Field Marshal Mis@m 259 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 آبان، ۱۳۸۹ سیستم جنگ افزار F-14 تامکت این مقاله از کتاب Aerial espionage نوشته ی dick van der aart چاپ سال 1984 از انتشارات ایرلایف ، ماهنامه ی صنایع هوایی و هفته نامه ی aviation week برگرفته شده است سیستم جنگ افزار هوابرد گروه 9 ( AN/ AWG-9 = army-navy/airborne weapons group 9 ) ساخت شرکت هیوز را باید قلب سیستم تامکت بشمار آورد . هرچند که این سیستم نخستین رادار مجهز به امکان ردگیری حین کاوش با توانایی موثر نگاه به پایین میباشد ولی پیش از ان نخستین فعالیتها برای تکمیل مجموعه های یکپارچه ی رادار / موشک با سیستم های MG-3/-10 و MA-1 به منظور نصب روی دو طرح کانویر موسوم به Deuce و six و سپس AN/ASG-18 برای هواپیماهای F-108 راپییر و F-12B آغاز شد . این سیستمها به صورت الکترونیکی به سیستم نیمه خودکار کنترل محیط سطحی (SAGE) فرماندهی دفاع هوایی آمریکای شمالی ( نوراد ) مرتبط میشدند . ولی تفاوت تاکتیکی AN/AWG-9 با این سیستمها در این بود که نیروی دریایی با وجود استفاده از شیوه ی مشابهی در مرتبط سازی مستقیم هواپیما ، رادار و موشکهای فینیکس خود به مرکز کنترل رزمی ناو هواپیمابر و پایانه های کنترل و هدایت درون هواپیماهای هاوک آی ، تعیین اولویت اهداف را همچنان بر عهده ی خدمه ی جنگنده نهاده بود . در حالی که جنگنده های F-101B و یا F-102Aنیروی هوایی فقط بخش سرنشین دار سیستم دفاع هوایی محسوب می شدند . با وجود آنکه AN/AWG-9 نام سیستم کنترل جنگ افزار F-111B نیز بوده ، ولی شباهتها در همین جا پایان میپذیرد . مثل اینکه شما اتوموبیل خود را با یک مدل تازه تر عوض کنید ولی همان پلاک پیشین را روی ان نصب نمایید . وزن و حجم سیستم تامکت به ترتیب با 317.5 کیلوگرم و 0.084 متر مکعب کاهش ، به 586.5 کیلوگرم و 0.79 متر مکعب رسانده شد . AWG-9 متعلق به F-111B فقط میتوانست 18 هدف را به طور همزمان ردگیری نماید در حالی که این تعداد در F-14 به 24 هدف افزایش یافت . همین پیچیدگی سیستم تامکت باعث شده بود تا نیروی دریایی تا مدتها بر روی توانایی های کامل این سیستم احاطه نداشته باشد و به مرور کاربردهای تازه ای برای آن پیدا کند . سیستم بسیار نیرومند AN/AWG-9 فقط شامل رادار نمیشود بلکه مجموعه ی رادار ، کامپیوتر پردازشگر ، رابط بین سیستم و جنگ افزارها و نمایشگرهای مربوطه در کابین را در بر میگیرد . کاربرد اصلی تامکت ایفای نقش یک سکوی پرنده ی شلیک موشک است . به همین خاطر کاربرد اصلی سیستم AWG-9 نیز هدایت چهار جنگ افزاری است که تامکت حمل مبکند : تیربار ولکان ، موشکهای سایدویندر ، اسپارو و بالاخره فینیکس . سیستسم کنترل جنگ افزار AWG-9 از داده های رادار استفاده میکند و به کمک کامپیوتر به شناسایی هدف ، اولویت بندی ، پردازش داده ها برای تعیین شیوه ی رهگیری ، تعیین محدوده های شلیک و نظارت بر کارکرد برخی از دیگر تجهیزات الکترونیکی F-14 می پردازد . حجم پردازش کامپیوتر AWG-9 امکان اجرای چند وظیفه ی اضافی از جمله شرکت در ناوبری را نیز به آن میدهد . رادار AWG-9 کار ارسال و دریافت امواج را از طریق یک آنتن مسطح (planar)با قطر 0.914 متر یا 36 اینچ انجام میدهد . 1 لینک به دیدگاه
