رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دبي سنج سرعتي (Velocity Meters)

مبناي محاسبه دبي در اين نوع دبي سنج ها بر اساس سنجش سرعت سيال و سپس توليد سيگنالي متناسب با سرعت سيال است. معادله QV = A * V نشان مي دهد كه سيگنال توليدي دبي حجمي جريان ، خطي است. سرعت سنج ها معمولاً نسبت به هدمتر ها كمتر به پروفايل سرعت حساس هستند. بعضي از آنها فاقد موانع هستند و به دليل خروجي خط نسبت به هدمترها كمتر به پروفايل سرعت حساس هستند. بعضي از آنها فاقد موانع هستند و به دليل خروجي خطي نسبت به جريان، بر عكس دستگاه هاي مبتني بر اختلاف فشار هيچ گونه رابطه جذري ندارند .

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 46
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

توربين متر(Turbine Meter)

يك دبي سنج توربيني از يك روتور چند تيغه كه توسط ياتاقاني نگه داشته شده است تشكيل شده است و در مقطع لوله عمود بر جريان قرار گرفته است (شكل 13 ). سيال روتور را متناسب با سرعت سيال مي راند و متعاقب آن دبي حجمي جريان بدست مي آيد.

يك سيم پيچ ( Coil ) بيرون دستگاه اندازه گيري ، هنگامي كه تيغه خطوط مغناطيسي سيم پيچ را قطع مي كند ولتاژ متناوبي توليد مي كند ؛ هر پالس ولتاژ توليدي بيانگر حجم مايع عبوري مي باشد. اين دبي سنج به دليل آن كه روتور آن معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده با بسياري از سيالات سازگار است. با اين حال لازم است ياتاقان آن كه روتور را براي گردش در سرعت هاي بالا نگه مي دارد تميزكاري شود. دبي سنج هاي توربيني عمدتاً در خطوط لوله هايي كمتر از 5/0 اينچ تا 12 اينچ به كار مي روند و سرعت پاسخ آنها بالا بوده و دقت خوبي دارند. از مشخصه هاي ديگر اين دبي سنج، تكرار پذيري ، قابليت محدوديت پذيري عالي و دقت بالاي آنها مي باشد و معمولاً براي اندازه گيري مايعات و گازهاي تميز به كار مي روند و براي سيالات ويسكوز و چرخشي مناسب نمي باشند. اين وسيله بايد براي هر اندازه گيري كاليبره شود و مشابه دبي سنج هاي اختلاف فشاري ( DP ) افت فشار زيادي ايجاد مي كنند كه قابل بازيافت نمي باشد. همچنين قطعات متحرك زيادي دارد كه باعث فرسودگي مي شوند.

انجمن گاز آمريكا ( AGA ) استانداردي براي اين كار با اين نوع دبي سنج ها منتشر كرده است كه AGA-7 ناميده مي شود. انجمن پتروشيمي آمريكا ( API ) نيز در اين مورد انتشاراتي داشته است.

 

9.JPG

شكل 13- نمايي از دبي سنج توربيني

28.JPG

 

شكل 14- نمايي از دبي سنج توربيني

  • Like 1
لینک به دیدگاه

جريان سنج الكترومغناطيسي(Electromagnetic Flowmeter)

اساس كار سيستم دبي سنج هاي مغناطيسي مبتني بر قانون القاي مغناطيسي فارادي است كه بيانگر آن است كه هرگاه رسانايي در يك ميدان مغناطيسي حركت كند در آن ولتاژ جريان القاء مي شود.

 

Faraday's Law : E = KBDV

 

مقدار ولتاژ القايي، مستقيماً متناسب با سرعت رسانا ، V ، پهناي رسانا ، D ، و قدرت ميدان مغتاطيسي ، B ، مي باشد . شكل 8 رابطه بين اجزاء فيزيكي دبي سنج مغناطيسي و قانون فارادي را بيان مي كند . هنگامي كه مايع رسانا از ميدان مغناطيسي با سرعت V عبور مي كند الكترود ها ولتاژ القايي را دريافت مي كنند . پهناي رسانا به فاصله بين الكترود ها بستگي دارد (بدنه ايزوله از اتصال كوتاه با ديواره جلوگيري مي كند ) ، تنها متغير اين وسيله سرعت مايع رسانا است و به دليل آن كه قدرت ميدان مغناطيسي و فواصل الكترود ها ثابت نگه داشته شده است ولتاژ خروجي ، E ، مستقيماً با سرعت متناسب است.

