رفتن به مطلب

استفاده از رنگهای طبیعی در شهر


ارسال های توصیه شده

همان طور كه مبلمان منزل و فضاي محيط مسكونيبايد از هماهنگي و نظم در انتخاب رنگها برخوردار باشد ، اجزاء تشكيل دهنده شهر نيزدر صورت تبعيت از اصول تركيب و هماهنگي در رنگها فضايي مطلوب و آرامش بخش را برايشهروندان خواهد ساخت. فضاهاي سبز شهري مهمترين عنصر تامين كننده تنوع رنگ هستند ، ودر شكل دهي به سيماي رنگي شهر نقش اساسي دارند.

 

رنگ مهمترين عامل در جذابيت پارك ها و فضاهايسبز شهري است و آگاهي از كاربرد متناسب رنگها موجب نيل به مقصود خواهد شد. يكي ازوظايف طراحان چشم انداز ، آگاهي از دانش تركيب رنگ ، روانشناسي رنگها و آشنايي باگونه هاي گياهي تامين كننده آن است. درختان و درختچه ها و پوشش گياهي بسياري را درطبيعت مي توان يافت كه با تغيير رنگ در فصول مختلف موجب تنوع در چشم اندازهاي شهريمي شوند . در تركيب رنگ گياهان در هر منظره مي توان از دو روش كلي تبعيت نمود ؛ روشاول تركيب رنگهايي است كه در چرخه طيف رنگهاي مجاور يكديگرند ، مثل تركيب رنگهايقرمز ، قرمز - بنفش و بنفش . در اين روش تركيب رنگ هر اندازه محيط مورد نظر وسيع ترباشد ، طيف رنگي و رنگهاي مجاور انتخابي بيشتر است . برعكس با كوچك شدن محيط ،رنگهاي انتخابي محدود خواهد شد.

 

روش دوم ، در تركيب رنگها ، نقطه مقابل روش اول است. دراينشيوه از رنگهاي مكمل و رنگهاي مقابل يكديگر استفاده مي شود ، به عنوان مثال طراح ازگياهاني با رنگهاي بنفش- زرد و يا قرمز - سبز در مجاورت يكديگر استفاده مي كند. اينشيوه بيشتر در مواردي استفاده مي شود كه هدف طراح جلب توجه و نظر بينندگان به چشمانداز است.

لینک به دیدگاه

در زمان نابساماني و عدم اطمينان وضعيت اقتصادي و تغييرات سياسي، هيچ رنگي مثل رنگ زرد گل درخت ابريشم، اميد و اطمينان و خوش‌بيني را نشان نمي‌دهد.

 

رنگ آبي روشن(Palace Blue) رنگ دلخواه طراحان در بهار 2009 است که شبيه رنگ دريا در فصل بهار و رنگي کلاسيک و براق است. اين رنگ تقريبا با هر رنگ بهاري ديگري که همراه بشود، ترکيب رنگ بهاري زيبا و فريبنده‌اي را به نمايش مي‌گذارد.

 

رنگ ارغواني کمرنگ يعني بنفش کمرنگ يا ياسي(Lavender) رنگي ملايم و بيشتر تابستاني است که جنبه‌هاي ديگري از رنگ ارغواني فصل پاييز را ادامه مي‌دهد.

 

رنگ زرد هم در فصل بهار به عنوان يکي از رنگ‌هاي اصلي رنگ ليمويي تند(Super Lemon) ظاهري خوش‌بينانه و شاد ايجاد مي کند. درخشندگي اين رنگ چشم را به سمت خود جلب مي‌کند.

 

رنگ همسايه و نزديک ليمويي، نوعي صورتي کمرنگ(Salmon Rose) است که بازهم حسي شاد و خوشبينانه منتقل مي‌کند. و رنگي زيبا در تابش و درخشش تابستان است.

 

رنگ زيبا و جذاب قرمز مايل به بنفش(Fuchsia Red) اين رنگ قرمز با ته‌رنگ و زمينه آبي واقعا رنگي جلوه‌گر و فريبنده است و حسي از ظرافت و لطافت به رنگهاي بهاري مي‌بخشد.

 

رنگ خاکي متمايل به صورتي(Rose Dust) يک رنگ خنثي است که با زمينه قرمز و صورتي ملايمي که دارد از ساير رنگ‌هاي خنثي متمايز است و به رنگ هاي بهاري مرتبط مي‌شود.

