رفتن به مطلب

جیمز کارپنتر و دنیایی از نـــور و شــیشه


ارسال های توصیه شده

JamesCarpenter.jpg

 

جیمز کارپنتر یک هنرمند، معمار و از همه مهمتر یک کارشناس نابغه در استفاده از شیشه و نور است. او به خاطر طرح های شگفت انگیزش که ساختارهای نامرئی را مرئی و نمایان می­کند شناخته می­شود. استودیوی طراحی او در نیویورک قرار دارد. چیزهای زیادی درباره منهتن نیویورک می­توان گفت. اینجا مرکز سرمایه و تجارت جهان است و محلی که شاهد بروز حوادث تروریستی در 11 سپتامبر بود. اما جیمز کارپنتر ترجیح می­دهد که درباره کیفیت نور در منهتن صحبت و کار کند. جایی که نور در آن از دیدگاه وی حالتی شگفت انگیز ایجاد می­کند.

این روزها، این هنرمند نیویورکی همکاری گسترده ای با برخی از بهترین و شناخته شده ترین معماران جهان می­نماید تا با دانش و هنر خود ماهیت نور را در داخل و اطراف ساختمانهای آنها تغییر دهد. از جمله این معماران مطرح می­توان به نورمن فاستر Norman Foster""، اسکیدمور،اوینگس و مریل"Skidmore Owings and Merrill" ، ریچارد میر "Richard Meier"و نیکولاس گریمشا "Nicholas Grimshaw" اشاره کرد.

 

JamesCarpenter-1.jpg

لینک به دیدگاه

Curtain of Light

i7 World Trade Center, New York

Skidmore, Owings and Merrill

غشائی از نور

کارپنتر در بازسازی اولین ساختمان مرکز تجارت با شرکت SOM همکاری نمود تا از نور به عنوان یک اصل سازماندهی فضا استفاده نمایند. وی سیستم ویژه ای را در نمای این ساختمان به کار برد که نور خورشید را به داخل دیواره ای از غشاء شیشه ای هدایت می­کند. در چنین حالتی به نظر می­رسد که ساختمان با آسمان آمیخته می­شود.

JamesCarpenter-2.jpg

پایه این ساختمان را مجموعه ای از ترانسفورماتورهای الکتریکی که به منهتن جنوبی سرویس می­دهند اشغال کرده اند. کارپنتر سیستمی با نماهایی از جنس استینلس استیل ایجاد کرده که در صورت لزوم نور خورشید را برای تهویه بهتر جهت کارایی بیشتر ماشینها منعکس می­کند و درصورت عدم تمایل به دیواره ساده ای تغییر حالت می­دهد.

JamesCarpenter-3.jpg

 

در قسمت داخلی مجموعه و در محل راهرو و لابی آن، او با یک هنرمند خطاط به نام جنی هولزر ""Jenny Holzer همکاری نمود. هدف آنها ایجاد یک دیواره شیشه­ای به طول 70 فوت بود که ردیفی از کلمات را در داخل خود جای می­داد. در نتیجه، دیواره های این راهرو با شیشه و استینلس استیلی که در آن به کار برده شد، ردیفی از کلمات را در زوایای مختلف منعکس می­کرد و به بازدیدکنندگان این حس را می­داد که در داخل یک متن نورانی احاطه شده­اند. دیوار در عین نیمه شفاف بودن طوری طراحی شد تا هسته اصلی ساختمان را از سرو صداهای زاید محافظت کند.

JamesCarpenter-4.jpg

لینک به دیدگاه

Light in the Tunnel

Fulton Street Transit Center, New York

Nicholas Grimshaw

نور داخل تونل

 

 

Fulton Street Transit Center" " مرکز هدایت و کنترل خطوط متروی منهتن جنوبی می­باشد که توسط نیکلاس گریمشا طراحی شده است. این ساختمان روی سطح زمین ساخته می­شود. کارپنتر در همکاری با معمار این پروژه، سیستمی از بازتابنده­های نوری را داخل گنبد آن ایجاد کرده تا نور طبیعی روز را به زیر زمین و به داخل پیاده روهای تونل بتاباند.

JamesCarpenter-5.jpg

تونل خيابان Dey يك معبر پياده است كه خيابان Fulton را به ايستگاه متروی‌ مركز تجارت جهانی متصل می­كند. برای اين پروژه، طرحی توسط جيمز كارپنتر طراحی گشت كه شامل به كارگيری ديودهای ساطع كننده نور و راهبردهای اساسی در طراحی فضاهايی بود كه فارغ از نور طبيعی است. اين ديودها تنها در يك ديواره كه از جنس استينلس استيل است بطور منسجم و يكپارچه قرار دارند، در بقيه ديواره­ها از صفحات بازتابنده و مات استفاده شده است كه توهم فضايی چندگانه را بوجود می­آورد. در طراحی، عقايد مختلفی درباره فعل و انفعالات حركتی بررسی شده است و در اين تونل فضاهای فيزيكی همراه با گام­های عابرين پويايی پيدا می­كنند. در طول گذرگاه حركات مردم تبديل به جلوه­های بصری و نوری می­شود. ابرها مثالی از پويايی، نوارها مشخصه­ای از حركات جمعی عابرين در يك لحظه و چين خوردگی­ها نشانه اعوجاج­ها در يك زمينه و در يك سير خطی است.

JamesCarpenter-7.jpg

JamesCarpenter-6.jpg

JamesCarpenter-9.jpg

 

JamesCarpenter-8.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...