رفتن به مطلب

اصول پرورش پرنده مرغ مینا در منزل


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

07069515715e4cc9b943.gif

 

 

توزيع جغرافيايي: هندوستان و به طرف جنوب شرقي آسيا تا اندونزي.

 

● جيره ي غذايي: پلت(گرانول يا دانه كوچك) يا غذاي نرم، همراه با ميوه و غذاهاي زنده مثل كرم(مرغ مينا قادر به خوردن دانه نيست و بايد غذاي نرم در اختيار آن قرار گيرد)

 

 

 

●پرندگان نابالغ : ساكت تر آرامتر مي باشند و فاقد ريش هستند(ريش، چين خوردگي پوستي است كه در زير منقار پرندگان ديده مي شود) ريش فقط در پرندگان بالغ ديده مي شود.

 

 

 

● تعيين جنسيت : جنس نر و ماده كاملا شبيه يكديگر هستند؛ فقط جنس نر معمولا ريش بزرگتري دارد كه محسوس است.

 

 

 

● وي‍‍‍‍‍‍ژگي و جذابيتهاي پرنده : طبيعت بسيار فعال و شادابي دارد و توانايي آن در تقليد صداهاي مختلف فوق العاده است. با وجودي كه گونه هاي مختلفي تحت عنوان مرغ مينا ناميده مي شوند،تنها ميناي گريترهيل و تحت گونه هاي آن، مثل نژاد جاوان بزرگ، جزو پرندگان ارزشمند محسوب مي شوند. توانايي تقليد صداي ميناي گريترهيل و تحت گونه هاي آن خيلي بيشتروبهترازساير گونه هاي مرغ مينا است.

نگهداري مرغ مينا وقت زيادي مي طلبد، چرا كه قفس اين پرنده را بايد به طور مرتب و كامل تميز كرد. روزنامه اي كه در كف قفس اين پرنده قرار داده مي شود، بايد هر روز و يا حتي دو بار در روز تعويض شود.

ميله ي داخل قفس اين پرنده نيز بايد به طور مرتب شسته و تميز گردد امكانات و وسايل لازم براي آبتني روزانه ي مرغ مينا نيز بايد در قفس پرنده فراهم باشد. براي اين منظور، مي توان از يك كاسه ي سفالي كه در كف قفس پرنده قرار داده مي شود، استفاده كرد. همچنين، مي توان هنگام آبتني پرنده قسمت جلوي قفس را با يك ورقه ي پلاستيكي تميز پوشاند تا از خيس شدن موكت و فرش و ديگر اثاثيه ي منزل جلوگيري به عمل آيد.

مرغ مينا طبيعتا پرنده ي جسور و فعالي است و بر خلاف بسياري از طوطيها، اصلا خجالتي نيست. مرغ ميناي جوان را گاهي دهان باز نيز مي نامند، چرا كه اين پرنده خيلي زود به خوردن غذا از دست صاحب خويش عادت مي كند و در اين حالت، در حالي كه دهان خود را باز كرده است، انتظار غذا را مي كشد. پرهاي مرغ مينا در اواخر عمر مي ريزند، بدون آنكه مجددا جايگزين شوند. به عبارت ديگر، دچار ريزش پر مي گردد.

مرغهاي مينا، بخصوص مرغهاي ميناي پير را بويژه در ماههاي فصل زمستان، بايستي در دماي معتدلي نگهداري نمود تا دچار لرزش و اشكالات تنفسي نگردند.

مرغ مينا به طور طبيعي حساسيت كمتري در مقايسه با طوطيها دارند و به همين علت، با تغيير محيط زندگي، كمتر دچار ناراحتي و افسردگي مي شوند. در واقع، احتمالا اين پرندگان هيچ واكنش نا مناسبي پس از تغييرمحيط زندگي از خود نشان نمي دهند. تنها اشكال اساسي در رابطه با خريد مرغ ميناي سخنگو آن است كه سن پرنده در هنگام خريد قابل تخمين نيست. علاوه بر آن، پرندگان بالغ نه تنها گرانتر از پرندگان جوانترهستند، بلكه هيچ تضميني وجود ندارد كه پرنده ي بالغ خريداري شده اهلي باشد. از آنجايي كه مرغ مينا معمولا نسبت به اكثر طوطيها عمر كوتاهتري دارد و به عنوان مثال فقط تعداد اندكي از آنها بيش از 15 سال

زندگي مي كنند، بهتر است كه يك مرغ ميناي جوان خريداري كنيد.

جيره هاي غذايي مخصوص مرغهاي مينا پرورش دهندگان مرغهاي زينتي، مرغ مينا را در گروه پرندگان منقار نرم دسته بندي مي كنند؛ اما اين اصطلاح به جاي آنكه نشاندهنده ي وضعيت منقار پرنده باشد، بيشتر نشانگر عادتها و رفتارهاي غذايي اين پرنده است.

مرغ مينا، نه ميتواند دانه بخورد و نه نيازي به استخوان ماهي مركب و سنگريزه دارد. اين پرنده، فقط غذاي مخصوص پرندگان نرم را كه در حال حاضر در بسته بنديهاي مختلف و متعدد در بازار يافت مي شود، مصرف مي كند. بعضي از غذاها را مي توان بلافاصله پس از باز كردن بسته ي حاوي مواد غذايي مصرف كرد؛ در خالي كه تعداد ديگري از اين غذاها را بايد پيش از مصرف با آب مخلوط نمود. به خاطر داشته باشيد كه اگر مرغ ميناي شما مدتي است با يكي از انواع غذاهاي مخصوص پرندگان منقار نرم تغذيه مي شود و به آن عادت كرده است، هيچ گاه به طور ناگهاني غذايش را تغيير ندهيد، چرا كه اين كار سبب بروز ناراحتي و اختلالات شديد در دستگاه گوارش پرنده خواهد شد. تغيير جيره ي غذايي مرغ مينا بايد به تدريج صورت گيرد تا دستگاه گوارش پرنده فرصت كافي براي هماهنگي و عادت كردن به جيره غذايي جديد داشته باشد؛ بدين ترتيب از بروز اثرات نامطلوب تغيير جيره غذايي نيز كاسته مي شود.

