رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

گاهی اوقات , در پزشکی لازم است که یک دارو در مدت زمان نسبتا زیادی ( بیش از چندده دقیقه ) به بیمار تزریق شود و در این مدت میزان تزریق دارو هم کاملا تحت کنترل باشد. این وضعیت , تقریبا در تمام جراحی‌های پیچیده و حتی معمولی برقرار است. تا همین چند سال پیش مقالات نسبتا زیادی در مورد تاثیر بهتر تزریق تدریجی داروها در فیلدهاي پزشکی منتشر شده و حالا به جرات می‌شود گفت که هیچ بیمارستانی نیست که یک مجموعه از سرنگ پمپها را ( حداقل برای عملهای پیچیده ) نداشته باشد.

Sorang.jpg

لینک به دیدگاه

همان طور که مي توان حدس زد اساس کار , مانند اغلب دستگاه‌های پزشکی , ساده است : یک مدار میکروکنترلری وظیفه دارد که به کمک استپ موتور (Step Motor) سرنگی را که در دستگاه گذاشته شده را با سرعت مشخص فشار بدهد. ولی با توجه به مشکلات عملی که وجود دارد , در پیاده سازی عملی این دستگاه مشکلات خاصی داریم که بزرگترین آنها "قابلیت اطمینان" مدار در دراز مدت است

لینک به دیدگاه

  • گاهی اوقات در مسیر تزریق , نوک سرنگ تا بیمار, که اغلب با لوله های بسیار ظریف پلاستیکی برقرار می شود گرفتگی کامل یا جزئی پیش می‌آيد که تشخیص این گرفتگی و کنترل میزان تزریق برعهده سرنگ پمپ قرار گرفته است.

 

  • دستگاه باید قابلیت کارکرد با برق و باطری را داشته باشه و قطع و وصل برق هیچ اخلالی در آن ایجاد نکند.

 

  • متاسفانه در کشورهای نه چندان پیشرفته کارخانه های سرنگی وجود دارند که در آن سرنگها هم از نظر ابعاد و هم از دید اصطکاک استاندارد نیستند. متاسفانه در ایران نيز اين معضل وجود دارد .این مساله بهراحتی میتواند کارکرد درست سرنگ پمپ های با طراحی ضعیف و متوسط را در عمل دچار مشکل كند .

 

  • با توجه به نوع محیط کار یک سرنگ پمپ , می توان فهمید که باید در برابر نفوذ آب مقاومت داشته باشد. برای بیان این دوام در برابر آب استانداردهای مختلفی وضع شده که معتبرترین آنها IPX است که با یک عدد بین 0 تا 4 بیان مي شود: IPX0 یعنی کمترین دوام در برابر نفوذ آب و 4 بیشترین آنها است. در اروپا, ژاپن و امریکا شرکتهای سازنده موظف هستند که این استاندارد را در معرض دید مصرف کننده حک کنند ( اغلب روی برچسب زیر دستگاه ) که برای سرنگ پمپ یک موضوع حیاتی به حساب می آيد.

توجه نکردن به همین موضوع , باعث شده در بسياري از بیمارستانهای معتبر, حین عمل یك دستگاه خراب شده و حتی آتش بگيرد.

مارکهای رایج در ایران اغلب دستگاه های خوب سرنگ پمپ ساخت شرکتهای ژاپنی هستند ولی از امریکا , آلمان, برزیل و ایران هم مي توان برندهایی دید. معروفترین این شرکتها عبارتند از : JMS , Terumo , Atom , BB و ... قیمت این دستگاهها با توجه به شرکت سازنده و امکانات دستگاه بین 000/600 تا 000/500/1 تومان قرار گرفته که برای این چهارتا شرکت بالای یک میلیون تومان است.

لینک به دیدگاه

نکته جالب در بازار سرنگ پمپها و رقابت بین شرکتهای بزرگ سازنده , تبادل اطلاعات بین آنها و ایجاد یک شبکه برای اطلاع از وضعیت کارکرد هر کدام از این پمپها است. اغلب تبادل استاندارد rs232 و rs485 , دوست قدیمی مهندسین الکترونیک است. در اصطلاح رایج , به این سیستم "احضار پرستار" هم گفته می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...