رفتن به مطلب

سنــــگســــــــــار قصـــاصی که در قـــــرآن خدا هم نیــــست __+18 _ "خدایا نه از آهنم نه از سنگ"


ارسال های توصیه شده

من نظرات دوستان رو نخوندم ولی احتمال میدم دوستان هم اشاره کرده باشن

 

 

احکامی مثل سنگسار یا قطع کردن دست دزدو..... اگه با توجه به دستورات اسلا باشه عملا انجامش ناممکنه

 

 

مثلا در مورد قطع دست هفده شرط وجود داره که یکی از اونا این باشه که دزدی از روی نیاز نباشه

 

 

یا برای سسنگسار اگه اون شرایطی باید، اجرا بشه عملا شما نمیتونی کسیو سنگسار کنی

 

اگر هم با وجود همه این شرایط کسی محکوم به سنگسار شد بازم شرایط دیگه ای هست مثلا

شنیدم که کسی که سنگ پرت میکنه باید یه قران بزاره زیر بغلش و سنگ بزنه

شما خودتون امتحان کنین یه قران بزارین زیر بغلتون و در حالتی که قران نباید بیفته سعی کنین سنگ رو پرتاب کنین

 

یا اون روایت زنی رو بخونین که اومد به حضرت علی گفت من زنا کردم

و برخورد حضرت علی با اون زن

 

 

پس بیکار بودن اصلا گفتن سنگسار اصلا نباید اسمش میومد که کسی بدونه

ما داریم خودمونو فریب می دیم که توجیهش کنیم

این عقاید آدم حقیقی نیست حیوان هم این جنایات رو نمی کنه:shame:

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 179
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

با تشکر از دوستان که نظرات خوبی داده اند. :icon_gol:ولی بعضی دوستان خیلی سلیقه ای و سطحی جواب داده اند . که به نظر میرسه این دوستان خیلی تمایلی به جدی بحث کردن ونتیجه گیری ندارند . به این دوستان توصیه می شود که درصورت علاقه به شرکت در بحث نظرات منطقی و سوالات اساسی که گره گشایی میکنه بدن .:ws2:

ممنونننننننن میشم. ..:w16:

لینک به دیدگاه

برای روشن شدن بحث چند سوال مطرح میکنم اگه جواب بدید ممنون میشم.:icon_gol:

1- آیا حکم سنگسار از احکام فردی اسلام است یا از احکام اجتماعی؟

2- اگر از احکام اجتماعی است آیا احکام اولیه است (غیر قابل تغییر) یا احکام ثانویه(قابل تغییر)؟

3- چرا برای اثبات مسئله زنا یا لواط باید چهار شاهد باشد ولی در بقیه اثباتها مثل دزدی ، قتل ، طلب مال و ... دو شاهد کفایت می کند ؟

4- آیا مسائل منافی عفت و قباهت آن و توجه به پاکی نسل در ایران و کشورهای مسلمان مهمتر از کشورهای دیگر جهان نیست که باید مجازات های سنگین تری نسبت به سایر مسایل داشته باشد. ؟

  • Like 1
لینک به دیدگاه
این عقاید آدم حقیقی نیست حیوان هم این جنایات رو نمی کنه:shame:

برخی حیوانات مانند سگ و گربه که خودم دیدم اگه گشنه باشند فرزندان خودشان را می خورند. یا بز اگر جفت دیگری نیابد با مادر خودش جفت گیری می کند . وبسیاری موارد دیگر که ما انسانها حتی فکرش را نمی کنیم انجام می دهند. :jawdrop:

بهتر است انسان را که موجودی برتر است بانوع خودش مقایسه کنیم نه با موجوداتی دیگر.:ws46:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

برای روشن شدن بحث چند سوال مطرح میکنم اگه جواب بدید ممنون میشم.:icon_gol:

1- آیا حکم سنگسار از احکام فردی اسلام است یا از احکام اجتماعی؟

2- اگر از احکام اجتماعی است آیا احکام اولیه است (غیر قابل تغییر) یا احکام ثانویه(قابل تغییر)؟

3- چرا برای اثبات مسئله زنا یا لواط باید چهار شاهد باشد ولی در بقیه اثباتها مثل دزدی ، قتل ، طلب مال و ... دو شاهد کفایت می کند ؟

4- آیا مسائل منافی عفت و قباهت آن و توجه به پاکی نسل در ایران و کشورهای مسلمان مهمتر از کشورهای دیگر جهان نیست که باید مجازات های سنگین تری نسبت به سایر مسایل داشته باشد. ؟

 

این سوالا خیلی تخصصی هستن ...