اين دبي سنج هيچ گونه قطعه متحركي ندارد و انسدادي در برابر جريان سيال ايجاد نمي كند و به دليل آنكه نيازي به دانسيته و ويسكوزيته سيال براي اندازه گيري ندارد براي سنجش دبي دوغاب ها،مايعات خورنده مناسب مي باشد. با وجود عدم افت فشار در آنها (به دليل عدم وجود مانع بر سر راه جريان) براي گاز ها مناسب نمي باشد.سيال در اين نوع اندازه گيري بايد حداقل رسانايي الكتريسيته را كه وابسته به سازنده دبي سنج است را داشته باشد. سيال مورد استفاده بايد رساناي الكتريسيته و غير مغناطيسي باشد.

به طور كل موارد استفاده از اين نوع دبي سنج براي سنجش دبي شامل سيالات آبكي ، مايعات رسانا ، دوغاب ها و مايعات خورنده مي باشد و به طور گسترده در صنايع غذايي و آشاميدني و خمير و كاغذ سازي به كاربرده مي شود. از مواردي كه مي توان از اين دبي سنج ها استفاده كرد سيالات نفتي ، گازها، هواي متراكم و ... مي باشند . از مشخصه هاي ديگر اين دبي سنج ، گران قيمت بودن و سختي نصب آن مي باشد.

10.JPG

شكل 15 – نمايي از دبي سنج مغناطيسي

29.JPG

شكل 16 – نمايي از دبي سنج الكترو مغناطيسي

  • Like 1
لینک به دیدگاه

گردابه سنج (Vortex Meter)

اساس كار دبي سنج هاي Vortex مبتني بر پديده Vortex Shedding موسوم به اثر وان كارمن مي باشد . درون آن يك مانع ( Bluff Body ) است و به هنگام عبور سيال از آن سيال شكافته شده و گردابه هاي (Eddies) كوچكي توليد مي شود كه در امتداد و پشت مانع جمع مي شوند (شكل 9). اين گردابه ها باعث نوسان فشار مي شوند و سپس توسط سنسور اندازه گرفته مي شود. فركانس توليد گردابه به طور مستقيم با سرعت سيال متناسب است.

 

11.jpg

شكل 17 – نمايي از دبي سنج ورتكس

خروجي Vortex وابسته به ضريب K مي باشد:

 

Fluidvelocity = vortx fecane/ K-Factor

 

اين ضريب با تغيير عدد رينولدز تغيير مي يابد ولي در كل در دامنه اي از جريان ثابت مي ماند . (شكل 10) دبي سنج vortex دقت بالايي در سنج دبي در محدوده تخت نشان داده شده در شكل 10 دارد. اين دبي سنج هيچ گونه قطعه متحركي ندارد و براي سيالات ويسكوز و دوغاب ها پيشنهاد نمي شود همچنين در سيالاتي كه سرعت آنها خيلي كم است به دليل عدم تشكيل گردابه مناسب نمي باشد لذا براي ايجاد گردابه لازم است دبي به اندازه كافي زياد باشد. اين نوع وسيله عمدتا براي اندازه گيري دبي بخار به كار مي روند ولي مي توان براي اندازه گيري جريان مايع و گاز هم به كار برد. از مشخصه هاي ديگر آن اين است كه بايد كاملا در لوله قرار بگيرند و قبل و بعداز آن لوله مستقيم باشد . همچنين دقت آنها نسبت به دبي سنج هاي DP ( اختلاف فشاري ) مانند اريفيس پليت بيشتر است و نصب آنها نسبتا ساده مي باشد . بعضي از مدل هاي آن فشار ، دما و دبي جرمي را با هم اندازه گيري مي كنند.

