رفتن به مطلب

مقایسه کشنده های ولوو fh و مان tga


ارسال های توصیه شده

/* /*]]>*/ مقایسه کشنده های ولوو FH و مان TGA

کشنده ولوو سری اف اچ اولين بار در سال 1993 از سوی ولوو سازنده خوشنام سوئدی عرضه شد و توانست در اولين سال عرضه عنوان کاميون سال را نيز از آن خود کند. شرکت ولوو برای اين کشنده که تابستان امسال نسل جديد آن را روانه بازار کرده، موتور‌هايی با حجم بالاتری به نسبت نسل دوم آن در نظر گرفته است، اين موتور شش سيلندر به نام D13A دارای 8/12 ليتر حجم و 480 اسب بخار قدرت مجهز به سوپرشارژر مطابق با استاندارد‌های يورو 3 می‌باشد که هر سيلندر دارای چهار سوپاپ جداگانه می‌باشد. ولوو برای نسل سوم اف‌اچ از سه نوع جعبه دنده استفاده برده است يک جعبه دنده 9 سرعته، يک جعبه دنده 14 سرعته و يک گزينه جعبه دنده خودکار I-Shift که در مدل عرضه شده در کشور هم از جعبه دنده 14 سرعته استفاده شده که هم برای رانندگان ولوو در کشور آشنا‌تر است و هم دارای دنده کرال يا همان فوق سنگين می‌باشد که موجب برتری ولوو در مقابل کشنده مان تی‌جی‌آ شده است و هم گزینه دنده خودکار قابل سفارش است.

resized-ja138392.jpg

در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ در سال 2001 از سوی شرکت مان آلمان عرضه و در همان سال نيز عنوان کاميون سال را از آن خود کرد, اين کشنده که از سه سال قبل از سوی دو شرکت مختلف در کشور عرضه شده است در اروپا از امسال جايگاه اصلی خود را به TGX داده است, مان تی جی آ عرضه شده از سوی نماينده جديد شرکت مان از يک موتور شش سيلندر خطی 8/12 ليتر به قدرت 480 اسب بخار با گشتاور 2300 نيوتن متر در 1400-1050 که از استاندارد‌ يورو 3 بهره می‌برد و سوخت رسانی آن بصورت الکترونيکی از طريق يک پمپ مرکزی به تمام سيلندر‌ها (Common Rail ) صورت می‌گيرد.

resized-ma367021.jpg

برای اين کشنده مان دو نوع جعبه دنده در نظر گرفته است، يک جعبه دنده 16 سرعته دستی ساخت ZF آلمان و يک جعبه دنده خودکار 12 سرعته به‌نام Man TipMatic که بر پايه ZF ساخته شده است که در کشنده مان تی‌جی‌آ داخلی از جعبه دنده 16 سرعته دستی استفاده شده که البته کلاچ خودکار آن که به شکل يک شاسی کنار سردنده تعبيه شده بود حذف و نيز فاقد دنده کرال می باشد. از بارزترين نکات منفی کشنده‌های مان تی‌جی‌آ تحويلی از سوی اورين خودرو حذف اينتاردر يا همان کند کننده آن است که با توجه به اينکه اين کشنده فاقد ترمز تريلر و تک محور است می‌بايست شرکت فروشنده چنين قطعه مهمی که در سلامت جان راننده تاثير مستقيم دارد را در ليست تجهيزات کشنده خود قرار می‌داد. به جهت تجهيزات ايمنی کشنده ولوو اف اچ که در کشور به اف اچ 13 معروف شده دارای سيسستم ترمز ديسکی و مجهز به سيستم های ABS، ASR و ESP می‌باشد و همچنين ترمز موتور جديد ولوو وب می باشد که رانندگان ولوو در کشورمان به استفاده از اين سيستم خو گرفته اند که بنظر من سيستم ترمز وب از تمام ترمز موتور کشنده های ديگر بهتر و موثر تر عمل می کند, کشنده مان تی‌جی‌آ نيز از سيستم ترمز ديسکی با خنک شونده داخلی دارای سيستم های ترمز EBS, ABS, ASR و ESP می‌باشد. شرکت مان برای کشنده‌های سری تی‌جی‌آ در سطحی گسترده از تجهيزات ايمنی استفاده برده که متاسفانه در کشنده‌های تحويلی سيستم LPG ( که به محض خارج شدن کشنده از مسير حرکت خود به وسيله سيگنال‌های صوتی به راننده هشدار می‌دهد ) و سيستم ACC ( که اين سيستم تشخيص فاصله با وسيله نقليه جلويی با کاهش فاصله، بطور خودکار سرعت کشنده را کاهش می‌دهد ) حذف شده‌اند. کابين کشنده ولوو مدل Globetrotter و دارای فضای بسيار مناسبی برای استراحت راننده می باشد اما کابين بزرگ مان مدل XXL را با توجه به پايين بودن سطح تونل روی موتور و يک سطح بودن کف آن را بايد برتر از کابين ولوو به لحاظ فضای داخلی دانست. از مزيت های کشنده ولوو اف اچ اين است که از قطعات مشترک زيادی با نسل قبلی خود برخوردار است و اين می‌تواند برای خريدار آن هنگام تعميرات و تعويض قطعه مشکلات کمتری را به همراه داشته باشد اما در طرف مقابل کشنده مان تی جی آ برای کسانی که به لحاظ مالی در وضعيت مناسبی قرار دارند بدون شک انتخاب خوبی خواهد بود اما نه برای ديگر رانندگان چرا که يک مشکل بزرگ دارد که بايد همين اول و قبل از خريد به آن فکر کنيد و آن گرانی بيش از اندازه قطعات و خدمات فنی اين کشنده و کمبود مراکز خدمات در سطح کشور می‌باشد، ضمن اینکه قطعات ولو اف اچ نیز از قیمت بالایی برخوردارند. نکته ديگری که بايد به آن اشاره کنم قيمت بالای اين کشنده در کشورمان است و اين در حالی است که کشنده مان تی‌جی‌آ در اروپا با تمام تجهيزاتش از ديگر کشنده‌های هم کلاس خود به مانند ايویکو استراليز 440 و داف ايکس اف 460 با قيمتی پايين‌تر و حتی در برابر کشنده ولوو اف اچ با اختلاف 11 هزار يورو ارزان تر عرضه می شود.

کشنده ولوو اف اچ هم به جهت مشخصات فنی و هم خدمات پس از فروش و ارزش دست دوم بالا در مقابل کشنده مان قرار می گیرد که با وجود مشخصات فنی بالا و قوی بدلیل گرانی و عدم خدمات رسانی مناسب از بازار فروش دست دوم خوبی برخوردار نیست. قیمت کشنده ولوو سری اف اچ با جعبه دنده خودکار 141 میلیون تومان و جعبه دنده دستی 137 میلیون تومان و قیمت کشنده مان تی جی آ در بازار آزاد 140 میلیون تومان می باشد.

لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...