اگر خیلی مایلید جواب رو بدونید بهتره از اشخاصی که می شناسید و در مورد این موضوع اطلاعات کافی دارن، بپرسید...

جوابش رو به ما هم بگید ...ممنون :flowerysmile:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

من فقط یکی 2 خط از پست استارت رو خوندم شاید از دوستان کسی گفته باشه اینو:

سنگسار حکم دینه یهوده ، ولی اونا معتقد سنگ اول رو باید کسی پرتاب بکنه که کوچکترین گناهی تا الان مرتکب نشده بنابراین اجرای حکم رو تا ظهور عیسی معلق کردن

ولی در اسلام ...

  • Like 1
لینک به دیدگاه
این سوالا خیلی تخصصی هستن ...

 

اگر خیلی مایلید جواب رو بدونید بهتره از اشخاصی که می شناسید و در مورد این موضوع اطلاعات کافی دارن، بپرسید...

 

جوابش رو به ما هم بگید ...ممنون :flowerysmile:

این سوالات خیلی هم تخصصی نیستن با یک مقدار دقت و مراجعه به اندوخته های ذهنی دوران دبیرستان میشه به بعضیهاش جواب داد.

1- این حکم فردی نیست مانند نماز و روزه و ... بلکه اجتماعی است زیرا باید در ملاء عام باشد. پس مربوط به اجتماع است .

2- چون سنگسار از حقوق الله است پس قابل تغییر نیست. یعنی از احکام اولیه است نه ثانویه .

3- مسئله زنا با چهار شاهد یا چهار بار اقرار ثابت میشه چون به عفت عمومی جامعه مربوطه و اسلام در مورد اثبات اون خیلی سختگیری کرده. چون نمی خواد توی جامعه این منکر به عنوان یک امر عادی باشه و قبحش بریزه و برخی از آسان بودن مجازات آن سوء استفاده کنند.

یعنی اینکه اگه دو نفر زن ومرد در خلوت گناه کنند ، مجازات اخروی دارند ولی مجازات دنیوی که سنگسار باشه نمی شوند. ولی اگه در چهار مجلس جدا اقرار کنند ثابت میشهو حکم درموردشون اجرا میشه. مگر اینکه قبل از اثبات و اقرار توبه کنند . که دیگه مجازات سنگسار ندارند واینکه توبه شون پذیرفته بشه یا نه با خداست و به قاضی مربوط نمیشه.

اغلب کسانی که مجازات سنگسار در حقشون میشه با اقرار ثابت میشه چون به قانون آگاه نیستند. ویا ندامت و پشیمانیشون رو بعد از اثبات ابراز میکنن که حکم ثابت شده .

4- اینکه قانون کشور ما به عنوان یک مجازات این رو پذیرفته یک بخشیش به فرهنگ جامعه برمیگرده. وگرنه توی کشورهای اروپایی و آمریکایی و ... رابطه مشروع ونامشروع براشون مهم نیست و چون براشون مهم نیست قانونشون هم آسون گرفته . برا همینه که اینهمه کاباره و ... دارند و قانونیه. توی بعضی کشورهای اسلامی هم برخی شهرهاش مرکز فساد قانونی داره !!!

مثلا : دبی در امارات و برخی شهر های عربستان یا مصر مالزی ، و ...

در هر کشوری قانون مجازات را برای پیشگیری از جرم و شدت و ضعف مجازات را با توجه به درجه اهمیت آن جرم تعیین می کنند . در یک کشور ممکن است مساله مهم اقتصاد باشد پس برای مفسدان مالی اعدام درنظر می گیرد مثل چین . ودر کشور ی دیگر مساله سیاسی یا اجتماعی یا ... مهم است

لینک به دیدگاه
من فقط یکی 2 خط از پست استارت رو خوندم شاید از دوستان کسی گفته باشه اینو:

سنگسار حکم دینه یهوده ، ولی اونا معتقد سنگ اول رو باید کسی پرتاب بکنه که کوچکترین گناهی تا الان مرتکب نشده بنابراین اجرای حکم رو تا ظهور عیسی معلق کردن

ولی در اسلام ...

 

نمی تونیم بگیم هرچیزی که تو دین یهوده پس اسلام نباید اون رو داشته باشه

چون اسلام و یهود هردو از طرف یک خدا فرستاده شده و اسلام مکمل دین تحریف شده یهود بوده.

