رفتن به مطلب

معماری ایران از اوج تا سقوط؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟( اولین جلسه میزگرد هفتگی)


Bahram Sh مهمان

ارسال های توصیه شده

Bahram Sh مهمان

با سلام به تمام دوستان گل خودم ...

اولین جلسه هفتگی با موضوع معماری ایرانی از اوج تا سقوط با محوریت دلایل سقوط معماری معاصر ایرانی با بیان دلایل و راهکارهای برون رفت از انزوا و تجدید در معماری عصر حاضر ایران، پنج شنبه این هفته ساعت 20 برگزار می شود ...

لطفا دوستان در این میزگرد شرکت کنند .. :icon_gol::icon_gol::icon_gol:

به بهترین ایده و نظر 30 امتیاز داده می شود.

0057.jpg

 

 

khayyam.jpg

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

با سلام خدمت دوستان گلم .. بابت اشتباه صورت گرفته پوزش می خوام .. .

انشالله میزگرد را هفته آینده برگزار می کنیم....

بازم پوزش.:icon_pf (34):

هفته آیند 20/8/89 ساعت8 شب:icon_gol:

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

دوستان با عرض شرمندگی ساعته شروع میزگرد را ساعته 7:30 انتخاب کردم چون مممکنه میزگرد خیلی طول بکشه ... و همچنین اگر بازه ی آن بیشتر باشه نتیجه آن بهتر است.:icon_gol:

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان
دوستان شرمنده من نمی تونم بیام جلسه. کلاس دارم.

ابراهیم جان این جلسه دست خودت رو می بوسه.

ممنون:icon_gol:

:icon_gol::icon_gol::icon_gol::icon_gol::icon_gol:

لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان

خوب با اجازه دوستان من شروع می کنم ...

معماری ایران پیشینه تاریخی بسیار طولانی و پر افتخای داشته و الان در وادی سقوط دارد سیر می کند.. هدف از این میزگرد به چالش کشاندن دلایل سقوط معماری کشورمان (ایران زمین) هست.

به عقیده بنده دلایل بسیار متعدد هستند ولی بعضی از این دلایل عبارتند از:

1. از دست دادن حکومت های قدرتمند.

2. از دست دادن فرهنگ ایرانی..........به قول استاد گرامی اینجانب استاد درویشی، معماری بزرگ زمانی در جایی شکل می گیرد که کارفرمایان با فرهنگ در آنجا وجود داشته باشند. متاسفانه در روزگار کنونی جامعه کارفرمایان بی فرهنگ یا دارای فرهنگ ضعیف زیاد وجود دارند. پس نباید انتظار داشت کار فوق العاده ای با وجود این کارفرمایان شکل بگیرد.

3...........

لینک به دیدگاه

به نظر من معماری ایران دچار التقاط شده......

تو این زمان می خواد از غرب تقلید کنه ولی نمی تونه چون نه استعدادشو داره نه امکاناتشو برای همین نمی تونه به اون معماری برسه معماریه خودشم گم کرده........

  • Like 2
لینک به دیدگاه
Bahram Sh مهمان
به نظر من معماری ایران دچار التقاط شده......

تو این زمان می خواد از غرب تقلید کنه ولی نمی تونه چون نه استعدادشو داره نه امکاناتشو برای همین نمی تونه به اون معماری برسه معماریه خودشم گم کرده........

با نظرت کاملا موافقم ...

ما به جای تقلید از عقاید داریم تقلیدی کالبدی، فرمی و ظاهری انجام می دهیم. که نتیجه آن بافت های شهری ناموزون و بی قواره و بدون هدف است.....

از نظر امکانات واقعا عقب هستیم ولی استعدادشو داریم ... مثل استاد موسوی و استاد شیردل که به علت نبود بستر و امکانات کافی در خارج از ایران قرار دارند.:icon_gol:

رسیدن به معماری یک کشورم واقعا کاری عبث و بیهوده است.. هر کشوری باید معماری مخصوص به خودشو داشته باشد ...

