رفتن به مطلب

میل رادکان قوچان – (چناران)


Bahram Sh مهمان

ارسال های توصیه شده

Bahram Sh مهمان

نام معمار: محمد ریگی

سبک بنا: سلجوقی

دوره: ۶۰۰ ه. ق.- ۵۸۲ ه.ش.

در میان نام میلها بیش از همه به نمام رادکان برمی خوریم که دو تا از معروفترین آنها یکی در خراسان و دیگری در گرگان هنوز بپای هستند و جزء آثار بسیار زیبای معماری رازی (سبک معمول زمان دیلمیان و سلجوقیان و پیش از حمل مغول) بشمار می روند.

راد و رد در پهلوی به معنای نظم و ترتیب و رده آمده، رادکان درست در جاده ها همان کار را می کند که از نامش بر می آید. شاخصی است که مسافر را راهنمایی می کند و به راه پیمایی او نظم و ترتیب می دهد هر چند که این واژه را با راه همبستگی بسیار دارد و در بعضی از کتب مسالک بصورت رایگان هم آورده شده است با وجود این برجها در دشتها و جنگلهایی که بیشتر جایگاه پرورش اسب بوده و منطقه نسا، بخاطر داشتن اسبهای خوش اندام و نیرومند نامبردار شده است، این گمان را پیش می آورد که شاید با واژه دتیک و ریذک (کره اسب) نیز بی ارتباط نباشد و ممکن است رادکانها، گذشته از راهنمایی، جایگاه دیده بانی ستورسالاران نیز باشند.[۱]

با به روی کار آمدن سلجوقیان، علاوه بر مسجد، ساختن مقابر نیز در خاورمیانه به عنوان مهم ترین بنای مذهبی ، اهمیت پیدا می کند. مقابری که به شکل برج ساخته شده اند، ظاهرا با بناهایی از این گونه مربوط می شوند که در دوران قبل از اسلام وجود داشت و در نتیجه عوامل خاصی، دوران عباسیان را پشت سر گذاشته و به صورت ابنیه خشتی عظیم در آمده است.هنوز معلوم نیست که آیا شکل مدور و یا چند پهلوی آن دارای قدمت بیشتری است، بهر حال معروف ترین بنای یادبود چند پهلویی که باقی مانده بنای گنبد قابوس د گرگان است که به سال ۹۸۵ میلادی بر پایه ستاره مانندی ساخته شده و در بالا به سقف مخروطی شکل منتهی می شود.بعد ها در غرب ایران، انواع چند پهلویی آن (چهار-شش و ده پهلویی) رواج یافت، زیباترین نوع این مقابر که هنوز پای برجاست مقبره مومنه خاتون در نخجوان است که در سال ۱۱۸۶ میلادی ساخته شده است.برج های مدور با سقف مخروطی در ایران محبوبیت خاصی داشته است. در حقیقت هم نوع صاف آن و هم نوع پهلو دار آن با ستون های مدور و قبه های داخلی که به بنا شکل یک قیمه مجللی را می دهد، ساخته می شده، این امر کاملا بدیهی است که امراء ترک بیشتر در این فکر بودند که مقابر خویش را به شکل خیمه که تمام عمر در آن می زیستند در آورند.در فهرست ذکاء از دو معمار نام برده شده است. با توجه به تاریخ ساخت محمد ریگی معمار این بنا بوده است. در کتاب فهرست بناهای تاریخی و اماکن باستانی ایران نصرت الله مشکوتی در صفحه ۹۰ آمده است که این میل را به نام میل رادکان غربی هم می نامند که در قوچان در استان خراسان قرار دارد. بنای آن آجری ترک ترک و بشکل مدور ساخته شده، دارای گنبد هرمی است. ارتفاع آن در حدود ۲۵ متر است. در زیر قاعده گنبد میل آثار کتیبه ای مخلوط از آجر و کاشی دید می شود. در عداد آرامگاههای عهد سلجوقی بوده، و متعلق به قرن ششم هجری قمری است.

لینک به دیدگاه
  • 4 سال بعد...

میل رادكان در استان گلستان و درجنوب شهرستان كردكوی در روستای رادكان قراردارد و متعلق به قرن 5 هجری قمری و با شماره 145 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. میل رادكان بر روی صخره ای طبیعی ساخته شده ودارای پلان مدور به قطر داخلی6 متر و ضخامت 7/174سانتیمتر و به ارتفاع 90/24متراست. پوشش بنا به صورت دوپوسته بوده كه پوسته داخلی به صورت تخم مرغی وپوسته دوم (بیرونی)به صورت رك و سازه بنا آجری با ملات گچ است.ورودی آن در ضلع جنوبی و دارای كتیبه به خط كوفی تزیینی بوده هرچند درگذشته های دورتخریب شده است.

 

در زیر ناحیه پاكار گنبد رك كتیبه های زیبایی به خط كوفی و پهلوی با آجر و گچ اجرا شده كه نام بانی اثر و شروع كار بنا(407ه.ق) و سال اتمام (411 ه.ق) و نام معمارآن به اسم احمد ابن عمر نوشته شده است.

زيباترين قسمت بنا، در بخش فوقانى آن قرار دارد و مشتمل بر دو رديف قطاربندى و دو کتيبهٔ کوفى است که نام بانى آن و تاريخ ساختمان بر آن نوشته شده است. کتيبهٔ بنا به صورت کشيده نوشته شده است و عده‌اى آن را تقليدى از معمارى گنبد قابوس مى‌دانند. با اين تفاوت که گنبد برج رادکان به صورت دو پوش است و پوشش فوقانى به صورت مخروطه‌ بلندى جلب توجه مى‌کند و از شاهکارهاى معمارى قرون اوليه به شمار مى‌آيد

.

سردر ورودى بنا بر پرتگاهى مشرف است. طرح داخلى برج رادکان مدور و نماى بسيار ساده دارد. تمام بدنهٔ بنا از آجر ساخته شده و آجرهاى آن از نظر پختگى، رنگ و استحکام نظير آجرهاى گنبد قابوس است. ملاط به کار رفته در بنا گچ است. تا دورهٔ‌ قاجار، بر بالاى ورودى بنا، کتيبه‌‌اى به خط کوفى وجود داشته که به سرقت رفته است.

 

اين برج محل دفن يکى از اسپهبدان آل باوند طبرستان به نام ابوجعفر محمدبن ونوريان باوندى است. بناى برج در تاريخ ۴۰۷ هـ.ق شروع و در سال ۴۱۱ هـ.ق به پايان رسيده است

 

2546.jpg

 

 

RKA15072.jpg

 

 

 

 

images?q=tbn:ANd9GcT_bTRiSJ8Yb5jbXJYCX2tV94_-D40xrxL_JXxkmo0yxqxVNS8ejQ

 

 

 

 

 

 

 

1.jpg

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...