رفتن به مطلب

ده اشتباه در نگهداری چیلر سانتریفیوژ


ارسال های توصیه شده

بر گرفته از وبلاگ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نگهداری از چيلرها وظيفه معمولی يک مهندس اجرايی يا تکنسين تاسيسات است. اما يک اپراتور ناوارد حداقل زيانی که وارد می سازد، کاهش عمر مفيد چيلر، يا خراب و بلا استفاده کردن زود هنگام آن است. برای در يافتن اشکالاتی که در اثر ندانم کاری اپراتورها در يک سيستم چيلر ايجاد می شود، ران آدامز سر مهندس کمپانی معروف Trane، اصول راهبردی و نگهداری چيلرها را با تشريح 10 اشتباه آموزش می دهد. اشتباهاتی که بايد از آنها احتراز نمود

اشتباه 1 : نصب ناصحيح دستگاه

گاهی دستگاه چيلر از همان آغاز اسباب زحمت می شود، که اين می تواند ناشی از نصب ناصحيح دستگاه باشد. چيلر را نبايد نزديک ديگ شوفاژ نصب کرد، چون گرمای ديگ هنگاهی که چيلر خاموش است، می تواند فشار را در چيلر بالا برده موجب پارگی ديسک ايمنی (Rupture Disk) و فوران مبرد گردد. البته در چيلر های جديد بايد ديسک ايمنی را توسط يک خط لوله تخليه، با بيرون ساختمان مرتبط نمود.

اشتباه 2 : سرد کردن بيش از حد آب در برج خنک کن

بعضی می پندارند که خنک کردن هر چه بيشتر آب در برج خنک کن موجب بالا رفتن بازدهی کندانسور می شود. البته اين انديشه ممکن است تا يک نقطه ای درست باشد، اما چنانچه از آن حد تجاوز کند موجب اتلاف روغن، تراکم مبرد در کندانسور و کاهش مبرد در اواپراتور می شود.

چنانچه مهندس نگهدارنده چيلر، کاهش فشار و مکشی را مشاهده کند، اولين چيزی که به فکرش می رسد اين است که مقدار مبرد کم شده است. در حالی که ممکن است اشکال از سرد شدن بيش از حد آب در برج خنک کن باشد.

اشتباه 3 : به جريان درآوردن آب خيلی گرم در چيلر

اگر آبی که بايد توسط چيلر خنک شود، خيلی گرم باشد، می تواند سبب بروز شوک حرارتی گردد. اين اشکال وقتی پيش می آيد که شخص اپراتور، باز در اثر ندانم کاری و پيچاندن يک شير، آب گرم را از ديگ شوفاژ راهی چيلر کند. شوک حرارتی برای لوله های چيلر زيانبخش است و می تواند سبب تغيير شکل آنها و مسدود شدن مسير جريان شود.

اشتباه 4 : به جريان درآوردن آب در چيلر به ميزانی بيش از آنچه در طرح پيش بينی شده(gpm)

اين هم در ابتدا فکر خوبی به نظر می رسد. اما بر خلاف ظاهر، نهايتاً می تواند موجب افزايش هزينه ها شود. جريان دادن بيش از حد آب در چيلر، به نظر بازده اواپراتور را بيشتر جلوه می دهد، اما وقتی مصرف کل انرژی سيستم محاسبه شود، بويژه با منظور کردن انرژی مصرفی پمپ، ملاحظه خواهد شد که بازده انرژی در سيستم کاهش يافته و نتيجتاً هزينه بيشتر می شود. همچنين اين امر می تواند سبب فرسايش و خرابی زود هنگام لوله ها شده مخارج مخارج هنگفتی را تحميل کند.

اشتباه 5 : کارکرد دستگاه در شرايطی غير از آنچه در طرح پيش بينی شده

دستگاه چيلر برای کارکرد مطلوب بايد در شرايطی کار کند که برای آن طراحی شده است و هر انحراف قابل توجهی از شرايط طرح می تواند بر کارايی دستگاه تاثير منفی بگذارد.

