رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تعريف

 

آسانسور وسيله اي است متشكل از كابين و معمولا وزنه تعادل و اجزاي ديگر كه با روش هاي مختلفي ، مسافر ( نفر ) يا بار و يا هر دو را در مسير بين طبقات ساختما جابجا مي كند .

آسانسور كششي

 

آسانسوري است كه حركت آن بر اثر اصطكاك بين سيم بكسل و شيار فلكه كشش ، به هنگام چرخش آن توسط سيستم محركه انجام مي شود .

 

366px-Asansor1.png

 

آسانسور هيدروليكي

 

در اين نوع آسانسور ، عامل حركت كابين ، سيلندر و پيستون هيدروليكي است و ممكن است وزنه تعادل نيز داشته باشد و معمولا براي ارتفاعات كم و سرعت هاي پايين كاربرد دارد.

 

Asansor2.png

لینک به دیدگاه

بالاسري

 

فاصله قائم بين كف بالاترين توقف تا زير سقف چاه آسانسور را بالاسري گويند . اين فاصله براي جلوگيري از برخورد تعميركاران با اجزاي فوقاني كابين با سقف چاه پيش بيني مي شود و اندازه آن متناسب با نوع و سرعت آسانسور از جداول استاندارد بدست مي آيد

 

تراز طبقه شدن

 

منظور هم تراز شدن كف كابين با كف تمام شده طبق در محل ورودي به آسانسور است .

 

سيستم اضافه بار

 

در برخي از آسانسورها براي جلوگيري از اضافه بار ، حسگري را به شيوه هاي مختلف تعبيه مي كنند تا هنگام سوار شدن مسافر يا گذاشتن بار بيش از ظرفيت پيش بيني شده در كابين ، ضمن اعلام خبر از حركت آسانسور تا تخليه بار اضافي جلوگيري شود .

 

سيستم ترمز ايمني ( سيستم پاراشوت )

 

سيستم مكانيكي كه ترجيحا در قسمت زيرين يا بالاي چهارچوب ( يوك ) كابين يا وزنه تعادل ( در صورت لزوم ) قرار مي گيرد و در مواقع اضطراري با افزايش غيرعادي سرعت ، فعال شده و سبب توقف كابين يا وزنه تعادل به وسيله قفل شدن كابين يا وزنه تعادل به ريل ها مي شود . ترمز هاي ايمني به سه دسته تقسيم مي شوند : آني يا لحظه اي براي سرعت هاي تا 0.63 متر بر ثانيه ، آني با ضربه گير براي سرعت هاي تا 1 متر بر ثانيه و تدريجي براي سرعت هاي بيشتر يا مساوي 1 متر بر ثانيه .

 

چاه

 

فضايي است كه ريل و برخي تجهيزات آسانسور در آن نصب مي شوند و كابين و وزنه تعادل در اين مكان حركت مي نمايند . معمولا با ديواره ها ، درهاي طبقات و درها و دريچه هاي اضطراري محصور مي گردد . در آسانسورهاي نماباز قسمتي از ديواره ها ممكن است محصور نباشد .

 

چاهك

 

فاصله قائم بين كف پايين ترين توقف تا كف چاه آسانسور ( به ابعاد چاه آسانسور ) را چاهك مي گويند . اين اندازه مانند بالاسري از اهميت زيادي برخوردار است و از جداول استاندارد ، متناسب با نوع و سرعت آسانسور انتخاب مي شود .

 

درهاي طبقات

 

درهايي هستند كه در محل ورودي طبقات به كابين قرار مي گيرند . درهاي طبقات انواع مختلفي دارند مانند درهاي تلسكوپي ( يك طرف بازشو ) ، درهاي سانترال ( وسط بازشو )، درهاي آكاردئوني ، درهاي لولايي و ... . انتخاب نوع و اندازه بازشوي درهاي طبقات متناسب با نوع كاربرب و مطابق با استانداردهاي مربوطه صورت مي گيرد .

 

در كابين

 

دري است كه در ورودي كابين قرار گرفته و معمولا به طور خودكار باز و بسته مي شود . سيستم محركه باز و بسته كردن درهاي خودكار طبقات معمولا روي در كابين وجود دارد و هنگامي كه در طبقه مورد نظر توقف مي كند همزمان با باز شدن يا بسته شدن در كابين ، در خودكار طبقه نيز باز يا بسته مي شود .

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

اجزای آسانسور(Elevator)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اصول عملکرد:

یک آسانسوربرقی با نیروی محرکه کششی دارای اتاقکی است که ازکابلهای فولادی آویزان است و این کابلها برروی قرقره محرک شیار دارحرکت می کنند.کابلهای فولادی از یک طرف به بالای اتاقک و از طرف دیگر به قاب وزنه تعادل متصل می شوند.وزنه تعادل ازمیزان بار روی موتور الکتریکی به اندازه اختلاف وزن موجود میان اتاقک همراه با بار و وزنه تعادل یا اصطکاک کم می کند.این اختلاف وزن را (بار غیر متعادل) می نامند.