لینک به دیدگاه

مرغ مینا (مرغ مقلد) بهتر است این پرنده را از وقتی خیلی کوچک است حدودا ۲ تا ۳ هفته ای خریداری کنید زیرا خطر مردن را هم پشت سر گذاشته.وقتی خیلی کوچک هستند و هیچ بال و پری در نیاورده اند بدنشان به باد حساس است و نباید در مجاورت باد قرار گیرند،

 

بهترین موقع برای خرید جوجه مرغ مینا ماه های خرداد و تیر است . برای خرید جوجه مرغ مینا می توانید با من تماس بگیرید تحویل در منزل شما در سراسر تهران.

 

پرنده های بزرگتر تا اخر عمر وحشی می مانند و بهتر است انها را در طبیعت رها کنید.

 

تعیین سن: هرچه بیشتر از سن مرغ مینا بگذرد دور چشم هایش بیشتر رو به رنگ زرد می رود. و با چین و چروکهای ریزی همراه می شود.

 

تعیین جنسیت کافیست به دهان باز این پرنده نگاه کنید اگر داخل دهانش سیاه رنگ بود یعنی نر

 

جنس نر بهتر است یا ماده؟ هر دوی انها مقلدین خوبی هستند و پرنده ماده هم به خوبی پرنده نر قدرت حرف زدن و فراگیری کلمات و جملات را دارد. اماعده ای اعتقاد دارند مرغ مینای نر سخنگوی بهتری است. اما در عوض مرغ مینای نر پس از ۲ سال که به بلوغ رسید مست می شود و در صورت امکان از خانه به دنبال جفت فرار خواهد کرد.

 

جیره غذایی: پرنده ای همه چیز خوار است انواع میوه ها و دانه ها و حشرات و جانوران کوچک مانند ملخ و پروانه. نوعی غذای اماده هم با قیمتی مناسب برای این پرنده در دسترس است با نام دانه پارس (پلت).

 

طول عمر: حداکثر ۱۵ سال ، در اواخر عمر پرها ریخته و رویش مجدد نخواهد داشت، در این دوران هم به مانند دوران کوچکی به باد و سرما حساس هستند.مرغهای مینای پیر را بویژه در ماه های سرد بایستی در دمای معتدلی نگه داشت تا دچار لرزش و اشکالات تنفنی نشوند.

 

مرغ مینا پرنده ای باهوش است که قدرت تقلید صدای فوق الاده ای دارد و می تواند کلمات زیادی را بیاموزد و صداهای اطرافش مانند صدای زنگ خانه یا تلفن یا دزدگیر ماشین و.... را به خوبی تقلید کند تا به انجا که به اشتباه بیفتید که مثلا این صدای تلفن است یا مرغ مینا !! مرغ مینای من صبح ها برای بیدار کردنم تمامی این صداها را در می اورد و در اخر به خاطر انکه گول نمی خردم بسیار ناراحت می شد زیرا اوایل سریع به اشتباه می افتادم و پا می شدم و مثلا میرفتم ببینم کیه زنگ خونه یا تلفن زده...

 

مرغ مینا پرنده حسودی است یعنی به وجود پرنده یا حیوان دیگری در خانه و نزد صاحبش حسادت می کند ، اگر از سوی کسی ازار ببیند فراموش نکرده و اگر موقعیت مناسب باشد بالاخره تلافی خواهد کرد.

 

شاید بتوان گفت مرغ مینا بهترین پرنده مقلدی است که تا کنون شناخته شده اما نگهداری از ان وقتگیر و دشوار است، مرغ مینا طبق عادت هنگام غذا خوردن خورده های میوه یا دانه ها و غذاهای نرم را به اینطرف و انطرف می پاچد روزنامه ای که در کف قفس این پرنده قرار داده می شود باید هر روز و یا ۲ بار در روز تعویض شود. میله داخل قفس این پرنده هم باید دائما شسته و تمیز شود. امکانات و وسایل لازم برای ابتنی روزانه مرغ مینا نیز باید در فقس پرنده فراهم باشد.برای این کار می توان از یک کاسه سفالی که کف قفس قرار داده می شود استفاده کرد. همچنین می توان پیش از ابتنی قسمت جلوی قفس را با یک ورقه پلاستیکی تمیز پوشاند تا از خیس شدن اطراف جلوگیری به عمل اید.

 

مرغ مینا بر خلاف طوطی ها اصلا خجالتی نیست و پیش روی غریبه ها و تازه وارد ها هم به راحتی صحبت می کنند.

 

 

حتما تا به حال دیده اید که جوجه ی پرندگاه مختلف کنار منقارشان "زرد رنگ " است ، در این حالت که کناره های منقار شل و نرم است جوجه توانایی نوک زدن به زمین و دانه برداشتن را ندارد. به خاطر همین است جوجه ی پرنده ای مانند گنجشک یا مرغ مینا یا... حتی پر و بال هم در اورده باشند و به اینطرف و انطرف هم بپرند اما باز مادرشان غذا را در دهانشان می گذارد. هنگامی که سن جوجه مرغ مینا از یک ماهگی گذشت قسمتهای زرد رنگ ناحیه منقار از بین رفته و جای خود را به یک منقار قوی و سفت می دهند که روز به روز محکمتر می شود ، در این حالت پرنده احساس جوانی و قدرت می کند.

 

مرغ مینا ها حتی انهایی که از اول به دست صاحب خود بزرگ شده اند ،دوست ندارد که در دست گرفته شوند. اما اگر مجبور شدید که یک مرغ مینا را دست بگیرید شب هنگام تاریکی بهترین موقعیت است چون قدرت دید کمتری در تاریکی دارد و احتمالا ضربات دردناک کمتری به شما وارد می کند هنگام تاریکی.

 

مرغ مینای گوشواره ای greater hill mynah

 

تصویری که میبینید از یک مرغ مینای greater hill mynah است که اصطلاحا انرا مرغ مینای گوشواره ای می نامند و بهترین نوع مرغ مینا است. قیمت ان از ۱۵۰ هزار تومان شروع میشود. به مانند مرغ میناهای دیگر بسیار جسور و فعال است.

 

ویژگی و جزابیتهای ویژه: طبیعت بسیار فعال و شادابی دارد و توانایی ان در تقلید صداهای مختلف فوق الاده است.

 

تعیین جنسیت: در این پرنده جنس نر و ماده کاملا شبیه به یکدیگر هستند، فقط جنس نر معمولا ریش بزرگتری دارد که محسوس است.

 

پرندگان نابالغ: ساکت تر و ارامتر می باشند و فاقد ریش هستند (ریش چین خوردگی پوستی است که در زیر منقار پایین این پرنده دیده می شود. ریش فقط در پرندگان بالغ دیده می شود.