اگه یهودی ها یک حکمی رو معلق کردن که توی دینشون این اجازه رو نداشته اند. دلیل نمیشه که مسلمونها هم احکام اسلام رو معلق کنند به تبعیت از یهود

مسلمانها تابع حکم خدا هستند نه حکم یهود.

لینک به دیدگاه

در کشور ما گاهی خود قانون خوب و روشن بیان نمیشه

یااینکه قانون کامله ولی خوب اجرا نمیشه

یا اینکه نظارت بر کار مجری قانون نمیشه

بعضی از قاضی ها هم بیشتر دوست دارند کشف جرم بشه تا اینکه طرف متنبه بشه .

داستان زنی که زنا داده بود و آمد خدمت حضرت علی (ع) و گفت که من زنا داده ام و مرا با اجرای سنگسار پاک کن. و تا چند سری امام علی از شنیدن حقیقت و اثبات حد سنگسار طفره رفت و با اسرار خود زن در چهار با ر آمد و اقرار کرد و بعد امام اجرای حکم رو تا وضع حمل و شیر خوردن بچه زن به تعویق انداخت شاید زن از اجرای حکم درحق خودش منصرف بشه . آخرش هم به زن گفت اگه تو سنگسار بشی و بمیری این بچه یتیم میشه وکسی نیست سرپرستی شو بکنه . که ناگهان یک فضولی پیداشد وگفت من حاضرم سرپرستی شو بعهده بگیرم . که امام علی خیلی از انکار فرد ناراحت شد وبعد هم مجبور شدند زن را سنگسار کنندو ...

لینک به دیدگاه

درمورد فیلم سنگسار ثریا : این فیلم در افغانستان ساخته شده و ماهیتی ضد ایرانی اسلامی دارد که از اول تا آخر فیلم با نگاهی فمنیستی ساخته شده و اگه بخواهیم آن رو نقد کنیم مثنوی هفتاد من می شود . ولی در یک جمله: همش دروغه...

لینک به دیدگاه
نمی تونیم بگیم هرچیزی که تو دین یهوده پس اسلام نباید اون رو داشته باشه

چون اسلام و یهود هردو از طرف یک خدا فرستاده شده و اسلام مکمل دین تحریف شده یهود بوده.

اگه یهودی ها یک حکمی رو معلق کردن که توی دینشون این اجازه رو نداشته اند. دلیل نمیشه که مسلمونها هم احکام اسلام رو معلق کنند به تبعیت از یهود

مسلمانها تابع حکم خدا هستند نه حکم یهود.

من فقط چیزی که میدونستم رو گفتم تو اون پست اصلا همچین منظوری نداشتم:icon_gol:

ولی خوب شما راست میگی ما عادت داریم هرچیزی رو از هر کسی بگیریم یه مارک اسلامی بچسبونیم روش و به چیزی که دوستش داریم تبدیلش کنیم:w16:

 

مثل این:

 

156525_322.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه
درمورد فیلم سنگسار ثریا : این فیلم در افغانستان ساخته شده و ماهیتی ضد ایرانی اسلامی دارد که از اول تا آخر فیلم با نگاهی فمنیستی ساخته شده و اگه بخواهیم آن رو نقد کنیم مثنوی هفتاد من می شود . ولی در یک جمله: همش دروغه...

سنگسار دروغه؟ آدمو تا نصفه دفن میکنن با سنگ انقدر میزننش تا مغزش متلاشی بشه بمیره ، آدم دلش نمیاد سگ حار رو اینجوری بکشه چه برسه به انسان

اینم که نگاه فمنیستیه یعنی خیلی چیزه بدیه؟؟ مثل همون اسرائیلیو آمریکایی قراره تابو بشه دیگه؟

  • Like 1
لینک به دیدگاه
سنگسار دروغه؟ آدمو تا نصفه دفن میکنن با سنگ انقدر میزننش تا مغزش متلاشی بشه بمیره ، آدم دلش نمیاد سگ حار رو اینجوری بکشه چه برسه به انسان

اینم که نگاه فمنیستیه یعنی خیلی چیزه بدیه؟؟ مثل همون اسرائیلیو آمریکایی قراره تابو بشه دیگه؟

 

سنگسار دروغه؟ آدمو تا نصفه دفن میکنن با سنگ انقدر میزننش تا مغزش متلاشی بشه بمیره ، آدم دلش نمیاد سگ حار رو اینجوری بکشه چه برسه به انسان

اینم که نگاه فمنیستیه یعنی خیلی چیزه بدیه؟؟ مثل همون اسرائیلیو آمریکایی قراره تابو بشه دیگه؟

 

اینکه حکم سنگسار هست دروغ نیست .