 

رنگ خاکستري مايل به آبي(Slate Gray) رنگ خنثي ديگري است که با داشتن زمينه سبز مايل به آبي، به‌خوبي با نه رنگ ديگر اين فصل ست مي‌شود

لینک به دیدگاه

سه رنگ سبز که هر کدام هويت و خصوصيات متمايز خود را دارند، در انتهاي رنگهاي بهار قرار مي‌گيرند و تصور شادابي، سرسبزي و تجديد حيات را زنده مي‌کنند. سبز براق و درخشان(Vibrant Green) يکي از رنگ‌هاي اصلي بهار است که در فصل تجديد حيات طبيعت، سرسبزي و تازگي را به رنگهاي بهاري مي‌افزايد.

 

سبز ليمويي تيره(Dark Citron) که از مرکبات الهام گرفته شده است، رنگي آرام و جدي‌تر از ساير رنگهاي بهاري است.

 

نوع ديگري سبز با نام(Lucite Green) رنگي شفاف و خالص است که کمي درخشش و تلالو به رنگهاي بهاري مي‌بخشد.

 

ايجاد هماهنگي به معناي ايجاد تعادل و رابطه متناسب ميان رنگ‌هاي يك تركيب است، به طوريكه براي چشم خوشايند و راضي‌كننده باشد.

در هماهنگي رنگ‌ها بايد ميزان كنتراست در نظر گرفته شود. منظور از كنتراست، وجود روابط و تأثيراتي است كه هم تمايز ميان رنگ‌ها و هم تأثيرات متقابل ميان آنها را از نظر بعدي مورد توجه و مقايسه قرار مي‌دهد.

 

نتيجه موفقيت‌آميز در ايجاد يك تركيب رنگي، بستگي به شناخت روابط ميان رنگ‌ها و قواعد استفاده از كنتراست‌هاي رنگي دارد.

به طور مثال، رنگ سبز در كنار زرد روشن و شفاف و آبي اقيانوسي هارموني منطقي‌تري دارد تا اينكه در كنار رنگ‌هاي تند مانند قرمز آتشين و خاكستري يا قهوه‌اي قرار گيرد.

 

در يك فضا با پوشش سنگ در كف، رنگ سبز بهترين هماهنگي را دارد، ولي در فضايي كه پوشيده از موكت يا فرش‌هايي با رنگ‌هاي تند است، رنگ سبز كارايي و گيرايي خود را از دست مي‌دهد.

 

رنگ سبز با هر رنگ ديگري حالت خاص رواني را تداعي مي‌كند كه به اختصار به آنها مي‌پردازيم:

 

سبز با سبز: دوگانگي عقيده و ميل به فرار

 

سبز با خاكستري: هراس

 

سبز با‌ آبي تند: اضطراب و ناخشنودي

 

سبز با آبي كمرنگ: سردي و آرامش و سكون

 

سبز با قرمز: تحليل انرژي و شور

 

سبز با زرد: سرزندگي و درخشاني

 

سبز با قهوه‌اي: ارزش شخصي و معيارهاي عالي

 

سبز با بنفش: تحكيم موقعيت و تقويت عزت نفس

 

تنوع رنگ‌ها و چگونگي انتخاب و بهره‌گيري از آنها ما را در دستيابي به فضايي هرچه زيباتر و بهتر ياري مي‌كند. اين ما هستيم كه بايد با سليقه خود و رجوع به قوانين در كنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها، بهترين تزئينات و چيدمان را خلق كنيم.

لینک به دیدگاه

قسمت عمده درک ما از محیط اطرافمان درکی بصری است. شب و روز، تاریکی و روشنایی دو عاملی هستند که انسان از ابتدا زندگی خود با آنها ارتباط داشته است. رنگی که در ذهن باعث تداعی استراحت، حالت انفعالی و شب می گردد. آبی تیره و رنگ زرد روشن معرف روز و آفتاب و فعالیت و امید است. از نظر روانی آبی تیره فعالیت را متوقف می کند و سکون و آرامش و بی حرکتی می آورد و زرد روشن به فعالیت میدان می دهد.

 

رنگ سرخ رنگ حمله است که در فیزیولوژی رنگها اثر تحریک کنندگی و تهییج و افزایش ضربان قلب دارد، رنگ سبز حالت دفاعی را تداعی می کند و رنگ آبی فشار خون را کاهش داده و تنفس و ضربان قلب را کاهش می دهد.