لینک به دیدگاه
  • 5 ماه بعد...
  • 3 ماه بعد...
چیه دروغ میگم؟

 

این هم ناز و افاده واسه رسیدگی !!! :zadan:

 

مگه تخم دو زرده میذاره ؟

 

نخیر :banel_smiley_4:

 

اولا که حیوانی است به شدت فضول و تقس و یه کم بدذات :ws28: خیلی بامزست

 

دوما چنان ادات و در میاره و وقتی از در میای تو برات ذوق میکنه و تند تند صدات میکنه که بیشتر از آدم ازش خوشت میاد

سوما وقتی نشستی یا دراز کشیدی داری درس میخونی یواش از پشت سر بهت نزدیک میشه ،بعد تو خودت و میزنی به ندیدن اونم نزدیک تر میشه وبا سرعتی شبیه سرعت نور یکی از خودکارات و یا یکی از کاغذات و میدزده و بعد از یه نگاه پیروز مندانه پا میذاره به فرار :ws28:

چهارما وقتی گشنش میشه چنان سوزناک صدا میکنه مامانننننننن که فک میکنی جمیع اعضای خونوادش و یه جا از دست داده و پاک یادت میره که همین نیم ساعت پیش که داشت باهات بازی میکرد از ذوق زیادی چنان دستت و نوک زد که خون اومد!:ws3:

تازه راه رفتنش وقتی که بازش میکنی هم یه مسئله جداییه...همچین خرامان خرامان سینشو میده جولو و راه میره که وقتی نگاش میکنی فک میکنی این ببر مازندرانه و پذیرایی خونه هم قلمروئشه! همچین که داد میزنی " مینااااااااااااااااااااااا":w000:

چنان مثل موشک فرار میکنه که دلت میخواد بگیری دو دستی بچلونیش :ws47:

لینک به دیدگاه

دوست مامانم یه مرغ مینا داره، خودشون رفتن مسافرت ، اینو گذاشتن پیش ما، خیلی باحاله :texc5lhcbtrocnmvtp8 کثافت فقط فحش میده :texc5lhcbtrocnmvtp8

لینک به دیدگاه
  • 11 ماه بعد...

1-براي آموزش تقليد صدا مينا سي دي هستش كه پرنده فروش ها هم دارن ميفروشن. آيا كاربردي داره ؟؟؟

2-قفس ميناي من مربعي هست و كوتاه تر. آيا بايد حتما قفس مخصوص مينا بخرم كه بلند تر هست؟؟

3- ميناي من از 2 ماهگي دست دوستم بوده كه مرتب آواز ميخونده و صداي زنگ و اينارو در مياورده و با موزيك خوب ميخونده الان 8 الي 9 ماهش هست كه چند روزي ميشه داده به من حالا من هر كاري ميكنم صحبت نميكنه و بعضي وقتها پف ميكنه يه صحبتي ميكنه. و دستم رو از بيرون غذا ميدم نميخوره داخل ميبرم ميترسه مرتب اينطرف و آن طرف ميره. غذا رو فقط تو ظرف ميذاري داخل قفس ميخوره يكي هم هندوانه يا ميوه ميذارم روي ديوار قفسش بعد خودش ميخوره از تو دست نميگيره.

در صورتي كه پسرخاله ام مينا داره كه 3 سالش هست و از 2 سالگي دست اينا اومده و 1 سال هست پيش اينها هست روزي كه خريدش لال بود حرف نميزد الان حرف ميزنه صر و صدا ميكنه و تا پسرخاله من ميبينه خودش ور ميكشه و غريبه ها سمتش ميرن نوك ميزنه فرار نميكنه و نر هستش ولي براي من ماده هستش و اصلا نوك نميزنه فقط فرار ميكنه. در قفس باز ميذارم بيرون نمياد ولي از پشت قفس ميرم مياد بيرون بعد خودش ميره تو قفس.

4- يه سري خوندم كه نبايد تو دست گرفت بعد بعضي ميگن بايد تو دستت بگيري. يه بار حمام بردمش شستمش كه گفتن نيازي نيست بذار خودش آب تني كنه فقط براي گرفتن ناخن هاش بايد گرفتتش تا ناخن هاش رو گرفت ولي خيلي اذيت ميشه.

ممنون ميشم راهنمايي كنيد چيكار كنم تا اعتماد كنه و صحبت كنه

لینک به دیدگاه
1-براي آموزش تقليد صدا مينا سي دي هستش كه پرنده فروش ها هم دارن ميفروشن. آيا كاربردي داره ؟؟؟

 

شاید داشته باشه ولی سی دی ای که من گرفتم همش جملاتی بود که خوشایند نبود از زبون مینام شنیده بشه جملاتی مثل جانم علی

شهید کربلا حسین

برجمال محمد صلوات و از این قبیل جملات ....به نظر خود من مینا حرفای روزمره خانواده رو تکرار کنه خیلی بهتره ولی بازم سلیقه ایه

معمولا این سی دیا اینجورین

ضمن اینکه مینا بیشتر از زبون خودتون تکرار میکنه تا از نوار

 

اول سوت زدن و یادش بدین بعدش کلمات اسون مثل بیا یا بابا اولین کلمه رو که یادبگیره بقیه رو خودش از بین حرفاتون یاد میگیره مخصوصا اونایی که زیاد استفاده میکنین

 

 

2-قفس ميناي من مربعي هست و كوتاه تر. آيا بايد حتما قفس مخصوص مينا بخرم كه بلند تر هست؟؟

نه نیازی نیست...مینا به همه قفسی عادت میکنه البته تو اون بلند ترا راحت تره ولی اجباریم نیست

 

 

3- ميناي من از 2 ماهگي دست دوستم بوده كه مرتب آواز ميخونده و صداي زنگ و اينارو در مياورده و با موزيك خوب ميخونده الان 8 الي 9 ماهش هست كه چند روزي ميشه داده به من حالا من هر كاري ميكنم صحبت نميكنه و بعضي وقتها پف ميكنه يه صحبتي ميكنه. و دستم رو از بيرون غذا ميدم نميخوره داخل ميبرم ميترسه مرتب اينطرف و آن طرف ميره. غذا رو فقط تو ظرف ميذاري داخل قفس ميخوره يكي هم هندوانه يا ميوه ميذارم روي ديوار قفسش بعد خودش ميخوره از تو دست نميگيره.