ولی اینکه این فیلم بر اساس واقعیت بوده دروغه . چون همچین اتفاقی توی ایران اونهم بعد از انقلاب بیفته یک دروغ شاخداره که قابل باور نیست قبل از انقلاب هم اینکه یکی اینجوری به این راحتی حکم بده و خودش هم اجرا بکنه و بعد هم اصلا کسی پیگیری نکنه که تو چیکاره بودی که محاکمه کردی ؟ قوه قضائیه بودی ؟ عدلیه بودی ؟ چی بودی؟

تا برسه به بعد انقلاب که خودمون این زمان رو درک کردیم واگه یه اتفاقی بیفته توی همه . یا حد اقل یک رسانه یا روزنامه نوشته میشه . یا یه جایی نقل میشه.

اگه بگیم این اتفاق توی افغانستان بوده باز قابل باورتره تا توی ایران . چون اونجا هنوز زندگیها قبیله ایه و اجرای قوانین سلیقه ای .

البته اینکه انسان رو با یک حیوان مقایسه کنیم . یک مغلطه است . و لی اینکه این حکم چقدر میتونه در پیشگیری ازارتکاب جرم موثر باشه قابل بحثه . ( به نظرم روی این مورد بحث بشه بهتره):w16:

درمورد فمنیسم هم تا چه تعریفی ازش داشته باشیم :

اگه خوب به این فیلم توجه کنیم ، میبینیم که از اول تا آخر داره زنها رو جنس مظلوم در جامعه نشون میده.

درحالیکه سنگسار یک حکمیه که هم برای مردها وهم برای زنها است تازه برای مردها بیشتره ! :ws52:(بپرس تا بگم )

در این فیلم کارگردان با نگاهی اینچنین ورود پیدا کرده که حتی برخی از احکام اسلامی رو هم از نگاه مردهایی که می خواهند بر زنها ظلم کنند وارونه بیان میکنه .

مثلا کدخدا به ثریا میگه وقتی مردی به زنش تهمت میزنه این زنه که باید ثابت کنه درحالیکه حکم اسلام اینه ، اونیکه تهمت میزنه باید ثابت کنه نه اونیکه متهمه.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
یه برچسب فمینیستی بزنید بفرستید بایگانی :banel_smiley_4:

اینکه این فیلم برچسب فمنیستی داره صحیحه اما اینکه بایگانیش کنیم صحیح نیست چون باید نقد بشه

اگه براساس واقعیته . کجا این اتفاق افتاده توی ایران یا یه جای دیگه مثل افغانستان یا یک کشور آفریقایی .که این خودش نشون میده که در جایی اتفاق افتاده که قانون نبوده و اداره یک روستا کدخدایی و قبیله ای و سلیقه ای بوده . درحالیکه در ایران حتی در دور افتاده ترین روستا ها هم چند سالیه که شورا داره وکدخدامنشی ور افتاده. تازه هیچ آخوندی هم نمیتونه به این راحتی حکم بده چه دولتی باشه یا غیر دولتی .

بر فرض که آخونده قاضی رسمی دادگستری بوده . توی اون روستای دور افتاده چه میکرده ؟!

اگرهم خیال پردازی کارگردانه یا نویسنده موضوع اجتماعی خوبیه که نتیجه اش میشه هرجایی قانون نباشه اینجوری ظلم میشه.

وصدها سوال دیگه که میشه مطرح کرد .

ولی میبینیم که این فیلم به طور فاهشی به ایران واسلام حمله میکنه وفقط کسانی اون رو میتونن باورکنن که از ایران واسلام آگاهی ندارند وهرچی گفته بشه باور می کنن.

هرچیزی رو ببینیم ولی زود باورش نکنیم. یا زود تکذیبش نکنیم سعی کنیم نقادانه وتحلیلی بررسی کنیم.:a030:

  • Like 1
لینک به دیدگاه
این فیلم رو بیخیال

الان شما دارید از سنگسار حمایت میکنین؟

درمورد خوب یا بدش نگفتم چون هرکشوری برای حفظ امنیت قانون میذاره ومجازات رو برای باز دارندگی میسنجه .