 

رنگ در بیان حالت یک مکان بسیار موثر است و تاکنون مکانیسم دیدن و دیده شدن رنگها نامعلوم مانده و اینکه چطور رنگها را می بینیم باعث بوجود آمدن نظریه های گوناگون شده است.

 

تنوع رنگها حتی در یک نگاه و مخصوصاً رنگ سبز زیاد است. رنگ سبز روشن جوانه برگ های تازه باز شده و رنگ سبز تیره آنها در تابستان در یک گونه گیاهی و همچنین در کلیه گیاهان باغ و پارک یک طیف بسیار وسیعی به وجود می آورد و بهمین علت است که رنگ سبز را رنگ زمینه نام نهاده اند. یک باغبان یا طراح موفق رنگها را باید بخوبی بشناسد و به موقع آنها را بکار برده تا بتواند از این متغیر مهم در طراحی نهایت استفاده را بنماید.

 

رنگ های گرم مانند رنگ قرمز و نارنجی و زرد چشم را به طرف خود می کشند، بنابراین باید نزدیک خانه و یا در مکانهای اصلی باغ بکار روند.

 

رنگهای سرد شامل انواع رنگ آبی، صورتی و بنفش باید در محل دورتری استفاده شوند تا جلوه فاصله ها و فضاها را بیشتر بنمایند. اگر گلدانی پر از لاله قرمز یا شمعدانی در انتهای باغچه قرار دهید. چشمان شما به سرعت به طرف آنها کشیده شده و بنابراین حسی از کوچکی باغ به شما القاء خواهد کرد و زحمت نگاه کردن به گیاهانی که رنگهای دیگری دارند به خود نمی دهید.

 

مبلمان باغی، صندلی ها وسایل ورزشی و تفریحی هم در رنگ آمیزی باید مورد تأمل قرار گیرند. رنگهای روشن شادی بخش و رنگ قرمز در جلو پرچین های سبز فریبنده به نظر می آیند. مبلمان رنگ امیزی شده با رنگ سبز آنها را از دید گم می کند.

 

هر چه به طرف ساختمان مسکونی باغ نزدیک تر می شویم رنگ گلها و مبلمان باید روشنتر و برعکس مکانهای دورتر از رنگهای سرد و مات استفاده گردد، چنانچه جای این دو عوض شود چون رنگ روشن از نظر دید تأکیدی است با پرش دید بطرف آخر باغ مواجه خواهیم شد و فاصله تا آخر کمتر به نظر می رسد. برای جلوگیری از پرش فوری دید از اول باغ به آخر آن و کمتر نمایش دادن فاصله بهتر است یک ردیف یا کپه ای از یک رنگ روشن در وسط خط آبی یا صورتی کاشت گردد.

 

این شکست رنگ باعث توقف دید و سپس حرکت بعدی آن می گردد. رنگهای نقره ای و خاکستری که بیشتر در گیاهان برگی به چشم می خورد کاملاً هماهنگ بوده و رنگ سفید و کرم بهترین رنگ برای نقاط برجسته و مهم از نظر دید هستند و رنگ مبلمان و دیوار هم با این رنگها به شدت توصیه می گردد. در نور شدید اینگونه دیوار با مبلمان براق و حالت سایه نیمسایه های موجدار به خود می گیرند.

 

بطور کلی گلها و گیاهان با رنگ های مکمل را می توان بصورت مخلوط بکار برد. برای مثال رنگ های زرد و آبی ( بنفشه آبی و لاله زرد ) یا آبی و قرمز ( ابری و شمعدانی ) زیبایی بخش محیط هستند.

لینک به دیدگاه
سلام!

بابا این تاپیکای شهری رو بیار تو طراحی شهری بذار!

آخه هری پاتر جان اینا موضوع هایی هست که بین چند رشته مشترکه نمیشه گفت دقیقا باید تو کدوم تالار باشه(همین الان این مطلب مرتبط با کار دوستان توی رشته معماری،محیط زیست،باغبانی،شهرسازی و رشته ی خود ما هست هر کس به شکلی میتونه ازش استفاده کنه)

 

اگه وجود چنین تاپیکی تو تالار شهرسازی هم فکر میکنید خیلی لازمه میشه تاپیکی برای لینک های مرتبط بین چند رشته ایجاد کرد :icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...