اشتباه 6 : دست کم گرفتن موضوع بيرون دهی گاز (Purge)

در چيلرهای فشار ضعيف، با روش قديمی بيرون دهی گاز به ازاء هر پاوند هوا، 3 تا 7 پاوند مبرد تخليه می شود. با مقرراتی که سازمان حفاظت محيط زيست آمريکا (EPA) وضع کرده است، اين روش ديگر به اندازه کافی بازدهی ندارد. چيلرهای جديد دارای گازگيرهايی (Purger) با بازدهی بالا هستند که البته چيلرهای قديمی را نيز می توان به اين گازگيرها مجهز کرد. اما از هر نوع گازگيری که استفاده شود، چيلر بايد تا حد امکان هوابندی شده و بدون درز باشد. افزايش دفعات بيرون دهی گاز بيش از حد موجب اتلاف مبرد و ورود آلودگيها و رطوبت به داخل چيلر می شود. وجود رطوبت در چيلر نيز طول عمر آن را کم می کند.

اشتباه 7 : اضافه کردن بيش از حد روغن

اپراتورها آموخته اند که وقتی سطح روغن از خط ميانی سايت گلاس پايين تر رفت، بايد روغن به دستگاه اضافه شود. قانون انگشت (Rule of Thumb) فقط وقتی چيلر تحت بار کامل کار می کند، قابل استفاده است. اگر چيلر سانتريفوژ تحت باری کمتر از بار کامل کار کند،پايين تر بودن سطح روغن نيز جايز است. حال چنانچه شخص اپراتور روغن بيش از حد لازم به سيستم اضافه کند، بار وارده به کمپرسور را افزايش می دهد که اين می تواندموجب صدمه ديدن پره های کمپرسور شود.

اشتباه 8 : قصور در تميز کردن به موقع *****ها صافيها

گاهی مسئولين نگهداری سيستم در تميز کردن به موقع *****ها و صافيها کوتاهی می کنند، در حالی که تميز نگهداشتن اين دو وسيله و پاک کردن آنها از کثافات در حفظ کار آرايی چيلر بسيار موثر است.

اشتباه 9 : عدم نگهداری صحيح برج خنک کن

از نگهداری صحيح برج خنک کن نبايد غافل شد. تميز کردن سالانه تشتک آب برج، اطمينان از سالم بودن بادزنها و درستی کارکرد آنها و غيره بايد بطور مرتب انجام گيرد. نگهداری ناصحيح برج خنک کن می تواند موجب کاهش بازده سيستم، و از آن مهم تر، رسوب گيری شديد لوله های کندانسوز شود.

تميز کردن لوله های کندانسوز را می توان با يک برس و آب يا مواد شيميايی (اسيد) انجام داد. اگر برای رسوب زدايی لوله ها از مواد شيميايی استفاده شود و نتوان رسوبات کنده شده را با برس پاک کرد، بايد داخل لوله ها را با آب پر فشار شستشو داد. البته اگر شستشو به خوبی انجام نگيرد، اسيد باقيمانده در لوله ها می تواند آنها را سوراخ کند. پيشنهاد می شود در مورد چگونگی رسوب زدايی از لوله ها، توصيه های کارخانه سازنده چيلر حتماً مراعات شوند.

اشتباه 10 : قصور در ثبت مشخصات عملکرد چيلر

مشخصات عملکرد سيستم بايد در طول زمان کارکرد چيلر خوانده و ثبت شوند. شخص راهبر سيستم ممکن است هر دو ساعت يک بار، در هر شيفت کاری يا روز به روز آنها را بخواند. برگه مشخصات ثبت شده بايد شامل موارد زير باشد: - ولتاژ- آمپراژدمای روغن

- سطح روغن

- فشار روغن

- فشار اواپراتور

- فشار کندانسور

- فشار استوانه هوا گيری

- دمای آب ورودی به کندانسور

- دمای آب خروجی از کندانسور

- دمای مايع مبرد در کندانسور

- اختلاف فشار آب سرد شده در چيلر

- دمای آب سرد شده در چيلر

- دمای مايع مبرد در اواپراتور

مشخصات نا صحيح، مهندس راهبر سيستم را در مورد چگونگی کارکرد چيلر به اشتباه می اندازد. پس به هنگام قرائت و ثبت اين مشخصات بايد کاملاً دقت کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...