رفتن به مطلب

ویـولــن


*Polaris*

ارسال های توصیه شده

ویولن یک ساز زهی و آرشه ای است.

این ساز کوچکترین عضو خانواده ی ویولن است. خانواده ی ویولن شامل سه ساز: ویولن، ویولا و ویولن سل است. این سازها به ترتیب در منطقه زیر و میانی و بم صدا می دهند. ساز کنترباس از این خانواده نیست و در خانواده ویول قرار دارد. این موضوع را می توان از شانه های شیبدار آن متوجه شد.

برای نواختن معمولا روی شانه ی چپ قرار می گیرد، و با آرشه ای که در دست راست نوازنده است، نواخته می شود. سیم های ویولن از زیرترین تا بم ترین سیم، به ترتیب زیر کوک می شود:

می:سیم اول، لا:سیم دوم، ر:سیم سوم، سل:سیم چهارم.

قسمت های ساز ویولن عبارتند از:

آرشه: چوبی است که رشته های مویی دم اسب، در طول آن کشیده شده است و به دو سر آن ثابت شده است.

تنه: جعبه ای که مابین تخته ی رویی و تخته ی زیرین و جداره های طرفی محصور شده است.

دسته یا گردان: در واقع دنباله ی چوب آبنوس تکیه سیم هاست که محل انگشت گذاری نوازنده در قسمت بالای آن قرار دارد. نوازنده ی ویولن قادر است، در تمام طول چوب آبنوس انگشت گذاری کند، انتهای دسته به جعبه چوبی ختم می شود که سیم ها در درون آن به دور گوشی های کوک پیچیده می شود.

خرک: بین سیم ها و طبله ی ویولن قرار گرفته است و فشار سیم ها آن را عمود نگه می دارد.

نقش خرک آن است که ارتعاش سیم ها را به طبله و به جعبه ی ویولن منتقل می کند.

سیم ها: از جعبه ی کوچک سر ساز آغاز شده در طول چوب آبنوس، تکیه گاه سیم ها ادامه یافته است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ویولن

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ویولا

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ویولن سل

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

کنترباس

لینک به دیدگاه

آهنگساز: john coriglino

 

محصول:1998

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

روی دانلود کلیک کنید و از سایتی که باز میشه دانلود کنید.

لینک به دیدگاه

ویولن ، چه از لحاظ تاریخی وچه هنری ، سازی بسیار مسحور کننده است. یک نوازنده ویولن ممکن است ویولنی با چهارصد سال قدمت داشته باشد اما همین ساز اختلاف مهمی با نمونه ای که دیروز ساخته شده است ندارد. آنچه این سازشکننده وظریف تحمل نموده، تکامل طرح و ساختمان آن به عنوان سازی پر احساس وگویا ونیز شیئی زیبا است.

لینک به دیدگاه

یاشا هایفتز (Jascha Heifetz) در دوم فوریه ۱۹۰۱ در "ویلنا"ی روسیه به دنیا آمد و در۸۳ سال از ۸۶ سال عمر خود به نوازندگی ویولن پرداخت. او درآغازدر سه سالگی نخستین آموزشهای خود را از پدرش و درپنج سالگی ازایلیا مالکین فرا گرفت. درهفت سالگی اولین کنسرت خود را در کوونو"Kovno " با اجرای کنسرتو ویولن مندلسون به مورد اجرا گذاشت و در سال ۱۹۱۰ در سن پترزبورگ به فراگیری ویولن نزد آوئرLeopold Auer" " پرداخت.

 

دیدگاه مدرن او نسبت به آثار موسیقایی آهنگسازان معاصر و گذشته، اجراهای بی نقص و در نهایت سطح تکنیک نواختن، فراگیری ویولن در کودکی، وجود نبوغ سرشار در موسیقی، آموزش گرفتن صحیح نزد هنرمندانی چون لئوپود آوئر، تمرینهای مستمر روزانه و حرکت به سوی دنیای غرب و بهره مندی از امکانات فراوان آن از مهمترین عواملی هستند که پدید آورنده "ویولنیست قرن" گردیدند. خانواده هایفتز پس از مشکلات بسیاری به امریکا مهاجرت کردند ویاشا هایفتزدر ۲۷ اکتبر ۱۹۱۷ اولین اجرای خود در امریکا را درCarnegie hall در سن ۱۶ سالگی با مهارت تمام برگزار نمود. از نکات قابل ذکر در مورد هایفتز، تعداد اجراهای historic در کارنامه او می باشد که می توان گفت بیشترین تعداد اجرای هیستوریک دنیا را داراست. در اکثرموارد، بهترین اجرای موجود از یک اثر متعلق به هایفتزمی باشد.