قانون جزایی ایران هم چون بر اساس بخشی از احکام جزایی اسلام تدوین شده اون رو به عنوان یک مجازات بازدارنده پذیرفته . ( بازدارندگی مجازات سنگسار در مورد علنی نشدن فحشا وزنای محصنه در اجتماع است . نه بازدارندگی از زنا . چون خیلی موارد زنا اتفاق می افته و کسی هم با خبر نمیشه .)

نظر شخصی من در مورد سنگسار و بازدارندگی از علنی شدن آن اینکه خوبه و می تونه با شدتی که داره عفت اجتماع رو حفظ کنه . آمارها هم همین رو نشون میده . چون هنوز اجتماع اون رو قبیح می دونه . درصورتیکه در برخی کشورهای دیگر که مجازاتی برای آن در نظر نگرفتن یا مجازاتش کمه قبحش ریخته شده و اگه دونفر تو خیابون هم اینکارو بکنن عین خیالشون نیست.

لینک به دیدگاه
درمورد خوب یا بدش نگفتم چون هرکشوری برای حفظ امنیت قانون میذاره ومجازات رو برای باز دارندگی میسنجه .

قانون جزایی ایران هم چون بر اساس بخشی از احکام جزایی اسلام تدوین شده اون رو به عنوان یک مجازات بازدارنده پذیرفته . ( بازدارندگی مجازات سنگسار در مورد علنی نشدن فحشا وزنای محصنه در اجتماع است . نه بازدارندگی از زنا . چون خیلی موارد زنا اتفاق می افته و کسی هم با خبر نمیشه .)

نظر شخصی من در مورد سنگسار و بازدارندگی از علنی شدن آن اینکه خوبه و می تونه با شدتی که داره عفت اجتماع رو حفظ کنه . آمارها هم همین رو نشون میده . چون هنوز اجتماع اون رو قبیح می دونه . درصورتیکه در برخی کشورهای دیگر که مجازاتی برای آن در نظر نگرفتن یا مجازاتش کمه قبحش ریخته شده و اگه دونفر تو خیابون هم اینکارو بکنن عین خیالشون نیست.

 

ببینید تو قرآن هم انسان به عنوان اشرف مخلوقات ازش اسم برده شده، واقعیت هم همینه ، وقتی موجودی به اسم انسان متولد میشه فارغ از تمامیه خصوصیات و داشته ها و نداشته ها ، به صرف انسان بودنش دارای حقوق و محترمه ، من کاری با جنبه حقوقی و بازدارندگی مساله ندارم ، ولی جایگاه انسان خیلی بیشتر از اینه که به چنین شکلی بمیره که مطمئنم خود شما هم دلتون نمیاد هیچ حیوونی رو اینطوری بکشین ، اگه کسی جرمی مرتکب شده و این جرم انقدر بزرگ هست که اون فرد از این پس، هر لحظه تو زندگیش میتونه به جامعه آسیب جبران نا پذیری بزنه و مجبوریم که اونو بکشیم (اگه نخوایم با حبس برای همیشه از زندگی اجتماعی محرومش کنیم) راه های انسانی تری برای کشتن هم وجود داره ، مثلا تزریق که طرف بدون احساس کوچکترین دردی میمیره.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

توجه داشته باشید ،که قبل از تعیین حکم سنگسار برای زنا ،آیات مربوط به زنا در قرآن کریم اینها بوده اند.

 

آیات 15 و 16 سوره نساء

 

15 وَ اللاّتی یَأْتینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتّى یَتَوَفّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبیلاً

16 وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللّهَ کانَ تَوّاباً رَحیماً

ترجمه:

 

15 ـ و کسانى از زنان شما که مرتکب زنا شوند، چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شاهد بر آنها بطلبید; اگر گواهى دادند، آنان (زنان) را در خانه ها (ى خود) نگاه دارید تا مرگشان فرا رسد; یا این که خداوند، براى آنها راهى قرار دهد.

16 ـ و از میان شما، آن مردان و زنانى که (همسر ندارند، و) مرتکب آن کار (زشت) مى شوند، آنها را آزار دهید! و اگر توبه کنند و (خود را) اصلاح نمایند، از آنها درگذرید! زیرا خداوند، توبه پذیر و مهربان است.