 

دوستتون احتمالا گرفتتش مینا از اینکه بگیرنش خیلی بدش میاد و خیلیم یادش میمونه

از اول باید به توی دست غذا خوردن عادتش میدادین حالا که عادت نکرده خیلی طول میکشه تا دوباره عادت کنه مگر اینکه وقت بذارین

 

در صورتي كه پسرخاله ام مينا داره كه 3 سالش هست و از 2 سالگي دست اينا اومده و 1 سال هست پيش اينها هست روزي كه خريدش لال بود حرف نميزد الان حرف ميزنه صر و صدا ميكنه و تا پسرخاله من ميبينه خودش ور ميكشه و غريبه ها سمتش ميرن نوك ميزنه فرار نميكنه و نر هستش ولي براي من ماده هستش و اصلا نوك نميزنه فقط فرار ميكنه. در قفس باز ميذارم بيرون نمياد ولي از پشت قفس ميرم مياد بيرون بعد خودش ميره تو قفس.

 

این رفتارای مینا به نر و ماده بودنش ربطی نداره من هم نرش و داشتم هم الان مادش و دارم

فقط به نحوه رفتارتون باهاش ربط داره

ماده ها تنها فرقشون اینه که یه کم دیر تر حرف میزنن اونم در حد یکی دوماه نه بیشتر

کلا میناها رفتارا و خلق وخوی متفاوتی باهم دارن موجودات جالبین

خیلی باهوشن

مینای من برعکس اینی که شما میگین با نوک زدن ابراز علاقه میکنه

کسایی رو که دوست داره به شوخی نوک میزنه و همراه با نوک زدن جیغ میزنه یا حرف میزنه

 

4- يه سري خوندم كه نبايد تو دست گرفت بعد بعضي ميگن بايد تو دستت بگيري. يه بار حمام بردمش شستمش كه گفتن نيازي نيست بذار خودش آب تني كنه فقط براي گرفتن ناخن هاش بايد گرفتتش تا ناخن هاش رو گرفت ولي خيلي اذيت ميشه.

ممنون ميشم راهنمايي كنيد چيكار كنم تا اعتماد كنه و صحبت كنه

 

نباید تو دست بگیرینش اگه فرصتش و دارین بذارید گرسنه بمونه و مجبور شه از دستتون غذا بخوره

اون وقت دنبالتونم راه میفته

خود من توی خونه تنها کسی هستم که تو دست میگیرمش چون ناخنا و نوکش و خودم کوتاه میکنم که اونم راهی داره که اذیتش نکنید زیاد

تو خونه از تنها کسی که میترسه منم

زیادم جوابم و نمیده با بقیه که نمیگیرنش بهتره تا میپرسن خوبی فوری میگه خوبم

ابراز احساسات میکنه

 

واسه حرف زدنشم اگه جلوتون الان حرف نمیزنه طبیعیه ...کلا جلوی غریبه ها معمولا حرف نمیزنه

مگر اینکه خوشش بیاد از کسی

ولی جلوی خانواده چن ماه که بگذره و بهشون عادت کنه به راحتی حرف میزنه و حتی جواب میده

 

برای حمام کردنشم خودش این کار و میکنه شما که حموم میبریدش آب تو گوشش میره هم خوشش نمیاد هم ممکنه عفونی بشه بهتره خودش اب تنی کنه

ظرف بزرگ براش بذارید کامل توش اب تنی میکنه فقط نذارید آبش کثیف و مونده بشه یه روز در میون آب تازه بذارید براش

کلا میناتون و به تمیزی عادت بدین زیرش و تند تند عوض کنید سالم تر میمونه

لینک به دیدگاه
شاید داشته باشه ولی سی دی ای که من گرفتم همش جملاتی بود که خوشایند نبود از زبون مینام شنیده بشه جملاتی مثل جانم علی

شهید کربلا حسین

برجمال محمد صلوات و از این قبیل جملات ....به نظر خود من مینا حرفای روزمره خانواده رو تکرار کنه خیلی بهتره ولی بازم سلیقه ایه

معمولا این سی دیا اینجورین

ضمن اینکه مینا بیشتر از زبون خودتون تکرار میکنه تا از نوار

 

اول سوت زدن و یادش بدین بعدش کلمات اسون مثل بیا یا بابا اولین کلمه رو که یادبگیره بقیه رو خودش از بین حرفاتون یاد میگیره مخصوصا اونایی که زیاد استفاده میکنین

 

 

2-قفس ميناي من مربعي هست و كوتاه تر. آيا بايد حتما قفس مخصوص مينا بخرم كه بلند تر هست؟؟

نه نیازی نیست...مینا به همه قفسی عادت میکنه البته تو اون بلند ترا راحت تره ولی اجباریم نیست

 

 

3- ميناي من از 2 ماهگي دست دوستم بوده كه مرتب آواز ميخونده و صداي زنگ و اينارو در مياورده و با موزيك خوب ميخونده الان 8 الي 9 ماهش هست كه چند روزي ميشه داده به من حالا من هر كاري ميكنم صحبت نميكنه و بعضي وقتها پف ميكنه يه صحبتي ميكنه. و دستم رو از بيرون غذا ميدم نميخوره داخل ميبرم ميترسه مرتب اينطرف و آن طرف ميره. غذا رو فقط تو ظرف ميذاري داخل قفس ميخوره يكي هم هندوانه يا ميوه ميذارم روي ديوار قفسش بعد خودش ميخوره از تو دست نميگيره.

 

دوستتون احتمالا گرفتتش مینا از اینکه بگیرنش خیلی بدش میاد و خیلیم یادش میمونه

از اول باید به توی دست غذا خوردن عادتش میدادین حالا که عادت نکرده خیلی طول میکشه تا دوباره عادت کنه مگر اینکه وقت بذارین

 

در صورتي كه پسرخاله ام مينا داره كه 3 سالش هست و از 2 سالگي دست اينا اومده و 1 سال هست پيش اينها هست روزي كه خريدش لال بود حرف نميزد الان حرف ميزنه صر و صدا ميكنه و تا پسرخاله من ميبينه خودش ور ميكشه و غريبه ها سمتش ميرن نوك ميزنه فرار نميكنه و نر هستش ولي براي من ماده هستش و اصلا نوك نميزنه فقط فرار ميكنه. در قفس باز ميذارم بيرون نمياد ولي از پشت قفس ميرم مياد بيرون بعد خودش ميره تو قفس.