Field Marshal Mis@m 259 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 آبان، ۱۳۸۹ اجازه بدهید برای فهم بهتر مطلب نخست نگرشی سریع به به شیوه های عمومی کارکرد رادار داشته باشیم تا توان سیستم AWG-9 هر چه بیشتر نمایان شود . فیزیک رادار شبیه فیزیک پژواک صداست . از آنجایی که صدا با سرعت مشخصی حرکت میکند و زمان بین تولید صدا تا بازکشت آن را می توان اندازه گزفت ، پس میتوان مسافت موجود را تا سطح بازتابنده را نیز با استفاده از فرمول زمان – مسافت به راحتی پیدا کرد : مسافت = سرعت پیمایش صدا × زمان رادار توده ای انفجاری از انرژی رادیویی را با سرعت معینی می فرستد و سپس سیستم ، گذشت زمان را تا بازگشت امواج اندازه میگیرد و بدین ترتیب مسافت را محاسبه میکند . راداری که اینگونه کار میکند ، رادار پالسی pulse radar ) ) نام دارد . محاسبه ی مسافت با استفاده از همین پالسهای ارسالی انجام میگیرد . رادارهایی که در زمان جنگ جهانی دوم به شهرت رسیدند نیز از همین نوع پالسی بودند . رادار پالسی در دهه های 50 و 60 میلادی عاملی کلیدی بود و امروزه نیز همچنان ابزار نیرومندی محسوب میشود . رادار پالسی تا هنگامی که آسمان پس زمینه ی هدف است به خوبی کار میکند . ولی اگر پس زمینه سطح زمین باشد آنگاه مزاحمت پژواکهای ناخواسته سطحی clutter ) ) زمین روی صفحه ی رادار به حدی میرسد که که به طور معمول هدف از نظر پنهان می شود در نتیجه رادار جدیدی تکمیل شد که فقط هدفهای متحرک را کشف می کرد . رادار جدید پالس داپلر نام گرفت . رادار پالس داپلر پس زمینه را نمی بیند بنابراین در هنگام جستجوی هدفهای زیر خط افق هیچگونه پژواک مزاحم سطح زمین وجود ندارد و از این نظر مزاحمتی ایجاد نمی شود . رادار پالس داپلر نام خود را از اثر داپلر Doppler effect ) ) گرفته است . { برای اطلاع بیشتر میتوانید به کتاب فیزیک پیش دانشگاهی بخش دوم مراجعه کنید } اثر داپلر را هر کسی گاه و بیگاه تجربه می کند . این اثر به ویژه هنگامی محسوس است که در کنار خیابانی ایستاده اید و امبولانسی به سوی شما می آید و سپس از شما دور میشود . شما دو اثر مشخص و مجزا را می شنوید . در مرحله ی نخست ، صدای آزیر آمبولانس زیر و زیرتر و سپس بم و بم تر می شود . یعنی با نزدیک شدن امبولانس به نظر می رسد که بسامد بیشتر و با دور شدن آن کمتر می شود . این در حالی است که بسامد حقیقی آژیر تغییری نمی کند . همچنان که منبع آژیر به شنونده نزدیکتر می شود ، اختلاف بسامد آژیر با بسامدی که پیشتر به گوش شنونده رسیده کمتر می شود و هنگام دور شدن منبع آژیر عکس آن روی میدهد ، یعنی اختلاف بسامد منتشره از آمبولانس به تدریج با بسامد های رسیده به گوش شنونده بیشتر می شود . این پدیده شبیه بازتاب کردن توپ به دیواری است که به سمت پرتابگر حرکت می کند . در این حالت توپ نسبت به هنگامی که دیوار ثابت است ، سریعتر باز میگردد . این پدیده به افتخار کاشف آن کریستین داپلر ، اثر داپلر نام گرفته و در مورد رادار نیز صدق می کند . 1 لینک به دیدگاه