 

تفسیر:

 

شهادت بر فحشاء

 

این آیه، به طورى که غالب مفسران از آن فهمیده اند، اشاره به مجازات زنان شوهردارى است که آلوده «فحشاء» مى شوند، نخست مى فرماید: «آن کسان از زنان شما که آلوده به زنا شدند، چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شهود بر این کار دعوت کنید» (وَ اللاّتی یَأْتینَ الْفاحِشَةَ مِنْ نِسائِکُمْ فَاسْتَشْهِدُوا عَلَیْهِنَّ أَرْبَعَةً مِنْکُمْ).

واژه «فاحشة» چنان که قبلاً هم اشاره کرده ایم، در اصل، به معنى کار و یا گفتار بسیار زشت است، و اگر در مورد «زنا» و عمل منافى عفت، به کار مى رود، نیز به همین مناسبت است.

و این کلمه در 13 مورد در قرآن مجید آمده است، که گاهى در مورد «زنا»، گاهى در مورد «لواط» و گاهى در اعمال زشت ننگین به طور کلى استعمال شده است.

آن گاه مى فرماید: «اگر این چهار نفر، به موضوع (زنا) گواهى دادند، آنها را در خانه ها (خود) محبوس سازید، تا مرگ آنها فرا رسد» (فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتّى یَتَوَفّاهُنَّ الْمَوْتُ).

دلیل بر این که آیه فوق، اشاره به «زناى محصنه» مى کند، علاوه بر قرینه اى که در آیه بعد است، تعبیر به مِنْ نِسائِکُمْ: «از همسرانتان» مى باشد; زیرا این تعبیر در مورد همسران، در قرآن مکرر وارد شده است.

بنابراین، مجازات عمل منافى عفت براى زنان شوهردار در این آیه «حبس ابد» تعیین شده است.

ولى بلافاصله مى فرماید: «و یا این که خداوند راهى براى آنها قرار بدهد» (أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبیلاً).

بنابراین، باید مجازات حبس درباره آنها ادامه یابد، تا مرگ آنها فرا رسد، و یا این که قانون جدیدى از طرف خداوند براى آنها معین شود.

از این تعبیر، استفاده مى شود این حکم، یک حکم موقت بوده، و از همان آغاز اعلام شده است که در آینده حکم جدیدى درباره آنها نازل خواهد شد، و در آن موقع زنانى که مشمول این قانون شده اند، و هنوز در قید حیات هستند، طبعاً از زندان آزاد خواهند شد، و مجازات دیگرى نیز در مورد آنها عملى نخواهد گردید.

آزادى آنها از زندان به خاطر الغاى حکم سابق است، و اما عدم اجراى مجازات جدید درباره آنها به خاطر آن است که قانون مجازات شامل مواردى که قبل از آمدن قانون انجام یافته، نمى گردد، و به این ترتیب قانون آینده هر چه باشد، راهى براى نجات این زندانیان است، ولى البته این قانون جدید شامل حال تمام کسانى که در آینده مرتکب این عمل مى شوند خواهد بود (دقت کنید).

و اما این که بعضى احتمال داده اند منظور از جمله «أَوْ یَجْعَلَ اللّهُ لَهُنَّ سَبیلاً» این است که خداوند به وسیله دستور آینده درباره سنگسار کردن این گونه افراد، راهى براى آزادى آنها گشوده است، درست نیست; چرا که هیچ گاه با تعبیر لَهُنَّ سَبیلاً: «راهى به سود آنان» سازگار نمى باشد، چه این که اعدام راه نجات نمى باشد.

زیرا مى دانیم قانونى که بعداً در اسلام براى مرتکبین زناى محصنه، مقرر گردید، قانون «رَجْم» (سنگسار کردن) بود. (این قانون در احادیث پیامبر(صلى الله علیه وآله) به طور مسلّم وارد شده است، اگر چه در قرآن به آن اشاره اى نگردیده است).(1)

از آنچه در بالا گفتیم، روشن مى شود: آیه فوق هرگز نسخ نشده; زیرا نسخ در مورد احکامى است که از آغاز به صورت مطلق گفته شود، نه به صورت موقت و محدود، در حالى که آیه فوق «حبس ابد» را به عنوان یک حکم محدود و موقت ذکر کرده است.

و اگر مشاهده مى کنیم در پاره اى از روایات تصریح شده، که آیه فوق به وسیله احکامى که درباره مجازات عمل منافى عفت وارد شده، نسخ گردیده است، منظور از آن، نسخ اصطلاحى نیست; زیرا نسخ در زبان روایات به هر گونه تقیید و تخصیص حکم گفته مى شود (دقت کنید).