 

این رفتارای مینا به نر و ماده بودنش ربطی نداره من هم نرش و داشتم هم الان مادش و دارم

فقط به نحوه رفتارتون باهاش ربط داره

ماده ها تنها فرقشون اینه که یه کم دیر تر حرف میزنن اونم در حد یکی دوماه نه بیشتر

کلا میناها رفتارا و خلق وخوی متفاوتی باهم دارن موجودات جالبین

خیلی باهوشن

مینای من برعکس اینی که شما میگین با نوک زدن ابراز علاقه میکنه

کسایی رو که دوست داره به شوخی نوک میزنه و همراه با نوک زدن جیغ میزنه یا حرف میزنه

 

4- يه سري خوندم كه نبايد تو دست گرفت بعد بعضي ميگن بايد تو دستت بگيري. يه بار حمام بردمش شستمش كه گفتن نيازي نيست بذار خودش آب تني كنه فقط براي گرفتن ناخن هاش بايد گرفتتش تا ناخن هاش رو گرفت ولي خيلي اذيت ميشه.

ممنون ميشم راهنمايي كنيد چيكار كنم تا اعتماد كنه و صحبت كنه

 

نباید تو دست بگیرینش اگه فرصتش و دارین بذارید گرسنه بمونه و مجبور شه از دستتون غذا بخوره

اون وقت دنبالتونم راه میفته

خود من توی خونه تنها کسی هستم که تو دست میگیرمش چون ناخنا و نوکش و خودم کوتاه میکنم که اونم راهی داره که اذیتش نکنید زیاد

تو خونه از تنها کسی که میترسه منم

زیادم جوابم و نمیده با بقیه که نمیگیرنش بهتره تا میپرسن خوبی فوری میگه خوبم

ابراز احساسات میکنه

 

واسه حرف زدنشم اگه جلوتون الان حرف نمیزنه طبیعیه ...کلا جلوی غریبه ها معمولا حرف نمیزنه

مگر اینکه خوشش بیاد از کسی

ولی جلوی خانواده چن ماه که بگذره و بهشون عادت کنه به راحتی حرف میزنه و حتی جواب میده

 

برای حمام کردنشم خودش این کار و میکنه شما که حموم میبریدش آب تو گوشش میره هم خوشش نمیاد هم ممکنه عفونی بشه بهتره خودش اب تنی کنه

ظرف بزرگ براش بذارید کامل توش اب تنی میکنه فقط نذارید آبش کثیف و مونده بشه یه روز در میون آب تازه بذارید براش

کلا میناتون و به تمیزی عادت بدین زیرش و تند تند عوض کنید سالم تر میمونه

 

ممنونم دوست عزيز. الان مدتي هست كه از دستم نان و برنج ميخوره و يه جا گفتن نان زياد نده چون بي كيفيت هستن جوش شيرين مواد ديگه داره. ولي برنج مشكلي نيست. برنج رو هم ميشورم روغن نداشته باشه بعد ميدم عاشق برنج هست و بوي برنج ميخوره به قفس ميكوبه خودش رو.

الان بهتر شده هر از گاهي سر و صدا ميكنه بعد موزيك ميذارم با بعضي موزيك ها شروع ميكنه سر و صدا ميكنه.

ظرف آب گذاشتم اصلا آب تني نميكنه فقط آب ميخوره. البته خود پرنده فروش هم گفت ببرين زير دوش خوشش مياد و چون گرمسيري هستن هر روز بايد آب تني كنن.

سنگ پا گذاشتم نوكش تميز نميكنه ميگن بايد كنار ظرف آب بذاري كه امكانش نيست روي ديواره گذاشت.

نوكش هم كه بلد نيستم بايد برم پيش يه دكتر مخصوص پرنده ها بهم معرفي كردن كه هم قطره ميده كه ويروس نگيره و ويروس منتشر نكن براي ريه ها ما هم خوب نيست و آمپول هم ميزنه. نوكش رو هم كوتاه ميكنه. البته ميناي من زياد نوكش رو به چوب و قفس ميماله. ناخن هاش هم يه كوچولو سفيد بود كوتاه كردم. ولي ميخواي تودستت بگيريش خيلي ميترسه همش به اين طرف و اون طرف ميكوبه خودش رو ولي راه ديگه اي نداره؟ داره؟؟ بعضي هم ميگن كوتاه نكردي مشكلي پيش نمياد.

ميخوام برم يه جا هست نمايندگي پرنده هست اسباب بازي مخصوص هر پرنده هم داره براش بگيرم.

در كل الان بهتر شده بيشتر صدا ميكنه و صداش ميكنيم حرف نميزنه ولي با صداي خودش جواب ميده. حتي از دست دوستم غذا نميگرفته ولي الا از دست خانواده من ميگيره.

در قفسش هم مرتب بازه ولي بيرون نمياد از پشت بري بترسه مياد بيرون. حالا منتظرم يه 2 ماه بگذره تا كاملا عادت كنه.

ممنونم

لینک به دیدگاه

ممنونم دوست عزيز. الان مدتي هست كه از دستم نان و برنج ميخوره و يه جا گفتن نان زياد نده چون بي كيفيت هستن جوش شيرين مواد ديگه داره. ولي برنج مشكلي نيست. برنج رو هم ميشورم روغن نداشته باشه بعد ميدم عاشق برنج هست و بوي برنج ميخوره به قفس ميكوبه خودش رو.

کلا مینا موجود شکمویییه بیشتر تمایل به غذاهای ما داره تا غذای خودش ولی غذای خودش و بیشتر بهش بدین چون غذاهای ما چربی و نمک و شکر داره که همش برای مینا بده

بیشتر پرنده ها زود قندشون بالا میره مخصوصا مینا وقتیم که قندش بالا بره پاهاشون فلج میشه و میمیرن

نمک مقدار کمش خوبه براشون اما چربی و کلا مواد غذاییه ما باعث عفونت میشه تو بدنش

مینای خود من پارسال تقریبا داشت میمرد به خاطر همین برنج و غذا خوردن

چون به غذاهای ما عادت کرده بود دیگه دون خودش و هم نمیخورد کلا بیشتر بذارید غذای خودش و بخوره هر از گاهی بهش یه کم میوه بدید

عفونت دستگاه گوارشش در عرض دو سه روز میکشتش

 

الان بهتر شده هر از گاهي سر و صدا ميكنه بعد موزيك ميذارم با بعضي موزيك ها شروع ميكنه سر و صدا ميكنه.

تو پست بالا گفتین یه چیزایی میگه انگار...مینا اگر قبل از 7-8 ماه حرف نزنه معمولا دیگه به حرف نمیفته حداقل تا 4-5 ماهگی باید سوت زدن و یاد بگیره اگه حرف نمیزنه تا الان سریع تر به حرف بندازیدش وگرنه فقط جیغ کشیدن یا چهچه زدن و یاد میگیره و دیگه حرف نمیزنه

ظرف آب گذاشتم اصلا آب تني نميكنه فقط آب ميخوره. البته خود پرنده فروش هم گفت ببرين زير دوش خوشش مياد و چون گرمسيري هستن هر روز بايد آب تني كنن.

 

معمولا آب تنی میکنن شاید ظرفش کوچکه

 

سنگ پا گذاشتم نوكش تميز نميكنه ميگن بايد كنار ظرف آب بذاري كه امكانش نيست روي ديواره گذاشت.

نوكش هم كه بلد نيستم بايد برم پيش يه دكتر مخصوص پرنده ها بهم معرفي كردن كه هم قطره ميده كه ويروس نگيره و ويروس منتشر نكن براي ريه ها ما هم خوب نيست و آمپول هم ميزنه. نوكش رو هم كوتاه ميكنه. البته ميناي من زياد نوكش رو به چوب و قفس ميماله. ناخن هاش هم يه كوچولو سفيد بود كوتاه كردم. ولي ميخواي تودستت بگيريش خيلي ميترسه همش به اين طرف و اون طرف ميكوبه خودش رو ولي راه ديگه اي نداره؟ داره؟؟ بعضي هم ميگن كوتاه نكردي مشكلي پيش نمياد.

 

کوتاه نکردن نوکش باعث میشه نوک بالاش بلندتر میشه نمیذاره راحت غذا و دونه رو به نوکش بگیره و بخوره

ناخناشم وقتی بلند میشه نیم دایره ای شکل میشه و هم نمیتونه راحت از این چوب به اون چوب بره ودائم پاش گیر میکنه هم اینکه مینا خودش و با پاهاش و نوکش تمیز میکنه وقتی ناخنا و نوکش بلند میشه نمیتونه لای پراش و خوب تمیز کنه

مینارو تو دستاتون فشار ندین بذارین راحت باشه با یه دست پشتش و بگیرین و یه دستتونم جلوی پاهاش بگیرین پاهاشو به انگشتاتون تکیه میده و راحت تو دستتون میمونه وقتیم میخواد فرار کنه یا ورجه وورجه میکنه یه کم دستاتون و بسته تر نگه دارید آروم میشه

 

 

واسه گرفتن نوکش کار خاصی لازم نیست بکنید فقط نوک بالاش که بلند شده نسبت به نوک پایین رو با ناخن گیر بگیرید به اندازه یکی دو میلیمتره

از بقلا هم بلند میشه البته ....معمولا قسمتای کناری نوک بالا یه کم پایین میاد و روی نوک پایین و میگیره ،ولی خیلی کمه، زیادم مشکل ساز نیست.

اونم با سوهان کشیدن درست میشه ولی کاریش نداشته باشین هم مشکلی نیست

برای ناخن هاشم فقط باید دقت کنید که از گوشت نگیرید چون خون میاد و حیوون و اذیت میکنه

فقط تیزیه نوک ناخنش و هر چن هفته یه بار بگیرید، کار سختی نیست.

 

ميخوام برم يه جا هست نمايندگي پرنده هست اسباب بازي مخصوص هر پرنده هم داره براش بگيرم.

در كل الان بهتر شده بيشتر صدا ميكنه و صداش ميكنيم حرف نميزنه ولي با صداي خودش جواب ميده. حتي از دست دوستم غذا نميگرفته ولي الا از دست خانواده من ميگيره.

در قفسش هم مرتب بازه ولي بيرون نمياد از پشت بري بترسه مياد بيرون. حالا منتظرم يه 2 ماه بگذره تا كاملا عادت كنه.

 

حتما عادت میکنه حتی کم کم یاد میگیره خودش بیاد بیرون و خودش بره توی قفسش به شرطی که بدونه تنها جایی که میتونه غذا بخوره تو قفسشه

ندیدم مینا با اسباب بازی بازی کنه از ایینه خوششون میاد اونم نه همشون

از بازی کردن با ادما بیشتر خوششون میاد مثلا وقتی ازاده میاد رو شونتون میشینه و موهاتون و نوک میزنه

یا وسیله هاتون و از کنارتون بر میداره و فرار میکنه

یا دوست داره انگشتتون و نوک بزنه و شما هی انگشتتون و بکشید ...یه جور بازیه براش... خیلیم ذوق میکنه و هیجان زده میشه وقتی میدونه دارید باهاش بازی میکنید

 

ممنونم

 

خواهش میکنم امیدوارم مفید بوده باشه

لینک به دیدگاه

دوست عزيز ممنونم. ديروز بلاخره آب تني كرد بعد از قفس اومد بيرون رفت بالاي قفسش خودش رو تميز كردن.

راستي ديروز يه جوجه پيدا كردم كه قهوي كم رنگ هست و دمش داره در مياد زرد رنگ داره بعد مرتب چه چه ميزنه نميدونم طرقه هست يا بلبل؟!!

لینک به دیدگاه

دوستان چند تا راهنمایی میخواستم.

1- اینکه یکی میگه مینا از بچگی صحبت نکنه بعد از 8 ماه به بعد صحبت نمیکنه و جیغ میزنه یکی میگه تازه از 8 ماهگی شروع میکنه صحبت کردن. الان برای من از بچگی باهاش حرف نزدن فقط مینا بهش میگفتن که الا 1 هفته هست دست ماست و سنش 9 ماه میشه از دست غذا میخوره البته از تو قفس بعد مرتب صحبت میکنه و هی پف میکنه میخواد بگه ولی صدای خودش در میاره ولی هر از گاهی که صدا میکنیم مینا اروم یه صدا میده هر وقت تکرار میکنم همون صدا میده بعضی وقتها صداش بلند تر میکنه که دوستم میگه اصلا از دست ما نمیخورد باز بهتر شده. حالا میخوام بدونم واقعا حرف میزنه یا نه؟؟ برم یه جوجه بگیرم بزرگ کنم؟؟؟ از اون طرف پسرخاله ام یه مینا که 2 سالش بوده خریده و لال بوده الان 1 ساله دستش هست صحبت میکنه و به در و دیوار میزنه تا پسرخاله ام رو میبینه. و دهنش رو میبره لب قفس با نوک بوسش میکنه.

2- زنگ زدم ساختمان دامپزشکی در خیابان آزادی - اوستا قبلا برده بودن پیش یه دکتر دیگه تو همان ساختمان فقط نوکش رو کوتاه کرده بوده و گفته بود قفسی بگیرین که بتونه داخلش راه بره ولی من زنگ زدم طبقه 5 ساختمان یه دکتر برای پرنده ها هست گفت که 20 هزار تومان ویزیتش میشه بعد 9 هزار تومان غذای مخصوصشون هست گفت دانه پارس نباید بدین چون آهنش زیاده برای کبدشون خوب نیست بعد 10 هزار تومان گفت برای شناسنامه اگر بخواهین و بعد واکسنش نمیدونم چقدره نگفت و هر 3 ماه باید واکسن بزنن. حالا همون شناسنامه فکر کنم واکسنش باشه. بعد گفت قفسش هم بیارین ببینیم که خوبه یا نه

میخوام بدونم من الان نامزدم 1 و 3 ماهه که مینا داره یکی از این کارهارو نکرده و مشکلی نداره و مثل بلبل صحبت میکنه فقط کمی چاق شده. از مغازه ای هم که خریده بود گفته بود فقط جاش تمیز باشه و شست و شوش به راه باشه مشکلی نداره و حتی یه اسپری بود گفت برای اینهاست گفت لازم نیست برای اینه که شمال ببریش حشره زیاد باشه در امان باشه. اونم خودش محافظت میکنه.

ولی مینا واقعا پرنده خنگی هست یه جوجه بلبل پیدا کردم دارم بزرگش میکنم بعد رفت سمت قفس مینا هی جیک جیک میکرد میپرید به سمت قفس مینا بعد مینا میخواست بزنتش در صورتی که اصلا ما رو نمیزنه و میترسه و فرار میکنه.

2 تا عکس هم از قفس مینا گذاشتم تا نظر بدین خوبه یا نه. البته یه چوب دیگه هم میخوام بگیرم و ظرف های آب و غذاش خیلی کوچک هستش ولی برای مینا بزرگه. یه ظرف اب تنی هم داره که گرد بزرگه مثل هیمن ها به قفس آویزان میشه ولی نمیدونم به این قفس بخوره یا نه چون درش کوچک هست و باید از بالا قفس رو باز کنم ظرف اب تنیش رو بذارم.

IMG_0310ooooooooooo.jpg

IMG_0311111111111.jpg

لینک به دیدگاه

دوستان چند تا راهنمایی میخواستم.

1- اینکه یکی میگه مینا از بچگی صحبت نکنه بعد از 8 ماه به بعد صحبت نمیکنه و جیغ میزنه یکی میگه تازه از 8 ماهگی شروع میکنه صحبت کردن. الان برای من از بچگی باهاش حرف نزدن فقط مینا بهش میگفتن که الا 1 هفته هست دست ماست و سنش 9 ماه میشه از دست غذا میخوره البته از تو قفس بعد مرتب صحبت میکنه و هی پف میکنه میخواد بگه ولی صدای خودش در میاره ولی هر از گاهی که صدا میکنیم مینا اروم یه صدا میده هر وقت تکرار میکنم همون صدا میده بعضی وقتها صداش بلند تر میکنه که دوستم میگه اصلا از دست ما نمیخورد باز بهتر شده. حالا میخوام بدونم واقعا حرف میزنه یا نه؟؟ برم یه جوجه بگیرم بزرگ کنم؟؟؟ از اون طرف پسرخاله ام یه مینا که 2 سالش بوده خریده و لال بوده الان 1 ساله دستش هست صحبت میکنه و به در و دیوار میزنه تا پسرخاله ام رو میبینه. و دهنش رو میبره لب قفس با نوک بوسش میکنه.

اینکه میگن از بچگی باید صحبت کنه و اینا نمیدونم منظورتون دقیقا از چه زمانیه ولی هر پرنده ای تا یکی دو ماهگی حتی نمیتونه درست جیک جیک بکنهتا چه برسه به صحبت کردن....باید یه کم بزرگ بشه .کلا هرچی بیشتر باهاش صحبت بشه زودتر به حرف میفته اما یه حداقلی هم داره ،زیر 4-5 ماه معمولا به حرف نمیفته،ولی تو همه چی استثنا هست.مینای خود من تقریبا 6 -7 ماه طول کشید تا حرف زد تازه حرفم نزد اول سوت زدن یاد گرفت بعد از یک ماه حرف زد .البته کلا میناهای ماده یه کم دیر تر حرف میزنن. شما تو صحبتات میگی صحبت میکنه گاهی دوباره میگی نمیدونی صحبت میکنه یا نه ....من دقیق متوجه نشدم بالاخره صحبت میکنه یا نه؟ اگر به غیر از صداهای خودش مثل جیغ زدن و چهچه زدن و صداهای پرنده واری که به طور طبیعی از خودش در میاره چیز دیگه ای میگه (مثل سوت زدن یا حتی یه کلمه کوچک)یعنی به حرف افتاده .اونجوری نیست که در عرض یک ماه یهو 7-8 تا کلمه رو باهم بگه البته میتونه بگه درصورتیکه باهاش زیاد تمرین شده باشه .ولی کافیه فقط یه کلمه یاد بگیره بعدش دیگه بقیه رو یاد میگیره حرفاتونو تکرار میکنه درواقع همون یاد گرفتن کلمه اول مهمه بعدش دیگه را میفته.فقط حرف یاد دان به مینا و کلا هر پرنده ای که صحبت کردن یاد میگیره یه روش داره مخصوصا واسه اولین کلمه که تویه پست جدا بهتون میگم که لا به لای حرفام گم نشه

 

2- زنگ زدم ساختمان دامپزشکی در خیابان آزادی - اوستا قبلا برده بودن پیش یه دکتر دیگه تو همان ساختمان فقط نوکش رو کوتاه کرده بوده و گفته بود قفسی بگیرین که بتونه داخلش راه بره ولی من زنگ زدم طبقه 5 ساختمان یه دکتر برای پرنده ها هست گفت که 20 هزار تومان ویزیتش میشه بعد 9 هزار تومان غذای مخصوصشون هست گفت دانه پارس نباید بدین چون آهنش زیاده برای کبدشون خوب نیست بعد 10 هزار تومان گفت برای شناسنامه اگر بخواهین و بعد واکسنش نمیدونم چقدره نگفت و هر 3 ماه باید واکسن بزنن. حالا همون شناسنامه فکر کنم واکسنش باشه. بعد گفت قفسش هم بیارین ببینیم که خوبه یا نه

میخوام بدونم من الان نامزدم 1 و 3 ماهه که مینا داره یکی از این کارهارو نکرده و مشکلی نداره و مثل بلبل صحبت میکنه فقط کمی چاق شده. از مغازه ای هم که خریده بود گفته بود فقط جاش تمیز باشه و شست و شوش به راه باشه مشکلی نداره و حتی یه اسپری بود گفت برای اینهاست گفت لازم نیست برای اینه که شمال ببریش حشره زیاد باشه در امان باشه. اونم خودش محافظت میکنه.

