رفتن به مطلب

Adats تیری برای دو نشان


ارسال های توصیه شده

ADATS يك سيستم دفاع هوايي ارتفاع و برد كوتاه (SHORAD) است كه قابليت درگيري با اهداف هوايي و زميني را داراست.

اين سيستم توسط شركت اورليكن سوئيس (كه اكنون عضوي از راين متال آلمان است) با همكاري شعبه كانادايي خود طراحي و ساخته شد و هم اكنون به عنوان بخشي از سيستم دفاع هوايي كوتاه برد كانادا در خدمت ميباشد.

اولين نمونه از اين سيستم در سال 1988 ساخته شد و تا سال 1994 ارتش كانادا توانست 36 نمونه ديگر را در اختيار بگيرد

 

oerlikon-adats.jpg

 

اين سيستم موشكي قابل نصب روي طيف گسترده اي از زره پوش ها مثل M113 و M 3 ميباشد و همچنين ميتوان از آن به عنوان يك سيستم دفاعي ساكن بهره برد كه اين كار توسط ارتش تايلند انجام گرفته و نيروي هوايي اين كشور از اين سيستم بصورت ساكن و نصب شده روي زمين استفاده ميكند و آنها را با سيستم كنترل اتش اسكاي گارد (Skygaurd) لينك كرده است.

در ارتش كانادا هم در واحدهاي دفاع هوايي كوتاه برد (CF LLADS) از اين سيستم موشكي بر روي شاسي زره پوش هاي M113 استفاده ميشود.

 

pu_adats.jpg

 

پروژه خودرو چند منظوره (MMEV)

 

در سپتامبر 2005 كانادا قصد خود مبني بر طراحي و توسعه 33 خودرو MMEV بر پايه سيستم ADATS را اعلام كرد.

قرار بود تا اين خودرو ها قابليت دفاع هوايي و همين طور عمليات ضد تانك را به صورت همزمان داشته باشند و با اهدافي مثل خودروهاي زرهي و استحكامات دشمن به خوبي اهداف هوايي از قبيل انواع پرنده هاي بدون سرنشين و سرنشين دار و همچنين موشك هاي كروز درگير شوند و قرار بود تا اين خودرو ها با همكاري شركت هاي راين متال كانادا و سيستم هاي دفاعي R&D اين كشور ساخته شوند.

قرار بود تا اين خودرو ها بر پايه برجك سيستم ADATS كه قبلا ساخته شده بودند و روي شاسي زره پوشهاي LAV III ارتش كانادا نصب بودند ساخته شوند و نيز مي بايست به همان خوبي كه قابليت شليك موشك هاي ضد هوايي را داشتند اقدام به شليك موشك هاي ضد زره بلند برد و موشك هاي خارج از خط ديد (none-line-of-sight) ميكردند اما بنا به دلايلي در نوامبر سال 2006 ارتش كانادا اين پروژه را كنسل اعلام كرد.

 

 

adats-37.jpg

 

فرماندهي و كنترل

 

اما ADATS به صورت شبكه اي هم ميتواند مورد استفاده قرار گيرد كه در اين صورت شبكه قادر است تا هدايت حداكثر 6 تير موشك را در فاصله اي معادل 20 كيلومتر بر عهده بگيرد و در ضمن هريك از سيستم ها ميتواند در نقش كنترل كننده عمليات ظاهر شود يا اينكه آنها را با نزديك ترين واحد فرماندهي لينك كرد.

اين سيستم تبادل اطلاعات همزمان كه به صورت كاملا خودكار عمل ميكند شامل اطلاعات كنترل هوايي ، كنترل فرمان سلاح ، كنترل فرمان آتش به همراه اطلاعاتي مثل شناسايي اهداف ، وضعيت سيستم ، موقعيت خودرو حامل سيستم ، اولويت تهديدات ، وضعيت درگيري و وضعيت سلاح ها ميباشد.

لازم به ذكر است كه 6 واحد از اين سيستم ميتواند با 48 هدف اعم از زميني و هوايي درگير شود.

 

موشك هاي ADATS

 

اين موشك ها قابليت درگيري با انواع تهديدات ارتفاع پايين حتي هليكوپترهاي تهاجمي كه در ارتفاع بسيار پايين پرواز ميكنند يا ساكن هستند (تا از تيررس ساير تجهيزات پدافندي مصون بمانند) را دارند و برد آنها به 10 كيلومتر ميرسد.