ضمناً باید توجه داشت: دستور محبوس ساختن این گونه زنان در خانه ها حکمى است که از یک سو به نفع آنهاست; چرا که از محبوس ساختن در زندان هاى عمومى به مراتب بهتر است، و از سوى دیگر، تجربه نشان داده زندان هاى عمومى اثر عمیقى در آلوده شدن اجتماع دارد; زیرا این مراکز معمولاً به صورت آموزشگاه بزرگ مفاسد درمى آید که افراد مجرم در آنجا تجربیات خود را در معاشرت دائمى توأم با وقت وسیع، در اختیار یکدیگر مى گذارند.

 

* * *

سپس در آیه بعد، حکم زنا و عمل منافى عفت «غیر محصنه» را بیان مى کند، و مى فرماید: «و از میان شما آن کسانى که اقدام به ارتکاب این عمل زشت مى کنند، آنها را آزار (و مجازات) کنید» (وَ الَّذانِ یَأْتِیانِها مِنْکُمْ فَآذُوهُما).

گرچه در این آیه تصریحى به زناى «غیر محصنه» نشده، ولى از آنجا که این آیه دنبال آیه گذشته آمده، و مجازاتى که براى زنا در این آیه ذکر شده، با مجازات آیه گذشته تفاوت دارد، و از آن خفیف تر است استفاده مى شود که: این حکم درباره آن دسته از مرتکبین زنا است، که در آیه قبل داخل نبوده اند.

و از آنجا که آیه قبل با قرینه اى که اشاره شد، مخصوص «زناى محصنه» است نتیجه مى گیریم، که این آیه حکم «زناى غیر محصنه» را بیان مى کند.

این نکته نیز روشن است که مجازات مذکور در این آیه یک مجازات کلى است، و آیه 2 سوره «نور» که حدّ زنا را یکصد تازیانه براى هر یک از طرفین بیان کرده، مى تواند، تفسیر و توضیحى براى این آیه بوده باشد، و به همین دلیل این حکم نیز نسخ نشده است.

در تفسیر «عیاشى» از امام صادق(علیه السلام) نیز در ذیل این آیه نقل شده، که فرمود: یَعْنِى الْبِکْرُ اِذا أَتَتِ الْفاحِشَةَ الَّتِى أَتَتْها هذِهِ الثَّیِّبُ فَآذُوهُما: «یعنى: منظور از این آیه مرد و زن بى همسر است، که اگر مرتکب عمل منافى عفت شوند، آنها را باید آزار داد (و مجازات کرد)».(2)

بنا بر آنچه گفتیم، کلمه «اللَّذانِ» اگر چه تثنیه مذکر است، منظور از آن، زن و مرد هر دو مى باشد، و به اصطلاح از باب «تغلیب» است.

جمعى از مفسران احتمال داده اند: این آیه درباره عمل زشت «لواط» بوده باشد، و آیه قبل را مربوط به «مساحقه» (هم جنس گرائى زنان) دانسته اند، ولى با توجه به رجوع ضمیر «یَأْتِیانِها» به کلمه «فاحشة» که در آیه قبل آمده است، استفاده مى شود که نوع عمل منافى عفت که در این آیه آمده، همانند نوعى است که در آیه قبل مى باشد.

بنابراین، یکى را درباره «لواط» و دیگرى را درباره «مساحقه» دانستن، خلاف ظاهر است (اگر چه هر دو نوع در یک جنس کلى یعنى هم جنس گرائى مشترکند) بنابراین هر دو آیه درباره «زنا» است.

از این گذشته، مى دانیم مجازات «لواط» در اسلام «اعدام» است، نه آزار رساندن و یا تازیانه زدن، و هیچ دلیلى نداریم که حکم آیه مورد بحث، نسخ شده باشد.

در پایان آیه اشاره به مسأله توبه و عفو و بخشش از این گونه گناهکاران کرده، مى فرماید: «اگر آنها به راستى توبه کنند، خود را اصلاح نمایند و به جبران گذشته بپردازند، از مجازات آنها صرف نظر کنید; زیرا خداوند توبه پذیر و مهربان است» (فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللّهَ کانَ تَوّاباً رَحیماً).

این دستور، در حقیقت راه بازگشت را به روى این گونه خطاکاران گشوده است که در صورت توبه و اصلاح، جامعه اسلامى آنها را با آغوش باز مى پذیرد و به صورت یک عنصر طرد شده اجتماع نخواهند بود.