 

صدای بسیار شفاف، توانایی حداکثر صداگیری از ساز و همینطور آرشه های استکاتو با تمبر خاص صدای استکاتوی هایفتز از ویژگی های آرشه کشی اوست. استفاده فراوان از تکنیک زیبای گلیساندوی ویولن و انتخاب انگشت گذاری هایی (edit) برای دست چپ که بیشترین استفاده از این تکنیک را بنماید و نواختن منحصر به فرد تریل ها بعضی دیگراز شاخص های نوازندگی اومی باشد.

 

هایفتز در کودکی یکی از موارد جالب در اجراهای هایفتز، باقی ماندن در نقاط اوج قطعات موسیقی و رها نساختن سریع آنهاست. مانند، اجرای تعداد بسیار بیشتری ازآنچه "سن سان" در قطعه روندو کاپریچیو برای ترموله نت" می" نوشته است و قبل اجرای سریع گام کروماتیک پایین رونده هایفتز می نوازد. نمونه هایی از این دست نشانگر خصوصیت شناسایی و رها نساختن نقاط اوج در موسیقی است.

 

از موارد جالب دیگر در نوازندگی او که در ابتدا به نظر می آید، سریع شنیده شدن اجرا های اوست. البته به طور عمومی او تمپوهای قطعات را تا حدودی بالاتر از سایر نوازندگان برای اجرا انتخاب می کرد و با این کار باعث به وجود آوردن نوعی هیجان و نشاط در اجراها می گشت. ولی نکته ای که باعث می گردد تا بعضی شنوندگان این آثار را بسیار سریعتر از آنچه اجرا شده در ذهن بشنوند نواختن بسیار تمیز و فنی اوست. پاکیزه نواختن موسیقی که عامل از بین برنده بسیاری از گره ها در ذهن شنوندگان است باعث می شود تا اجراها را سریعتر از آنچه هست در ذهن تلقی کنند.

 

نوازندگی او گاهی همراه با حذف یا تغییرهای آگاهانه و با جسارت پارتیتور سولو یا ارکستر در نقاطی از قطعه بود که اجراهای او را متمایز از دیگران می ساخت و نشانگر دیدگاه اودر موسیقی مورد اجرایش بود. مثل حذف قسمتی از پارتیتور ارکستر در کنسرتو ویولن های شماره ۴و۵ ویوتامپس و وینیاوسکی شماره ۲ ویا حذف کامل یک موومان از سمفونی اسپانیول و یا تغییراتی که در آثاری چون شاکُنِ ویتالی و باخ داده است.

 

هایفتز در همکاری و"انتخاب" رهبران ارکستر دقت و وسواس بسیاری نشان می داد وهمواره از رهبرانی که دارای دیدگاه مشترک فکری با او بودند استفاده می نمود. سلیقه هایفتز در هنگامی که اثری را با ارکسترمی نواخت کاملأ مشهود است. او در واقع پارتیسون ارکستر را طبق نگرش خود تصحیح می کرد. این امر را در دونوازی های او با پیانیست ها و همچنین سایر گروه های سازی نیز شاهدیم.

او با رهبران ارکستری کار می کرد که برخلاف بسیاری از دیگر رهبران که به دنبال پرشماره کردن رپرتوار خود هستند، در پی اجراهای بی نظیر از آثار بوده اند که این مورد باعث تمرکز بیشتر آنها در اجرای هر قطعه می گشت.

 

هایفتز بسیاری از آثار ارکستری یا فولکلور زیبا را برای ویولن و پیانو تنظیم و بازنویسی نموده است. ازمیان آنها می توان به قطعات saber dance ، از باله "گایانه" خاچاطوریان، "زنبور عسل" از اثر "تزار سلطان" کورساکف، "هورا استکاتو" دینیکو و ... اشاره کرد. همچنین او کادانس بسیار عالی و زیبایی برای ویولن کنسرتوی برامس نوشته است. .

یاشا هایفتز اهتمام هایفتزدر ضبط و اجرای بسیاری از آثار فراموش شده چون کنسرتو ویولن های "کونوس" و "بروخ" شماره ۲ باعث احیای مجدد و مانگاری آنها شده است.

 

وجود یک رپرتوار بسیار کامل و فراگیر از آهنگسازان باروک گرفته تا موسیقی دانان مدرن معاصر و اجراهای فنی از هریک از این آثار دوره های مختلف نشانگر استادی و شناخت بالای او در فهم موسیقی های دوران های مختلف است. وجود ۶۵عددCD موسیقی در مجموعه ای تحت عنوان “Heifetz Collection” که توسط کمپانی RCA/BMG منتشر گردیده، مؤید این گفته است.

