ببينيد؛ مردان علاقه دارند مسايلشان را به تنهايي حل کنند لذا سعي مي‌کنند مشکلات‌شان را براي کسي بازگو نکنند اما زن‌ها دوست دارند با کسي حرف بزنند و مشکلات‌شان را مطرح کنند تا حس حمايتي آنها تقويت شود.

سلامت : پس به همين دليل است که هر وقت با همسرم دچار مشکل مي‌شوم بلافاصله با مادرش تلفني صحبت مي‌کند؟

(با خنده) احتمالا همين‌طور است.

سلامت : اگر اجازه بدهيد يک سوال خصوصي از شما بپرسم: من هنگامي که در خانه هستم علاقه عجيبي به خواندن روزنامه و گوش کردن اخبار دارم اما همسرم هميشه از اين کار ناراحت مي‌شود. به نظر شما بايد چه کارکنم؟

خواندن روزنامه و گوش دادن به اخبار نشان بي‌اعتنايي شما نسبت به همسر و خانواده‌تان نيست بلکه روشي است که معمولا مردان براي فراموش کردن مشکلات زندگي پيش مي‌گيرند.

سلامت : از تفاوت‌هاي مردان و زنان نکته ديگري باقي مانده است که بخواهيد اشاره کنيد؟

بله. خانم‌ها وقايع را با جزييات و صحنه به صحنه تعريف مي‌کنند ولي آقايان به کليات بسنده مي‌کنند و خيلي زود حوصله‌شان سر مي‌رود. همچنين اغلب خانم‌ها آنچه در ذهن و فکرشان مي‌گذرد را با صداي بلند با خود بيان مي‌کنند که گاه شوهران فکر مي‌کنند همسر از قصد به در مي‌گويد تا ديوار بشنود. يک نکته ديگر هم اينکه به علت جزيي‌نگري زنان در مسايل مختلف و حساسيت بيش از حد به جزييات معمولا حافظه زنان مانند بايگاني، پرونده‌اي قطور و بسيار گسترده دارد. آقايان از ياد نبرند زنان گاهي فقط نيازمند گوش شنوا هستند. با گفتن و گله کردن و گاهي از چيزي شکايت کردن روحشان سبک مي‌شود. مرد خوب همواره اين فرصت را به همسرش مي‌دهد. به حرف‌هاي او گوش مي‌دهد و با او همدلي مي‌کند. اين عمل را نه به‌صورت مکانيکي بلکه از روي رغبت و با تمام وجود به خاطر دل او انجام مي‌دهد زيرا که مطمئن است ثمره اين نوع رفتار او با همسرش اول از همه به خود او و به زندگي‌شان برمي‌گردد. به‌ياد داشته باشيد بيشتر زن‌ها از طريق محبت و عشق‌ورزي بهتر و راحت‌تر با شما کنار مي‌آيند تا با اهداي قطعه‌اي جواهر. به عواطف و گريه همسر اهميت دهيد و هنگام بروز خشم او را در آغوش بگيريد و به او اظهار محبت کنيد. يک نکته ديگر اينکه صداقت داشتن با بي‌گذشت بودن و خرده‌گيري فرق دارد، در بيان انتقادها کمي ملاحظه‌کارانه عمل کنيد.

سلامت : و خانم‌ها براي کنترل خشم‌شان چه کار کنند؟

اگر مردي در لحظات عصبانيت يا بعد از آن گفت: «مرا تنها بگذار» منظور اصلي او اين است که در آن لحظات به سکوت احتياج دارم تا به همسرم. اگر از شوهرتان مي‌خواهيد تا کاري برايتان انجام دهد و او مخالف است غرغر کردن و شاکي بودن از شرايط هيچ کمکي به حل مشکل نمي‌کند و باعث سردي روابط مي‌شود. همچنين زمان عنوان کردن هر مطلب را متناسب با روحيه، ظرافت و شرايط شوهرتان بشناسيد و در مواقعي که شوهر ناراحت و مضطرب است نقش تشديدکننده ناراحتي را بازي نکنيد. در زمان ناراحتي همسر، همزمان با غصه‌هاي شوهر، درد و دل خود را با او مطرح نکنيد و با به زبان آوردن و تکرار خاطره‌هاي تلخ گذشته، لحظه‌هاي خوشايند را خراب نکنيد و نکته مهم‌تر اينکه هرگز به گونه‌اي رفتار نکنيد که همسر شما احساس کند بدون حضور او زندگي شما به راحتي و آساني طي مي‌شود.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

تفاوتهای بیولوژیکی

۱- نـه تـنـها سـاخـتـار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد، بلکه مـردان و زنان از مغزشان بطـرز مــتفاوتی استفاده میکنند. در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود داشـته کـه بـه آنــها این توانایی را می دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند.