Field Marshal Mis@m 259 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 آبان، ۱۳۸۹ اگر آنتن رادارهای معمولی رو به زمین گرفته شود با انبوهی از پژواکهای ناخواسته و مزاحم روبرو میگردد ولی رادارهای پالس داپلر به جای اندازه گیری یک پژواک همچون رادارهای پالسی ، بسامد داپلر تولید شده به وسیله ی هدف متحرک را ردگیری میکند ، بنابراین میتواند هدفهای در حال پرواز در رتفاع پایین را کشف کند . کامپیوتر رادار پالس داپلر ، هوشمندانه تمامی پژواکهای راداری هر جسمی مانند خانه ها ، عوارض زمین ، پلها و .... را که با همان سرعت هواپیمای حامل رادار و در مسیر پرواز آن حرکت میکند حذف مینماید و بقیه را نشان میدهد که همان اشیای متحرک می باشند . ولی بازتابهای راداری شیئی که با زاویه ی 90 درجه از مسیر پرواز هواپیمای در حال جستجو پرواز میکند نیز به طور معمول حذف می شود . رادارهای پالس داپلر سیگنالهای دریافتی را دسته بندی می کنند و غیر هدفها را نادیده میگیرند ولی این حساسیت بیش از حد همانطور که اشاره شد جنبه های منفی نیز به همراه دارد . اگر RWR: radar warning receiver هدف ارتفاع پایین ، امواج رادار پالس داپلر را کشف کند حضور آن را به خلبان هشدار می دهد و در صورت مساعد بودن میزان سوخت و اولویتهای ماموریتی وی میتواند با اجرای گردشی ، 90 درجه با رادار هواپیمای مهاجم زاویه بگیرد و بدین ترتیب عمود بر مسیر پرواز هواپیمای مهاجم در ارتفاع بالاتر پرواز کند . پس از اجرای این مانور کامپیوتر رادار پالس داپلر آن را از صفحه ی رادار حذف می کند . در F-14 ، رادار پالس داپلر با حذف پس زمینه ، فقط هدف را مشروط به اینکه از روبرو و در راستای مسیر پرواز و یا موازی با آن به سمت تامکت بیاید یا از آن دور شود ، ردگیری کرده و نشان می دهد . پس هدفی که به طور مستقیم به سمت تامکت نمی آید یا از آن دور نمی شود ، برای مثال مسیر آن را قطع می کند ، اثر داپلر را نشان نمی دهد و از پس زمینه ی خود تشخیص داده نمی شود . در چنین مواردی باید به جای پالس داپلر ، حالت پالس را برگزید . جنگنده ی F-4B نیروی دریایی امریکا فقط به یک رادار پالسی مجهز بود در حالی که نوع پیشرفته تر F-4J یک رادار دو حالته ی پالس / پالس داپلر با خود داشت . با وجود این ، تفاوت بزرگی بین F-4J و F-14A وجود دارد که همانا سیستم یکپارچه شده ی AWG-9 است . سیستم رادار AWG-9 در شش حالت اصلی کار می کند چهار حالت در حالت پالس داپلر و دو حالت در حالت پالسی . حالتهای پالس داپلر عبارتند از : جستجوی پالس داپلر pulse Doppler search (PDS) مسافت یابی حین جستجو range while search (RWS) ردگیری حین کاوش track while scan (TWS) و ردگیری پالس داپلر تک هدفه pulse Doppler single target track (PDSTT) حالتهای پالسی نیز عبارتند از : جستجوی پالسی pulse search (PS) و ردگیری پالسی تک هدفه pulse single target track (PSTT) بزرگترین محدوده ی جستجوی آنتن رادار یک الگوی به اصطلاح هشت خطی (bar) است که تا 65 درجه از دو سمت محور مرکزی هواپیما را پوشش می دهد . میزان حرکت آنتن رادار به چپ و راست سمت (azimuth) می باشد که بر حسب درجه بیان میگردد . میزان حرکت آنتن رادار به بالا و پایین نیز بلندا ) ارتفاع نسبی یا elevation ) است که به هشت خط تقسیم شده و بر حسب همان نیز بیان میگردد . 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده