رفتن به مطلب

صدها نکته برای طراحان وب سایتها


ارسال های توصیه شده

- وقت خود را با آزمایش برنامه های مختلف طراحی وب بیهوده صرف نکنید، یکی را که از همه بهتر است و علاقه شما را جلب کرده و در عین حال ابزارهای قدرتمندتری دارد را انتخاب نمایید و تا آخر با آن کار خود را انجام دهید.

 

- من توصیه می کنم که از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استفاده نمایید. این نرم افزار که تولید شرکت Microsoft است بسیار با دیگر نرم افزارهای این شرکت که عموماً همه ما از آنها استفاده می کنیم، مخصوصاً ویندوز، هم خوانی دارد. در حین طراحی وب سایت خود، یاد بگیرید و عادت کنید که سایت خود را بصورت صفحه صفحه ایجاد نکنید و کلاً یک سایت کامل تولید کنید. مثلاً نرم افزار Front Page این امکان را به سادگی در اختیار شما می گذارد. یا اینکه ابزارهای Publish (نصب سایت طراحی شده روی فضای شخص شما روی اینترنت) این برنامه ها آنقدر قوی است که دیگر جای استفاده از برنامه های جایگزین باقی نمی ماند.

 

- اگر قصد دارید که صفحاتی ساده با کمترین حالت پویایی داشته باشید حتماً از فرمت ساده HTM استفاده نمایید ولی اگر می خواهید برنامه نویسی نمایید و مثلاً با بانکهای اطلاعاتی کار کنید، می توانید به سراغ یکی از زبانهای قدرتمند امروزی مثل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بروید . توصیه می کنم وقت خود را روی زبانها و روالهایی که هنوز بصورت رسمی جا نیافته اند نگذارید، مگر اینکه وقت کافی داشته باشید.

 

- این را بدانید که اگر می خواهید یک سایت ساده با فرمت HTM ایجاد کنید نیاز به سرور داخلی ندارید و مثلاً می توانید در یک پوشه فایلهای خود را جمع کنید و به همان صورت هم در مرورگر و یا برنامه تصحیح وبتان باز نمایید، ولی اگر با زبانهای برنامه نویسی فوق (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) کار می کنید حتماً بایستی سرور داخلی راه اندازی نمایید. (سرور داخلی یک نرم افزار کوچک است که پس از نصب محیط اینترنت را برای شما شبیه سازی می کند و وب سایت شما را با همان شرائطی که روی اینترنت اتفاق می افتد، برایتان باز می نماید)

 

- اگر از زبان ASP یا ASP.NET استفاده می نمایید باید سرور IIS که مخفف Internet Information Server می باشد داشته باشید و اگر با PHP می خواهید کار کنید باید سرور APACHI را نصب کنید. کار هر دو سرور شبیه سازی محیط اینترنت است. هر دوی این برنامه ها رایگان هستند.

 

- سرور IIS در خود ویندوز مستتر می باشد اما در حالت عادی پس از نصب ویندوز نصب نمی گردد و شما بایستی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) آنرا به ویندوز خود اضافه نمایید. اما در مورد آپاچی باید گفت که یک برنامه جدا است که باید آنرا دانلود نمایید و بصورت اینستالیشن آنرا نصب کنید.

 

- برای زبان ASP شما می بایستی فایل DLL این زبان را در رجیستری ثبت شده داشته باشید. لازم است بدانید که زمانی که شما IIS را راه اندازی می کنید این فایل کوچک بطور اتوماتیک به رجیستری شما ثبت می شود و آماده استفاده می باشد. در مورد PHP حتماً بایستی یکی از نسخه های آنرا دانلود نمایید و با طی کردن روال نصب، فایلهای مورد نیاز برای برنامه نویسی خود را به رجیستری ثبت نمایید.

 

- از سویی اگر علاقمندید که در سایت خود ارتباط با بانک اطلاعاتی داشته باشید و مثلاً داده هایی را ذخیره و در زمان لازم دوباره آنها را باز خوانی نمایید باید به سراغ یکی از بانکهای زیر بروید:

1- بانک اطلاعاتی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: که در حد و اندازه های کوچک کار شما را راه می اندازد. محدودیتهایی از قبیل امکان دسترسی همزمان تعداد کمی کاربر در یک زمان به اطلاعات درون بانک باعث گردیده که از این بانک برای پروژه های کوچکتر روی وب سایت ها استفاده شود.

 

2- بانک اطلاعاتی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: که همان شرکت ماکروسافت تولید کننده آن است و برای سایتهای بزرگتر در نظر گرفته شده است. روال کدنویسی های برای آن شبیه همان Access می باشد (چرا که زبان پایه Access نیز همین SQL می باشد). در ضمن بسیاری از محدودیتهای موجود در بانکهای کوچکتر در این برنامه برداشته شده است و با استفاده از جداولی که این برنامه تولید می کنند بسیار بهتر و قوی تر می توان اطلاعات خود را مدیریت نمایید.

3- بانک اطلاعاتی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
: این یکی مختص PHP کاران است و فقط این دوستان اگربه بانک اطلاعاتی در وب سایت خود نیاز دارند می بایستی از این ابزار مدیریت اطلاعات خود استفاده نمایند.

بانکهای دیگری نیز بکار میروند که عموماً تعداد کاربرد آنها یا بسیار کم است و یا بسیار تخصصی و برای حجمهای بزرگ است مانند بانک اطلاعاتی Oracle که در حد و اندازه های مثلاً دولتی از آن استفاده می شود.

 

- پس بطور خلاصه و در پایینترین حالت، شما بایستی یک سرور داخلی نصب نمایید، دانش کاملی در مورد یکی از زبانهای برنامه نویسی برای وب داشته باشید و در عین حال یک برنامه تصحیح وب (که مثلاً هر سه محیط Design, Code, Preview را داشته باشد) نیز در اختیار داشته باشید.

 

- لازم به ذکر است که شناخت زبانهای زیر کمک بسیار بزرگی به شما می کند تا از سردرگمی های روالی و یا دوباره کاری ها و یا سنگین کردن صفحاتی که طراحی می کنید و ...و دور شوید و طراحی بهتری از هر جهت داشته باشید اما توجه داشته باشید که ندانستن آنها نیز یک ضعف محسوب نمی شود که شما را از ادامه کار طراحی باز دارد.

1- زبان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که درواقع زبان پایه صفحات وب می باشد. حداقل شما بایستی تگهای مهم را بشناسید و بدانید که محل قرار گیری هر یک کجای صفحه می باشد.

2- زبان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که همان کدهای Style اشیاء روی صفحه شما می باشد مثل اینکه مشخص نماییم لینکهای با چه رنگی باشند و یا ارتفاع خانه های جداول با چه سایز اولیه ای تشکیل شوند.

3- زبان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
که این زبان به اعتقاد من کمک بسیار بزرگی به شما می کند تا مدیریت صفحات مخصوصاً اگر فرمی روی صفحه خود دارید، را به عهده بگیرید. (به این
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هم سری بزنید)

4- زبان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
نیز مانند
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یک زبان سمت مرورگر یا سمت کاربر (بازدید کننده) می باشد . در گذشته تعدادی از مرورگر ها این زبان را که ثبت شده شرکت ماکروسافت است را کمتر پشتیبانی می کردند ولی حالا برنامه نویسیان وب بسادگی می توانند از آن در طراحی های خود استفاده نمایند. شما اگر با زبان ASP می خواهید کار کنید حتماً بایستی این زبان را بدانید چراکه پایه ASP این زبان می باشد. در واقع شما با فراگیری زبان VBScript تقریباً 85% ASP را می دانید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

- قبل از طراحی و شروع به کار، مدت زمان لازمی را بدون اینکه پشت کامپیوتر باشید و دست به صفحه کلید ببرید به آنچه می خواهید تولید کنید فکر کنید. حتماً لازم نیست در جای خاصی باشید؛ حتی در مسیر رفت و آمد، در اتوبوس و یا حتی در حال استحمام نیز می توانید این روال را دنبال کنید. مهم این است که بدانید اگر یک روز از خواب بلند شوید و دلتان بخواهد سایتی طراحی کنید و بلافاصله مشغول طراحی شوید مطئناً بدترین و بی قائده ترین سایت ممکن را طراحی خواهید کرد که وقت زیادی را هم برای این روش باید صرف نمایید که مسلماً معقول نیست.

با این روش ولع بیشتری برای طراحی در شما جمع می شود و در واقع پتانسیل خود را برای تمرکز در زمان شروع به کار نیز افزایش می دهید.

مدت این روال نیز بستگی به اندازه پروژه شما دارد اما فکر می کنم 4 تا 7 روز مدت زمان مناسبی باشد.

 

- سعی کنید با فکر به طرحی که در ذهن دارید آن را بیشتر و بیشتر پرورش دهید و تمام جوانب از قبیل بخشها، منوها، تصاویر، سرویسها و ... بطور کامل در ذهن خود بسازید یا به هم ارتباط دهید. من خودم از دفتریادداشت کوچکی که همیشه در کیفم است برای نت برداری از آنچه به ذهنم می رسد، استفاده می کنم و هر زمانی که مورد مناسبی به فکرم می رسد سریعاً آن را در این دفتر یادداشت می کنم.

 

- توصیه می کنم که قبل از طراحی حتماً اینترنت را دوباره مرور کنید و مثلاً در Google با کلماتی که فکر می کنید به طرح و پروژه شما ارتباط دارد جستجوی تازه ای انجام دهید و با باز نمودن سایتهای پیدا شده ببینید دیگرانی که شبیه شما یا نزدیک به شما فکر می کنند چگونه ایده های خود را پیاده کرده اند و سایت خود را طراحی نموده اند.

به سایتهای معروفی که Web Template ارائه می کنند نیز سری بزنید و الگوهای بکار رفته در کار آنها را نیز بررسی کنید. از سایتهای خود در این زمینه می توان به

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اشاره نمود که بصورت دسته بندی شده این اطلاعات را در اختیار شما می گذارد.

من خودم صفحات یا الگوهای خیلی عالی را یا روی کامپیوتر خود و بصورت خیلی منظم ذخیره می کنم و یا آنرا پرینت می کنم و در آرشیوم نگه می دارم تا در مراجعات بعدی بدانم که رقبا چه کارهایی کرده اند تا حتی الامکان یک قرم از آنها جلوتر باشم. (برنامه ای رایگان وجود دارد که دو کار اساسی برای شما انجام می دهد و به شما در انجام این روال کمک می کند : 1- اگر فقط بخشی از یک صفحه وب را لازم دارید فقط آن قسمت را برایتان ذخیره می کند 2- از سایتهایی که بدلایل امنیتی امکان ذخیره تصاویری خاص را به شما نمی دهد بسادگی عبور می کند و تصویر مورد نظرتان را ذخیره می سازد... برنامه را از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
و فایل کرک را از
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دریافت نمایید)

در این مرورها مراقب باشید تا از فکر خود دور نشوید و تنها از دید تکنیکی (رنگها، محل بکار گیری اشیاء، تصاویر و ...) به این سایتها نگاه کنید.

 

- حالا و باز هم قبل از شروع به کار طراحی، حتماً نقشه آن را با مداد روی کاغذ رسم کنید. خود را درگیر طراحی های دقیق نکنید، همین که مشخص باشد کدام بخشها در کجاها قرار دارند یا رنگها و یا تصاویر مورد نظرتان کدامند و در کجا قرار می گیرند، کافی است.

در یک صفحه خیلی سریع طرح خود را پیاده نمایید و به مرور تغییرات طراحی خود را روی آن اعمال نمایید. می توانید در صفحه دیگری اگر چیزی به نظرتان می رسد و در صفحه طراحی جایی برای آن نیست و یا اینکه اگر می خواهید آن مورد را تست کنید؛ آن موارد را در خطوط مجزا نوشته و با اعمال هر یک یا تست هر کدام جلوی خط آن یک تیک بزنید که مشخص شود آن مورد انجام شده است.

 

- حتماً و حتماً کاغذها، اتودها و هر آنچه در مورد سایت مورد نظرتان تهیه می کنید اعم از کاغذی و ...، در یک محل و با شماره و تاریخ نگه داری کنید. در واقع بایستی روال انجام پروژه را مستند نمایید. این کار کمک بزرگی به شما می کند :

1- جلوی دوباره کاری های مرسوم را می گیرد

2- مسیر انجام پروژه کاملاً مشخص می ماند و همیشه مشخص است که شما در کدام نطقه هستید و قرار است به کدام نقطه بروید

3- نتایج تست هایی که می کنید همیشه مکتوب می ماند و در پروژهای بعدی نیز می توانید از آن استفاده نمایید

4- اگر قرار شد فرد دیگری پروژه شما را ادامه دهد کاملاً واضح و روشن و در کوتاهترین زمان می تواند انتهای کار شما را پیدا نماید و از آن به بعد را انجام دهد و اشراف کاملی هم به گذشته داشته باشد.

5- اگر سفارش دهنده شما، شخص نا آشنایی با مقولاتی که شما در این مورد می دانید است، این مستند سازی و چک کردن مرتب با وی، جلوی هرگونه اعتراضات بعدی را از او می گیرد.

من خودم یک زونکن در خانه دارم که اسناد هر پروژه را بطور خیلی مرتب می توان در آن یافت و در طول این مدت کمک بزرگی در صرف جویی در زمان و هزینه من کرده است. حتی صفحاتی که با صاحبان سفارش چک کرده ایم و تیک خودره اند را نگه داری می کنم.

 

- نرم افزارهای زیادی برای کمک به زمانبندی پروژه شما وجود دارند که یکی از بهترینشان MS Project می باشد. اما لازم نیست شما خود را درگیر این گونه برنامه ها کنید. تجربه نشان داده است که استفاده از این برنامه ها در مدیریت زمان برای پروژه های کوچک، بسرعت شخص را خسته می کند (با آنکه معتقدم بد نیست که یک بار آن را امتحان کنید) و بیشتر در مورد پروژه های بزرگتر که مدیریت بیشتری لازم است مفید بودن آن مشخص می شود.

اما به هر جهت فکر می کنم اگر یک روال حتی روی کاغذ در مورد زمان شروع تا انتهای پروژه و زمان بندی کارهای مشخص در زمانهای مشخص، داشته باشید بد نباشد، چرا که شما را مجاب می کند تمرکز بیشتری روی کار داشته باشید و از بی هدف شدن روالها نیز جلوگیری می کند؛ چون می دانید که مثلاً در فلان موقع باید فلان بخش پروژه انجام شده باشد. و در انتها نیز می توانید تخصص و مهارت خود را محک بزنید.

 

- به خاطر داشته باشید که اگر سئوالی قبل و یا در حین انجام پروژه برایتان پیش می آید و یافتن پاسخ آن کمک زیادی به پروراندن و یا اعمال تغییرات اساسی در پروژه شما دارد، همیشه راه های زیر را در نظر داشته باشید:

1- به جستجو در اینترنت بپردازید

2- سایتهای انگلیسی زبان را مرور نماید

3- یک روز به میدان انقلاب بروید و چند ساعتی را برای یافتن کتاب مناسبی در مورد سئوالاتتان بیابید (در آینده عنوان کتابهای خوبی را که در این زمینه می شناسم برایتان می گذارم)

4- سایتهای فارسی زبان را مرور کنید

5- اتاقها و تالارهای گفتگو (Forum) را جستجو کنید.

6- وب لاگهای مرتبط را زیر و رو کنید (کار وقت گیری است اما گاهی جواب می دهد)

7- در نهایت اگر به جوابی نرسیدید خجالت نکشید و به یکی از شرکتهای طراحی که آگهی آن در مجلات فراوان یافت می شود تماس بگیرید و خیلی مودبانه در مورد خود و هدف خود به آنها بگویید و با مطرح نمودن سئوال خود با بخش فنی آنها، از آنها درخواست کمک کنید.

8- ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
  • Like 1
لینک به دیدگاه

1- صفحات را با استفاده از استاندارد HTML4 يا XHTML1 به اندازه توان مرورگر طراحي کنيد.

 

2- تمام صفحات ايستا(HTML) را بررسي، ارزيابي و آزمایش کنيد.

 

3- اغلب کاربران مرورگر را بخاطر بروز خطا/مشکل مقصر نمي دانند، سايت را مقصر مي دانند!

 

5- حتاالمکان با XHTML هماهنگ شويد تا آينده صفحات وبتان تضمين شده باشد.

 

6- حتاالمکان با استفاده از CSS طرح بصري ايجاد کنيد نه با تصاوير.

 

7- براي بالا بردن کيفيت و خوانايي کد، از توضيحات/Comments استفاده کنيد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

خيلى از كارشناسان اينترنت، طراحى وب سايت را يك هنر و يك فن مى دانند. زيرا درآمد ميليونى شركت هاى چند مليتى كه امروزه به غول هاى ديجيتالى شهره هستند مثل گوگل و ياهو و آمريكن آن لاين، جز با اتكا به درك مولفه هاى اين فن حاصل نشده است. بنابراين، نامطلوب نيست كه از فن طراحى وب، به مهندسى طراحى وب نام ببريم كه مجموعه اى از فرآيندهاى اثربخش الكترونيكى براى توسعه كسب و كار در دنياى مجازى به شمار مى رود.

 

جاكوب نيلسن با صفاتى چون سلطان بهره ورى نرم افزارى، پيشرو در بهره ورى وب و رهبر طراحى كاربر پسند شناخته شده است.دكتر نيلسن يكى از موسسان گروه نيلسن نورمن است و قبل از آن نيز يكى از مهندسان شركت Sun Microsystem بوده است. وى ابداع گر جنبش مهندسى بهره ورى هزينه (Engineering Discount Useability) است كه هدف آن پيشرفت هاى سريع و ارزان در طراحى رابط كاربر برنامه ها (User Interface) است. معروف ترين كتاب وى «طراحى كاربردى وب» نام دارد كه در سال ۲۰۰۰ با تيراژ دويست و پنجاه هزار نسخه و به پانزده زبان زنده منتشر شده است. نيلسن در ۱۵ اكتبر ۲۰۰۳ در گفت وگويى با شبكه بى بى سى در مورد اينترنت گفته بود: با خلق اينترنت و اى ميل در دهه ۹۰ شبكه جهانى رايانه ها (World Wide Web) به شيوه اى موثر و سريع براى ايجاد ارتباط بدل شد.

 

اما حتى در آن زمان نيز بحث هاى نگران كننده اى درباره احتمال بروز ترافيك سنگين در شبكه اطلاعاتى آغاز شده بود.

آلودگى اطلاعاتى در واقع همان تردد حجم سنگين اطلاعات در اوج آن است. اين وضع گاه شما را از انجام كارهايتان باز مى دارد. ايشان همچنين معتقد است: «ايدئولوژى فناورى اطلاعاتى طى ۵۰ سال گذشته فقط و فقط اين بوده است كه هرچه اطلاعات بيشتر باشد و هرچه توليد اطلاعات انبوه تر باشد بهتر است.» اما به گفته دكتر نيلسن اينترنت اكنون به دستگاهى بدل شده است كه اطلاعات را بدون قائل شدن اولويت با سرعت منتشر مى كند.

 

خب خيلى ها به مسئله اولويت دهى به فرآيند توليد و انتشار اطلاعات اعتقاد دارند. بدون توجه به ماهيت اين اصل، كسب و كار الكترونيكى و اقتصاد اطلاعات با كندى روبه رو خواهد شد. حال براى اولويت دهى به فرآيندهاى كارى در سرزمين ديجيتالى، چه بايد كرد؟ چه مسائلى اولويت اطلاع رسانى پايگاه ما را در اينترنت با ۵۰ ميليون سايت افزايش مى دهد؟ اين ۳۵ تئورى كه بسيارى از آنها، پخته شده افكار دكتر نيلسن است و ما براى وب مسترهاى ايرانى پخته تر كرده ايم، در ادامه معرفى مى شوند.

 

۳۵ تئورى كليدى

براى موفق شدن ديجيتالى، بايد به فضاى ديجيتالى آشنا بود و ديجيتالى فكر كرد. نكاتى كه در ادامه مى خوانيد خيلى از مسائل طراحى، تجارت الكترونيك و مسائل فنى را در برگرفته است. البته هنوز كتابى به طور خاص به فارسى در مورد كليدهاى تئورى در طراحى سايت هاى وب عرضه نشده است. به هر حال، به كار گيرى اين اصول به ظاهر ساده مى تواند راهگشاى موفقيت هاى بزرگ باشد.

 

۱- انتخاب DOMAIN: انتخاب دامنه و نوع پسوند براى نامگذارى سايت بسيار مهم است. اين مسئله بر اساس موضوعيت پايگاه، نقش مهمى در به خاطرسپارى نام سايت در نزد كاربران دارد.

۲- ادبيات توليد محتوا: در سايت هاى مختلف ادبيات توليد محتوا متفاوت است. يك سايت علمى با يك سايت شخصى، اگر ادبيات مختلفى را در نگارش مطالب اينترنتى خود رعايت نكنند، اثربخشى رسانه اى آنها در دنياى وب كاهش مى يابد.

۳- پيمايش عرضى صفحات: كاربران علاقه اى به پيمايش افقى صفحات ندارند. از اسكرول خوردن افقى صفحات وب خوددارى كنيد.

۴- اندازه ثابت فونت ها و متون: به خصوص افراد بالاى ۴۰ سال با حروف نازك يا كوچك مشكل دارند و بايد ترتيبى اتخاذ شود تا از طريق مرورگر امكان تغيير سايز فراهم شود.

۵- انبوهى متون: معمولا سايت هاى حاوى متون حجيم خسته كننده هستند.

۶- پنجره هاى بازشونده خودكار: كاربران ترجيح مى دهند كه خودشان مقصد را تعيين كنند.

۷- جمع آورى آدرس پست الكترونيك بدون هيچ روند امنيتى: كاربر بايد براى وارد كردن آدرس ايميل خود كاملا مطمئن و متقاعد شود.

۸- آدرس هاى طولانى يا پيچيده صفحات: انتخاب يا هرگونه كار بر روى آدرس هايى كه بيش از ۷۵ كاراكتر دارند مشكل است.

۹- لينك هاى اى ميل در مكان نامناسب: اى ميل بايد كاملا برجسته و مشخص و در مكان هاى مناسب بوده و از لينك هاى معمول صفحه تفكيك شود.

۱۰- بازگشت كند يا ناموفق به صفحات قبل: كليد Back دومين دكمه مورد استفاده كاربران است.

۱۱- رابط گرافيكى (GUI) غيراستاندارد: برداشت كاربر از عناصر و اشياى موجود در برنامه ها تثبيت شده است.

۱۲- نبود بيوگرافى در سايت ها: وجود بيوگرافى باعث ايجاد جو عدم اطمينان در خوانندگان مى شود. يك about us كامل، روشن كننده خيلى از حقايق است. اين مسئله در سايت هاى صنعتى و تجارى براى مخاطبان از ارزش بسزايى برخوردار است.

۱۳- ضعف آرشيو: در اغلب مواقع اطلاعات قديمى هم مورد استفاده كاربران قرار مى گيرد. همه سايت هاى توليدكننده محتوا بايد آرشيو تاريخى و موضوعى در اختيار داشته باشند تا مرور بر اطلاعات آنها توسط كاربران آسان باشد.

۱۴- لينك هاى متعدد براى رسيدن به صفحات خاص: كاربران مايل به استفاده مكرر از لينك ها براى رسيدن به هدف نيستند.

۱۵- استفاده پيش از موعد از امكانات پيشرفته: استفاده از امكاناتى مانند CHAT، ايجاد انجمن هاى گفت وگو، اى ميل رايگان، نقشه سه بعدى سايت و غيره بار مالى زيادى را بر مديران سايت تحميل مى كنند.

۱۶- بارگذارى كند صفحات: وجود گرافيك هاى سنگين آزاردهنده خواهد بود.

۱۷- ساختارهاى تبليغاتى: كاربران معمولا از مشاهده ساختارهاى تبليغاتى خوددارى مى كنند.

۱۸- رسالت و هدف نامشخص سايت: بايد نوع سايت از جنبه هاى تجارى يا اطلاع رسانى مشخص باشد.

۱۹- طراحى اختصاصى براى افراد خاص: سايت بايد كاملا براى تمام كاربران اينترنت (نه فقط متخصصين) قابل استفاده و گشت زنى باشد. حتى سايت هاى سياسى هم امروزه نسخه كودكانه دارند.

۲۰- لينك به سايت هاى ديگر: به دليل فلسفه و ساختار متفاوت طراحى در سايت هاى مختلف، نبايد تعداد لينك هاى خارج از سايت زياد باشند. اين مسئله رتبه سايت شما را در سيستم رتبه بندى موتورهاى جست وجو افزايش مى دهد!

۲۱- فراموش كردن هزينه پشتيبانى سايت: بودجه پشتيبانى و نگهدارى بايد حداقل به اندازه ۵۰ درصد از هزينه راه اندازى سايت در نظر گرفته شود.

۲۲- تلقى از سايت به عنوان يك رسانه دست دوم: سايت با تلويزيون، روزنامه يا بروشور فرق هاى اساسى دارد. بنابراين نبايد از آنها كپى بردارى كند. از طرفى ارتباط ما را به عنوان يك رسانه تمام وقت با افراد متعددى برقرار مى كند و نبايد آن را دست كم گرفت.

۲۳- لينك هاى تكرارى از لحاظ محتوا: مثلا لينك يك تبليغ بعد از ورود به آن نبايد حاوى همان لينك تبليغ در صفحه باز شده باشد.

۲۴- تلقى يكسان از اينترنت و اينترانت: در اينترنت داخلى اهداف و كاربردهاى مرتبط با امور شركت مد نظر است ولى اينترنت يك مكان عمومى است.

۲۵- عدم قبول مهندسى بهره ورى و تحقيقات بازار: رد خواسته هاى بازار به منزله رد نيازهاى كاربران است.

۲۶- استفاده از قاب ها و صفحات چندفريمى: اين موضوع براى چاپ و آدرس دهى صفحات مشكلاتى را دربر دارد.

۲۷- انيميشن ها و متون متحرك: بر هم زدن تمركز بازديدكنندگان از سايت.

۲۸- صفحات غيرقابل بازگشت: عدم لينك بازگشت به صفحه اصلى و صفحات ديگر مشكلى بزرگ در تحليل سايت است.

۲۹- نوار پيمايش طولانى: اسكرول شدن صفحات به طور كلى جالب نيست.

۳۰- ضعف در راهنمايى كاربران سايت: كاربر نبايد هنگام گشت زنى تنها بماند. يك help آن لاين در سايت، مثل يك لنگه كفش در بيابان است.

۳۱- استفاده از رنگ هاى غيراستاندارد براى لينك: هر رنگ معنايى دارد.

۳۲- اطلاعات قديمى در سايت: كه باعث كاهش اعتبار و ارزش سايت مى شوند.

۳۳- عدم وجود جست وجو: بخش Search بايد براى سايت هايى با بيش از صد صفحه قرار داده شود.

۳۴- يك قانون طلايى: از سايت هاى پربازديد بايد الگو گرفت.

۳۵- قانون طلايى بك گراند: سفيد رنگ محبوب سايت هاى بزرگ وب است. روانشناسى رنگ ها در طراحى وب، در طراحى لوگو، چيدمان مطالب در صفحه و رنگ بندى لينك هاى ديده شده از اهميت خاصى برخوردار است.

پيشنهادى به وب مسترها

به هر حال بخشى از صدها نكته مهم در طراحى سايت را در اين گزارش خوانديد. آنچه مهم است، رويكرد فنى و حرفه اى به امر راه اندازى و مديريت وب سايت است. اين پارامترها بايد مورد توجه مديران سايت هاى اينترنتى فارسى قرار بگيرد. قطعا نوع مديريت سايت هاى شركتى، شخصى، روزنامه اى، هنرى، ادبى و تجارى با يكديگر متفاوت است. اما همه آنها در ۳۵ موضوع فوق الذكر اشتراك دارند. علاوه بر اين كه نيازسنجى مخاطبان و روش سنجى در ارائه خدمات وبى هم جزء دو مسئله مشترك ديگرى است كه بايد در اولويت هاى كارى وب مسترهاى جوان ايرانى قرار بگيرد.

 

نویسنده : علی محمد آقازمانی

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...