اين موشك ها از نوع هدايت ليزري بوده و شبكه هدايت ليزري آنها به صورت ديجيتال به صورت رمزي در مي آيد تا دقت و اطمينان پذيري انها افزايش يافته و در مقابل اخلالگر هاي مختلف آسيبي نبينند.

موشك هاي سيستم ADATS از يك موتور راكتي سوخت جامد بهره ميبرند كه بدون دود بوده و به آنها قابليت رسيدن به سرعتي بيش از 3 ماخ را ميدهد و همچنين اين موشك ها ميتوانند تا 60 جي فشار را تحمل كنند.

فيوز آنها نيز از نوع ليزري است و كلاهك 12 كيلويي خرج گود - تركش شونده آنها قابليت نفوذ در 900 ميلي متر زره را دارد.

 

mim-146a-1.jpg

 

سيستم نظارت و كنترل آتش

 

سيستم هاي الكترو اپتيك ADATS كه وظيفه تعقيب اهداف و هدايت موشك را بر عهده دارند به وسيله شركت لاكهيد مارتين آمريكا طراحي و ساخته شده اند و سيستم كنترل آتش آن نمونه ارتقا يافته TADS/PNVS است كه در هليكوپتر تهاجمي آپاچي مورد استفاده قرار ميگيرد.

سيستم جلونگر فروسرخ(FLIR) آن نيز بر پايه سيستم هاي مشابه آمريكايي طراحي شده و قابليت استفاده در تمامي شرايط جوي را دارد.

ساير سيستم ها شامل دوربين تلويزيوني فروسرخ فاصله نزديك براي استفاده در روز و سيستم ليزر دي اكسيد كربن براي هدايت موشك و سيستم ليزر Neodinium YaG براي فاصله يابي ميشود.

همينطور سيستم ADATS از يك رادار پالس داپلر باند X براي شناسايي و هدفگيري اهداف استفاده ميكند كه اين رادار اين اجازه را به سيستم ميدهد تا عملكردي خدوكار داشته باشد و به وسيله شبكه براي ساير سيستمهايي كه رادارشان فعال نيست هدفيابي كند.

اين رادار قابليت شناسايي تا 20 هدف را در حالت track-while-scan دارد و از ديگر قابليت هاي آن ميتوان به حالت جستجو در حال حركت (search-on-the move) و برنامه ريزي جستجوي منطقه اي (sector search programming) اشاره كرد.

برد اين رادار چيزي معادل 20 كيلومتر تا ارتفاع 8600 متري ميباشد.

 

مراحل درگيري

 

در اين سيستم دفاعي مراحل درگيري از آغاز هدف يابي تا شليك موشك تنها 5 ثانيه به طول مي انجامد.

درگيري با هدف با هدف يابي به وسيله رادار و چرخش برجك به سمت هدف و استفاده از سيستم هاي جلونگر فروسرخ و هدايت تلويزيوني آغاز ميشود به اين صورت كه پس از هدف يابي و نشانه گيري توسط سيستم هاي جلونگر فروسرخ و تلويزيوني نوبت به شليك موشك ميرسد و همان طور كه قبلا گفته شد موشك شليك شده به كمك پرتو هاي ليزر مسير خود را تا هدف دنبال خواهد كرد و در صورت نياز به شليك موشك بعدي اين امر تنها 2 ثانيه پس از شليك اول ميسر خواهد بود.

 

مشخصات فني موشك :

 

طول: 2.05 متر

 

قطر: 15.2 سانتي متر

 

وزن: 51 كيلوگرم

 

پيشرانه: يك موتور راكتي سوخت جامد بدون دود از نوع Hercules

 

سرعت: بيش از 3 ماخ

 

كلاهك: از نوع دو منظوره تركش شوند/خرج گود

 

وزن كلاهك: 12 كيلوگرم

 

سقف پروازي: 7000 متر

 

برد: 10 كيلومتر

 

مشخصات فني شاسي حامل سيستم (M113 A2):

 

خدمه: 3 نفر(راننده،فرمانده،متصدي سيستم)

 

وزن: 15.8 تن

 

سرعت: 58 كيلومتر بر ساعت

 

برد: 400 كيلومتر

 

تسليحات: 8 موشك به ازاي هر سيستم

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...