 

12.JPG

شكل 18 – رابطه بين ضريب K و عدد رينولدز

30.JPG

شكل 19 – نمايي از دبي سنج ورتكس

  • Like 2
لینک به دیدگاه

اولتراسونيك سنج (Ultrasonic Meters)

اين دبي سنج ها جهت تعيين دبي سيال از امواج صوتي استفاده مي كنند . پالس هاي مبدل پيزوالكتريك از سيال متحرك با سرعت صوت عبور كرده و سپس سرعت سيال با روش هايي كه در زير شرح داده شده ، اندازه گيري مي شود . روش اول اندازه گيري ، روش ترانزيت زماني مي باشد . در اين روش دو مبدل مقابل هم قرار گرفته اند و امواج صوتي عبوري از ميان آنها زاويه 45 درجه با جهت سيال درون لوله مي سازند ؛ سرعت صوت از مبدل بالا دست تا پايين دست برابر سرعت ذاتي صوت به اضافه سرعت سيال است. در يك اندازه گيري همزمان در دو طرف لوله ، مقداري كه (به طور الكتريكي) تعيين مي شود بيانگر سرعت سيال است و به طور خطي متناسب با دبي جريان است.در حاليكه روش ترانزيت زماني در اكثر سيالات به خوبي كار مي كند ضروري است كه از گاز يا جامدات به دور باشد تا از پراكندگي امواج صوتي بين مبدل ها جلوگيري شود.

روش ديگر اندازه گيري اين دبي سنج استفاده از اثر دوپلر مي باشد . وسايل اندازه گيري جريان در اين روش از دو نوع المنت مبدل استفاده مي كنند كه در يك طرف لوله قرار گرفته اند. يك موج مافوق صوت با فركانس ثابت توسط يكي از المنت ها به سيال ارسال مي شود و سپس جامدات و حباب هاي درون سيال، موج صوتي را به المنت مقصد منعكس مي كنند. طبق قانون دوپلر در صورت وجود يك حركت نسبي بين المنت ارسال كننده و دريافت كننده موج ، فركانس يا طول موج با يك تغيير مكاني همراه است . در دبي سنج دوپلر ،حركت نسبي اجسام معلق در سيالات ، تمايل به فشردن موج صوتي به طول موج هاي كوتاهتر (فركانس بالاتر) دارند. فركانس دريافتي در المنت مقصد با فركانس ارسال شده مقايسه الكتريكي مي شود تا اختلاف فركانسي را كه مستقيما متناسب با سرعت سيال در لوله است محاسبه شود. در مقايسه با روش ترانزيت زماني، عملكرد صحيح اين روش اندازه گيري مستلزم وجود گازها يا جامدات معلق در جريان مي باشد.

با وجود آنكه اندازه گيري به روش Ultrasonic مزاياي زيادي اعم از عدم وجود موانع در لوله ، كم بودن هزينه سنسور دارند ، ولي عملكرد آنها به شدت وابسته به شرايط جريان است به عبارتي دقت آنها به نوع سيال بستگي دارد و همچنين رسوب در لوله باعث كاهش دقت اندازه گيري آنها مي شود.

31.JPG

شكل 20- نمايي از اولتراسونيك سنج

  • Like 1
لینک به دیدگاه

دبي سنج جرمي (Mass Meters)

اين نوع دبي سنج ها دبي جرمي را بر خلاف دبي سنج هاي حجمي ، مستقيما و بدون واسطه اندازه مي گيرند . بسياري از چنين دبي سنج ها ، دبي جرمي را از طريق رابطه QM = QV * ρ بدست مي آورند در اين معادله QM دبي جرمي و QV دبي حجمي و ρ دانسيته سيال است.

