رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اگر کانال مخابراتی شامل فضای آزاد باشد در این صورت برای انتشار و دریافت سیگنال آنتن هایی مورد نیاز است طول این آنتن ها متناسب با طول موج سیگنال فرستاده شده است. بسیاری از سیگنال های صوتی دارای مولفه فرکانسی ۱۰۰ هرتز یا پایین تر هستند. برای ارسال این سیگنال ها اگر سیگنال مستقیما انتشار یابد به آنتن هایی با طول حدود ۳۰۰km نیاز است. اما اگر از مدولاسیون برای سوار کردن سیگنال بر روی یک فرکانس حامل مثلا ۱۰۰Mhz استفاده کنیم در این صورت طول آنتن ها حدود یک متر خواهد بود.

انواع مدولاسیون

• مدولاسیون دامنه (AM)

• مدولاسیون فرکانس (FM)

• مدولاسیون فاز (PM)

 

 

frequency_modulation-246x300.gif

مدولاسیون fm

 

 

amplitude_modulation-243x300.gif

مدولاسیون am

 

 

phase_modulation-189x300.gif

مدولاسیون pm

  • Like 2
لینک به دیدگاه

علاوه برمدولاسیون‌های بالا که همگی آنالوگ می‌باشند و از لحاظ نویز پذیری از امنیت کمتری برخوردارند نوع دیگری از مدولاسیئن یعنی مدولاسیون دیجیتال وجود دارد که دارای انواعی چون QAM ،QPSK و BPSK می‌باشد.

گیرنده فرستنده های دیجیتال

گیرنده فرستنده ها دیجیتال به چند دسته تقسیم بندی می شوند

۲- گیرنده فرستنده های ASK

3- گیرنده فرستنده های QAM

4- گیرنده فرستنده های PCM

….

در فرستنده های ASK به ازای صفر منطقی یک سیگنال سینوسی با فرکانس f1 و به ازای یک منطقی فرکانس f۲ ارسال می گردد. بنابراین ساده ترین روش و همچنین معمول ترین روش برای ساخت یک فرستنده ی ASK برای ارسال دیتای دیجیتال، تنها کافی است که اطلاعات هشت بیتی موازی را به اطلاعات یک خطه تبدیل کرد. نظیر پروتکل سریال که تک سیمه است. و سپس این جریان دیتا دیجیتال را به ورودی یک فرستنده آنالوگ AM اعمال کنیم. بدین صورت به ازای ورودی صفر( بیت صفر یا منطق صفر) ، فرکانس کاریر(f1 ) ارسال می گردد و به ازای ورودی پنج ولت ( منطق یک)، فرکانس f۲ ( f1+df ) ارسال می گردد.

در گیرنده ASK پس از بدست آمدن جریان تک سیمه دیتا ، اطلاعات با توجه به پروتکل فرستنده ، دمدوله می شود.

در ساخت یک فرستنده ASK نکاتی بایستی مد نظر قرار بگیرند. اول اینکه باید باد ریت اطلاعات دیجیتال در محدوده پهنای باند فرستنده آنالوگ باشد. و دوم رنج ارسالی فرستنده است که رابطه مستقیم با توان خروجی فرستنده دارد. هرچه توان ارسالی بیشتر باشد، رنج ارسالی دیتا بیشتر می شود.

برای افزایش توان فرستنده معمولا یک طبقه تقویت کننده جریان در طبقه خروجی قرار می دهند. همچنین برای حداکثر کردن تشعشعات از آنتن، قبل از انتن مدار تطبیق دهنده امپدانس ( مدار مچینگ ) قرار می دهند.

برای ساخت گیرنده فرستنده های FSK نیز همانند فرستنده های ASK عمل می کنیم بدین

صورت که دیتای دیجیتال تک سیمه را به ورودی فرستنده FM اعمال می کنیم. و در گیرنده نیز از گیرنده های FM استفاده می کنیم.

در عمل برای بهبود کیفیت فرستنده ها ی آنالوگ FM بهتر است از تراشه ها ی فرستنده و گیرنده استفاده گردد. نظیر MC3356 و MC2833 که در بازار ایران هم در دسترس می باشد. تراشه MC3356 اختصاصا جهت دمدولاسیون FSK استفاده می شود.

بهترین فرکانس برای کارهای ارسال دیتا کاربران، فرکانس ۳۰MHZ-70MHZ هست. که رنج بی استفاده FM و AM هست. برای افزایش مسافت ارسال می توان اطلاعات را در باند UHF و VHF‌ که در فرکانس بالای ۴۰۰MHZ‌ کار می کنند ارسال نمود.علاوه بر فرکانس کاریر که تعیین کننده مسافت ارسالی یک فرستنده است، توان ارسالی نیز در برد فرستنده دخالت دارد.

البته باید توجه داشت که توان فرستنده بالا نباشد ، در غیر این صورت نیاز به کسب اجازه از وزارت کشور برای اختصاص باند فرکانسی است.

گیرنده، فرستنده های RF

فرستنده و گیرنده های RF عموما برای ارسال و دریافت داده های آنالوگ و یا دیجیتال در باند فرکانسی رادیویی (۵۰۰ کیلو هرتز تا ۱۰۸ مگاهرتز) طراحی می گردند

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...