 

ولى البته (همان طور که در کتب فقهى آمده) توبه در صورتى صحیح است که قبل از ثبوت جرم در دادگاه اسلامى، و اقامه شهود، و صدور حکم دادگاه، انجام یافته باشد، و گر نه توبه اى که بعد از صدور حکم باشد، هیچگونه تأثیرى نخواهد داشت.

از این حکم، ضمناً استفاده مى شود: هرگز نباید افرادى را که توبه کرده اند در برابر گناهان سابق، مورد ملامت قرار داد، جائى که حکم مجازات و حدّ شرعى، با توبه ساقط بشود، به طریق اولى باید مردم از گذشته آنها چشم بپوشند، همچنین کسانى که این حدّ درباره آنها جارى مى شود و بعد از آن توبه مى کنند، باید مشمول گذشت مسلمانان بوده باشند.

* * *

 

 

روش سهل و ممتنع قوانین کیفرى اسلام

 

گاه و بى گاه به مناسبت هائى مى پرسند: چرا اسلام قوانین جزائى و کیفرى سخت و طاقت فرسائى مقرر نموده؟

مثلاً در برابر یک بار آلوده شدن به زناى محصنه در آغاز، مجازات حبس ابد، مقرر گردید و سپس مجازات اعدام تعیین شد، آیا بهتر نبود مجازات هاى ملایم ترى در برابر این گونه اعمال تعیین گردد تا تعادلى در میان «جرم» و «کیفر» برقرار شده باشد؟!

ولى باید توجه داشت قوانین کیفرى اسلام گرچه ظاهراً سخت و شدید هستند، ولى در مقابل، راه اثبات جرم در اسلام به این آسانى نیست، و براى آن شرائطى تعیین شده که غالباً تا گناه علنى نشود، آن شرائط حاصل نمى گردد.

مثلاً: افزایش دادن تعداد شهود به چهار نفر که در آیه فوق به آن اشاره شده، به قدرى سنگین است که فقط افراد بى باک و بى پروا ممکن است مجرم شناخته شوند، بدیهى است این چنین اشخاص باید به اشدّ مجازات گرفتار شوند، تا عبرت دیگران گردند و محیط از آلودگى گناه پاک گردد.

همچنین براى شهادت شهود شرائطى تعیین شده، از قبیل رؤیت و عدم قناعت به قرائن، و هماهنگى در شهادت، و مانند آن، که اثبات جرم را سخت تر مى کند.

به این ترتیب، اسلام، احتمال یک مجازات فوق العاده شدید را در برابر این گونه گناهکاران قرار داده، و همین احتمال، اگر چه ضعیف هم باشد مى تواند در روحیه غالب افراد اثر بگذارد.

اما راه اثبات آن را مشکل قرار داده تا عملاً در این گونه موارد اعمال خشونت به طور وسیع انجام نگیرد، در حقیقت اسلام خواسته اثر تهدیدى این قانون کیفرى را حفظ کند، بدون این که افراد زیادى مشمول اعدام شوند.

نتیجه این که: روش اسلام در «تعیین مجازات» و «راه اثبات جرم» روشى است که حداکثر تأثیر را در نجات جامعه از آلودگى به گناه دارد، در حالى که افراد مشمول این مجازات ها عملاً زیاد نیستند و به همین جهت ما از این روش به عنوان روش «سهل و ممتنع» تعبیر کردیم.

* * *

منبع :تفسیر قرآن کریم،آیت اله مکارم شیرازی.

  • Like 2
لینک به دیدگاه

دو نکته دراین آیات و تفاسیر کاملا مشهوده:

  1. وجود چهار نفر شاهد .احتمال شاهد بودن چهار نفر مسلمان در آن واحد بسیارامکانش کمه ،پس این خودش نشونه اینه که چنین لغزشی اگر هم بوجود اومده باشه نیاز به دلیل بسیار قوی داره وعلنی داره . و این خودش یک نوع اغماض و چشم پوشی و بخشش بشمار میره،بالاخره خداوندبخشندست و عیب پوش بندگانش هست.وتا جائیکه ممکنه در اثباتش گذشت شده.
  2. نگه داشتن زن زنا کار درخانه. این نوع مجازات و حبس خانگی(زن اجازه ندارد از خانه خارج شود) باعث میشه بعد از مدتها ،زن از کارش پشیمون بشه ودل مرد به رحم بیاد و زن رو ببخشه.

البته من در کل با مجازات سنگسار مخالفم،

  • Like 2
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...