اين چنين دبي سنج ها از تركيب دو وسيله كه يكي سرعت سيال و ديگري دانسيته را اندازه مي گيرد تشكيل شده اند. وروردي ها در يك ريز پردازنده همراه با يك سري اطلاعات اضافي تركيب شده و خروجي به عنوان دبي جرمي گزارش مي شود. با اين حال دستگاه هاي معرفي شده در ذيل مستقيما و بدون انجام محاسبات بين حجم و دانسيته اين كار را انجام مي دهند

  • Like 1
لینک به دیدگاه

كوريوليس سنج(Coriolis Meters)

اين دبي سنج از يك لوله u شكل ( بدون هيچ گونه مانع ) به عنوان سنسور جريان ، تشكيل شده است و تعيين دبي در آن بر اساس قانون دوم نيوتن مي باشد. لوله سنسور توسط نيروي الكترومغناطيسي سيم پيچي كه در مركز انحناي لوله قرار گرفته به حركت درآورده و در فركانس طبيعي اش ارتعاش مي كند (شكل 11)

 

13.JPG

شكل 22- نمايي از لرزش لوله سنسور كوريوليس

 

سيال به داخل لوله سنسور جريان مي يابد و مجبور به گرفتن حركت عمودي لوله ارتعاش مي شود . وقتي لوله نصفي از سيكل ارتعاش خود را به سمت بالا طي مي كند (شكل 12) سيال جريان يافته در لوله، با كشاندن لوله به سمت پايين در برابر حركت اجباري به سمت بالاي آن مقاومت نشان مي دهد.

 

14.JPG

شكل 23– نيرو هاي سيال در لوله سنسور كوريوليس

 

سيال جاري خارج از سنسور يك حركت رو به بالا ناشي از حركت لوله دارد و به محض جريان يافتن به دور انحناي لوله مقاومتي در برابر حركت عمودي لوله نشان نمي دهد . اين اختلاف نيرو ها مسبب پيچش لوله مي شود (شكل 13). وقتي كه لوله در نيمه دوم ارتعاشي خود به سمت پايين حركت مي كند در جهت مخالف پيچيده مي شود. اين پديده پيچش اثر Coriolis ناميده مي شود.

 

15.JPG

شكل 24 – نمايي از اثر كوريوليس

 

با توجه به قانون دوم حركت نيوتن ، مقدار چرخش لوله سنسور مستقيما به مقدار دبي جرمي سيال جاري در لوله وابسته است . گيرنده هاي سرعت الكترومغناطيس در هر طرف لوله ، سرعت ارتعاش لوله را اندازه مي گيرند. دبي جرمي توسط اختلاف زماني سيگنال هاي گيرنده سرعت مشخص مي شود . در صورت عدم جريان سيال ، لوله هيچ گونه اختلاف زماني بين سيگنال هاي سرعت وجود نخواهد داشت و در صورت جريان سيال لوله پيچ خورده و بين سيگنال هاي جريان اختلاف زمان ايجاد مي شود . اختلاف زمان ايجاد شده مستقيما متناسب با دبي جرمي است.

اين دبي سنج به دما ، فشار و ويسكوزيته سيال وابسته نمي باشد و با بسياري از سيالات در گستره ي بزرگي از دبي ها كار مي كند و در اندازه گيري دبي جرمي مايعات ، دوغاب ها و گاز ها و يا بخارات استفاده مي شود . به دليل داشتن ديواره نازك ، بايد از اندازه گيري سيالاتي كه باعث خوردگي و فرسايش مي شود ، اجتناب كرد . لرزش دستگاه و ضربان سيال بر آن تاثير منفي دارد . از مشخصه هاي ديگر اين وسيله اندازه گيري دقيق دبي جريان است . و مي توان در مواردي كه احتياج به كنترل دقيق ، مديريت سيال با ارزش ، نقل و انتقال سيالات تحت حفاظت و ... از آنها استفاده كرد. اين نوع دبي سنج از گرانقيمت ترين دبي سنج هاي موجود مي باشد و بعضي از مدل هاي آن دانسيته و غلظت جريان سيال را نيز اندازه گيري كنند .

 

33.JPG

شكل 25- نمايي از لرزش لوله سنسور كوريوليس

  • Like 1
لینک به دیدگاه

دما سنج(Thermal Meter)

اساس كار اين وسيله بدين صورت است كه جريان سيال، انرژي گرمايي خود را به المنت حساس به گرما مي دهد و سپس با اندازه گيري گرماي منتقل شده به المنت جرم سيال عبور كرده محاسبه مي شود. مقدار گرماي جابجا شده به سرعت سيال ، ظرفيت گرمايي و هدايت گرمايي سيال بستگي دارد و لذا اين دبي سنج مستقل از دانسيته، فشار و ويسكوزيته سيال مي باشد.

اين دبي سنج عمدتا براي اندازه گيري جريان گاز هاي تميز با ظرفيت گرمايي معين به كار مي رود و كاربرد گسترده آن در صنايع پالايش و صنايع شيميايي مي باشد و از محدود فناوري هايي است كه مي توان براي اندازه گيري جريان هوا در لوله هاي بزرگ استفاده كرد. از مشخصه هاي آن ،نداشتن هيچ گونه قطع متحرك و دقت بالاي آنها در اندازه گيري جريان هوا مي باشد .

 

32.JPG

شكل 21- نمايي از دما سنج

  • Like 1
لینک به دیدگاه

دبي سنج جابجايي مثبت (Positive Displacement Meters)

اساس كار اين نوع دبي سنج ها ، محاسبه دبي جريان حجمي جريان با محصور كردن مقداري از سيال در يك مخزن و سپس تخليه سيال به خروجي مي باشد .حجم كل مايع عبوري از اين وسيله در يك پريود زماني از حجم سيال نمونه گيري شده و تعداد نمونه گيري ها بدست مي آيد . دبي سيال مستقيما توسط يك ماشين محاسبه گر گزارش داده مي شود. هر مخزن متحرك با سيال توسط آب بند هاي باريكي از مخزن بعدي جذا شده است . نيروي مورد نياز دبي سنج هاي جابجايي مثبت از انرژي جريان بدست مي آيد .

اين نوع دبي سنج ها به دليل داشتن قطعات متحرك زياد براي پساب ها مناسب نمي باشند. موارد استفاده آنها در كل در سيالات يك طرفه مانند اندازه گيري آب يا گاز طبيعي يا توزيع سوخت نفتي مي باشد . نشتي حول دنده ها و پره ها باعث ايجاد خطا در اندازه گيري دبي جريان مي شود ولي سيالات ويسكوز اين خطا را كاهش مي دهند. براي عملكرد دقيق آنها به يك مكانيسم تصفيه و يا خازن الكتريكي جهت دفع هواي مايعات ( يا يك صافي تصفيه گاز ) نياز مي باشد ولي در كل نشتي زياد سيال از صفحات آب بندي ، دقت آنها نسبت به ديگر دبي سنج ها كاهش داده است. شكل زير چندين مدل از اين نوع دبي سنج را نشان مي دهد.

 

16.JPG

شكل 26 – نمايي از انواع دبي سنج هاي جابجايي مثبت

34.JPG

شكل 27 – نمايي از انواع دبي سنج هاي جابجايي مثبت

  • Like 2
لینک به دیدگاه

پيستون نوسانگر (Oscillating Piston)

مايع وارد يك مخزن به دقت ماشين كاري شده اي كه شامل يك پيستون نوسانگر است مي شود ؛ موقعيت پيستون به گونه اي است كه مخزن را به چندين قسمت تقسيم مي كند . فشار سيال باعث نوسان پيستون و چرخش آن حول توپي مركزي مي شود .حركت توپي توسط ديواره آن كه مجهز به يك آهنربا است تشخيص داده مي شود . هر چرخش توپي معادل حجم ثابتي از سيال است كه توسط ماشين محاسبه گري اندازه گيري مي شود . لقي كم بين پيستون و مخزن با به حداقل رساندن لغزش مايع باعث اندازه گيري دقيق و تكرار پذير در هر سيكل حجمي مي شود . ماكزيمم ويسكوزيته مجاز 4000 سانتي پوز است.