مهمترین عنصری که او را از سایر نوازندگان متمایز می سازد، شنیده شدن و حضوردائمی عنصری به نام "هایفتز" و سبک نواختن منحصر به فرد اودر طول اجرای موسیقی است. صدای ساز اوهمواره قبل ازشنیده شدن موسیقی آهنگساز شنیده می شود. نواختن او ذهن شنونده را دایمأ معطوف به سطح بالای تکنیک و شیوه نوازندگی فوق العاده او می گرداند. برجستگی حضور او در هنگام نواختن باعث می شود، تا شنونده مرتبأ یک لحن و تفکر موسیقایی را از زبان آهنگسازان مختلف بشنود. این باعث می شود تا هایفتز از صورت یک استاد کار ماهر در فن نوازندگی ساز خارج شده و به درجه بالاتری که "آفرینندگی و قرائت مجدد" از اثر هنریست برسد. جالب اینجاست که او حتی در اجراهای اولیه خود در سنین جوانی صاحب سبک بوده است. او در سال ۱۹۳۴ در سفری به سرزمین مادریش روسیه به همراهی پیانوی امانوئل بی ۱۳کنسرت در مدت ۱۷ روز اجرا نمود. درسال ۱۹۶۱، هایفتز به همراهی نوازندگانی چون "پیاتی گُرسکی"، "روبن اشتاین" و "پریم روس" که هریک از بهترین نوازندگان توانمند در ساز تخصصی خود بودند، اقدام به اجرای " تریو" ها، "کووارتت" ها و سایر گروه نوازی ها نمود که این مجموعه ها شامل آثاری از موزار، اشپور، مندلسون، شوبرت، برامس، دوراک، فرانک و آرنسکی بوده و بسیار شنیدنی و دلنشین است. هایفتز سال های زیادی درامریکا در دانشگاه به تدریس ویولن پرداخت و در۱۹۶۱ به مقام پرفسوری در این ساز در دانشگاه کالیفرنییای جنوبی نائل آمد. او مستر کلاسهای بسیاری را برای دانشجویان ویولن برگزار نموده است. یاشا هایفتز آخرین ضبط او مربوط به سال ۱۹۷۲است که به رسیتال نهایی معروف می باشد. هایفتزدر این مجموعه آثاری از فرانک، اشتراوس، باخ، دبوسی و... را نواخته است. در سالهای ۱۹۷۳تا ۸۷ او به تدریس، دیدار با هنرمندان واجراهای گروهی با آنها پرداخت. او سرانجام پس از چندین دهه تلاش در راه اعتلای سطح موسیقی، در دهم دسامبر ۱۹۸۷در لس آنجلس در گذشت. نواختن او سرمشق بسیاری از ویولنیست های بزرگ امروز چون ایتزاک پرلمن، فریدمن و... بوده است. اوهمچون دریایی است که تمامی نوازندگان در قرن اخیر ویلن بطور مستقیم و غیر مستقیم از نواختن اوبهره برده اند.

 

آفرینش مفهوم نو از سطح کمال در ویرتوزیته ویولن مدیون زحمات و اجراهای "یاشا هایفتز" در قرن اخیربوده است. بسیاری از نوازندگانی که تا پیش از ظهور او ویرتوزویلن نامیده می شدند پس از اجراهای او دیگر شایسته این مقام به نظر نمی رسیدند.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

برخی از تکنیک های رایج نواختن ویولون:

 

پرشی ( Saltellato ) :

 

با پرش دادن آرشه بر روی سیم ها می توان نت ها را از یکدیگر جدا کرد و در این حالت ضربه های آرشه می تواند قوی ، ملایم ، خشک و یا نرم باشد.

 

 

چکشی ( Martellato ) :

 

در این حالت ضربه های آرشه بر روی سیم ها کاملا جدا و کوتاه است.

 

 

ترمولو ( Tremolo ) :

 

اصطلاح ترمولو به معنای لرزان است و این حالت با لرزاندن سریع آرشه بر روی سیمها ایجاد میشود.

 

 

کوله نیو :

 

در حالتی که نوازنده به جای استفاده از موهای آرشه با چوب آن بر روی سیمها ضربه وارد کند طنینی ایجاد میشود که قرابت زیادی با صدای پیتزیکاتو دارد.

 

 

Double cord :

 

با نواختن آرشه بر روی دوسیم می توان دو نت همزمان ایجاد کرد که به ان Double cord می گویند.

 

 

نواختن با سوردین :

 

هنگامی که در یک پارتیسیون نوازنده ملزم به استفاده از سوردین میشود کنار خرک چیزی شبیه شانه ای کوچک می گذارد که صدای ان را ضعیف و پوشیده و نرم می کند.

 

 

نت ها هارمونیک :

 

انگشت گذاری روی نقاط مشخص یک سیم در حال ارتعاش نت های بالایی ( زیر تر ) ایجاد می کند که نت های هارمونیک نامیده می شود و قرابتی با صدای فلوت دارند.

 

 

پیتزیکاتو :

 

که مانند نواختن گیتار با انگشتان نواخته میشود . ملودی هایی که از این طریق نواخته میشوند همگی استاکاتو هستند زیرا چنین تکنیکی توانایی نواختن ملودی های لگاتو ا ندارد.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...