لینک به دیدگاه

منم با معمار سبز موافقم و نظر دیگه ام اینه که بیشتر از معماری نئوکلاسیک استفاده میکنن و اینم باعث میشه هویت معماری امروزه ما پنهان بشه

  • Like 1
لینک به دیدگاه

دلیل دیگه شم اینه مثلا معماری خانه های قدیمی برای ساخت هر اتاقی و یا گذاشتن هر خشتی یه دلایل خاصی داشتن و بیشتر به راحتیتوجه میکردن ولی امروزه این نماد هارو نادیده میگیرن

مثلا در گذشته درب ورودی خونه را سعی میکردن توی حیاط روبه باغچه و حوض باشه که وقتی وارد خونه میشن اول حیاط و یه منظره زیبا رو ببینن و سپس داخل شَوَن ولی امروزه در کنارِ درب ورودی یه دستشویی وجود داره که این منظره بدی رو بوجود میاره

 

 

 

پ.ن:ببخشید من از دیدگاه یه مرمتی نظرممو میگم :icon_redface:

  • Like 1
لینک به دیدگاه

سلام.منم با نظرات دوستان موافقم و فکر می کنم توجه نکردن به فرهنگ و رفتار های اجتماعی و نحوه ی زندگی، باور ها واعتقادات مردم می تونه از دلایل اصلی به وجود آمدن چنین آشفتگی ای باشه!

در ضمن معماری هنوز به معنای واقعی تو کشور ما ارزش واقعی خودشو پیدا نکرده .

  • Like 1
لینک به دیدگاه

من فکر می کنم البته اگه مشکلی نباشه

فکر می کنم به خاطر استقبال خود مردمه که نسبت به معماری غرب نشون دادن

ولی نوع بافت شهر های ایران(بافت سنتی) نمی شه یه همچین معماری رو اجرا کرد

در نتیجه یه معماری بدقواره به وجود می یاد که نه اصالت معماری ایرانی رو داره نه جلوه ی معماری غرب رو

اما موردی که ازار دهنده است از بین بردن تندیس ها و منشور های قدیمی شهره که با این کار در واقع بخشی از تاریخ تمودن باستانی ایران رو خدشه دار می کنه

کوچکترین مثالش خراب کردن میان انقلاب در غرب تهرانه که میدان جدید هیچ ربطی به اسم انقلاب نداره

و نماد جدید هم معنای ناجوری داره امیدوارم یکی پیدا شه به این نماد جدید اهمیت بده و واکنشی نشون بده:icon_pf (34):

  • Like 2
لینک به دیدگاه

اما موضوع یا مشکل دوم اینه مردم ایران دلیل نوع معماری قدیم رو نمی دونن

مثلا خونه های حیاط دار و وجود یک باریکه ی راهرو مانند در ابتدای ورودی خونه های قدیمی نشون دهنده ی حیا و مهمان نوازی هر دو با هم بوده یعنی مهمان که وارد خانه می شه از درب ورودی تا اتاق پذیرایی مسافتی رو طی کنه تا تو این فاصله اهل خونه حاضر شن و هم مهمون پشت در منتظر نباشه

حالا یه سری اطلاعات دیگه هم دارم راجع به معماری سنتی که اگه اجازه بدید تا چند روز دیگه تو سایت می ذارم

  • Like 2
لینک به دیدگاه
کوچکترین مثالش خراب کردن میان انقلاب در غرب تهرانه که میدان جدید هیچ ربطی به اسم انقلاب نداره

و نماد جدید هم معنای ناجوری داره امیدوارم یکی پیدا شه به این نماد جدید اهمیت بده و واکنشی نشون بده

موافقم، در دوره پهلوی قرار بود فرح بیاد همدان و مهندس قهوه ای یه روزه یه میدانی رو طرح کرد و ساختنش و میگن که میدان خیلی زیبایی بوده که حتی فرح خوشش اومد به مهندس قهوه ای جایزه داد ولی الان اون میدون رو خرابیدن و اون سنگ وسطشو برداشتن بردن یه میدونِ دیگه و اون زیر فواره هاشو.......لوله های گاز و برقو.....(نمیدونم چه لوله اییه ولی میدونم یکی ازیناس:icon_redface:)قرار داره که مشخصه

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...