از طرف دیگر در مردان ارتبـاط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را میدهد تا دارای مهارت بیشتری در استدلالهای انتزاعی و هوش دیداری-فضایی باشند.

۲- بیشتر عادات مردان و زنان را می توان توسط نقش آنها در روند تکامل توضیح داد. بـا وجود آنکه شرایط زندگی تغییر کرده باز هم زنان و مردان تمایل دارند از برنامه بیولوژیکی خـود پیـروی کننـد. مـردان قـادر هستـند تــا مسیر حرکت خود را بخاطر بسپارند. زیـرا در گذشته مردان می بـایـست شـکـار خـود را ردیـابـی کـرده و آن را گـرفتــه و بـه خـانــه باز میگرداندند در حالی که زنان دارای دید محیطی بهتری میباشند که بـه آنـها کمک میـکند اتفاقات پیرامون مـنـزل خـود را زیـر نـظـر گـرفـتـه و خـطـر در حـال نـزدیـک شدن به خانه را شنـاسایی کنند. مـغز مــردان برای شکار کردن برنامه ریزی شده که حـوزه دید محدود و بـاریـک آنـها را توجـیـه مـی کند امـا مـغـز زنـان قـادر اسـت دامـنـه اطـلاعات وسیـعتری را رمزگشایی کند.

۳- مـردان صداهای گوشخراش، دست دادن محکم و رنگ قرمز را ترجیح میدهند. مـردان در حل مسائل فنی بهتر می باشند. زنان دارای گوش تیزتری میباشند و هنـگام صحبت کردن از واژه های بیشتری استفاده می کنند و در تکمـیل و اتـمام وظـایف بطور مستقل بهتر از مردان می باشند.

۴- هنگامی که مردان وارد اطاق می شوند بدنبال راه خروج میگردند، خـطـر احـتمالی را برآورد کرده و راههای گریز را می سنجد. در حالیکه زنان به چهره میهمانان توجه میکنند تا پـی ببرند که میـهمانـان چه کسانی بوده و چه احساسی دارند. مردان قادر میباشند تا اطلاعات را طبقه بندی کرده و در مغزشان ذخیره کنند. زنـان تمایل دارند تا اطلاعات را بارها و بارها در مغزشان مرور کنند. هنگامی که زنان مشکلاتشان را بـا مـردان در میان می گذارند دنبال راه حل نمیگردند آنها تنها نیاز دارند تا فردی به حرفهایشان گوش دهد.

تفاوتهای روانشناسی

۱- مردان موقعیتها و اوضاع را بطور کلی درک میکنند و تفکر کلی و جـامع دارند در حالی که زنان موضعی می اندیشند و بروی جزئیات و نکات ظریف تمرکز می کنند.

۲- مردان سازنده و خلاق می باشند. آنـهـا ریسک پذیـر بـوده و بـدنبال تجربه های جدید می باشند در حالی که زنان با ارزشترین اطلاعات را برگزیده و آن را به نسل بـعد انتقال می دهند.

۳- مردان در تفکرات و اعمالشان استقلال دارند در حالی که زنـان تـمـایل دارند از عقاید پیشنهادی دیگران پیروی کنند.

۴- ارزیابی زنان از خودشان در سطح پایینتری از مردان می بـاشد. زنـان تـمایل دارند از خودشان انتقاد کنند در حالی که مردان بیشتر از عملکرد خودشان رضایت دارند.

۵- مردان و زنان دارای معیارهای متفاتی برای رضایتمندی در زندگی می باشند. مردان برای شغل مناسب و موفقیت در کارها و زنان به خانواده و فرزندان ارزش قائل میباشند.

۶- مردان نیاز مبرمی دارند تـا بـه اهـدافشـان جـامـه عـمـل بـپـوشانـند اما زنان رابطه با دیگران را در درجه نخست اهمیت قرار می دهند.

۷- مردان دو برابر زنان بیمار می شوند البته زنان نیـز بـیشتر بـه سـلامتـی خود اهمیت میدهند.

۸- زنان درد و کار یکنواخت را بهتر از مردان تحمل می کنند.

۹- بر خلاف تصور عام مردان بیـشتر از زنـان حـرف زده و بیشـتر سـخنــان دیگران را قطع میکنند.

۱۰- مردان و زنان دارای حس حسادت یکسان بوده اما مردان بهتر میتـوانند این حس را پنهان سازند.

شما فکر می کنید تا چه حد جنس مخالف خود را می شناسید؟ آیا در ارتباط با آن خود را موفق احساس می کنید یا همیشه احساس سر خوردگی و شکست کرده اید ؟

لینک به دیدگاه

۱- نـه تـنـها سـاخـتـار مغز زنان و مردان با یکدیگر متفاوت می باشد، بلکه مـردان و زنان از مغزشان بطـرز مــتفاوتی استفاده میکنند. در مغز زنان اتصالات و ارتباطات بیشتری بین دو نیمکره چپ و راست وجود داشـته کـه بـه آنــها این توانایی را می دهد تا از مهارت گفتاری بهتری نسبت به مردان برخوردار باشند.

از طرف دیگر در مردان ارتبـاط کمتری بین دو نیمکره مغزشان وجود داشته و به آنها این قابلیت را میدهد تا دارای مهارت بیشتری در استدلالهای انتزاعی و هوش دیداری-فضایی باشند.

 

موضوع جالبیه!

فقط قسمت اولش رو خوندم ، امشب همه شو میخونم!

بله این قسمت اول واقعا تجربه شده اس.

خدا را شکر که بین اتصالات نیمکرههای مخ مردان ارتباط چندانی نیست:ws3:مهارت گفتاریمون پایینه!

ولی ماشالله خانوما!:ws3:

لینک به دیدگاه

به نظر بیایم اول یکی یکی تفاوت ها رو عنوان کنیم و خانوما و آقایون محترم نواندیش بیان در موردش نظر بدن البته به دور از تعصب.

یکی از این تفاوتها، نحوه ی ابراز احساساته. خانوما دوست دارن طرف مقابلشون علاقه اش رو بیان کنه، آقایون می گن خودش باید بدونه که دوستش دارم دیگه گفتن نداره :ws37:

چه جوری باید با این قضیه کنار اومد؟ آقایون چرا سختتونه که اینکار رو بکنید؟؟؟؟؟؟

لینک به دیدگاه
به نظر بیایم اول یکی یکی تفاوت ها رو عنوان کنیم و خانوما و آقایون محترم نواندیش بیان در موردش نظر بدن البته به دور از تعصب.

یکی از این تفاوتها، نحوه ی ابراز احساساته. خانوما دوست دارن طرف مقابلشون علاقه اش رو بیان کنه، آقایون می گن خودش باید بدونه که دوستش دارم دیگه گفتن نداره :ws37:

چه جوری باید با این قضیه کنار اومد؟ آقایون چرا سختتونه که اینکار رو بکنید؟؟؟؟؟؟

میدونی منا جان یه چیزی بین حیا و خجالت باعث این موضوع میشه!:w16:

من به شخصه دارم روی این موضوع تمرین میکنم:ws3: ، به نظر من باید باهم راحت باشن!

لینک به دیدگاه

خوب باید بدونن دیگه :ws3: کلاً ابراز احساسات واسه مردا سخته. واسه من یکی که خیلی سخته.

ولی باید سختی رو تحمل کنیم و بعضی وقتا این ابراز احساسات رو بکنیم :4chsmu1:

لینک به دیدگاه

آقایون از همین الان تمرین کنید چون این یکی از مهمترین چیزایی هستش که خانوما بهش توجه می کنن.

البته برای کسی که واقعا عاشق همسرش باشه اینکار اصلا سخت نیست که هیچی، لذت بخش هم هست:rose:

لینک به دیدگاه

سامني عليكم !

 

اين فيلم كوتاه رو ببينيد بد نيست ! يه جورايي به همين موضوع و ابراز احساست مربوط ميشه .. winking.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به نظر من اگر آقایون تنها یک پله قدم بردارند خواهند دید که شریک لحظات آنها با چه سرعتی ابراز علاقه خواهد کرد البته همیشه استثناعاتی هم وجود داره. اغراق در هر کاری زیان آوره

لینک به دیدگاه

خوب مهم همون قدم اوله :icon_pf (34):

من میخوام ولی نمیتونم. نه اینکه مسئله راحت نبودن و اینا باشه. اتفاقاً خیلی هم راحتم. ولی اصلاً نمیتونم ابراز احساسات زبونی بکنم.

حالا یکی هست 600تا قربون صدقه میره ولی در اصل دلش یه چیز دیگه هستش. من میگم حالا مثلاً 100بار بگم دوستت دارم چه فایده مهم اینه که با کارام اینو اثبات کنم. ولی بازم میگن ابراز احساسات زبونی یه چیز دیگه هستش. آخه چرا؟ اینکه فقط یه چیز ظاهریه :icon_pf (34):

من یا امثال من که نمیتونن چیکار کنن :ws52:

لینک به دیدگاه

محمد عزیز گاهی میشه با یک شاخه گل و یک لبخند هزار تا دوستت دارم گفت و به تکرار هم شنید :w139:. اما برای ارضاء نیاز های عاطفی شریک لحظه هامون نیاز به بیان و تاکید داریم هر چند کم و انگشت شمار:w16:

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

روان شناسان در مورد بروز تفاوت زن و مرد، هر دو عامل محیط و وراثت را سهیم می دانند. اما جامعه شناسان با روان شناسان اختلاف نظر فاحشی دارند. آنها معتقدند كه تفاوت های زن و مرد معلول تفاوت رفتاری است كه جامعه در مورد آنان پیش می گیرد و معتقدند كه دو جنس در اساس با هم هیچ تفاوتی ندارند، بلكه اجتماع موجب می شود كه آنها گرایش های متفاوت پیدا كنند و به زمینه های مختلف سوق داده شوند. از نظر جامعه شناسان تفاوت زن و مرد در جزییات است نه در كلیات. زیست شناسان عقیده دارند كه زن و مرد تفاوت های بنیادی دارند، بدین معنا كه تفاوت های آنها در درجه اول ارثی است نه محیطی. آنها معتقدند كه هر سلول بدن زن با هر سلول بدن مرد تفاوت دارد.

آنها قبل از آن كه به دنیا بیایند و تحت تأثیر نفوذهای اجتماعی قرار گیرند، كاملاً تمایز پیدا كرده و برای زن یا مرد شدن آماده می شوند.

ویژگی های ساخت و عملكرد اعضا و دستگاه های بدن دختران و پسران متفاوت است. این تفاوت طوری است كه پسران را برای زندگی فعال و پرجنب وجوش، و دختران را برای زندگی آرام آماده می كند. در استعداد تجسم فضایی، تشخیص جهت و هدف گیری، پسرها بهترند. از نظر كلامی دخترها برتری دارند، اما از نظر ادراك كلامی پسرها برترند.پسرها ارتباط های مكانیكی را بهتر درك می كنند و استعداد ریاضی بهتری نسبت به دخترها دارند، اما در كارهای دستی مخصوصاً كارهایی كه نیاز به چالاكی انگشتان دارند دخترها بهترند و چابكی انگشتان زنان به آنها اجازه می دهد كه ماشین نویس خوبی باشند. یكی از ویژگی های جالب زنان این است كه می توانند اطلاعاتی را برای مدت كوتاهی در حافظه خود نگه دارند كه با هم هیچ ارتباطی ندارند و به خود آنها نیز مربوط نیست. بر پایه همین توانایی است كه زن ها بهتر می توانند به منشی گری و كارهای دفتری اشتغال داشته باشند. دختران از دوران ابتدایی تا دانشگاه آن هم تا سطح لیسانس در مجموع بهتر از پسرها درس می خوانند و موفقیت های بیشتری به دست می آورند. اما بعد از فراغت تحصیل و به ویژه بعد از دوره لیسانس، معمولاً از رقابت دست برمی دارند و در صورت ازدواج، خود را كاملاً وقف خانواده می كنند. البته زنان شاغل، نویسنده، وكیل و پزشك هم وجود دارند اما كمتر به جاه طلبی و مقام پرستی روی می آورند و این امر به مقدار زیادی از شكوفایی استعدادهای آنها جلوگیری می كند. پسمی توان گفت كه علت محدودیت زن ها مسائل عاطفی است نه كمبود استعداد.

«ماتینا هورنر» می گوید زنان برای به دست آوردن موفقیت برانگیخته می شوند ولی در عین حال از موفقیت نیز می ترسند. هورنر می گوید: موفق شدن در دنیای رقابت طلب چیزی است كه خیلی از زنها از آن پرهیز می كنند زیرا ویژگی هایی را منعكس می كند كه به طور سنتی غیرزنانه به حساب می آید. كتاب «پرواز تنها، زنان مجرد در نیمه راه عمر» نوشته آسیب شناسان خانواده ـكارل آندرسون» و «سوزان استوارت»، با بررسی زندگی زنان و مردان قبل و بعد از تأهل، چنین نتیجه می گیرد كه مردان معمولاً پس از ازدواج پله های ترقی را طی می کنند و كارآمدتر، عاقل تر و نهایتاً موفق تر می شوند.

«دیوید اسكوس» پروفسور علوم رفتار شناسی بیان می كند كه كروموزم X پدری نه تنها از نظر وراثت خصوصیات زنانه نقش مهمتری را نسبت به كروموزوم X مادری ایفا می كند بلكه انتقال دهنده برخی مهارت های اجتماعی نیز هست و این بدین معناست كه مردان باید مهارت های اجتماعی را بیاموزند، در حالی كه زنان آن را در ساختمان ژنتیكی خود دارند و این امر با بسیاری از جنبه های بلوغ (روانی، اجتماعی، جنسی) در دختران و پسران نیز مطابقت دارد.

محققان استرالیایی اعلام كرده اند: آن قسمت از مغز كه برای صحبت كردن مورد استفاده قرار می گیرد در زنان نسبت به مردان 30-20 درصد وسیع تر است. شاید همین موضوع سبب می شود كه زنان در امتحانات بلاغت شفاهی، حافظه شفاهی و برخی مهارت های حركتی ظریف بهتر از مردان عمل كنند. در مطالعه ای كه با استفاده از فن رادیوگرافی و MRI صورت گرفت مشخص شد كه مردان تنها از سمت چپ مغز خود برای حل مسائل زبان شناسی استفاده می كنند در حالی كه زنان از هر دو نیمكره مغز سود می برند. توانایی زنان در استفاده همزمان از هر دو نیمكره مغز، آنها را قادر می سازد كه به هنگام صحبت كردن به مراكز عاطفی نیز دسترسی پیدا كنند و در ارتباطات عاطفی موفق تر عمل كنند. شاید این نكته را كه خانم ها مددكاران اجتماعی، مشاوران، آموزگاران و پرستاران موفق و خوبی هستند بتوان به این موضوع نسبت داد.

تفاوت هورمونی بین مرد و زن، مسئول قسمت بزرگی از تفاوت ها در تواتستوسترون ترشح شده در مردها اثر آنابولیكی پرقدرتی دارد؛ به این معنی كه موجب افزایش تولید پروتئین در تمام بدن به ویژه در عضلات می شود. در واقع حتی مردی كه فعالیت ورزشی زیادی ندارد اما تستوسترون زیادی دارد جثه عضلانی او 40 درصد بیشتر از زنان نظیر خود خواهد بود و قدرت او نیز به همین نسبت بیشتر است. هورمون جنسی زنان یعنی استروژن نیز احتمالاً مسئول قسمتی از اختلاف بین قدرت زن و مرد است، اگرچه اثر آن به همان شدت تستوسترون نیست. معلوم شده است كه استروژن رسوب چربی را در زنان به ویژه در بعضی بافت ها افزایش می دهد. بدیهی است این موضوع مانعی در برابر تولید حداكثر قدرت در ورزش هایی ایجاد می كند كه به سرعت یا قدرت بدنی بستگی دارد اما از طرف دیگر این موضوع می تواند در ورزش های استقامتی سخت كه برای تولید انرژی نیاز به چربی دارند یك كمك مؤثر به شمار آید. چنانکه ركورد رفت و برگشت بین دو سوی كانال مانش در حال حاضر متعلق به زنان است.

پسرها در پرتاب كردن توپ و دیسك بهتر از دختران هستند. شاید علت آن در اغلب موارد این باشد كه پسران برای بازی با توپ تقویت می شوند اما احتمالاً علت اساسی تری هم وجود دارد؛ شكل دست ها در دو جنس متفاوت است، مخصوصاً در دختران ساعد با بازو زاویه ای تشكیل می دهد كه در دست پسران وجود ندارد. بنابراین دختران به دلایل ژنتیكی و تشریحی نمی توانند موفقیت پسران را در پرتاب به دست آورند. نكته قابل توجه دیگر آن است كه اگر مرد و زنی را در جزیره ای دور افتاده رها كنید چگونگی وضعیت سوخت و ساز بدن در خانم ها منجر به آن خواهد شد كه زن بیش از مرد زنده بماند.

منابع

بارنت، آنتونی: انسان، ترجمه محمد رضا باطنی و طلعت نفرآبادی ، نشر نو، 1369

گایتون: فیزیولوژی پزشكی، ترجمه محمدحسن عامری و همكاران ، نشر اشارت ، 1382

گنجی، حمزه : تفاوتهای فردی،، نشر بعثت، 1380

مید، مارگارت : بلوغ در ساموآ، ترجمه مهین میلانی ، نشر ویس ، 1375

سیدمحمدی، یحیی : نظریه های شخصیت؛ شولتز، دوان، نشر دانشگاه آزاد، 1382

ستوده، هدایت الله و همكاران :مفاهیم بنیادی در جامعه شناسی، نشر آوای نور،

تبیان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...