وزنه تعادل معمولاً ۴۰ تا ۵۰ درصد وزن اتاقک به علاوه بار آن و اصطکاک وزن دارد. اصطکاک معمولاً ۲۰ درصد وزنه تعادل است.

انواع کابل کشی:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

۱-کشش تک رشته ای:

 

این شکل از کابل کشی معمولاً همراه با ماشینهای گیر بکسی به کارمی رود، اما از آن می توان برای ماشینهای بدون گیربکس با سرعتهای پایین تر ۱.۷۵ تا ۲.۵متر بر ثانیه نیز استفاده کرد.در این دو حالت معمولاً زاویه تماس کابل فولادی باقرقره محرک به ترتیب ۱۴۰ و ۱۸۰ است.

قرقره محرک به ندرت از چنان قطری برخوردار است که در فاصله میانی مرکز اتاقک و وزنه تعادل قرار گیرد،به همین دلیل استفاده از قرقره انحراف ضرورت پیدا می کند.

۲-کشش دو رشته ای:

چون استفاده از قرقره انحراف خطر لغزش کابل فولادی را در نتیجه کاهش سطح اصطکاک کابل با قرقره محرک افزایش می دهد ، می توان از قرقره دو رشته ای استفاده کرد.از این روش در آسانسورهای پر سرعت وسنگین بار استفاده می شود

۳-کابل کشی ۲ به ۱ :

از این روش گاهی به همراه ما شینهای گیربکسی در سرعتهای پایین تر اتاقک یعنی در حدود ۱.۷۵ تا ۳ متر بر ثانیه استفاده می شود.در این حالت سرعت اتاقک و وزنه تعادل نصف سرعت محیطی قرقره محرک است و این بار روی قرقره را به نصف کاهش می دهد وامکان استفاده از موتورهای پر سرعت را فراهم می سازد که نسبت به موتورهای کم سرعت ارزانتراند.

۴-کابل کشی ۳ به ۱:

از این نوع کابل کشی برای آسانسورهای سنگین کالا در مواردی استفاده می شود که باید توان موتوروفشار روی یاتاقانها راکم کرد.

۵-کابلهای توازن:

در ساختمانهای بلند بالاتر از ده طبقه،بار کابل فولادی که در حین حرکت اتاقک از آن به وزنه تعادل(و بر عکس)منتقل می شود مقدار قابل توجهی است و با رسیدن اتاقک به بالا، بار کابل سیمی به وزنه تعادل منتقل می گردد.برای توازن و کاهش این پدیده،به قسمت تحتانی اتاقک و وزنه تعادل، کابلهای توازن متصل می گردد. برای جای دادن کابلهای توازن به یک گودال عمیق تر نیاز است.

اتاق ماشین آلات در سطح پایین

در صورتی که اتاق ماشین آلات در یک طبقه میانی یا در کف چاه آسانسور واقع شود به کابل سیمی طویلتری احتیاج است ودر این حالت کابل از دور قرقره های بیشتری عبور می کند که این خود به مقاومت اصطکاکی بالاتر و ضرورت کار نگهداری بیشتر منجر می گردد. اما چنانچه اتاق ماشین آلات در طبقه همکف قرار گیرد، چاه آسانسور از وزن ماشینهای کابل پیچی و تجهیزات کنترل خلاص می شود. موقعیت اتاق ماشین آلات مسیله نفوذ دال بام و هوابندی را نیز منتفی می سازد.

محرک استونه ای:

در این شکل کابل در جهت حرکت عقربه های ساعت و کابل دیگر در خلاف جهت حرکت عقربه های ساعت به دور یک استوانه می پیچد، بنابر این زمانی که کابل به دور استوانه می پیچد ، کابل دیگر از دور آن باز می شود ، نقطه ضعف محرک استوانه ای آن است که با افزایش ارتفاع ،استوانه بزرگ و سنگین می شود و بنا بر این استفاده از این سیستم به ارتفاع حداکثر ۳۰ محدود می گردد.

کابلهای سیمی :

این نوع ازکابلهای مورد استفاده، کابلهای سیم فولادی با مقاومت کششی بالا هستند و تعداد کابلهای هر آسانسور بین ۴ تا ۱۲ عدد است . قطر کابلها ۹ تا ۱۹ میلیمتر و ضریب ایمنی آنها ۱۰ است.

موتورهای کابل پیچی:

درصورتی که نیروی محرکه انتقالی به قرقره کششی از طریق یک چرخ دنده حلزونی باشد،موتور از «نوع گیربکسی»است. اما چنانچه نیروی محرکه از طریق اتصال مستقیم از موتور به قرقره کشش منتقل گردد،موتور از«نوع بدون گیر بکس» است. توان موتورهای بدون گیر بکس از۲۲تا ۸۳کیلو وات متفاوت است،اما موتورهای گیر بکسی کشش از توان۳ تا ۳۰ کیلو وات برخوردارند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

موتورهای گیر بکسی تک سرعته کشش:

این نوع موتور شامل یک چرخدنده حلزونی است و با برق مستقیم یا متناوب کار می کند.زمانی که اتاقک به فاصله کمی از پا گرد طبقات میرسد،ترمز به صورت اتوماتیک عمل می کند تا اتاقک به شکل آرامی متوقف شود.

