رفتن به مطلب

بزرگترين لکه خورشيدي بزرگتر از زمين


ارسال های توصیه شده

تلسکوپ رصدخانه کاليفرنيا كشف كرد

بزرگترين لکه خورشيدي بزرگتر از زمين ... rose.gifrose.gif

 

جام جم آنلاين: سيستم نوري جديد تلسکوپ رصدخانه کاليفرنيا با غلبه بر اختلالات ديد ناشي از اتمسفر زمين ، تصاويري با وضوح بسيار بالا از لکه اي خورشيدي بزرگتر از سياره زمين به ثبت رسانده است.

 

 

100884872155.jpg

به گزارش مهر، شايد اين تصوير به نظرتان شبيه «چشم سائورون» باشد (فيلم ارباب حلقه ها را به ياد داريد؟) يا شايد آن را گل آفتابگرداني کيهاني توصيف کنيد. اما در واقع اين تصوير بزرگترين لکه خورشيدي است که تا به حال با چشمهايتان ديده ايد که در وضوح تصويري بسيار بالايي به ثبت رسيده است.

دانشمندان در رصدخانه کاليفرنيا با کمک گرفتن از آيينه جديد تغيير پذير اين رصدخانه توانسته اند اين تصاوير زيبا و شگفت انگيز را به ثبت برسانند. نزديکترين تصويري که تا به حال از يک لکه خورشيدي به ثبت رسيده است و در حالي که اين تصوير بسيار آرام و دلنشين به نظر مي رسد، واقعيتي کاملا متفاوت را در پس خود پنهان کرده است.

به گفته پروفسور «فيليپ. آر. گود» از موسسه تکنولوژي نيوجرسي، آنچه جالب توجه به نظر مي آيد اين است که زماني که به اين لکه خورشيدي نگاه مي کنيد، اين لکه کاملا بي خطر و ملايم به نظر مي آيد اما تصوير دومي که با اختلاف يک روز از تصوير بالا به ثبت رسيده داستاني کاملا متفاوت را حکايت مي کند. در اين تصوير مي توان رشته هاي مو مانند و سياهي را مشاهده کرد که التهاب و همهمه عظيم درون خورشيد را به خوبي به اثبات مي رساند.

 

به گفته «گود» اين نوارهاي سياه رنگ در واقع فوران هاي انرژي هستند که از ميدان مغناطيسي درخشان بر روي سطح به بيرون جهيده اند.

ميزان حرارت در مرکز اين لکه خورشيدي در حدود 6 هزار و 500 درجه فارنهايت است در حالي که مناطقي که اين لکه را در بر گرفته اند به مراتب داغتراند و بيش از 10 هزار درجه فارنهايت حرارت دارند. اشکال نامنظمي که لکه را محاصره کرده اند، دانه هاي گازهاي داغ هستند که از خورشيد بر مي خيزند. ابعاد هر يک از اين دانه ها در حدود 965 کيلومتر است که با محاسبه تمامي آنها قطر لکه خورشيدي در حدود 12 هزار و 874 کيلومتر خواهد بود. به بياني ديگر سياره زمين با قطري در حدود 12 هزار و 756 کيلومتر از اين لکه خورشيدي کوچکتر است. البته به گفته دانشمندان بيشتر لکه هاي خورشيدي از زمين بزرگترند.

دانشمندان باور دارند لکه هاي خورشيدي ساختارهاي مغناطيسي هستند که کليد حياتي درک شرايط اقليمي فضا را در دست دارند. شرايط سخت آب و هوايي که از خورشيد ناشي شود مي تواند عواقب ترسناکي بر روي آب و هواي زمين و محيط زيست داشته باشد. يکي از توفانهاي شديد خورشيدي مي تواند شبکه هاي برق را تخريب کرده و ارتباطات را مختل کند، ماهواره ها را از کار انداخته و حتي خلبانان، خدمه و مسافران هواپيماهاي مسافرتي را در معرض تشعشعات خورشيدي قرار دهد.

توفان بزرگ خورشيدي که در اول ماه آگوست از خورشيد آغاز شد تازه ترين نمونه از چنين توفان هايي است و توفان هاي ژئومغناطيسي که در پي آن و در طي هفته بر روي زمين شکل گرفت تنها يکي از تاثيرهاي قابل مشاهده اين توفانهاي کيهاني است.

تصاوير جديد در رصدخانه BBSO واقع در کاليفرنيا به ثبت رسيده است. تلسکوپ جديد اين رصدخانه از وضوح تصويري بسيار بالايي برخوردار است که مي تواند در حدود 80 کيلومتر از سطح خورشيد را تحت پوشش خود قرار دهد. در اين تلسکوپ خطاهاي ناشي تاثيرات اتمسفري به واسطه استفاده از تغيير دادن و منحرف کردن آينه تلسکوپ به کمک 97 موتور قابل انطباق، تصحيح شده است.

اين سيستم نوري جديد به محققان امکان مي دهد تا ميدان ديدي خالي از خطاهاي ديد ناشي از حضور اتمسفر در اختيار داشته باشند تا راه هاي قابل استفاده تري براي مطالعه و بررسي اين پازل هاي خورشيدي را مورد آزمايش قرار دهند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...