رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

انواع ماهواره ها

مقدمه :

ماهواره را با توجه به مداری که در آن قرار میگیرد و هچنین اهدافی که از آن استفاده میشود را می توان تقسیم بندی کرد

انواع مدارها:

مدارهاي ماهواره ها اشكال گوناگوني دارند . برخي دايره شكل و برخي به شكل بيضي مي باشند . مدارها از لحاظ ارتفاع ( فاصله از جرمي كه ماهواره حول آن در گردش است ) نيز با يكديگر تفاوت دارند

انواع گوناگوني از مدارها وجود دارند اما اغلب ماهواره هايي كه حول زمين در گردشند در يكي از اين چهار گونه مدار حركت ميكنند.

• (1) ارتفاع بلند، ﮋئوسينكرنوس.

• (2) ارتفاع متوسط.

• (3) سان سينكرنوس، قطبي.

• (4) ارتفاع كوتاه . شكل اغلب اين گونه مدارها دايره ايست.

مدارهاي ارتفاع بلند ، ﮋئوسينكرنوس بر فراز استوا و در ارتفاع 35900 كيلومتر ( 22300 مايل ) قرار دارند .

ارتفاع يك مدار متوسط حدود 20000 كيلومتر (12400 مايل ) و دوره گردش ماهواره هاي آن 12 ساعت است .

مدارهاي سان سينكرنوس ، قطبي ، ارتفاع نسبتا كوتاهي دارند . آنها تقريبا از فراز هر دو قطب زمين عبور مي كنند

يك مدار ارتفاع كوتاه درست بر فراز جو زمين قرار دارد . جاييكه تقريبا هوايي براي ايجاد تماس و اصطكاك وجود ندارد .

 

انواع ماهواره ها

ماهواره هاي مصنوعي بر اساس ماموريت هايشان طبقه بندي مي شوند . شش نوع اصلي ماهواره وجود دارند :

• (1) تحقيقات علمي،

• (2) هواشناسي،

• (3) ارتباطي،

• (4) ردياب،

• (5) مشاهده زمين،

• (6) تاسيسات نظامي.

ماهواره هاي تحقيقات علمي اطلاعات را به منظور بررسي هاي كارشناسي جمع آوري مي كنند

ماهواره هاي هواشناسي به دانشمندان براي مطالعه بر روي نقشه هاي هواشناسي و پيش بيني وضعيت آب و هوا كمك مي كنند

ماهواره هاي ارتباطي در واقع ايستگاه هاي تقويت كننده سيگنال ها هستند ، از نقطه اي امواج را دريافت و به نقطه اي ديگر ارسال مي كنند . يك ماهواره ارتباطي مي تواند در آن واحد هزاران تماس تلفني و جندين برنامه شبكه تلوزيوني را تحت پوشش قرار دهد . اين ماهواره ها اغلب در ارتفاع هاي بلند ، مدار ﮋئوسينكرنوس و بر فراز يك ايستگاه در زمين قرار داده مي شوند . يك ايستگاه در زمين مجهز به آنتني بسيار بزرگ براي دريافت و ارسال سيگنال ها مي باشد . گاهي چندين ماهواره كه دريك شبكه و درمدارهاي كوتاهترقرار گرفته اند ، امواج را دريافت و با انتقال دادن سيگنال ها به يكديگر آنها را به كاربران روي زمين در اقصي نقاط آن مي رسانند . سازمانهاي تجاري مانند تلویزيون ها و شركت هاي مخابراتي در كشورهاي مختلف از كاربران دائمي اين نوع ماهواره ها هستند .

به كمك ماهواره هاي ردياب ، كليه هواپيماها ، كشتي ها و خودروها بر روي زمين قادر به مكان يابي با دقت بسيار زياد خواهند بود . علاوه بر خودروها و وسايل نقليه اشخاص عادي نيز ميتوانند از شبكه ماهواره هاي ردياب بهره مند شوند . در واقع سيگنال هاي اين شبكه ها در هر نقطه اي از زمين قابل دريافتند . دستگاه هاي دريافت كننده ، سيگنال ها را حداقل از سه ماهواره فرستنده دريافت و پس از محاسبه كليه سيگنال ها ، مكان دقيق را نشان مي دهند . ماهواره هاي مخصوص مشاهده زمين به منظور تهيه نقشه و بررسي كليه منابع سياره زمين و تغييرات ماهيتي چرخه هاي حياتي در آن ، طراحي و ساخته مي شوند . آنها در مدارهاي سان سينكرنوس قطبي در حركتند . اين ماهواره ها دائما در شرايط تحت تابش نور خورشيد مشغول عكس برداري از زمين با نور مرئي و پرتوهاي نا مرئي هستند . رايانه ها در زمين اطلاعات به دست آمده را بررسي و مطالعه مي كنند . دانشمندان به كمك اين ماهواره معادن و مراكز منابع در زمين را مكان يابي و ظرفيت آنها را مشخص مي كنند .

همينطور مي توانند به مطالعه بر روي منابع آبهاي آزاد و يا مراكز ايجاد آلودگي و تاثيرات آنها و يا آسيب هاي جنگل ها و مراتع بپردازند .

ماهواره هاي تاسيسات نظامي مشتمل از ماهواره هاي هواشناسي ، ارتباطي ، ردياب و مشاهده زمين مي باشند كه براي مقاصد نظامي به كار مي روند . برخي از اين ماهواره ها كه به ماهواره هاي جاسوسي نيز شهرت دارند قادر به تشخيص دقيق پرتاب موشكها ، حركت كشتي ها در مسير هاي دريايي و جابجايي تجهيزات نظامي در روي زمين مي باشند .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...