 

17.JPG

شكل 28– نمايي از دبي سنج Oscillating Piston

  • Like 1
لینک به دیدگاه

ديسك لرزان (Nutating Disk)

مايع وارد يك مخزن به دقت ماشين كاري شده اي كه شامل يك ديسك لرزان است ، مي شود. فشار سيال ، ديسك را به كمك يك دندانه غلتكي به لرزش در مي آورد و ديسك شروع به چرخش مي كند .حركت ديسك توسط حركت دنده به يك ماشين محاسبه گر دبي انتقال مي يابد. لقي كم بين ديسك و مخزن با به حد اقل رساندن نشتي ، باعث اندازه گيري دقيق و تكرار پذير در هر سيكل حجمي مي شود.

 

18.JPG

شكل 29 – نمايي از دبي سنج Nutating Disk

  • Like 1
لینک به دیدگاه

دنده تخم مرغي (Oval Gear)

از دو روتور تخم مرغي شكل يكسان كه توسط دو شكاف كوچك پيرامون دنده ايجاد شده ؛ تشكيل شده است . دنده هاي تخم مرغي حجم كل مايع عبوري از مخزن اين سيله را طي هر عمل گردش جارو مي كند ؛ دبي توسط اندازه گيري سرعت چرخش محاسبه مي شود.

لقي كم بين دنده ها نشتي را به حداقل مي رساند . در مقايسه با دبي سنج Nutating Disk كاليبراسيون آن با ويسكوزيته تغيير نمي كند . از معايب اين وسيله تاثير گذاري نوسان بر عمل سنجش دبي مي باشد. اين دبي سنج براي اندازه گيري دبي حلال ها و مايعات كم غلظت به كار مي رود.

19.JPG

شكل 30 – نمايي از دبي سنج Oval Gear

  • Like 1
لینک به دیدگاه

مولتي پيستون (Multi Piston)

اين نوع دبي سنج ها به صورت تك پيستوني و چند پيستوني وجود دارند و به طور گسترده در توزيع سوخت و اندازه گيري هيدرو كربن هاي سبك استفاده مي شوند . علي رغم پيچيدگي طراحي استفاده از آنها بسيار رايج است. در نوع چند پيستوني كه در شكل زير نمايش داده شده است پيستون ها دو به دو روبروي هم قرار گرفته اند و توسط ميل لنگ هايي به سيستم اندازه گير متصل هستند. نحوه قرار گرفتن پيستون ها به گونه اي است به هنگام پر شدن سيلندر ها از ورودي ، سيلندر مقابل در حال تخليه به خروجي است و در نتيجه سيال با حداقل نشتي جريان مي يابد. طراحي مذكور به ضربان و لرزش سيال حساس است و لذا براي دبي هاي بيشتر از 100 l/min مناسب نمي باشد.

 

20.JPG

شكل 31 – نمايي از دبي سنج Multi-Piston

  • Like 1
لینک به دیدگاه

روت (Root)

دبي سنج Roots در بسياري از موارد مشابه دبي سنج Oval Gears است. پره هاي گوشتي (Load Impellers) در خلاف جهت يكديگر در مخزن دبي سنج گردش مي كنند . دنده هاي بادامي شكل ، كل مايع عبوري از مخزن را در هر عمل گردش جارو مي كنند . دبي جريان توسط اندازه گيري سرعت گردش پره ها اندازه گرفته مي شود .

ضريب كاليبراسيون اين دبي سنج ها در مقايسه با دبي سنج Nutating Disk با ويسكوزيته تغيير نمي كند . ماكزيمم ويسكوزيته مجاز 5000 سانتي پوز است .

 

21.JPG

شكل 32 – نمايي از دبي سنج Roots

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

اندازه گيری فلو با استفاده از قانون برنولی وصفحه اريفيس

درمصرف ھايی که دقت زياد مورد نياز نباشد از کنتور جھت اندازه گيری جريان مايعات استفاده ميشود

ولی درصنعت از خواص ديگری برای اندازه گيری که با کمک قانون برنولی مقدار دبی فلو با جذر اختلاف پتانسيل

متناسب ميباشد

اندازه گيری مقدار جريان سيالات با صفحه سوراخدار يا Orifice

 

برای مطالعه متن کامل اموزش فایل پیوست را دانلود فرمایید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

