رفتن به مطلب

بيوتكنولوژي ، شروع جنگ تصاحب قدرت


ارسال های توصیه شده

در عصري كه انر‍‍ژي رو به زوال است و جمعيت انسانها رو به افزايش، نياز بشر به انرژي بيشتر شده و از طرق مختلف و متفاوت به دنبال به دست آوردن اين منبع حيات است. به روشني مي توان بيان كرد ، دولت مردان و سياستمداران و اقتصاد دانان به دنبال منابع انرژي هستند. نفت ، آب شيرين ، معادن ذغال سنگ و غيره و بالاخره مواد غذايي كه از تمام موارد فوق مهمتر و حياتي تر است ، جزء اين منابع هستند. نياز به غذا را مي توان به سوخت اتومبيلي تشبيه كرد كه در حركت و عمل اتومبيل نقش مهمي را ايفا مي كند. انسان غذا مي خورد تا از طبيعت انرژي گرفته و اين انرژي را صرف كار كردن ،‌راه رفتن ، حرف زدن و فكر كردن كند.

حال سوالي كه مطرح است ، با توجه به اهميت مواد غذايي و تامين منابع انرژي و همچنين رشد فزآينده جمعيت ،‌چگونه مي توان انسان فردا را سيراب كرد در صورتي كه منابع موجود جوابگوي نسل فردا نيست!؟

جنگ فردا ، جنگ كشور گشايي نيست. مسئله اصلي مسئله تامين منابع انرژي است. انرژي بيشتر ،‌ دوام و بقاء بيشتر.

در اينجا ميتوان به نقش و اهميت فعاليتهاي بيوتكنولوژي پي برد. بيوتكنولوژي تلفيق فن آوري با علوم زيستي است. هنگامي كه ابعاد زمين ثابت ،‌تعداد گياهان ثابت و از طرفي مواجه مي شويم با افزايش جمعيت ، تنها كاري كه مي شودانجام داد اينست كه از امكانات موجود بهره جسته و محصولات را بيشتر و كيفيت آنها را بالا برد. استفاده از علوم بيوتكنولوژي راهگشاي مشكلات است.

بيوتكنولوژي به ما كمك مي كند كه نياز به انرژي را براي نسلهاي آينده تضمين كرده و از اين نظر كشور به توسعه اقتصادي برسد.

در دنياي كنوني كه دولتها برآن هستند كه از راههايي به قدرت برسند ديگر استفاده از ابزارهاي تخريبي و جنگ افزار صلاح نيست . امروزه توسعه ، ديگر توسعه سر زمين يا مرز نيست ! توسعه امروز ، توسعه اقتصادي است. اگر عزم ايستادن و سربلندي را داريم بايد توليد ناخالص داخلي را از كشورهاي ديگر بيشتر نموده و به توسعه اقتصادي برسيم.

يكي از اين ابزارها كه به اقتصاد مملكت كمك مي كند احياء بخش كشاورزي و دامداري است. بايستي بخش كشاورزي و دامداري را با بكارگيري علوم روز دنيا و روشهاي صنعتي توسعه داد و نه از روشهاي سنتي زيرا اين نياز واقعي مردم است. توليد در حدي باشد كه به عرصه صادرات دست پيدا كنيم و گوي و ميدان را در تصاحب خود در آوريم.

البته فعاليتهاي بيوتكنولوژي منحصر به بخش كشاورزي و دامي نمي شود بلكه در زمينه انساني ، توليد هورمونها و گسترش توليد سلولهاي بنيادي را مي توان مثال زد. سلولهاي بنيادي مي تواند جايگزين مناسبي براي پزشكي فردا باشد.

در حال حاضر بخش كشاورزي و دامداري ما مريض است. دولت محترم با حمايت از ايده ها و آينده نگري مي تواند اين بخش مهم و حياتي را با توجه به استاندارد ها و اصول صحيح بيوتكنولوژي احياء نمايد.

در دنياي كنوني كه همه چيز در حال گسترش و پيشرفت است ، ما هم بر آن باشيم كه از علوم جديد در حفظ بقاء خود بهره جسته و از علوم مطرح همچون بيوتكنولوژي در بخش كشاورزي ،‌ دامي و انساني استفاده هاي لازم را برده تا به خود كفايي برسيم.

بيوتكنولوژي به عنوان يك تكنولوژي نوين با قابليتهاي رشد بسيار بالا ست كه نبايد از اين مهم غافل شويم. بدون شك پيشرفت كشور خواست جامعه و مردم است و شرايط كنوني ايران با نيم قرن پيش كاملا متفاوت .

 

 

نویسنده: علي اصغر ربيعی

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
  • 2 هفته بعد...

نقطه نظر مطروحه جالب بود.در اصل من به دنبال جواب این سوالم:آیا برای بیو تکنولوژی کشاورزی بازار کار وجود دارد؟جواب اگر مثبته کجاها باید به دنبالش بود؟ با تشکر هومن

لینک به دیدگاه
نقطه نظر مطروحه جالب بود.در اصل من به دنبال جواب این سوالم:آیا برای بیو تکنولوژی کشاورزی بازار کار وجود دارد؟جواب اگر مثبته کجاها باید به دنبالش بود؟ با تشکر هومن

درود فراوان هم رشته اي محترم:flowerysmile:

شرمنده نبودم كه جوابتونو بدم...

همونطور كه ميدونيد يكي از شاخه هاي رشته زيست شناسي سلولي و مولكولي بيوتكنولوژي هست

يه جورايي رشته جديدي محسوب ميشه و خيلي از دانشگا ه ها اين رشته رو به عنوان يكي رشته تازه وارد به ليست رشته هاشون اضافه كردن...

رشته خيلي جالب و خوبي هست همه هم پشنهاد ميكنن بر فرض مني كه ميكرو ميخونم ارشدم رو بيو تكنولو‍ژي بزنم ...اما متاسفانه با اينكه رشته خوب و جديدي هست و در تمامي نقاط و كشورهاي پيشرفته دنيا از متخصصين اين رشته دارن بهترين استفاده هارو ميبرن در كشور ما اين رشته هم مثل خيلي از رشته ها اشتغال زايي نداره

ما يه كشور در حال توسعه هستيم و به خاطر جمعيت زياد و نيازهاي روزافزون به رشته هاي جديد و پر كاربرد مثل همين رشته نياز مبرم براي پيشرفت و برآورد نيازهامون داريم

ولي...به جاي اينكه هزينه هايي صرف اشتغال زايي براي چنين متخصصاني بشه صرف...

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...