موتورهای گیر بکسی دو سرعته کشش:

در این حالت از یک موتور با دو سیستم سیم پیچ جداگانه یا از دو موتور جداگانه استفاده می شود .در زمان شروع،موتور با سیم پیچ پر سرعت به کارمی افتدو برای محدود کردن جریان،یک مقاومت بصورت سری به آنها متصل است.شتاب گیری آرام اتاقک با کاهش تدریجی میدان مقاومت صورت می گیرد.با نزدیک شدن به پا گرد طبقه،موتور یا سیم پیچ پر سرعت از کار می افتدوموتور با سیم پیچ کم سرعت متصل به چوک به کار می افتد.سرعت اتاقک تا رسیدن به فاصله کمی از پا گرد به صورت تدریجی کاهش می یابدودر این زمان جریان برق قطع می شود و ترمز به صورت اتوماتیک اتاقک را به آرامی متوقف می سازد.

موتورهای گیر بکسی ولتاژ متغیر کشش:

در سیستم ولتاژ متغیر مزایایی وجود دارد که با دیگر سیستمها نمی توان به آن دست یافت.شتاب گیری مثبت ومنفی بسیار آرام،این سیستم را نسبت به سیستمهای یک یا دو سرعته برتر می سازد.تجهیزات این سیستم شامل موتوری با برق متناوب است که برق مستقیم موتور محرک ماشین گیر بکسی را تأمین می‌کند.

موتورهای بدون گیر بکس ولتاژ متغیر کشش:

وجود این تجهیزات برای آسانسور های پرسرعتی با سرعت ۱.۷۵ متر بر ثانیه و بالاتر بسیار مهم است. این تجهیزات بیانگر بهترین روش جدید در برآورنده ساختن شرایط ترافیکی با کارآیی بالا است.

برای شتاب گیری آرام،در مدار میدان ژنراتور از رگولاتور تنظیم کننده ای استفاده می شودکه بازده خروجی ژنراتور را کنترل می کند.یک مقاومت متغیر در مدار میدان به تدریج میزان مقاومت را کاهش و ولتاز ژنراتور را افزایش می دهد تا اتاقک آسانسور باشتاب گیری آرام به سرعت کامل برسد. با ایجاد سرعت کامل، ولتاژ ژنراتور تا کاهش سرعت اتاقک ثابت باقی می ماند.برای کاهش سرعت و توقف اتاقک از یک مجموعه کلید القایی استفاده می شود.ترمزها تنها در زمان ثابت بودن اتاقک عمل می کنند.

ترمزها:

برای انواع تجهیزات ماشینی آسانسور وجود یک ترمز برقی- مکانیکی با عملکرد ایمنی در زمان قطع برق ضرورت دارد.زمانی که آسانسور در حال حرکت است،کفشکهای ترمز به صورت برقی- مکانیکی از استوانه ترمز فاصله می گیرند،یعنی بر نیروی فنرهای لوله ای یا صفحه ای ترمز در زما ن ثابت بودن اتاقک غلبه می شود. قطع جریان برق سبب به کار افتادن ترمز می شود و بنا براین در موقع رفتن برق ترمزها ایمنی ایجاد می کنند.

اتاق ماشین آلات:

در موارد ممکن،اتاق ماشین آلات را باید در بالای چاه آسانسور قرار داد،،این مکان بالاترین کارایی را ایجاد می کند .این اتاق را باید تهویه کرد و با عایق کردن پایه بتنی ماشین آلات از دیوارها و کف به کمک صفحات چوب پنبه فشرده ،به مسیله انتقال صوت توجه نمود.

وجود یک تیر بالابر سقفی درست در بالای ماشین آلات برای نصب یا پیاده کردن تجهیزات ضروری است ودر داخل کف در بالای پا گرد نیز باید یک دریچه دسترسی ایجاد کرد تا از طریق آن بتوان تجهیزات را در صورت ضرورت جهت تعمیر یا تعویض پایین برد.برای این اتاق باید یک در قفل دار نصب کرد و وجود فضای کافی جهت کنترل کنندها، انتخاب کننده طبقات و دیگر تجهیزات ضروری است.

دراین اتاق وجود پریز و تجهیزات روشنایی خوب ضرورت داردو استفاده کافی از نور طبیعی روز توصیه میشود.دمای اتاق نباید از۱۰ درجه کمتر و از ۴۰ درجه بیشتر شود و برای این منظور وجود امکانات گر مایش و تهویه ضروری است . برای پرهیز از ایجاد گرد و غبار باید دیوارها،سقف و کف را رنگ کرد،چرا که گرد .
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...