کنتورها متناسب با حجم و دقت مورد نظر در انواع مختلف جابجایی و توربینی طراحی میگردند. کنتورهای جابجایی حجم گاز را به حجم های ثابتی تقسیم نموده و در واقع میتوان گفت حجم گاز را به صورت پیمانه ای اندازه گیری می نمایند و خود با اشکال

- کنتور رفت و برگشت پیستونی

- کنتور مرطوب

- کنتور دیافراگمی

- کنتور پره های چرخان

- کنتور روتوسیلی

اراﺌه می گردند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

کنتورهای توربینی متداول ترین کنتورهای سیستم های تقلیل فشار گاز بوده و حجم گاز را از میزان سرعت گاز و اندازه حرکتی که به پره های یک توربین منتقل می کنند اندازه می گیرند، دامنه حجم اندازه گیری در این نوع کنتورها بسیار زیاد می باشد. ساختمان این نوع کنتورها به گونه ایست که گاز ورودی به محفظه کنتور به علت باریک شدن مجرای عبور آن سرعتش دو تا سه برابر افزایش می یابد و در نقطه برخورد با پره های توربین بیشترین سرعت را دارا می باشد.

 

چون طبق رابطه Q=V.A که در آن V سرعت گاز و Q مقدار جریان گاز مي باشد، A سطح مقطع لوله عبور گاز میباشد ،مقدار گاز عبوری نسبت مستقیم با سرعت گاز دارد و از طرفی هر چقدر این سرعت زیادتر باشد گشتاور چرخشی توربین بیشتر خواهد شد.لذا بین سرعت چرخشی توربین و میزان گاز عبوری نسبت مستقیمی وجود خواهد داشت و در نتیجه شمارش دورهای چرخش توربین می تواند نماینده حجم گاز عبوری باشد ،تعداد پره های توربین و فضای موجود بین پره ها و بدنه از نکات مهمی است که در ظرفیت کنتور نقش بسزایی دارد و در قسمت ورودی کنتورهای توربینی یک مستقیم کننده جریان نصب شده که جریان گاز را به طور مساوی در فضای اطراف پره ها توزیع می نماید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

چرخش توربین توسط محوری که روی آن یک چرخ دنده مارپیچ قرار دارد به چرخ دنده دیگری منتقل شده و در نهایت حرکت دورانی افقی به حرکت دورانی عمودی تبدیل میشود و این حرکت پس از انتقال به محفظه شماره انداز توسط مجموعه ای از چرخ دنده ها یک شمارنده مکانیکی را به حرکت در می آورد ،آنچه قابل توجه می باشد این است که حرکت چرخشی از فضای گازدار کنتور به محفظه شماره انداز توسط یک کوپل مغناطیسی منتقل می شود و در اکثر تکیه گاههای محورهای چرخشی بلبرینگهایی قرار دارد که باعث به حداقل رسیدن نیروهای اصطکاک میشود. در بعضی از کنتورها این بلبرینگ ها در حین کار توسط سیستم نصب شده،روغنکاری می شود. اکثر خطاهای اندازه گیری در کنتورها در اثر فرسودگی این بلبرینگ ها و یا بالانس نبودن توربین و محور آن ایجاد می گردد.

 

ظرفیت کنتورهای توربینی دارای دامنه وسیعی بوده و فقط میزان مقاومت توربین در مقابل افزایش سرعت گاز و افت فشار حاصل باعث محدود کردن ظرفیت این کنتورها می گردد. نسبت بین حداقل و حد اکثر ظرفیت یک کنتور را Rengeability

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آن می نامند و این نسبت وسعت دامنه اندازه گیری کنتور را مشخص می نمایند که معمولا از 5/1 تا 30/1 متغیر میباشد Rengeability=Qmin/Qmax . ظرفيت كنتورهاي توربيني را با علامت G نشان مي دهند و براي اندازه هاي مختلف كنتور ظرفيت اسمي G، حداقل ظرفيت Qmin و ظرفيت حداكثر Qmax در جداول معمول و متداول ارائه مي گردد.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

فایل زیر رو دانلود کنید درمورد انواع روشهای اندازه گیری فلو و فشار درپمپ ها صحبت کرده وتوضیحات کلی رو ارائه داده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...