 

ببینید من از 10-12 سالگی همه جور جک و جونور داشتم با حیوونا خیلی سروکله زدم حدود 8-9 سالم هست که مینا دارم قبلشم طوطی داشتم .حیوون رسیدگی میخواد اما دیگه نباید تبدیل به وسواس بشه اگر حیوونتون سگ بود این همه احتیاط و رسیدگی خوب بود لازمم بود اما درباره مینا اینطوری نیست .مینا زیاد حیوون ضعیفی نیستش خیلی سوسول نیست لازم نیست خیلی هم لوس بشه .تو هر قفسی میمونه فقط جاش باید معتدل باشه نه سرد نه گرم.واکسن و اینا اونم به این شکلی که شما میگین نیاز نداره.حداقل من توی این همه وقتی که داشتم این کارارو نکردم میناهامم مشکل خاصی نداشتن فقط 3-4 بار پیش دامپزشک بردمشون.اونم چون احساس کردم مریض شده که واقعانم شده بود مخصوصا بار آخر که سرما خورده بود .فقطم همین یک بار براش آمپول و ویتامین و اموکسی سیلین و این چیزا نوشت چون واقعا احتیاج داشت .حیوونتون و الکی این ور و اون ور نبرید مطمئن باشید هیچ دامپزشکی دست خالی برتون نمیگردونه کمه کم یه مولتی ویتامین و یه سری از این داروها میده دستتون .اسپری و این چیزا هم من که براش استفاده نکردم تا حالاهم هیچ مشکلی نداشته (البته تو شهرای مختلف ممکنه فرق کنه مخصوصا تو شهرای مرطوب)

 

درمورد پلیت یا همون دون پارس هم باید بگم خیلیم غذای مفیدیه برای مینا فقط ممکنه ویتامینش کم بشه که اونم یا مولتی ویتامین دامی براش بگیرین و توی ابش بریزین یا هراز گاهی یه کم میوه بهش بدین.فقط دونه شو ریز بگیرید براش که راحت بخوره و اذیت نشه.

ولی مینا واقعا پرنده خنگی هست یه جوجه بلبل پیدا کردم دارم بزرگش میکنم بعد رفت سمت قفس مینا هی جیک جیک میکرد میپرید به سمت قفس مینا بعد مینا میخواست بزنتش در صورتی که اصلا ما رو نمیزنه و میترسه و فرار میکنه.

 

مینا از شما میترسه چون ابعاد و اندازه های انسان نسبت به یه جوجه بلبل خیلی فرق میکنه و مینا هم به طور غریزی میفهمه که ممکنه از طرف شما اسیبی بهش برسه مگر اینکه خلافش و بهش ثابت کنین...مخصوصا که میگید تو دست هم گرفتیدش دیگه بیشتر میترسه.مینا پرنده حسودی هم هست اصلا تحمل نداره حیوون دیگه ای رو تو قلمرو خودش ببینه مخصوصا که احساس کنه شما که صاحبش هستین به اون یکی توجه میکنید و جایگاه اون ممکنه به خطر افتاده باشه.مثلا مینا جفت نمیگیره معمولا.منظورم اینه که شما اگه الان برید یه مینای دیگه بخرید و بذارید تو قفسش حتما تا صبح چشمای همدیگه رو در میارن.مخصوصا مینای قدیمیتون پوست اون یکی جدیده رو میکنه

 

2 تا عکس هم از قفس مینا گذاشتم تا نظر بدین خوبه یا نه. البته یه چوب دیگه هم میخوام بگیرم و ظرف های آب و غذاش خیلی کوچک هستش ولی برای مینا بزرگه. یه ظرف اب تنی هم داره که گرد بزرگه مثل هیمن ها به قفس آویزان میشه ولی نمیدونم به این قفس بخوره یا نه چون درش کوچک هست و باید از بالا قفس رو باز کنم ظرف اب تنیش رو بذارم.

 

قفسش که خیلی خوبه چه اشکالی داره ؟ بلندم هست حیوون توش راحته...ظرف اب و غذاشم خوبه مینای منم از همین ظرفا داره ولی ظرف ابش خیلی بزرگتره تقریبا 4-5 برابره اینه نیم دایره هم هست .چرا همون ظرف اب بزرگ و نمیذارید تو قفسش بمونه؟چون اون هروقت که دلش بخواد ابتنی میکنه ممکنه اون زمانی که شما ظرف و براش میذارید نخواد ابتنی کنه و زمانی که دوست داره اب تنی کنه ظرف تو قفسش نیست!

همون ظرف بزرگ و بذارید کف قفسش توشم پر اب کنید که نتونه برش گردونه یا اویزون کنید به میله ها فقط جایی بذاریدش که تو محل نشستنش نباشه که فضله هاش توی ابش بریزه

چوبشم خیلی خوبه بزرگ و راحته یکی دیگه هم براش بذارید که بتونه از یکی به اون یکی بپره

البته خود من از این قفسایی که مخصوص مینا هستش خوشم نمیاد برای مینامم از اینا نخریدم چون روزنامش زیر قرار میگیره و میله هاش بالاتر به خاطر همین دائم میله ها کثیف میشن حتی روزنامه رو که عوض میکنی بازم میله ها کثیفه همین کثیفیا میشه منشا باکتری و جونورای ریز من قفس معمولی واسه مینام گرفتم به خاطر همین وقتی روزنامش و عوض میکنم زیرش کاملا تمیز میشه

 

الانم مینام به تمیز بودن قفس و ظرفاش عادت کرده اگر روزنامش کثیف بشه و فرصت نکنم عوض کنم با نوکش روزنامه رو میکنه و بلند میکنه یا غذاش و نمیخوره اگر ظرفش کثیف باشه همین باعث میشه مریضم نشه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...